Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Empresa i Tecnologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No cal cap prerequisit previ per cursar aquesta assignatura
En aquesta assignatura s'introdueixen els conceptes bàsics de Bases de Dades (BD) necessaris tant a nivell de dissenyador de BD com d'usuari.
Coneixements:
Al finalitzar el curs l'alumne ha de ser capaç de:
Habilitats:
Es pretén que els alumnes adquireixin les següents habilitats:
1. Introducció. Conceptes bàsics
2. Arquitectura
3. Disseny. El model Entitat/Relació (E-R)
4. Model de dades relacional
5. Disseny d'una base de dades
6. Nivell Intern
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria i problemes | 36 | 1,44 | CM13, SM09 |
Pràctiques | 10 | 0,4 | CM13, SM09 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | CM13, SM09 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 36 | 1,44 | CM13, SM09 |
Creació d'una base de dades i redacció del corresponent informe | 25 | 1 | CM13, SM09 |
Preparació de les sessions de pràctiques | 5 | 0,2 | CM13, SM09 |
Preparació d'exercicis i resolució de supòsits teòrics | 15 | 0,6 | CM13, SM09 |
El procés d'aprenentatge de l'alumne es fonamentarà en aquests tres tipus d'activitats: classes de teoria i problemes, sessions de pràctiques i redacció d'un informe tècnic d'una base de dades. Tota la documentació i material necessari per al seguiment del curs es trobarà accessible des de l'entorn documental Caronte (http://caronte.uab.es)
ACTIVITATS FORMATIVES DIRIGIDES
Les classes de teoria s'imparteixen mitjançant classes amb suport documental i powerpoint. S'introduiran els conceptes teòrics necessaris per poder resoldre els problemes que es plantejaran al llarg del curs. En hores de problemes es proposaran exercicis a resoldre dins l'aula i es fomentarà el treball autònom per a que l'alumne resolgui la resta d'exercicis, amb la base de dades i les solucions disponibles. Les classes de problemes s'estructura en 2 blocs: (a) disseny de bases de dades relacionals i (b) interrogació d'una base de dades.
(a) Pel primer bloc de problemes es practicarà el disseny en el model E/R a partir d'uns requeriments específics.
(b) Pel segon bloc de problemes s'explicarà el llenguatge SQL (Structured Query Language), del que es proporcionarà material de suport, i es realitzaran consultes en algebra relacional y SQL, sobre una base de dades de exemple amb continguts concrets.
A les sessions de pràctiques, es pretén introduir a l'alumne al llenguatge SQL (Structured Query Language), que és el llenguatge estàndard per realitzar consultes a una base de dades, L'assignatura consta de 5 sessions de pràctiques en règim tancat, on cada sessió consistirà en un seguitd'exercicis sobre una base de dades amb la finalitat principal d'ajudar a comprendre els conceptes teòrics explicats a classe i a familiaritzar-se amb el disseny, creació i manipulació (com a programadors i com a usuaris) de bases de dades relacionals.
L'assistència a les sessions de pràctiques ÉS OBLIGATÒRIA. L'alumne prepara el treball de pràctiques explicat en l'enunciat de pràctiques. Aquesta preparació ha de ser prèvia a la sessió de pràctiques corresponent. El treball es finalitza assistint a les sessions de pràctiques tutelades pel professor.
Els enunciats de les pràctiques i els seus corresponents materials es podran trobar als documents corresponents a Caronte.
ACTIVITATS FORMATIVES AUTÒNOMES
Paral·lelament a les classes de teoria, problemes i sessions pràctiques, tots els alumnes hauran de desenvolupar una base de dades. El treball consistirà en la redacció d’un informe tècnic i l’elaboració dels scripts necessaris per a la creació de la base de dades, així com del conjunt de proves per a la seva validació. Aquest projecte es realitzarà en grups de 4 o 5 alumnes i serà, en gran part, autònom, amb la supervisió del professor durant l’horari de tutories.
En paral·lel a les classes de teoria, problemes i sessions de pràctiques, totsels alumnes hauran d'participar en pràctiques autònomes gestionades per ells mateixos que consisteixen en la resolució de problemes SQL. Aquest treball es realitzaràde manera individual en els horaris que l'alumno crea més convenient dins dels límits imposats per la dinàmica del curs.
Els enunciats de les pràctiques assistencials, la normativa d'entrega i avaluació la podeutrobar en els documents corresponents al entorn documental Caronte.
ACTIVITATS FORMATIVES SUPERVISADAS
L'objectiu de les tutories és solucionar dubtes i consolidar els coneixements adquirits a la setmana. Les tutories podran ser individuals o grups depenent del tema a tractar. Els horaris de tutoria disponibles seran determinats a principis del curs, però el alumne ha de comunicar al professor (preferentment per correu electrònic) amb antelació a la seva assistència a la tutoria.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de pràctiques | 20% | 2 | 0,08 | CM13, SM09 |
Informe tècnic | 20% | 0,5 | 0,02 | CM13, SM09 |
Resolució de consultes SQL | 10% | 2 | 0,08 | CM13, SM09 |
1r Examen Parcial | 20% | 1,5 | 0,06 | CM13, SM09 |
2n Examen Parcial | 30% | 2 | 0,08 | CM13, SM09 |
CRITERIS D'AVALUACIÓ
L’avaluació del curs consta de cinc parts: avaluació parcial 1, avaluació parcial 2, redacció d’un informe tècnic, avaluació de pràctiques i resolució autònoma de consultes SQL.
NOTA FINAL (Nota_Final) La nota final serà la mitjana ponderada de totes les parts:
Nota_Final = 0,2 * Nota_Parcial1 + 0,3 * Nota_Parcial2 + 0,2 * Nota_Pract + 0,2 * Nota_InfTec + 0,1 * Nota_AutoAval
Serà condició necessària per efectuar aquest càlcul que cadascun dels components tingui una puntuació superior a zero, i que la nota obtinguda en les proves escrites individuals (Nota_PEI) sigui igual o superior a 4,5.
Per aprovar l’assignatura, cal obtenir una Nota_Final igual o superior a 5. Es considerarà “no avaluable” qui no hagi realitzat cap activitat d’avaluació.
ATENCIÓ: Per actualitzación del article 266, punt 4, de la Normativa Acadèmica el juliol de 2023, si un alumne te un 4,9 de Nota_Final, aquesta nota per normativa queda automàticament convertida a un 5.
CRITERIS DE REAVALUACIÓ
Podran accedir a la reavaluació les persones que no hagin superat l’assignatura i es trobin en una d’aquestes situacions:
La prova de reavaluació (Nota_Reeval), escrita i realitzada durant l’última setmana del semestre, cobrirà tot el contingut del curs. La nova nota final serà la mitjana entre Nota_Reeval i Nota_PEI. Si aquesta mitjana és ≥ 5, la qualificació final serà d’aprovat (un 5).
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB).
En el cas de no complir amb les condicions per acollir-se al procés de reavaluació, es posarà a l'expedient el mínim entre les proves escrites individuals (Nota_PEI) i un 4,5.
AVALUACIÓ ÚNICA
Aquesta assignatura no ofereix l'opció de modalitat d'avaluació única (avaluació integral).
ALTRA INFORMACIÓ IMPORTANT
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificatpel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)”
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves
Procediment de revisió deles qualificacions
Coincidint amb l’examen final, s’anunciarà el dia i el mitjà de publicació de les qualificacions finals. També s’informarà del procediment, lloc, data i hora per a la revisió d’exàmens, d’acord amb la normativa de la Universitat.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignaturaserà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
Bibliografia bàsica
Bibliografia complementària
Enllaços web
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 201 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 202 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 201 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 202 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 203 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 204 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 20 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |