Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Sociologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana haver superat les assignatures de Metodologia i Disseny de la Recerca Social, de Mètodes Quantitatius i de Mètodes Qualitatius.
Dins de l'itinerari d'assignatures de mètodes i tècniques per a la recerca social, aquesta assignatura es planteja com a continuació de les de "Metodologia i Disseny d'Investigació" de primer curs, i de "Mètodes Quantitatius d'Investigació Social" i de "Mètodes Qualitatius d'Investigació Social" del primer semestre del segon any de grau.
L'interès primordial de l’assignatura és el de dotar l'alumnat dels fonaments teòrics i dels instruments tècnics per dur a terme la vessant aplicada del què ha de ser l'ofici de sociòleg/oga.
L'objectiu fonamental és oferir a l'alumnat la informació i el desenvolupament de les habilitats per l'aplicació de tècniques qualitatives i quantitatives en la fase de la contrastació empírica de la recerca, en particular, d'anàlisi de les dades.
D'una banda, el curs se centrarà especialment en els mètodes i tècniques qualitatives d'observació i anàlisi de dades qualitatives (anàlisi de continguts i anàlisi temàtica).
D'altra banda, des de la perspectiva quantitativa, l'assignatura es concentra en les tècniques d'anàlisi estadística de les relacions i associacions entre dues variables.
BLOC QUALITATIU
Tema 1. Tècniques d'observació: l'observació directa
Tema 2. L'anàlisi de continguts i l'anàlisi temàtica qualitativa
Tema 3. Aspectes axiològics en la recerca qualitativa
Tema 4. La qualitat de la recerca qualitativa
BLOC QUANTITATIU
Tema 0. Tècniques d'anàlisi de dades estadístiques
Tema 1. Recerca de dades i el seu tractament en un full de càlcul
Tema 2. L’anàlisi de taules de contingència
Tema 3. L'anàlisi de variància unifactorial
Tema 4. L'anàlisi de regressió lineal simple
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 37 | 1,48 | 1, 2, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 23 |
Pràctiques a l'aula | 15 | 0,6 | 1, 2, 6, 8, 9, 10, 12, 16, 18, 23 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories grupals programades | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 18, 19, 23 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures dels textos | 23 | 0,92 | 11, 12, 15, 16, 19 |
Preparació individual de les proves escrites | 22 | 0,88 | 1, 2, 9, 12, 15, 18, 19, 23 |
Redacció individual dels treballs | 11 | 0,44 | 1, 2, 3, 5, 7, 9, 13, 18, 19 |
Treball en equip | 23 | 0,92 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 20, 23 |
Atès que l'assignatura s’orienta fonamentalment a l'aprenentatge de les tècniques bàsiques d'anàlisi quantitativa i qualitativa, la metodologia docent i les activitats formatives de l’assignatura el situen en el centre del procés d'ensenyament-aprenentatge. Així, la metodologia docent combinarà: sessions expositives (per orientar i aclarir dubtes de les lectures obligatòries), pràctiques presencials (a seminaris i/o a aules informatitzades). Aquest format docent permet aplicar els conceptes adquirits i tècniques explicades, i es combinarà al llarg de tot el curs amb tutories de seguiment i treball autònom.
Tal i com s’esmenta a l’apartat sobre el contingut, l’assignatura es divideix en dues parts clarament diferenciades, el bloc qualitatiu i el bloc quantitatiu. Ambdues parts es faran de manera seqüencial, començant pel bloc quantitatiu i continuant amb el bloc qualitatiu.
A continuació es concreten les diferents activitats, amb el seu pes específic dins de la distribució del temps total que l'estudiant ha de dedicar a l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Bloc Qualitatiu: Assistència durant el curs a les pràctiques programades a l'aula. | 5% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 9, 12, 13, 15, 16, 18, 23 |
Bloc Qualitatiu: Prova escrita | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 23 |
Bloc Qualitatiu: Treball de recerca en grup. | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 23 |
Bloc Quantitatiu: Prova escrita. | 25% | 2 | 0,08 | 1, 2, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25 |
Bloc Quantitatiu: Seguiment del curs. Control d'assistència i realització de diferents activitats de seguiment de l'assignatura. | 5% | 0 | 0 | 6, 12, 14, 15, 23 |
Bloc Quantitatiu: Treball de recerca en grup. | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 23 |
1. Model d’avaluació
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única. A més, implica una assistència activa de l'alumne/a i contempla l'assistència regular a classe com a forma d'integració entre les diferents activitats d'aprenentatge.
Per a superar l'assignatura cal una nota final mínima de 5, calculada com a mitjana ponderada de les 6 activitats d'avaluació. Vegeu la distribució del pes de cada activitat al quadre anterior.
Pel càlcul d'aquesta mitjana ponderada s'aplicarà el següent criteri, en funció del seguiment del curs:
- Alumnat que no assisteix regularment a classe (seguiment i/o assistència inferior al 70%): només se'ls calcularà la mitjana SI la qualificació de totes i cadascuna de les parts és com a mínim d'un 5.
- Alumnat que assisteix regularment a classe (seguiment i/o assistència inferior superior al 70%): se'ls calcularà la mitjana si la qualificació de totes i cadascuna de les parts és com a mínim d'un 4.
1a. Activitats d’avaluació del bloc qualitatiu (50%)
(A) Assistència a les pràctiques programades (5%)
Durant les sessions a l’aula es faran activitats grupals per aplicar les teories que s’ha parlat a l’aula, per tal d’aplicar les eines teòriques i metodològiques presentades durant la sessió.
(B) Prova escrita (20%).
Examen teòric on es demanarà a l’estudiant que demostri la seva comprensió i familiaritat amb les principals teories d’anàlisi de dades qualitatives.
(C) Treball de recerca en grup (25%).
S’utilitzarà el material qualitatiu recollit en els primers cursos metodològics per tal d’analitzar-lo fent una anàlisi temàtica senzilla. Es valorarà la definició d’un sistema de codificació del text i la seva relació amb el debat científic a què es vol contribuir i la capacitat de comprensió del text.
1b. Activitats d’avaluació del bloc quantitatiu (50%)
(A) Seguiment del curs (5%). Consta de dos tipus d’activitats:
(B) Prova escrita (25%).
Examen pràctic on s’avaluarà (1) l’assoliment dels conceptes propis de l’estadística bivariable (tant descriptiva com inferencial) i la seva aplicabilitat amb el programari RStudio i (2) la capacitat de desenvolupar-se correctament amb un full de càlcul.
(C) Treballs en grup (20%). Caldrà fer dos treballs en grups de, com a molt, 5 persones:
1c. Consideració d’estudiants no avaluables
Al’acta d’avaluació tindran la qualificació de "no avaluables" aquelles persones que no hagin fet cap activitat d'avaluació o aquelles que només hagin presentat el primer lliurament del treball de recerca (ja sigui del bloc qualitatiu o quantitatiu).
2. Recuperació
Durant el període de recuperació, es pot presentar a avaluació compensatòria qui no superi (<5) alguna de les proves individuals o treballs de grup. Les activitats de seguiment i/o assistència queden excloses de recuperació.
3. Avaluacions cursos anteriors
Les persones amb algun bloc aprovat en convocatòries anteriors cal que contactin OBLIGATÒRIAMENT, a l'inici del curs, amb el professorat responsable. En cap cas, però, es poden convalidar parts puntuals d’algun dels dos blocs.
4. Política davant el plagi als treballs acadèmics o proves escrites
Us recordem que, en el moment de signar la vostra matrícula, us vau comprometre en el següent sentit: “DECLARO que la Universitat Autònoma de Barcelona m'ha informat que (...) El plagi és l'acte de divulgar, publicar o reproduir una obra o part d'aquesta en nom d'un/a autor/a diferent de l'autèntic/a, fet que suposa una apropiació de les idees creades per una altra persona sense fer un reconeixement explícit del seu origen. Aquesta apropiació implica una lesió del dret a la propietat intel·lectual d'aquesta persona que no estic autoritzat a fer en cap cas sigui quina sigui la circumstància: exàmens, treballs, pràctiques… Per tant, em COMPROMETO a respectar les disposicions normatives relatives als drets de la propietat intel·lectual en relació amb l'activitat docent i/o de recerca realitzada per la UAB en els estudis que estic cursant."
Exàmens: En casque es detecti alumnat que ha copiat continguts no permesos, totes les persones implicades quedaran automàticament suspesos sense possibilitat de presentar-se a la recuperació.
En cas de plagi en la redacció de treballs es valorarà cada cas i, en cas extrem, es considerarà l'opció de suspens directe sense opció a recuperació. En la redacció, tant l'ajuda humana com tecnològica és considerada plagi.
5. Ús de la Intel·ligència Artificial
Per a aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos, les traduccions i com a recolzament en la utilització dels paquet informàtics.
L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
1. LECTURES OBLIGATÒRIES
Al Campus Virtual i a les sessions presencials s'informarà de quines lectures tenen caràcter obligatori (amb continguts avaluables a les proves escrites) i quines tenen caràcter complementari. Amb caràcter general, el material base de l'assignatura està suficientment tractat als capítols corresponents dels següents manuals:
2. LECTURES RECOMANADES
BLOC QUALITATIU
+ Recursos digitals (dossiers de pràctiques, documents, enllaços,...) al Campus Virtual.
BLOC QUANTITATIU
+ Recursos digitals (dossiers de pràctiques, documents, enllaços,...) al Campus Virtual.
Full de càlcul: MicroSoft-EXCEL
Transformació i Anàlisi de dades quantitatives: RStudio
Anàlisi de dades qualitatives: Atlas.Ti.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 10 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 510 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |