Logo UAB

Direcció Estratègica

Codi: 102136 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Comptabilitat i Finances OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Juan Freixanet Solervicens
Correu electrònic:
joan.freixanet@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana tenir cursada l’assignatura d'Economia de l’Empresa.


Objectius

Impartir i practicar els coneixements i les tècniques relatives a la direcció estratègica de l'empresa, amb la finalitat que l'estudiant s'involucri eficaçment en els processos de formulació i implantació de l'estratègia empresarial.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM30 (Competència) Conèixer els efectes de l'entorn general i sectorial en la situació competitiva de l'organització empresarial.
  2. CM31 (Competència) Valorar els recursos i les capacitats de l'organització empresarial.
  3. CM32 (Competència) Determinar el tipus d'estratègia competitiva que ha de seguir l'organització.
  4. CM33 (Competència) Elaborar un programa viable per a implementar l'estratègia de l'organització.

Continguts

Tema 1. Estratègia d'empresa i objectius empresarials: Concepte de política o estratègia d'empresa . La missió i la visió empresarials. -Els objectius estratègics. -La responsabilitat social de l'empresa. -L'ètica empresarial.

Tema 2. Diagnòstic estratègic: Anàlisi externa: Concepte i nivells de l'entorn .Anàlisi de l'entorn sectorial i de la competència . Segmentació de demanda. Anàlisi interna: Anàlisi funcional i de perfil estratègic .- Cadena de valor .- Corba d'experiència .- Anàlisi dels recursos i capacitats .- El benchmarking. - Estructura organitzacional i sistemes de gestió. 

Tema 3. Estratègies per competir ("business"): Naturalesa i fonts de l'avantatge competitiu .- Anàlisi de l'avantatge competitiu en cost i en diferenciació .- El rellotge estratègic. Cicle de vida .- Estratègies per a sectors emergents, en maduresa i en declivi .- Estratègies d'innovació.

Tema 4. Estratègies de negoci a diferents contexts sectorials: - Estratègies per a sectors madurs i en decliu. - Sectors basats en la tecnologia.  - Gestió de la innovació. - Apropriació de la innovació. 

Tema 5. Estratègies corporatives: Direccions del desenvolupament estratègic .- Estratègies corporatives de: diversificació, integració vertical. - Internacionalització: Movitacions, selecció de mercats, elecció de les formes d'entrada.  - Diversificació. 

Tema 6. Tendències actuals en la direcció estratègica i disseny del pla estratègic. 



Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 32,5 1,3 CM30, CM31, CM32, CM33
Estudi de casos 17 0,68 CM30, CM31, CM32, CM33
Tipus: Supervisades      
Tutories 12 0,48 CM30, CM31, CM32, CM33
Tipus: Autònomes      
Estudi dels continguts 45 1,8 CM30, CM31, CM32, CM33
Recerca de informació, preparació i resolució de casos 40 1,6 CM30, CM31, CM32, CM33

Per a assolir els objectius de l’assignatura, es combinarà la següent metodologia docent:

 1. Classes magistrals: En aquestes sessions el professorat desenvoluparan els principals conceptes i nocions fonamentals de l’assignatura. Per facilitar  el seu aprenentatge es posaran exemples d’empreses i s’efectuaran les aplicacions pràctiques necessàries.

 2. Sessions de treball centrades en un cas: S’utilitzarà la metodologia del cas per conèixer millor els diferents conceptes teòrics treballats en les sessions magistrals.

 3. Activitats diverses de suport: Amb l’objectiu d’apropar l'alumnat al món de l’empresa durant el curs es proposarà la lectura de articles de premsa i/o de revistes especialitzades on surtin notícies relacionades amb els conceptes que es treballant a l’assignatura.

 4. Realització d’activitats pràctiques per part dels alumnes: Es facilitarà un dossier d’activitats pràctiques que els estudiants hauran de resoldre de forma autònoma o en  petits grups de treball. Alguns d’aquests pràctics es realitzaran a l’aula i altres no.

 5. Tutories presencials o on line: L’alumnat disposarà d’unes hores on els professors de l’assignatura podran ajudar-lo/la a resoldre els dubtes que se li presentin en l’estudi de la matèria i en la resolució de problemes. 

Intel·ligència Artificial (IA): Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació a classe 10% 0 0 CM30, CM31, CM32, CM33
Examen final 30% 2 0,08 CM30, CM31, CM32, CM33
Examen parcial 20% 1,5 0,06 CM30, CM31, CM32, CM33
Presentació de casos pràctics 15% 0 0 CM30, CM31, CM32, CM33
Projecte Final 25% 0 0 CM30, CM31, CM32, CM33

1. Procés i activitats d'avaluació:

La nota final del curs estarà formada per la mitjana ponderada de cinc notes:

 1. Seguiment del curs. El correcte seguiment del curs exigeix l’assistència a classe i la realització i entrega dels casos pràctics i la realització de les activitats programades durant el curs per cada un dels temes. Al llarg del curs es controlaran tots aquests aspectes i que resultaran en una nota que representarà el 20% de la nota final del curs.

2. Activitat avaluativa. A meitat del curs es realitzarà una prova sobre els continguts de la primera part del curs. La nota representarà el 20% de la nota final del curs. Aquesta prova serà alliberatòria pels estudiants que obtinguin una nota de 4 o superior.

3. Examen al final. S’avaluarà a l’alumne en base als continguts de la segona part del curs, que la podran superar si obtenen una nota de 5 o superior. En aquest cas la nota de l’examen representarà el 30% de la nota final del curs. En el mateix examen final s'incorporaran preguntes de la primera part pels estudiants que ho hagin superat l'activitat avaluativa del punt anterior. Aquesta recuperació es superarà si s'obté una nota igual o superior a 5.

4. Presentació de casos pràctics. Cada alumne presentarà un cas pràctic que s'assignarà per part del professor, i que es prepararà en grups. Aquesta activitat representarà el 15% de la nota final.

5. Treball Projecte final. Cada alumne presentarà un projecte final de l'assignatura que s'elaborarà en grups. Es tractarà d'un Pla Estratègic que reflecteixi els continguts estudiats durant el curs. Aquest treball representarà un 25% de la nota final.  

Per superar l’assignatura és necessari: Obtenir una nota mínima de 4 punts en els components d'avaluació 3., 4., i 5., i que la mitjana ponderada de les cinc notes que formen l'avaluació del curs sigui igual a 5 punts. Si aquest promig final és igual o superior a 3,5 i inferior a 5, l'estudiant suspendrà l'assignatura amb dret a recuperació. Si aquest promig final és inferior a 3,5 l'estudiant suspendrà l'assignatura sense dret a recuperació.

Un estudiant que no es presenta a cap prova avaluable es considera no avaluable, per tant, un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot ser qualificat com "no avaluable”.”

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informaràdel procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,8.

La data d’aquesta provaestarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiantque es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà lamateixa nota.

 

2 Assignatura que SÍ contempla l’AVALUACIÓ ÚNICA:

2.1 PROVA D’AVALUACIÓ ÚNICA (Art. 265 de la Normativa Acadèmica de la UAB)

La sol·licitud d’avaluació única suposa larenúncia a l’avaluació continuada.

L’avaluació única ha de ser sol·licitada a la Gestió Acadèmica del Campus on es cursa el grau/màster dins del termini i amb el procediment  que estableix el calendari administratiu de la Facultat d’Economia i Empresa.

Presencialitat:

  • La presencia del o de l’estudiant és obligatòria el dia que es realitzi l’avaluació única. La data serà la mateixa que la de l’examen final de semestreque consta en el calendari d’avaluacions publicat per la Facultat d’Economia i Empresa i aprovat en Comissió d’Afers Docents i Acadèmics de la Facultat. La duració de l’avaluació única s’haurà d’especificar dins les característiques de l’activitat.

 

Tipologia  Evidència

Pes a l’avaluació final (%)

Durada de l’activitat

L’activitat que dona lloc a l’evidència es realitza presencialment en la data establerta? (SÍ/NO)

Examen Final: Preguntes teòriques i pràctiques

100%

2 hores

 2.2 RECUPERACIÓ:

“En la recuperació no es fa distinció entre els estudiants que han fet avaluació contínua i aquells que han optat perl’avaluació única, tots s’avaluen amb la mateixa prova o evidència d’avaluació.”

2.3 REVISIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL:

“La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada”.

 

 Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estiminoportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixaassignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)


Bibliografia

GRANT, R.M. (2014): Dirección estratégica. Madrid: Civitas.

GRANT, R.M. (2021): Contemporary Strategy Analysis John Wiley & Sons Inc.

GUERRAS, L.A.; NAVAS, J.E. (2016): La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones (7ª ed.) Madrid: Thomson-Civitas.

https://proview.thomsonreuters.com/title.html?titleKey=aranz/monografias/134345413&sponsor=0000152644-IP&email=digital.utp@uab.cat

GUERRAS, L.A.; NAVAS, J.E. (2014): Casos de dirección estratégica de la empresa (5ª ed.) Madrid: Thomson-Civitas.

https://proview.thomsonreuters.com/title.html?titleKey=aranz/monografias/140609182&sponsor=0000152644-IP&email=digital.utp@uab.cat

THOMPSON, A., PETERAF, M., GAMBLE, J., STRICKLAND, A. (2015): Administración Estratégica (19ª ed.). McGraw Hill.


Programari

No requereix.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 101 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 501 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 10 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 50 Català primer quadrimestre tarda