Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Dret Processal I

Codi: 102207 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Dret OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria Reynal Querol
Correu electrònic:
nuria.reynal@uab.cat

Equip docent

Francisco Ramos Romeu
Jose Luis Rodriguez Torres
Maria Arantzazu Libano Beristain
Miryam Olivera Oliva
Cristina Cortés Oliva

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per realitzar un correcte seguiment d’aquesta assignatura es recomana haver cursat prèviament les assignatures de Dret Constitucional, Dret Civil i Dret Penal corresponents al 1er i 2on curs del Grau de Dret, donat que totes elles ofereixen una formació bàsica en relació a l’ordenament jurídic sense la qual no es poden entendre ni analitzar adequadament les qüestions que es tracten a Dret Processal I. 

La docència de l'assignatura s'impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible. 

Grup 01: 

Teoria: Prof. Núria Reynal (català) 

Seminari 11: Prof. Cristina Cortés (català)

Seminari 12: Prof. Miryam Oliva (català)

Seminari 13: Prof. Núria Reynal (català)

Grup 02:

Teoria: Prof. Francisco Ramos (castellà) 

Seminari 21: Prof. Arantza Libano (castellà)

Seminari 22: Prof. Lluís Rodríguez (català)

Seminari 23: Prof. Francisco Ramos (castellà)  

Grup 51:

Teoria: Prof. Arantza Libano (castellà)

Seminari 511: Prof. Cristina Oliva (castellà)

Seminari 512: Prof. Miryam Olivera (castellà)

Seminari 513: Prof. Arantza Libano (castellà) 

Grup 70:

Teoria: Prof. Núria Reynal (català)

Seminari 70: Prof. Lluís Rodríguez (català) 

Seminari 71: Prof. Núria Reynal (català)


Objectius

L’objectiu essencial d’aquesta assignatura és el coneixement i comprensió dels elements bàsics del sistema processal, i en especial del sistema processal penal: els òrgans jurisdiccionals, les parts, i el procés.


Competències

  • Adquirir els coneixements bàsics de les diferents dogmàtiques jurídiques i exposar-los en públic.
  • Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  • Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  • Identificar, conèixer i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic.
  • Memoritzar i utilitzar la terminologia jurídica.
  • Redactar textos jurídics (contractes, dictàmens, sentències, interlocutòries, providències, testaments, legislacions, etc.).
  • Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.
  • Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Definir els conceptes processals bàsics.
  2. Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  3. Distingir els diferents documents i escrits processals dels diversos àmbits processals.
  4. Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  5. Identificar les qüestions processals que es presentin en qualsevol cas pràctic plantejat.
  6. Identificar les qüestions processals que es presentin i buscar-hi una solució en les diverses fonts i recursos treballats.
  7. Relacionar els conceptes processals bàsics amb la resta de disciplines jurídiques.
  8. Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.
  9. Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  10. Utilitzar el llenguatge jurídicoprocessal.
  11. Utilitzar les fonts i els recursos en els quals cal buscar les solucions dels casos pràctics plantejats.

Continguts

Tema 1: Funcions del procés. Fonts del dret processal. 

Tema 2. Les garanties constitucionals del procés.

Tema 3: L'organiztació jurisdiccional. 

Tema 4: Els actes processals.

Tema  5: Sistemes d'enjudiciament penal. L'objecte del procés penal. 

Tema 6: La jurisdicció i la competència penals. 

Tema 7: Les parts en el procés penal. 

Tema 8: Els judicis penals ordinaris. 

Tema 9: La instrucció penal. 

Tema 10: Les mesures cautelars penals. 

Tema 11: El judici oral. 

Tema 12: La conclusió del procés penal. La sentència. Recursos. Execució. 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classes magistrals 22 0,88 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10
seminaris 22 0,88 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
avaluació 5 0,2 1, 2, 4, 5, 10
treball personal de l'alumnat 86 3,44 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

El procés d’aprenentatge de l'alumnat en el marc d’aquesta assignatura s’organitza a partir de tres tipus d’activitats formatives que s’exposen a continuació:

1.ACTIVITATS DIRIGIDES

Les activitats dirigides són totes aquelles que es desenvolupen a l’aula, en el horaris previstos per a l’assignatura i sota la direcció del professorat. Es divideixen en dues tipologies: 

a) Classes magistrals: consisteixen en l’exposició per part del professorat de diversos aspectes del temari, prenent com a base la normativa aplicable. Pel correcte seguiment de les classes magistrals és imprescindible que tot l'alumnat disposi d’una recopilació normativa processal degudament actualitzada.

b) Seminaris: són activitats que l'alumnat desenvolupa a l'aula, individualment o en grups, sota la direcció del professorat. Poden consistir en la resolució de casos, análisi i discussió de decisions judicials, redacció d' escrits judicials, expoosicions orals, etc. L'assistència als seminaris, llevat de supòsits amb causa justificada, serà obligatòria pels estudiants. 

2.ACTIVITATS SUPERVISADES 

 Consisteixen fonamentalment en tutories, entre el professorat i l'alumnat, quan es consideri necessari per acompanyar l'aprenentatge de l'alumnat.

3.ACTIVITATS AUTÒNOMES

Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals l'alumnat s’organitza el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en grup.

Inclouen, per exemple, la recerca i l’estudi de bibliografia, l’elaboració d’esquemes o resums, la búsqueda de jurisprudència, l'elaboració d'activitats pràctiques avaluables que es duen a terme prèviament a la resolució a l'aula, entre altres.

En el marc d’aquesta assignatura la part essencial de les activitats autònomes es vincula al seguiment de les classes teòriques, a l’elaboració de les activitats pràctiques i a la preparació de l’examen.  

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
activitats pràctiques grupals 25% 5 0,2 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
activitats pràctiques individuals 25% 5 0,2 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
examen teòric i/o pràctic 50% 5 0,2 1, 2, 4, 7, 10

MODALITAT D'AVALUACIÓ CONTINUADA: 

-Es realitzaran 3 tipus d'activitats d'avaluació, distribuïdes al llarg del curs. 

-A l'inici de la docència de cada grup, cada professor indicarà el calendari d'aquestes activitats avaluables. 

-Els tres tipus d'activitats d'avaluació consistiran en els següents i tindran el valor que s'indica en la qualificació final: 

1) activitats pràctiques grupals i participació: 25%  

2) dues activitats pràctiques individuals: 25%  

3) examen teòric i/o pràctic: 50%  

-Les activitats pràctiques grupals i individuals es duran a terme, com a regla general, en els seminaris. L’assistència als seminaris és obligatòria i comporta realitzar el treball que s’encarregui a l’aula i participar oralment al llarg de les diverses sessions.

-A més a més, el professorat pot establir mecanismes per incentivar l’assistència a les classes de teoria que, en el seu cas, vindran establerts el primer dia de classe i/o al campus virtual. 

-La nota final de l'assignatura s'obtindrà de la mitjana de les diferents activitats. Els criteris per fer aquesdta mitjana són els següents: 

  • La nota obtinguda en les activitats pràctiques grupals i participació només es tindrà en compte si s’ha assistit al 70% dels seminaris on s’han realitzat aquestes activitats. La no assistència al 70% d’aquests seminaris implica perdre el percentatge (25%) que aquestes activitats tenen en la nota final. Dins del 30% d’aquests seminaris als quals és possible no assistir queden incloses les situacions ordinàries que poden provocar una absència a classe de l’alumnat.   
  • La nota obtinguda en les activitats pràctiques individuals farà mitjana independentment de quina sigui la qualificació.
  • La nota obtinguda a l’examen ha de ser com a mínim de 5 punts sobre 10 per poder fer mitjana amb la resta de notes.

 -L'alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Si el valor de les activitatsrealitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l'assignatura por considerar l'estudiant com a no avañuable. 

 

REAVALUACIÓ: 

-L'alumnat que no superi l'avaluació continuada podrà presentar-se a un examen de reavaluació. 

-Les activitats pràctiques no seran objecte de re-avaluació. 

-La possibilitat de presentar-se a l'examen de reavaluació es supedita a l'obtenció per part de l'alumnat d'una qualificació mínima de 3'5 en la mitjana de l'assignatura. 


MODALITAT D'AVALUACIÓ ÚNICA:

L’alumnat que segueixi aquest mètode d’avaluació única haurà de realitzar una prova final en la que haurà de demostrar l’adquisició del conjunt de competències de l’assignatura.

La prova final consistirà en tres activitats diferents amb un valor també divers:

a)      Un examen final de tot el temari de l’assignatura (50%). Aquest examen serà tipus test.

b)      La resolució d’un cas pràctic (25%). Per a la resolució del cas, l’alumnat podrà disposar com a material de la Llei d’Enjudiciament Criminal i de la Llei Orgànica del Poder Judicial. 

c)      L’exposició oral davant d’un tribunal format per tres professors/res (25%). S’oferiran dos temes, apartats o subepígrafs del tema. L’estudiant haurà d’escollir-ne un per a exposar-looralment. Tindrà un temps màxim de 10 minuts per a preparar l’exposició. L’estudiant haurà de fer la defensa durant 5 minuts i seguidament, haurà de respondre a les preguntes formulades pel tribunal.

La realització d’aquestes tres activitats es farà en un mateix dia.

Per superar l’assignatura s’ha d’obtenir una nota mínima de 2,5 punts a l’ examen; 1,25 punts al cas pràctic i  1,25 a l’exposició oral.

Si l’estudiant no supera alguna de les tres activitats, tindrà dret a la re-avaluació. 

S'aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l'avaluació continuada. 

 

PROCÉS DE REVISIÓ: 

-Després de la realització i qualificació de cada activitat avaluable, el professorat fixarà una data perquè el alumnat interessat pugui demanar i fer les revisions oportunes.

 

CONDUCTES FRAUDULENTES: 

L'alumnat que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'examen.L'alumnat que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumnat suspendrà l'assignatura. 

 

ÚS DE LA INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL 

En el marc de les activitats a realitzar en els Seminaris es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport (com la cerca d'informació, la correció de textos o les traduccions). L'estudiant haurà d'identificar ambclaredat les parts que han estat generades amb aquesta tecnologia i especificar les eines emprades. La no transparència en l'ús de la IA en les activitats avaluables de l'assignatura es considerarà una falta d'honestedat acadèmica i podrà comportar una penalització parcial o total en la qualificació de l'activitat, o sancions de major entitat en casos greus.

 


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA OBLIGATORIA: 

* CACHÓN CADENAS, Manuel; Introducción al enjuiciamiento civil, Atelier, Barcelona, última edició. 

* RAMOS MÉNDEZ, Francisco; Enjuiciamiento criminal.13ª lectura constitucional, Atelier, Barcelona, última edició (disponible a la biblioteca digital UAB).

 

BIBLIOGRAFIA RECOMANADA:

* ARMENTA DEU, Teresa; Lecciones de Derecho Procesal Penal, MarcialPons, Madrid, última edició.

* CERVELLÓ DONDERIS, Vicenta, Derecho penitenciario,Tirant lo blanch,Valencia, última edició (disponible a la biblioteca digital UAB).

* CORTES DOMÍNGUEZ, Valentín; MORENO CATENA, Víctor; Derecho procesal penal,Tirant lo blanch, Valencia, última edició (disponible a la biblioteca digital UAB).

* GIMENO SENDRA, Vicente; Derecho procesal penal, Dykinson, Madrid, última edició (disponible a la biblioteca digital UAB).

* GÓMEZ COLOMER, Juan Luís; BARONA VILAR, Silvia; Introducción al Derecho Procesal. Derecho Procesal I, Tirant lo Blanch; València, última edició (disponible a la biblioteca digital UAB). 

* GÓMEZ COLOMER, Juan Luís; BARONA VILAR, Silvia; Proceso Penal. Derecho Procesal III, Tirant lo Blanch, València, última edició (disponible a la biblioteca digital UAB).  

* MONTERO AROCA, Juan et al; Derecho jurisdiccional, vol.III(Proceso penal), Tirant lo blanch,Valencia, última edició (disponible a la biblioteca digital UAB).

* NAVARRO VILLANUEVA, Carmen; Ejecución de la pena privativa de libertad, Juruà, Porto, última edició (disponible a la biblioteca digital UAB).


Programari

No s'utilitza cap programari especial


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 11 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 12 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 13 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 21 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 22 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 23 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 511 Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 512 Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 513 Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 701 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 702 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 70 Català primer quadrimestre matí-mixt