Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Instruments per a l'Estudi

Codi: 102251 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Dret FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Stefania Giombini
Correu electrònic:
stefania.giombini@uab.cat

Equip docent

Mariona Torra Cot
Maria Jose Sanchez Lopez
Jose Antonio Gonzalez Clapham
Joaquin David Rodriguez Alvarez
Marc Hernandez Valles
Alfredo Ramirez Nardiz
Laura Cappuccio
Jose Cañabate Perez
Alex Bas Vilafranca
Maria Isabel Garcia Ruiz
Maria Barcons Campmajo

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.

 

Docents i idioma d’impartició dels grups: 

Grup 1: Profs. Josep Cañabate Pérez, Marc H. Vallès. Idioma: català/castellà. 

Grup 2: Prof.ra Mariona Torra Cot. Idioma: català. 

Grup 3: Prof.ra María José Sánchez López. Idioma: castellà. 

Grup 4: Prof.ra Maria Barcons Campmajó. Idioma: català. 

Grup 5: Prof. Joaquin David Rodríguez Álvarez. Idioma: català. 

Grup 6: Prof.ra María José Sánchez López. Idioma: castellà. 

Grup 51: Profs. Àlex Bas Vilafranca, José Antonio González Clapham. Idioma: català/castellà. 

Grup 52: Prof.ra Maria Isabel García Ruiz. Idioma: castellà. 

Grup 70: Profs. a determinar. Idioma: català/castellà. 

Grup 71: Profs. a determinar. Idioma: català/castellà. 

Grup 72: Prof.ra Laura Cappuccio, Prof. Alfredo Ramírez Nardiz. Idioma: castellà.

 


Objectius

Instruments per a l’estudi és una assignatura del primer semestre del primer curs del Grau que té com a objectiu oferir a l’estudiantat eines útils per a la seva formació com a graduats i graduades en Dret. Es tracta d’eines com la cerca d’informació, l’argumentació, l’expressió oral i escrita, i la redacció de documents, totes elles orientades a l’àmbit jurídic. Aquestes eines no incideixen directament en el coneixement jurídic, sinó que pretenen que l’estudiantat adquireixi competències no específicament jurídiques, però imprescindibles tant per al desenvolupament de la seva formació (com la cerca de legislació i jurisprudència) com per a l’exercici professional del jurista (expressió oral i escrita, redacció de documents, etc.). Així mateix, cal destacar que els i les estudiants es familiaritzaran amb l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en relació amb l’exercici de les professions jurídiques. Es posarà un èmfasi especial en la utilització de bases de dades electròniques, gestors electrònics de coneixement, models d’administració acadèmica electrònica —com pot ser el campus virtual— i, de manera introductòria, en el coneixement d’eines d’intel·ligència artificial (IA) i LegalTech, fonamentals en el context de la transformació digital del Dret. Aquestes eines proporcionen pautes bàsiques per a les noves formes de comunicació amb les administracions públiques o judicials, així com per a l’accés, gestió i anàlisi de la informació jurídica. No obstant això, també es reflexionarà sobre Internet com afont d’obtenció d’informació, amb els seus avantatges i inconvenients.

Pel que fa a l’apartat d’expressió oral i escrita, es duran a terme les sessions següents: una sobre com parlar en públic, una altra sobre llenguatge jurídic, i una altra sobre argumentació jurídica. Aquestes competències es posaran en pràctica mitjançant la realització d’una lliga de debat jurídic entre tots els grups d’Instruments per a l’estudi. Aquesta es desenvoluparà en dues fases:

a) una fase interna dins de cada grup,
b) una fase final entre els equips guanyadors de cada grup.

El professorat proposarà els temes jurídics i organitzarà els equips de cada grup. Aquesta activitat busca fomentar el treball col·laboratiu, les competències en la cerca d’informació jurídica i la defensa oral coherent i estructurada dels arguments.

Pel que fa a l’apartat de tècniques d’estudi, es durà a terme una conferència específica sobre aquesta matèria. L’objectiu general és proporcionar a l’estudiantat un conjunt de competències transversals necessàries per a una bona adaptació al Grau en Dret.


Competències

  • Demostrar que es té una consciència crítica en l'anàlisi de l'ordenament jurídic i el desenvolupament de la dialèctica jurídica.
  • Dominar les tècniques informàtiques per obtenir la informació jurídica (bases de dades de legislació, jurisprudència, bibliografia, etc.) i per comunicar dades.
  • Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  • Memoritzar i utilitzar la terminologia jurídica.
  • Presentar informació de manera adequada en funció del tipus de públic.
  • Redactar textos jurídics (contractes, dictàmens, sentències, interlocutòries, providències, testaments, legislacions, etc.).
  • Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, d'una manera crítica, aspectes clau d'algunes branques de l'ordenament jurídic.
  2. Aplicar una dialèctica jurídica adequada.
  3. Distingir les bases de dades més freqüents en la pràctica jurídica.
  4. Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  5. Preparar o crear xarxes per a comunicar les dades obtingudes.
  6. Presentar informació de manera adequada en funció del tipus de públic.
  7. Seleccionar, a través de les xarxes informàtiques, les fonts bibliogràfiques adequades per a un treball concret.
  8. Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  9. Utilitzar d'una manera pràctica els conceptes teòrics que posteriorment es desenvoluparan en algunes de les matèries del grau.
  10. Utilitzar la terminologia jurídica a través de materials propedèutics.

Continguts

  1. Bases de dades jurídiques: identificació i utilització de bases de dades de legislació, jurisprudència i bibliografia. Introducció a l’ús de plataformes digitals jurídiques i eines de cerca avançada.

  2. Metodologia per a l'elaboració de treballs de recerca i assaigs acadèmics: criteris d’estructuració, fonts, citacions i redacció. Ús de gestors bibliogràfics i iniciació a l’aplicació d’eines d’IA com a suport en l'organització i planificació del treball acadèmic.

  3. Adquisició de llenguatge jurídic.

  4. Tècniques d’estudi i organització del temps.

  5. Comentari i anàlisi crítics de textos jurídics.

  6. El discurs i la comunicació escrita.

  7. La comunicació i l'argumentació oral.

  8. Treball en grup en l’àmbit jurídic.

  9. Participació en una lliga de debat jurídic entre tots els grups d’Instruments per a l’Estudi. S'organitzaran debats a cada grup amb temes predeterminats per tots els/les professors/es de l’assignatura. L’equip guanyador de cada grup participarà en una final de la qual en sortirà un únic equip guanyador. Es fomentarà l’ús d’eines digitals i d’IA com a suport en la preparació dels arguments i en la recerca d’informació jurídica.

  10. Òrgans de govern de la UAB i participació dels estudiants.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes amb participació activa principal del alumnes 22 0,88 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9
Classes amb participació activa principal del professor (Sessions 1, 2, 3 (dos terços) 4 (dos terços), 5, 8 (dos terços), 9 (meitat), 10 (meitat) 22 0,88 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Cerca de documentació i bibliografia 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10
Estudi 20 0,8
Redacció i preparació de treballs 30 1,2 1, 3, 4, 7, 8, 9, 10
Treball en grup fora de l'aula 24 0,96 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9

El curs es desenvolupa mitjançant una sessió setmanal d’una durada de tres hores i un quart (aquesta durada pot variar als dobles graus). A continuació es detalla quines sessions es desenvoluparan. L’ordre de les sessions variarà en funció del grup.

  1. Presentació de l’assignatura, organització de les activitats en grup i realització d’una prova de nivell escrita.

  2. Sessió sobre tècniques d’estudi i organització del temps.

  3. Sessió sobre llenguatge jurídic (amb especial referència a la perspectiva de gènere).

  4. Sessió sobre el discurs i la comunicació escrita.

  5. Sessió sobre comentari i anàlisi de textos jurídics.

  6. Sessió sobre la comunicació i l’argumentació oral.

  7. Sessió sobre metodologia per a l’elaboració de treballs i assaigs acadèmics.

  8. Sessió sobre la realització de recensions.

  9. Sessió sobre gestió de les fonts d’informació (bases de dades jurídiques, recursos en línia, etc.), amb introducció a l’ús d’eines d’intel·ligència artificial (IA) com a suport en la cerca i organització de la informació.

  10. Sessió sobre tècniques d’exposició oral.

  11. Primera sessió de debat jurídic a cada grup.

  12. Segona sessió de debat jurídic a cada grup.

  13. Òrgans de govern de la UAB i participació dels estudiants.

  14. Tercera sessió de debat jurídic a cada grup.

  15. Lliga final de debat.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Cerca de documentació i bibliografia 18.5 % 2 0,08 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Classes amb participació activa dels estudiants 18.5% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9
Classes amb participació activa principal del professor (sessions 1, 2, 3 (dos terços), 4 (dos terços) 5 i 8 (dos terços), 9 (meïtat) i 10 (meïtat) 14.81% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Estudi 14.81% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10
Redacció i presentació de treballs 25.92% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9
Treball fora de l'aula 18.5 % 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9

SISTEMA D'EVALUACIÓ DE L'ADQUISICIÓ DE LES COMPETÈNCIES I SISTEMA DE QUALIFICACIONS

L'avaluació es basa en el seguiment del treball de l'alumnat durant tot el curs. Cada activitat (en classe o fora de classe) és avaluada i integrada en la nota final. Concretament, les diferents activitats i treballs que integren l'avaluació són els següents:


1. Dossier sobre llenguatge jurídic: fins a 1 punt.
2. Exercici sobre metodologia per a l'elaboració de treballs d'investigació i assaigs jurídics: fins a 1 punt.
3. Exercici de redacció d'un text jurídic (argumentació escrita): fins a 1,5 punts.
4. Comentari de text i anàlisi crítica d'un text jurídic: fins a 1,5 punts.
5. Exercici sobre tècniques d'estudi i organització del temps d'estudi: fins a 1 punt.
6. Exercici sobre bases de dades jurídiques i recursos en línia (investigació de legislació, jurisprudència i doctrina): fins a 2 punts.
7. Treball en grup (debat jurídic / expressió oral): fins a 2 punts.

Els exercicis 1 i 6 es realitzen fora de l'aula i s'entregaran electrònicament al professor abans de la finalització dels terminis establerts. El caràcter absolutament imperatiu dels terminis és una característica essencial d'aquesta assignatura. En el món jurídic, els terminis i la seva compliment són d'una importància capital; és per això que en aquesta assignatura mai es permet l'entrega d'un exercici fora de termini sense cap motiu justificant aquesta entrega tardana. De la mateixa manera, si un exercici s'ha de fer en classe un dia concret i, per qualsevol raó, l'alumne no pot assistir, no hi ha manera de recuperar aquest exercici. Aquest caràcter inflexible forma part de l'educació del futur jurista que, des del començament de la seva formació, ha de ser conscient que els terminis són inexorables.

L'assistència és obligatòria. L'absència en una pràctica o activitat realitzada en classe no podrà ser substituïda per un treball fet a casa, ja que altera els objectius pedagògics de la mateixa.

L'alumnat serà avaluat sempre que hagi realitzat un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el/la professor/a de l'assignatura pot considerar l'estudiant com a "no avaluable". Els/Les estudiants que arribin tard a la realització d'una pràctica o activitat no podran realitzar-la.

En els casos en què no es lliuri cap treball ni es faci cap exercici, o es lliurin i/o facin un o dos treballs o exercicis, la qualificació serà "no presentat". Si es lliuren tres treballs o més, la qualificació ja no serà "no presentat".

Els/Les estudiants que abandonin una activitat, pràctica o conferència abans de la seva finalització seran considerats no presentats. A aquests efectes, el professorat té la facultat d'efectuar controls d'assistència al final de l'acte.

La nota final d'una assignatura s'arrodonirà al número sencer més proper quan estigui a una dècima d'un valor que comporti un canvi a una qualificació qualitativa superior. Per exemple: les notes 4'9, 6'9 i 8'9 es converteixin automàticament en 5, 7 i 9, sense necessitat de fer cap activitat per part de l'alumnat. Es fixarà un dia perquè cada alumne pugui revisar amb el/la professor/a les qualificacions obtingudes.

Es informa als/a les estudiants que l'avaluació d'Instruments per a l'Estudi és totalment contínua, per tant, no hi ha examen final nireavaluació. Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.

Conductes fraudulentes:
L'alumnat que copii o intenti copiar una activitat o pràctica finalobtindrà un 0 en la mateixa. L'alumnat que presenti una pràctica amb plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumnat suspendrà l'assignatura.

Ús restringit de la IA:
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament per a tasques de suport, com ara la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions, així com en aquells casos que el professorat consideri necessaris per al desenvolupament de les activitats a l’aula o a casa. L’estudiant haurà d’identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines utilitzades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i en el resultat final de l’activitat. La manca de transparència en l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà una falta d’honestedat acadèmica i podrà comportar una penalització parcial o total en la qualificació de l’activitat, o sancions més greus en casos de major gravetat.


Bibliografia

A classe i a través del Campus Virtual es facilitarà, en cada cas, la informació necessària, en funció dels temes que cada estudiant triï per elaborar el dossier de notícies jurídiques, així com dels diversos temes proposats per realitzar els exercicis d’argumentació, els treballs universitaris i els treballs en grup. La bibliografia general recomanada de l’assignatura és la següent:

 

Atienza, Manuel, Curso de argumentación jurídica, Trotta, 2013.

Beas Franco, Josefina, Santa Cruz Valenzuela, Josefina, Thomsem Queirolo, Paulina, Utreras García Soledad, Enseñar a pensar para aprender mejor, Ediciones Universidad Católica de Chile, 2003.

Bermúdez, Manuel, Lucena, Jorge, Manual de debate. Guía práctica para desarrollar tus habilidades en el debate académico y la oratoria, Editorial Berenice, 2019.

Bonomo Hernán, Mamberti, Juan, M., Miller, Jackson, B., Tolerancia crística y ciudadanía activa: una introducción práctica al debate educativo, International  Education Debate Association, 2010.

Hermosillo Lozano, Judith, Albornoz Barrientos, Jorge, Manual básico del debatiente, Mar adentro, 2010.

Lucas, Stephen, E. The art of public speaking, McGraw Hill, 2011.

Swatridge, Colin, Oxford Guide to Effective Argument & Critical Thinking, Oxford University Press, 2014.

Toulmin, Stephen, E., Los usos de la argumentación, Península, 2007.

Turull, Max (Dir.), Tècniques de treball i comunicació. Instrumentarium per a les ciències socials i jurídiques. Huygens editorial2011 . 

 

Enllaços web:

 

 www.westlaw.es

www.tirantonline.es

www.uab.cat

www.gencat.cat

www.congreso.es

www.senado.es

www.europa.eu

www.etc.uab.cat/ted


Programari

L'assignatura no requereix un programari específic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 2 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 3 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 4 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 5 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 6 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 51 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 52 Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 70 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 71 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 72 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt