Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Dret Mercantil I
Codi: 102271
Crèdits: 9
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Dret |
OB |
2 |
Equip docent
- Carlos Gorriz Lopez
- Ramón Morral Soldevila
- Luis Pedrayes Gullon
- Concepción Blázquez Giménez
- Angel Lafoz Torres
- Jorge Ortega Soriano
- Monica Perna Hernandez
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible
No hi ha cap requisit previ
DRET
Grup 1. Jorge Miquel
Seminari 11. A determinar
Seminari 12. A determinar
Seminari 13. A determinar
Grup 2 A determinar
Seminari 21 A determinar
Seminario 22. A determinar
Seminari 23. Pendent
Grupo 51. Ramón Morral
Seminari 511. A determinar
Seminari 512. A determinar
Seminari 513. Pendent
ADE-DRET
Grup 70 Carles Górriz
Seminario 701. Carles Górriz/ A determinar
Seminario 712. Carles Górriz/ A determinar
Objectius
Assolir un bon coneixement de les principals institucions de Dret mercantil relacionades amb les fonts del dret mercantil, l'estatut jurídic de l'empresari, la propietat industrial, el dret de la competència i les societats mercantils.
Competències
- Buscar, interpretar i aplicar normes jurídiques, argumentant cada un d'aquests assumptes.
- Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
- Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
- Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
- Identificar, conèixer i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic.
- Identificar, valorar i posar en pràctica els canvis en la jurisprudència.
- Memoritzar i utilitzar la terminologia jurídica.
- Presentar en públic la problemàtica que comporta un determinat litigi, les normes jurídiques aplicables i les solucions més coherents.
Resultats d'aprenentatge
- Contextualitzar el dret mercantil dins de l'ordenament jurídic, la seva funció i la seva utilitat en el tràfic empresarial.
- Demostrar l'adquisició de nous coneixements a partir de l'aprenentatge dels principis i les normes essencials del dret mercantil.
- Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
- Distingir críticament la trajectòria històrica en l'aprovació de les normes mercantils i en la formació dels usos de comerç, i estar en disposició de preveure solucions jurídiques alternatives.
- Exposar públicament casos pràctics i les possibles solucions jurídiques.
- Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
- Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
- Oferir una resposta justa i eficaç als casos pràctics que es plantegin a partir dels coneixements adquirits.
- Sintetitzar els principis essencials de la jurisprudència dominant en els principals aspectes relatius a l'activitat econòmica i empresarial.
Continguts
Concepte, evolució i caràcters del Dret mercantil. Fonts del dret mercantil
Empresari. Empresa i establiment mercantil. Responsabilitat per danys causats per productes defectuosos. Comptabilitat i Registre Mercantil
Protecció dels signes distintius
Protecció de les creacions industrials
Dret de defensa de la competència
Dret de competència deslleial. Dret de la publicitat
Les societats mercantils. Aspectes generals. Les societats personalistes. Les societats de capital. Constitució de societats de capital i aportacions socials. Les societats unipersonals
Participacions socials i accions
La junta general
Administració de la societat.
Els comptes anuals. Modificació dels estatuts socials. Separació i exclusió. Dissolució i liquidació. Extinció.
Modificacions estructurals
Societats anònimes cotitzades. Obligacions. Societat anònima europea, societat nova empresa, societats mercantils especials i societats de base mutualista. Concentració i cooperació empresarial. Els grups de societats.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes teóriques |
41,5
|
1,66 |
3, 5, 6, 7
|
Seminaris (caso pràctics, comentaris, debats, simulació de judicis....) |
22
|
0,88 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Treball i estudi fora de l'aula |
156,5
|
6,26 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
|
El professorat posarà en marxa les activitats formatives que consideri adequades per tal de facilitar l'estudi i l'aprenentatge de l'alumnat.
El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de l'aprenentatge de l'alumnat es fonamenta en les següents activitats formatives:
- Activitats dirigides: activitats on és el professorat qui desenvolupa la part activa de la classe. Inclou classes magistrals on l'alumnat assoleix les bases conceptuals de la matèria i el seu marc jurídic normatiu i jurisprudencial. També els seminaris, on l’alumnat, de forma individual o en grups reduïts, analitzen i resolen juntament amb el professorat casos pràctics i en general les activitats previstes. L’alumnat desenvoluparà individualment o en grups reduïts, amb el suport del professorat, les activitats orientades a la preparació de les pràctiques avaluables, com ara discussió i resolució de casos, comentaris, debats, simulacions de judicis, entre d'altres. L’assistència als seminaris és obligatòria.
- Activitats autònomes: activitats que l’alumnat desenvoluparà autònomament. Inclou entre d'altres la cerca i lectura de bibliografia, normativa i jurisprudència, l'estudi, preparació de casos pràctics
- Activitats supervisades Consisteixen fonamentalment en tutories, entre el professorat i l'alumnat, quan es consideri necessari per acompanyar l'aprenentatge de l'alumnat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Examen final |
50% |
5
|
0,2 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
|
Transparència en l'ús de la IA: Per a aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) en tasques de suport exclusivament com ara la cerca d'informació, la correcció de textos, les traduccions o l'organització de la informació. L'estudiant haurà d'identificar clarament l'ús que ha fet de la IA, compartir amb el professorat les interaccions mantingudes amb les eines d'IA i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La manca de transparència en l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà una falta d’honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l’activitat, o sancions majors en casos de gravetat
Avaluació continuada
Dret: l'assistència als seminaris és obligatòria. Es faran tres activitats avaluables (dos casos pràctics i un comentari o anàlisis de sentències). Dos d’aquestes tres activitats tindran un valor de 1,5 punts i la tercera tindrá un valor de 2 punts. La suma de totes elles computarà un 50% de la nota final-. L'altre 50% serà la nota de l'examen
ADE + Dret: l'avaluació continuada és la suma de la nota de les activitats setmanals. Els seminaris setmanals computaran un 20% de la nota final. El Treball Fora de l'Aula computarà un 30% de la nota final. L'altre 50% serà la nota de l'examen
Per aprovar la assignatura s'ha d'obtenir un 5 fent la mitjana entre les activitats avaluables i l'examen final (o el de reavaluació) i haver obtingut un mínim de 3,5 punts de mitja a les activitats avaluables i un mínim de 5 a l’examen final.
Per poder presentar-se a la reavaluació cal haver obtingut al menys un 3,5 a la mitjana de l'assignatura
SEMINARIS I ACTIVITATS AVALUABLES
L'avaluació continuada es divideix en dues parts, els seminaris i les activitats avaluables
La nota de l'avaluació continuada s'obté amb la suma dels resultats de les activitats avaluables
Això no obstant, l'assistència als seminaris és obligatòria i formarà part de l'avaluació contínua, modulant la nota obtinguda a les activitats avaluables.
L'assistència afectarà en l'avaluació continuada de la manera següent:
• TRAM I. Assistència al 80% o més dels seminaris, es manté la nota obtinguda a les activitats avaluables.
• TRAM II. Assistència entre el 50% i el 79% dels seminaris modularà la nota de l'avaluació continuada, sentaquesta com a màxim d'un 5 sobre 10, és a dir, si la nota de l'avaluació continuada fos superior a un 5 sobre 10, aquesta quedaria reduïda a un 5 i si fos inferior a 5 es mantindria la nota obtinguda.
• TRAM III. Assistència inferior al 49% dels seminaris, tindria suspesa l'avaluació continuada.
Només s'admetran justificacions d'inassistència admeses relacionades amb Problema de salut, hospitalització o repòs mèdic (amb justificació oficial). Defunció de familiar fins a segon grau. Accidents o força major. Esportista d´elit amb competició oficial i altres causes excepcionals assimilables. A l'inici del curs, es comunicarà a través del campus virtual la data d'activitats avaluables i ajustarà els percentatges de les assistències a seminaris en funció dels percentatges descrits aquí i el nombre de seminaris previstos, determinant així el nombre de seminaris per a cada tram dels anteriors."
AVALUACIÓ ÚNICA
Les persones que optin pel sistema d'avaluació única seràn examinades tenint en compte els següents ítems:
Un 50% de la nota (5 punts sobre 10) será l'obtinguda en un exàmen test.
Per poder fer mitjana cal aprobar l’examen test (obtenir al menys un 5 sobre 10)
L’altre 50% de la nota (5 punts sobre 10) s’obtindrà amb la realització de dos activitats diferents que tinguin un contingut equivalent al que s’ha fet en els seminaris. Aquestes consistiran en la resolució d’un cas pràctic (tindrà un valor de 3 punts) i comentari o anàlisis d’una o mes sentencies (2 punts).
Per a la realització de les proves corresponent a lesactivitats podrà consultar-se la legislación pertinent en format paper, però no podrà accedir-se a recursos informàtics, nia apunts ni materials. Només es podrà utilitzar legislació, i sempre que no estigui complementada amb altre informació.
La realització de les proves corresponents a les activitats es realitzarà de manera presencial coincidint amb el dia fixat per la realització de l’examen test
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada
S’aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l’avaluació continuada
Bibliografia
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
Alonso Ledesma, Carmen (dir) i Fernández Torres, Isabel (coord) Derecho de sociedades, Barcelona, Atelier
Broseta Pont, Manuel - Martínez Sanz, Fernando., Manual de Derecho mercantil, vol. I, última edició, Madrid, Tecnos.
Jiménez Sánchez, Guillermo - Díaz Moreno, Alberto (dirs.), Derecho mercantil I, diferents volums, Barcelona-Madrid-São Paulo, Marcial Pons
Menéndez, Aurelio - Rojo, Angel (dirs.), Lecciones de Derecho mercantil, vol. I, última edició, Cizur Menor, Thomson Reuters Civitas (Accessible a la biblioteca digital UAB).
Miquel Rodríguez, Jorge (Coord.) Derecho Mercantil I, Barcelona, Atelier
Sánchez Calero, Fernando, Sánchez-Calero, Juan, Instituciones de Derecho mercantil, vol. I, última edició, Cizur Menor, Thomson Reuters Aranzadi. (Accessible a la biblioteca digital UAB).
Vicent Chulià, Francisco.: Introducción al Derecho mercantil, última edició, Valencia, Tirant lo Blanc (Accessible a la biblioteca digital UAB)
Al llarg del curs el professorat responsable de l'assignatura podrà recomanar bibliografia complementària a través de l'Aula Moodle També es posarà un llistat específic de pàgines webs i altres recursos d’interés disponibles a la xarxa (blogs, newsletters, etc).
Programari
No s'utilitza cap programari especial
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) |
11 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) |
12 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) |
13 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) |
21 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) |
22 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) |
23 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) |
511 |
Català |
segon quadrimestre |
tarda |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) |
512 |
Català |
segon quadrimestre |
tarda |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) |
513 |
Català |
segon quadrimestre |
tarda |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) |
701 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) |
702 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
1 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
2 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
51 |
Català |
segon quadrimestre |
tarda |
(TE) Teoria |
70 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |