Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Dret Administratiu III

Codi: 102229 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Dret OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Amenos Alamo
Correu electrònic:
joan.amenos@uab.cat

Equip docent

Ferran Pons Canovas
Montserrat Iglesias Lucia
(Extern) Francesc Valdívia
(Extern) Marià de Visa

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Seria molt útil haver aprovat Dret Administratiu I i II.

També és molt important saber escriure correctament, ja que es redactaran diversos documents escrits i els errors ortogràfics i de construcció gramatical impliquen la inadmissió de l'examen o una rellevant disminució de la qualificació.

 

 


Objectius

 

1.-Coneixement precís de les normes jurídiques del denominat "Dret administratiu especial".

2.-Interpretació argumentada dels documents derivats de la prèctica jurídico-administrativa.

3.-Bona expressió oral.

 


Competències

  • Argumentar i fonamentar l'aplicació de les normes jurídiques.
  • Comunicar de manera persuasiva els punts de vista propis.
  • Demostrar que es comprenen i es coneixen les principals institucions polítiques i privades en la seva gènesi i en el seu conjunt amb els seus respectius.
  • Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  • Dominar les tècniques informàtiques per obtenir la informació jurídica (bases de dades de legislació, jurisprudència, bibliografia, etc.) i per comunicar dades.
  • Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  • Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  • Identificar, valorar i posar en pràctica els canvis en la jurisprudència.
  • Memoritzar i utilitzar la terminologia jurídica.
  • Presentar informació de manera adequada en funció del tipus de públic.
  • Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar l'evolució jurisprudencial.
  2. Aplicar les normes jurídiques al cas concret.
  3. Buscar sentències, articles, etc., en les bases de dades jurídiques.
  4. Comunicar de manera persuasiva els punts de vista propis.
  5. Definir el llenguatge juridicoadministratiu.
  6. Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  7. Descriure la forma d'actuació administrativa en cada moment històric.
  8. Distingir l'evolució jurisprudencial en l'àmbit del dret administratiu.
  9. Explicar les normes jurídiques administratives.
  10. Expressar-se amb la terminologia juridicoadministrativa.
  11. Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  12. Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  13. Presentar informació de manera adequada en funció del tipus de públic.
  14. Reflexionar críticament sobre les decisions jurisprudencials.
  15. Reflexionar sobre la normativa administrativa.
  16. Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  17. Utilitzar les fonts d'informació informàtiques jurídiques.

Continguts

1.-L'activitat administrativa de limitació de drets o de policia.

2.-El foment administratiu de les activitats dels particulars. La subvenció.

3.-El servei públic.

4.-Les sancions administratives.

5.-Els contractes administratius.

6.-L'expropiació forçosa.

7.-La responsabilitat administrativa.

8.-El domini públic.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 22 0,88 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 14, 15
Seminaris 22 0,88 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Tipus: Supervisades      
Tutories 3 0,12 2, 5, 7, 9, 10, 15
Tipus: Autònomes      
Avaluació 5 0,2 6
Diferents lectures, articles, jurisprudència 29,5 1,18 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 17
Estudi 33,5 1,34 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 15
preparació, redacció i presentació de diferents activitats 28 1,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17

A principi de curs cada professor determinarà  el calendari de cadascuna d'aquestes activitats teòriques i pràctiques.

Els seminaris giren entorn el comentari de jurisprudència i de documents habituals als procediments administratius.

A més, es fomenta la participació oral dels alumnes. 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final de seminari 30% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17
Examen parcial de teoria 35%% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Examen parcial de teoria i pràctica (seminari) 35% 2 0,08 1, 5, 7, 8, 9, 10, 14, 15

1.-Es faran  tres exàmens parcials. El primer serà exclusivament teòric (35%), el segon combinarà teoria i pràctica (35%) i el tercer tindrà caràcter pràctic, ja que es referirà a les preguntes del seminari (30%). Serà possible un darrer examen oral per a pujar nota. Aquest examen oral serà requisit per a obtenir matrícula d'honor. 

2.-La  reavaluació  exigeix un qualificació prèvia de 3,5 punts a la mitjana general de les activitats. (sobre 10). 

3.-L'alumne que copïi o intenti copiar en un examen final tindrà un 0 a l'examen. Un alumne que presenti una pràctica plagiada obtindrà un 0 i rebrà un advertiment. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura. 

4.-L'avaluació única inclou un examen oral sobre el temari establert (50% de la qualificació), una prova pràctica comentada (25%) i un examen de preguntes curtes en forma de test (25%). S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada. Se seguiran les pautes aprovades per la Facultat de Dret per a aquesta classe d'examen. 

4.-L'alumne serà avaluable si ha realitzat un conjunt d'activitats el pes de les quals equival a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest límit, el professor de l'assignatura pot considerar l'estudiant com a no avaluable. 

5.-Durant el curs (no dins  l'examen), es poden utilitzar eines d'intel·ligència artificial d'acord amb els criteris d'ús restringit establerts per la Facultat de Dret (identificació del treball fet, especificació de les eines emprades i refelxió sobre els seus resultats. La falta de trasnparència en l'ús de la Intel·ligència artificial es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar ina penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat".


Bibliografia

Manuals per al seguiment ordinari del curs:

 

GAMERO, E. i FERNÁNDEZ, S.:Manual básico de Derecho Administrativo, Tecnos, 2023.

SÁNCHEZ MORÓN, M.: Derecho administrativo: parte general, Tecnos, Madrid, 2021.

ESTEVE PARDO, J., Lecciones de Derecho Administrativo, Marcial Pons, 2023.

PARADA,R., LORA-TAMAYO, M.: Derecho administrativo (I, II,III), Open Ediciones, 2020.


Programari

S'utilitzarà el campus virtual ordinari.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 11 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 12 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 13 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 21 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 22 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 23 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 511 Català primer quadrimestre tarda
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 512 Català primer quadrimestre tarda
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 513 Català primer quadrimestre tarda
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 701 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 702 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 70 Català segon quadrimestre matí-mixt