Logo UAB

Introducció als Sistemes d'Informació

Codi: 102148 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Empresa i Tecnologia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Xavier Verge Mestre
Correu electrònic:
xavier.verge@uab.cat

Equip docent

Joan Caballero Chacon

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No és obligatori però es recomana haver superat IRPDA, Fonaments dels sistemes informàtics  i Bases de Dades abans de cursar l'assignatura.


Objectius

Mostrar la manera en que les organitzacions utilitzen els sistemes i les tecnologies de la informació per transformar els models de negoci, desenvolupar noves estratègies, innovar amb nous serveis i productes i assolir l'excel·lència operativa.  En particular, doncs, els objectius de l'assignatura són:

  1. Comprendre per què els sistemes d'informació digitals són essencials en els negocis i com els han transformat.
    1. Apreciar els avantatges empresarials derivats del tractament digital de la informació. 
    2. Interessar-se per com Internet i l'ús extensiu de les TIC permeten reconfigurar els models de negoci tradicionals.
  2. Diferenciar aplicacions o funcionalitats segons els tipus bàsics de sistemes d'informació i determinar el valor que aporten a la gestió.
  3. Identificar i provar com els procesos de negoci es duen a terme mitjançant sistemes corporatius de gestió.
  4. Reconèixer els riscos i perills derivats de la dependència digital. En especial, per què és necessari un esperit crític i un compromís ètic.
  5. Concienciar sobre aspectes ètics i de eficiencia organitzativa derivats de les polítiques de génere aplicades als disseny, gestió i govern de sistemes d'informació
  6. Aprendre a fer servir eines concretes en els camps de l'anàlisi de dades i l'execució de processos de negoci.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM26 (Competència) Complir els principis ètics, legals i relatius a la propietat intel·lectual amb relació al tractament de la informació privada en l'àmbit empresarial.
  2. KM21 (Coneixement) Enumerar les principals característiques dels actuals sistemes corporatius de gestió com a generadors de valor per a empreses i organitzacions.
  3. KM22 (Coneixement) Identificar, a partir de les necessitats d'una organització, els sistemes de gestió i comunicació de dades, així com la seva governança.
  4. KM26 (Coneixement) Identificar els usos i els requeriments dels principals sistemes corporatius de gestió.
  5. SM15 (Habilitat) Interpretar l'impacte i els efectes en l'organització de les innovacions i les actualitzacions en els sistemes integrats de gestió del mercat.

Continguts

Tema 1: Sistemes d'informació en els negocis globals actuals

  1. Dades, informació i coneixement. La cadena de valor de la informació
  2. Tipologies de sistemes d'informació.
  3. Infraestructura TIC. Data centers i cloud computing.

Tema 2: Processos de negoci i sistemes corporatius de gestió.

  1. Els processos de negoci.
  2. Els sistemes de gestió empresarial: ERP, CRM, SCM i PLM
  3. Integració de sistemes

Tema 3: Anàlisi de dades i suport al control i la presa de decisions.

  1. Intel·ligència de negoci.
  2. Big data i analítica de dades.
  3. Límits del Big Data en Ciències Socials. Consideracions ètiques.

Tema 4: Transformació digital.

  1. Internet i el canvi de paradigma en el món empresarial
  2. Tecnologies disruptives (Game Changers)
  3. Disrupció digital. Negocis a Internet.

Tema 5: Seguretat i aspectes ètics relacionats amb els Sistemes d'Informació.

  1. Integritat, disponibilitat i confidencialitat.
  2. Amenaces: Cibercrim, Hacktivistes i APTs
  3. Autenticació, Xifrat, Hash i Signatura digital.
  4. Salvaguardes: Sistemes de gestió de la seguretat de la informació.
  5. Privacitat, transparència i propietat intel·lectual
  6. Cumpliment (compliance). Auditories de Sistems d'informació

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals, casos i seminaris 29,5 1,18
Pràctiques de laboratori amb SAP (i altres) 10 0,4
Pràctiques i sessions de resolució d'exercicis 10 0,4
Tipus: Supervisades      
Finalització de Pràctiques amb SAP (i altres) 6 0,24
Tutories 15 0,6
Tipus: Autònomes      
Estudi 48,5 1,94
Redacció de treballs i preparació de exercicis 28 1,12

Relació professors-alumnes

La informació general i rellevant de l'assignatura que detalli els continguts de la guia docent, com per exemple les dates d'avaluació continuada i dates i condicions dels lliuraments de treballs, es publicaran al campus virtual (o lloc equivalent) i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències; sempre s'informarà al campus virtual sobre aquests canvis ja que s’entén que el campus virtual és el mecanisme habitual d'intercanvi d'informació entre professor i estudiant.

Idiomes

Les classes es faran majoritàriament en català o castellà, tot i que és molt habitual la aparició de termes en anglès. El material escrit o de suport a l'assignatura (apunts, bibliografia, referències o fins i tot enunciats de pràctiques, exercicis o casos) es pot facilitar tant en català o castellà com en anglès i en aquest cas l'ús de la llengua anglesa pot ser no excepcional sinó habitual. La prova final i la reavaluació estaran redactades en català o castellà. Les respostes a les proves i els exercicis es poden entregar (i si s'escau presentar) indistintament en català, castellà o anglès.

Classes magistrals, casos, seminaris, i sessions de resolució de exercicis

És en aquestes sessions on es presenten els continguts bàsics que els estudiants han de menester per introduir-se en els temes que configuren el programa. Alhora, s’hi indicaran les vies possibles per completar o aprofundir la informació rebuda en aquestes sessions.

Durant les sessions es pot utilitzar també el mètode del cas com a eina docent, en funció del grau de participació dels alumnes. Aquestes sessions es poden complementar amb seminaris, tallers i conferències realitzades o supervisades pel equip docent

Pràctiques (SAP i altres):

En les sessions de pràctiques de laboratori s’utilitzarà fonamentalment SAP tot i que no queda descartat l’ús d’altres eines. Tant el material de les pràctiques com el software probablement estarà en anglès. Aquestes pràctiques es realitzaran parcialment en aula informatitzada dirigida per professor, i parcialment simplement supervisades mitjançant tutories.

Durant el curs es fomentarà el treball en equip i el intercanvi col·laboratiu d’informació i d’eines per a la resolució de problemes. No obstant, el procés final d’aprenentatge ha de ser individual, posat de relleu per l’activitat autònoma de cada estudiant, que haurà de complementar i enriquir el treball iniciat a les sessions dirigides del curs. L’activitat supervisada, al voltant de tutories reglades i consultes esporàdiques efectuades durant el curs, és igualment una eina imprescindible en l’adquisició dels coneixements que proporciona l’assignatura.

Ús de la Intel·ligència Artificial (IA):

En aquesta assignatura, es permet i es fomenta l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. En entregues, a menys que es digui explícitament el contrari, l'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. No es permet l'ús de la IA en exàmens.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació Continuada 1: Pràctiques (SAP i altres) 35 0 0 KM21, KM26, SM15
Avaluació Continuada 2:Participació, exercicis i treballs 25 0 0 CM26, KM21, KM22, KM26, SM15
Examens 40 3 0,12 CM26, KM21, KM22, KM26, SM15

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

L'avaluació de la assignatura te en compte els següents elements:

  • Avaluació continuada (AC) 60%, dues parts:
    • AC1: Pràctiques de Laboratori (35%): 5 pràctiques amb SAP. La primera és obligatòria i superar-la permet fer les demés i no aporta nota. Cal un mínim de 2.5/10 en tres de les quatre pràctiques restants, cas que no s’assoleixi, aquesta part (AC1) es valora com zero
    • AC2: Participació, Exercicis i treballs (25%): Exercicis d'aprenentatge basat en problemes, discussió de casos, treball individual o en equip, presentació a classe dels resultats i altres proves que es determinin. Es valorarà també la participació a classe.
  • Exàmens (EX) 40%:
    • Al llarg del curs es poden programar exàmens parcials.
    • Final: Els alumnes que no hagin superat alguna de les proves o que vulguin pujar nota es poden presentar de nou. La nota resultant serà la més alta.
    • La nota resultant de la part exàmens (EX) serà la mitjana ponderada de les parts.

Càlcul de la qualificació final:

    • Si AC>=5 AND EX>=3.5 --> La qualificació final de l'assignatura (N) serà: N=40%(EX)+60%(AC).
    • Si EX<3.5 OR AC<5 --> N= MIN(40%(EX)+60%(AC); 4).
    • L'estudiant supera l'assignatura si N>=5, i no la supera si N<3.5. En el cas intermedi pot acollir-se al procés de recuperació que es detalla més avall.
    • Es considerarà no avaluable qui no hagi presentat cap pràctica puntuable de SAP (AC1), hagi participat en menys del 20% de les activitats de AC2 i no s'hagi presentat a cap examen.
Punts Addicionals
 
Al campus virtual estaran indicades una sèrie de activitats que comporten punts addicionals. El màxim de punts addicionals que es poden aconseguir és de 2/10.
Aquests punts addicionals només es sumaran a la nota final si la nota de l’avaluació continuada es igual o superior a 7 i en els exàmens la nota final és superior a 5.
Podria donar-se el cas que la nota final superes el 10. Es farà servir la nota completa per discernir MH però en les actes la nota màxima serà un 10
 
Calendari d’activitats d’avaluació
 
Les dates de les diferents activitats d'avaluació (exàmens no programats per la facultat, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
Les dates de les proves parcial i final de l'assignatura estan programades en el calendari d'exàmens de la Facultat.

Segons Normativa acadèmica de la UAB: La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent.

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud de reprogramació de prova: https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

Segons Normativa acadèmica de la UAB: Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Cal haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. La part recuperable és la part de exàmens.

La nota resultant seguirà el mateix càlcul anterior. Qui superi la recuperació, la nota resultant serà el màxim entre 5 i 0.6*AC+0.4*3.5

Irregularitats en actes d’avaluació

Segons normativa acadèmica UAB: Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".

 

 

 


Bibliografia

  • Anderson, Chris “The long tail” Ed Random House, 2008, ISBN 1-4013-0237-8
  • Applegate, Lynda M., et alt Estrategia y gestión de la información corporativa: Los retos de la gestión en una economía de red. &a edició. Edit McGraw Hill. 2004
  • Harari, Yuval Noah. Nexus. Una breu història de les xarxes d'informació des de l'edat de pedra fins a la IA. Ed 62. 2025
  • Hilbert, M. (2016), Big Data for Development: A Review of Promises and Challenges. Dev Policy Rev, 34: 135-174. doi:10.1111/dpr.12142
  • Laloux, Frederic “Reinventar las organizaciones” ed. Arpa, 2015
  • Laudon K.C., Laudon J.P. Sistemas de información gerencial. 12ª edició. Prentice Hall, 2012. ISBN 978-607-32-0950-2
  • Magal, S.R. Word, J. Integrated Business Processes with ERP Systems. John Wiley &  Sons, 2012. ISBN 9780470478448
  • McAfee, Andrew & Brynjolfsson, Erik “Machine Platform Crowd” WW Norton & Co. 2017
  • McQuivey, James “Digital Disruption” Forrester Research, 2013
  • Meyer H.,Fuchs F. & Thiel K. “Manufacturing Execution Systems (MES) Optimal Design, Planning, and Deployment”  2009, ISBN 9780071623834
  • Molist, Mercè “Hackstory.es. La historia nunca contada del underground hacker en la península ibérica” (https://hackstory.es/)
  • Rogers, David L. “The Digital Transformation playbook” Columbia Business School publishing, 2016
  • Susskind, Richard, Susskind, Daniel & Ruiz J.C. “El futuro de las profesiones. Cómo la tecnología transformará el trabajo de los expertos humanos”. Teell Ed., 2016
  • Vea, Andreu "Como creamos Internet" Ed Península. 2013ISBN: 9788499422756
  • Westerman, George & McAfee Andrew “Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation” Harvard Business Review Press, 2014

Programari

SAP ver. S4/HANA


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 201 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 201 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 202 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 203 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 20 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt