Logo UAB

Bases de Dades

Codi: 102186 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Empresa i Tecnologia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Carlos Alejandro Parraga
Correu electrònic:
carlosalejandro.parraga@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No cal cap prerequisit previ per cursar aquesta assignatura


Objectius

En aquesta assignatura s'introdueixen els conceptes bàsics de Bases de Dades (BD) necessaris tant a nivell de dissenyador de BD com d'usuari. 

Coneixements:

Al finalitzar el curs l'alumne ha de ser capaç de:

  • Conèixer i comprendre el salt tecnològic important que representen els sistemes de bases de dades pel que fa a tractament d’informació en computador; així com en el disseny i manteniment d’aplicacions de tractament de dades.
  • Conèixer l’arquitectura dels sistemes de bases de dades, les funcions de cada mòdul i el personal que treballa en aquests sistemes (usuaris, programadors i administradors de BD).
  • Comprendre la metodologia de disseny de BD.
  • Conèixer el model Entitat/Relació (E-R).
  • Estudiar les propietats del model relacional de BD, estès en la majoria de motors de BD.
  • Conèixer el llenguatge SQL, estàndard en BD relacionals.

Habilitats:

Es pretén que els alumnes adquireixin les següents habilitats:

  • Dissenyar una BD en el Model E-R a partir d'unes especificacions del món real.
  • Convertir la BD en el Model E-R a un conjunt de relacions i atributs d'una BD Relacional.
  • Utilitzar les regles d’integritat del model relacional de BD, així com saber formular qualsevol consulta a una BD.
  • Realitzar consultes simples i d'una certa complexitat a una BD mitjançant SQL.
  • Treballar amb un exemple de motor de BD com és ORACLE, d’ús bastant estès en l’àmbit professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM13 (Competència) Proposar bases de dades relacionals que recullin les característiques, les funcionalitats i l'estructura adequades a l'organització.
  2. SM09 (Habilitat) Dissenyar bases de dades adaptades a les necessitats operatives de les organitzacions.

Continguts

1. Introducció. Conceptes bàsics

  • Introducció i definicions
  • Components d'un sistema de Base de Dades.
  • Evolució històrica.
  • Avantatges i inconvenients d'un sistema de Bases de Dades.

2. Arquitectura

  • Arquitectura ANSI-SPARC
  • El DBA i el SGBD
  • Arquitectura back-end / front-end

3. Disseny. El model Entitat/Relació (E-R)

  • Disseny d'una Base de Dades
  • Model Entitat-Relació
  • Model E-R estès
  • Criteris de disseny d'un esquema E-R
  • Disseny d'un esquema E-R

4. Model de dades relacional

  • Introducció
  • Estructura de dades
  • Regles d'integritat
  • Manipulació de dades: àlgebra relacional, consultes SQL

5. Disseny d'una base de dades

  • Fases de disseny d'una BD
  • Captació i anàlisi de requeriments
  • Disseny conceptual de la BD
  • Disseny lògic
  • Disseny físic
  • Normalització

6. Nivell Intern

  • Accés a la Base de Dades física
  • Estructures d'emmagatzematge: Indexació, Hashing (dispersió)
  • Tècniques de compressió

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria i problemes 36 1,44 CM13, SM09
Pràctiques 10 0,4 CM13, SM09
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 CM13, SM09
Tipus: Autònomes      
Estudi 36 1,44 CM13, SM09
Creació d'una base de dades i redacció del corresponent informe 25 1 CM13, SM09
Preparació de les sessions de pràctiques 5 0,2 CM13, SM09
Preparació d'exercicis i resolució de supòsits teòrics 15 0,6 CM13, SM09

El procés d'aprenentatge de l'alumne es fonamentarà en aquests tres tipus d'activitats: classes de teoria i problemes, sessions de pràctiques i redacció d'un informe tècnic d'una base de dades. Tota la documentació i material necessari per al seguiment del curs es trobarà accessible des de l'entorn documental Caronte (http://caronte.uab.es)


ACTIVITATS FORMATIVES DIRIGIDES

  • Teoría i Problemes:

Les classes de teoria s'imparteixen mitjançant classes amb suport documental i powerpoint. S'introduiran els conceptes teòrics necessaris per poder resoldre els problemes que es plantejaran al llarg del curs. En hores de problemes es proposaran exercicis a resoldre dins l'aula i es fomentarà el treball autònom per a que l'alumne resolgui la resta d'exercicis, amb la base de dades i les solucions disponibles. Les classes de problemes s'estructura en 2 blocs: (a) disseny de bases de dades relacionals i (b) interrogació d'una base de dades.

(a) Pel primer bloc de problemes es practicarà el disseny en el model E/R a partir d'uns requeriments específics.

(b) Pel segon bloc de problemes s'explicarà el llenguatge SQL (Structured Query Language), del que es proporcionarà material de suport, i es realitzaran consultes en algebra relacional y SQL, sobre una base de dades de exemple amb continguts concrets.

  • Pràctiques de Laboratori:

A les sessions de pràctiques, es pretén introduir a l'alumne al llenguatge SQL (Structured Query Language), que és el llenguatge estàndard per realitzar consultes a una base de dades, L'assignatura consta de 5 sessions de pràctiques en règim tancat, on cada sessió consistirà en un seguitd'exercicis sobre una base de dades amb la finalitat principal d'ajudar a comprendre els conceptes teòrics explicats a classe i a familiaritzar-se amb el disseny, creació i manipulació (com a programadors i com a usuaris) de bases de dades relacionals.

L'assistència a les sessions de pràctiques ÉS OBLIGATÒRIA. L'alumne prepara el treball de pràctiques explicat en l'enunciat de pràctiques. Aquesta preparació ha de ser prèvia a la sessió de pràctiques corresponent. El treball es finalitza assistint a les sessions de pràctiques tutelades pel professor.

Els enunciats de les pràctiques i els seus corresponents materials es podran trobar als documents corresponents a Caronte.


ACTIVITATS FORMATIVES AUTÒNOMES

  • Informe Tècnic de creació de bases de dades:

Paral·lelament a les classes de teoria, problemes i sessions pràctiques, tots els alumnes hauran de desenvolupar una base de dades. El treball consistirà en la redacció d’un informe tècnic i l’elaboració dels scripts necessaris per a la creació de la base de dades, així com del conjunt de proves per a la seva validació. Aquest projecte es realitzarà en grups de 4 o 5 alumnes i serà, en gran part, autònom, amb la supervisió del professor durant l’horari de tutories.

  • Pràctiques assistencials de SQL:

En paral·lel a les classes de teoria, problemes i sessions de pràctiques, totsels alumnes hauran d'participar en pràctiques autònomes gestionades per ells mateixos que consisteixen en la resolució de problemes SQL. Aquest treball es realitzaràde manera individual en els horaris que l'alumno crea més convenient dins dels límits imposats per la dinàmica del curs.

Els enunciats de les pràctiques assistencials, la normativa d'entrega i avaluació la podeutrobar en els documents corresponents al entorn documental Caronte.

ACTIVITATS FORMATIVES SUPERVISADAS

  • Tutories:

L'objectiu de les tutories és solucionar dubtes i consolidar els coneixements adquirits a la setmana. Les tutories podran ser individuals o grups depenent del tema a tractar. Els horaris de tutoria disponibles seran determinats a principis del curs, però el alumne ha de comunicar al professor (preferentment per correu electrònic) amb antelació a la seva assistència a la tutoria.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de pràctiques 20% 2 0,08 CM13, SM09
Informe tècnic 20% 0,5 0,02 CM13, SM09
Resolució de consultes SQL 10% 2 0,08 CM13, SM09
1r Examen Parcial 20% 1,5 0,06 CM13, SM09
2n Examen Parcial 30% 2 0,08 CM13, SM09

CRITERIS D'AVALUACIÓ

L’avaluació del curs consta de cinc parts: avaluació parcial 1, avaluació parcial 2, redacció d’un informe tècnic, avaluació de pràctiques i resolució autònoma de consultes SQL.

  1. AVALUACIONS DE TEORIA i PROBLEMES i (Nota_Parcial1 i Nota_Parcial2). Es realitzaran dues proves escrites individuals, amb un pes del 20% i del 30% respectivament en la nota final.

    • La primera prova parcial (Nota_Parcial1), a meitat del semestre, avaluarà els conceptes i habilitats bàsiques per al disseny d’una base de dades (model E-R).
    • La segona prova parcial (Nota_Parcial2), al final del semestre, avaluarà el conjunt de conceptes i habilitats treballats al llarg del curs, amb especial èmfasi en els continguts no inclosos en la primera prova.

  2. AVALUACIÓ DE PRÀCTIQUES (Nota_Pract). Amb un pes del 20%, es durà a terme mitjançant una prova de consultes SQL en l’última sessió de pràctiques. Les persones participants podran consultar la seva nota en finalitzar la prova. El format serà equivalent al del mòdul d’aprenentatge autònom.

  3. PROVES ESCRITES INDIVIDUALS (Nota_PEI): Les tres qualificacions anteriors es combinaran per calcular la nota de les proves escrites individuals:

    Nota_PEI = (0,2 * Nota_Parcial1 + 0,3 * Nota_Parcial2 + 0,2 * Nota_Pract) / 0,7

  4. TREBALL AUTÒNOM (Nota_InfTec i Nota_AutoAval). Es divideix en dues parts:

    • Informe tècnic (Nota_InfTec): Amb un pes del 20%, inclou quatre fases deldisseny d’una BD (requisits, diagrama ER, model lògic de taules i joc d’implementació/prova). El document s’ha de lliurar en el format establert i amb qualitat suficient per a la seva correcta lectura. Si algun diagrama no és llegible, la part corresponent quedarà suspesa. L’informe es lliurarà en dues fases: una a meitat i una altra al final del semestre. La nota final es calcularà així:

      Nota_IT_ = màx [(nota1 + nota2) / 2; 0,7 * nota2]

    • Resolució autònoma de consultes SQL (Nota_AutoAval): Amb un pes del 10% es farà fora de l’horari lectiu mitjançant un mòdul en línia. La nota final dependrà del nombre i dificultat de les consultes resoltes.

NOTA FINAL (Nota_Final) La nota final serà la mitjana ponderada de totes les parts:

Nota_Final =  0,2 * Nota_Parcial1 + 0,3 * Nota_Parcial2 + 0,2 * Nota_Pract + 0,2 * Nota_InfTec + 0,1 * Nota_AutoAval

Serà condició necessària per efectuar aquest càlcul que cadascun dels components tingui una puntuació superior a zero, i que la nota obtinguda en les proves escrites individuals (Nota_PEI) sigui igual o superior a 4,5.

Per aprovar l’assignatura, cal obtenir una Nota_Final igual o superior a 5. Es considerarà “no avaluable” qui no hagi realitzat cap activitat d’avaluació.

 ATENCIÓ: Per actualitzación del article 266, punt 4, de la Normativa Acadèmica el juliol de 2023, si un alumne te un 4,9 de Nota_Final, aquesta nota per normativa queda automàticament convertida a un 5.

 

CRITERIS DE REAVALUACIÓ

Podran accedir a la reavaluació les persones que no hagin superat l’assignatura i es trobin en una d’aquestes situacions:

  • (A) Reuneixin les condicions per poder realitzar el càlcul de la nota final anterior, però la qualificació total obtinguda és igual o superior a 3,5 i inferior a 5; (Nota_PEI ≥  4,5 però amb 3,5 ≥ Nota_Final < 5)
  • (B) Han obtingut una nota inferior a 4,5 en el conjunt de proves escrites individuals, però si s'apliquessin les ponderacions descrites més amunt, la nota final de l'assignatura seria igual o superior a 5; (Nota_PEI < 4,5 però amb Nota_Final ≥ 5)

La prova de reavaluació (Nota_Reeval), escrita i realitzada durant l’última setmana del semestre, cobrirà tot el contingut del curs. La nova nota final serà la mitjana entre Nota_Reeval i Nota_PEI. Si aquesta mitjana és ≥ 5, la qualificació final serà d’aprovat (un 5).

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB).

En el cas de no complir amb les condicions per acollir-se al procés de reavaluació, es posarà a l'expedient el mínim entre les proves escrites individuals (Nota_PEI) i un 4,5.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

Aquesta assignatura no ofereix l'opció de modalitat d'avaluació única (avaluació integral).

ALTRA INFORMACIÓ IMPORTANT

  • INSCRIPCIÓ AL CARONTE: És obligatori registrar-se a la plataforma Caronte (http://caronte.uab.cat) a l’inici del curs, ja que és l’espai on es publiquen els materials de l’assignatura, es gestionen els lliuraments de pràctiques i es comuniquen les qualificacions finals.
    Per completar la inscripció a l’assignatura de Bases de Dades, cal introduir les dades personals i una fotografia tipus carnet en format JPG. Aquesta informació es mantindrà estrictament confidencial i serà eliminada un cop finalitzat el curs.
  • CONVALIDACIONS: No s’aplica cap tractament especial a les persones que repeteixen l’assignatura.
  • MATRÍCULES D'HONOR: Les persones que obtinguin una nota final superior a 9 podran rebre una matrícula d’honor (MH), fins a un màxim del 5% del total de persones matriculades, segons la normativa de la UAB. Si hi ha més d’un 5% amb nota superior a 9, s’atorgarà la MH a qui tingui les qualificacions més altes.
  • PLAGI: Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes,esqualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d’avaluació. Per tant, la còpia, el plagi, l’engany, deixar copiar, etc. en qualsevol de les activitats d’avaluació implicarà suspendre-la amb un zero. Les activitats d’avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. En el cas de l'Informe Tècnices sancionarà amb un zero (0) a tots els grups involucrats, sense considerar l'autoria del treball.
  • ÚS DE LA IA: En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
  • AVALUACIÓ UNICA: Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única. 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificatpel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)”

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Procediment de revisió deles qualificacions

Coincidint amb l’examen final, s’anunciarà el dia i el mitjà de publicació de les qualificacions finals. També s’informarà del procediment, lloc, data i hora per a la revisió d’exàmens, d’acord amb la normativa de la Universitat.

Irregularitats en actes d’avaluació 

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignaturaserà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)


Bibliografia

Bibliografia bàsica

  • A. Silberschatz, H.F. Korth, S. Sudarshan, Fundamentos de Bases de Datos, 5a edición, McGraw-Hill, 2006. Enllaç Permanent
  • A. Silberschatz, H.F. Korth & S. Sudarshan, Database system concepts (7th ed., International ed. ed.). New York, N.Y.: McGraw-Hill, 2018. Enllaç Permanent
  • C.J. Date, Introducción a los sistemas de Bases de Datos, Vol.1, 7a edición, Prentice Hall, 2001. Enllaç Permanent
  • C.J. Date, An introduction to database systems (8th ed.). Boston, Mass.; London: Pearson/Addison-Wesley, 2004. Enllaç Permanent

 

Bibliografia complementària

  • A. Fowler, NOSQL for Dummies, For Dummies; 1 edition, 2015. Enllaç Permanent
  • Gaurav Vaish, Getting Started with NoSQL, Packt Publishing, 2013. Enllaç Permanent
  • C.A. Coronel & S.A. Morris, Database systems: design, implementation, and management (13 ed.): Course Technology, 2018. Enllaç Permanent
  • T.M. Connolly & C.E. Begg, Database systems: a practical approach to design, implementation, and management (6th ed. ed.). Boston, MA: Pearson Education, 2014. Enllaç Permanent
  • P. Rob, C. Coronel, Sistemas de Bases de datos. Diseño, implementación y administración, Thomson-Paraninfo, 2004. Enllaç Permanent
  • M. Celma, J.C. Casamayor, L. Mota, Bases de Datos Relacionales, Pearson-Prentice Hall, 2003. Enllaç Permanent
  • D.M. Kroenke, Procesamiento de Bases de Datos, 8ª edición, Pearson-Prentice Hall, 2003. Enllaç Permanent
  • A. de Miguel, M. Piattini, Diseño y uso de Bases de Datos Relacionales, Ra-Ma, 1997.
  • G.W. Hansen, J.V. Hansen, Diseño y administración de Bases de Datos, 2a edición, Prentice Hall, 1997. . Enllaç Permanent
  • C.J. Date, H. Darwen, A Guide to the SQL standart, 3rd edition, Addison-Wesley, 1994.

Enllaços web


Programari


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 201 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 202 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 201 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 202 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 203 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 204 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 20 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt