Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Comptabilitat i Finances | OB | 1 |
Empresa i Tecnologia | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
S’espera que els estudiants hagin completat Principis d’Economia i Història Econòmica Mundial. Han d’estar familiaritzats amb conceptes econòmics bàsics i tenir una comprensió general de la situació política i econòmica internacional actual.
L’objectiu d’aquest curs és dotar els estudiants dels conceptes i eines més adequats per a:
Entendre i analitzar la situació econòmica internacional actual;
Identificar els problemes i reptes als quals s’enfronten els governs, les institucions i les empreses en dur a terme les seves activitats a nivell internacional;
Aplicar els marcs teòrics més rellevants per comprendre els patrons comercials actuals i les polítiques comercials;
Adquirir una comprensió bàsica del sistema monetari internacional.
Aquest curs ajudarà els estudiants a comprendre la complexitat de les dinàmiques de les relacions internacionals i a entendre les possibles implicacions econòmiques de les accions empreses per les empreses i els governs en un món cada vegada més globalitzat.
El programa del curs s’articula al voltant de tres grans blocs temàtics:
1. Eines i evidències dels fluxos comercials internacionals actuals:
La balança de pagaments,
El flux del comerç internacional i els seus indicadors.
2. Comerç
Teories clàssiques del comerç,
Noves teories del comerç,
Principals polítiques comercials: la seva aplicació i efectes econòmics. El paper de les institucions internacionals (OMC),
Mobilitat dels factors: els reptes de la globalització (migracions, IDE, cadenes de valor).
3. Relacions monetàries internacionals
Els tipus de canvi: tipus i règims,
Conceptes bàsics del mercat de divises,
El sistema internacional de pagaments i el paper del FMI.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques | 17 | 0,68 | CM15, CM16, CM26, CM27, CM28, KM17, KM18, SM11, SM12, SM26, SM27 |
Teòriques | 32,5 | 1,3 | CM15, CM28, KM17, KM18, KM20, KM21, KM22, KM23, SM11, SM12, SM25, SM26, SM27 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i seguiment de les pràctiques | 10 | 0,4 | CM16, CM26, CM27, SM12, SM25, SM27 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i lectura del material discutit a classe | 67 | 2,68 | CM15, CM16, KM17, KM18, KM20, KM21, KM22, SM11, SM12, SM25, SM26, SM27 |
Recompilació i tractament de la informació pels exercisis i pràctiques | 20 | 0,8 | CM16, CM26, CM27, CM28, KM18, SM11, SM12, SM26, SM27 |
Classes magistrals (activitats presencials; 33 hores): en aquestes sessions, el professor presentarà als estudiants els coneixements bàsics de cadascun dels temes de l’assignatura.
Tutories (activitats presencials; 17 hores): conjunt d’activitats realitzades entre els estudiants i el professor per aprofundir en les idees i conceptes introduïts a classe. Almenys una sessió es durà a terme a les aules d’informàtica.
Activitats supervisades: s’espera que els estudiants realitzin algunes tasques d’aprenentatge (com ara la cerca de dades), de manera individual o en grup (segons les instruccions del professor), per tal de poder realitzar activitats autònomes o participar en les tutories a classe.
Activitats autònomes: els estudiants assimilaran individualment els temes tractats a classe amb el suport de la tutoria del professor.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaigs, exercicis, anàlisis de dades | 20% | 0 | 0 | CM28, KM18, KM20, KM21, KM22, KM23, SM11, SM12, SM25, SM26, SM27 |
Examen final | 50% | 2 | 0,08 | CM16, CM26, CM27, CM28, KM17, KM18, KM20, KM21, KM22, KM23, SM12, SM25, SM27 |
Examen parcial | 30% | 1,5 | 0,06 | CM15, KM21, KM22, SM11, SM12, SM26 |
Aquest curs no ofereix l’opció d’avaluació única.
El procés d’avaluació es durà a terme exclusivament a través de l’avaluació contínua.
Avaluació contínua
L’avaluació contínua consisteix en:
Un examen parcial que cobreix els temes inclosos en el Bloc 1 (Eines i evidències dels fluxos comercials internacionals actuals) i el primer apartat del Bloc 2 (Comerç: Teories clàssiques del comerç) — 30% de la nota final.
Un examen final que cobreix la resta de temes del Bloc 2 (Comerç) i del Bloc 3 (Relacions Monetàries Internacionals) — 50% de la nota final.
Treballs a realitzar (individualment o en grup), anàlisi de dades, informes o altres exercicis a classe — 20% de la nota final.
La nota final serà el resultat de la mitjana ponderada de les tres activitats d’avaluació anteriors.
Per superar l’assignatura, l’estudiant ha de complir dues condicions:
La nota final ha de ser com a mínim un 5.
La nota de l’examen final ha de ser com a mínim un 3,5.
Si l’estudiant no compleix alguna de les dues condicions, però té una nota final igual o superior a 3,5 i ha participat com a mínim en dues terceres parts de les activitats d’avaluació, podrà presentar-se a la recuperació. En cas contrari, l’assignatura es considerarà suspesa.
Els estudiants que superin l’assignatura no poden ser objecte de nova avaluació.
Si la nota final és inferior a 3,5 (independentment de la nota de l’examen final), l’estudiant haurà de repetir l’assignatura el curs següent.
Els estudiants amb una nota final igual o superior a 3,5 però inferior a 5, i que hagin obtingut com a mínim un 3,5 a l’examen final, podran accedir a la recuperació.
L’examen de recuperació cobrirà tots els temes tractats a classe.
Un estudiant que no realitzi cap activitat avaluable serà considerat com a “no avaluable”. No obstant això, si es realitza alguna activitat d’avaluació, ja no es pot obtenir la qualificació de “no avaluable”.
Calendari de les activitats d'avaluació
Les dates de les activitats d’avaluació (exàmens parcials, exercicis a classe, treballs, etc.) s’anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l’examen final està programada en el calendari d’avaluació de la Facultat. "Les dates de les activitats d’avaluació no es poden modificar, excepte si hi ha una causa excepcional i degudament justificada. En aquest cas, la coordinació del grau contactarà tant amb el professorat com amb l’estudiant afectat, i es programarà una nova data dins del mateix període acadèmic." Article 264, Secció 1. Calendari d’activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB).
Els estudiants de la Facultat d’Economia i Empresa que, d’acord amb el que s’ha dit, necessitin modificar la data d’una prova d’avaluació han de fer la sol·licitud mitjançant el formulari electrònic de reprogramació de proves.
Revisió de qualificacions
Un cop finalitzades totes les activitats d’avaluació, es comunicarà als estudiants la data i el procediment per a la publicació de qualificacions. També es proporcionarà informació sobre el procés de revisió, incloent-hi el lloc, la data i l’hora segons la normativa de la universitat.
Recuperació
"Per tenir dret a participar en la recuperació, cal haver estat avaluat prèviament en almenys dues terceres parts de les activitats d’avaluació de l’assignatura." Article 261, Secció 2. Recuperació (Normativa Acadèmica UAB). A més, és necessari haver obtingut una nota mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,8. La data de la recuperació estarà publicada en el calendari d’avaluació de la Facultat. Els estudiants que superin la recuperació obtindran una nota final de 5. Si no la superen, es mantindrà la nota anterior, i l’assignatura quedarà suspesa.
Irregularitats en les activitats d'avaluació
Sense perjudici de les mesures disciplinàries que es considerin oportunes, i d’acord amb la normativa acadèmica vigent: "En el cas que l’estudiant cometi alguna irregularitat que pugui alterar de manera significativa la qualificació d’una activitat d’avaluació, aquesta activitat es qualificarà amb un 0, amb independència del procés disciplinari que espugui iniciar. En cas que es produeixin diverses irregularitats enuna mateixa assignatura, la qualificació final serà de 0." Article 266, Secció 11. Resultats de l’avaluació (Normativa Acadèmica UAB).
Intel·ligència Artificial (IA)
En aquest curs es permetl’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament per a tasques de suport, com la cerca de referències o altra informació, correcció de textos o traduccions. L’estudiant ha de declarar clarament quines parts han estat generades amb IA, especificar les eines utilitzades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final. No declarar l’ús d’IA en una activitat avaluable es considerarà una falta d’integritat acadèmica, i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l’activitat.
Referències bàsiques:
Feenstra, R. and Taylor. A. (2014): "International Trade", McGraw-Hill (disponible a la Biblioteca UAB)
Feenstra, R. y Taylor. A. (2015): "Comercio Internacional", Editorial Reverté (disponible online vía la Biblioteca UAB)
Feenstra, R. and Taylor. A. (2017): "International Macroeconomics", McGraw-Hill (disponible a la Biblioteca UAB)
Feenstra, R. y Taylor. A. (2012): "Macroeconomía internacional", Editorial Reverté (disponible online vía la Biblioteca UAB)
Krugman, P., Obsfeld, M. and Melitz M. (2022): " International Economics: theory and policy", 12th Edition,Pearson Global Edition (disponible online vía la Biblioteca UAB)
Krugman, P., Obsfeld, M. y Melitz M. (2016): " Economía Internacional: teoría y política", 10ª edición, Pearson (disponible online vía la Biblioteca UAB)
Pugel, Th. (2023): "International Economics", McGraw-Hill, 18th Edition (disponible online vía la Biblioteca UAB)
Pugel, Th. (2004): "Economía Internacional", McGraw-Hill (disponible a la Biblioteca UAB)
Otras referencias:
Beugelsdijk, S., Brackman, S., Garretsen, H., Van Marrewijk, Ch. and Murtunu, S. (2024): "International Economics and Business. Nations and Firms in the Global Economy", Cambridge University Press (disponible a la Biblioteca UAB)
Tugores-Ques, J. (2006): "Economía Internacional", 6ª edición, McGraw-Hill (disponible a la Biblioteca UAB)
WEBs: IMF (www.imf.org), World Bank (www.worldbank.org), Euro (euro.eu.int ), WTO (www.wto.org), Financial Times (www.ft.com), The Economist (www.economist.com), ECB (www.ecb.int), OCDE (www.oecd.org), UNCTAD (www.unctad.org), CEPAL (www.cepal.org).
Altres referències s’indicaran a classe oal Moodle.
Es demana coneixements bàsics de MS Excel.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 101 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 201 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 301 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 501 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 10 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 20 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 30 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 50 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |