Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Comptabilitat i Finances | OP | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per al seguiment de l'assignatura es recomana haver cursat Història Econòmica.
- Estudiar la relació entre empresa i creixement econòmic.
- Avaluar i comparar la construcció de les capacitats organitzatives en àmbits espacials i temporals ben definits (nacions o regions), per entre la relació entre determinades formes d'empresa i la intensitat del creixement econòmic.
- Analitzar l'evolució de l'empresa en els darrers dos segles i, per tant, estudiar-ne els canvis experimentats en grandària i forma.
- Comprendre el comportament dinàmic de l'empresa, mitjançant la contrastació de la teoria amb la realitat històrica.
- Avaluar els condicionants entre els sistemes financers i els models de gran empresa en perspectiva històrica.
- Identificar els factors determinants de les transformacions (com el canvi tecnològic, la dotació de recursos, la demanda potencial, l'estructura de mercat, el sistema financer, marc institucional...) en la magnitud, estructura i en l'organització de les empreses.
- Examinar les diferències entre homes i dones en el món empresarial i el mercat de treball.
Bloc I. L'EMPRESA EN LA PRIMERA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL
1. L'EMPRESA EN EL CAPITALISME PROPIETARI
1.1. Orígens del sistema de fàbrica i de la nova empresa industrial
1.2. Les noves dimensions de l’empresa industrial
1.3. La forma predominant d’empresa
1.4. L’empresa en el comerç i en les finances
Bloc II. SEGONA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL I GRAN EMPRESA MODERNA: L'EMERGÈNCIA DEL MERCAT DE CAPITALS
2. PRECEDENTS DE LA GRAN EMPRESA MODERNA I LA MODERNITZACIÓ DEL SISTEMA FINANCER
2.1. Els ferrocarrils i els nous reptes de la complexitat del negoci
2.2. La Segona Revolució Industrial i la integració del mercat internacional
2.3. La modernització del sistema financer
3. LES ESTRATÈGIES DE CREIXEMENT I LA NOVA COMPETÈNCIA
3.1. Estratègies de creixement
3.2. La nova competència
3.3. Les noves tècniques de comercialització
3.4 L’emergència de les multinacionals
4. DESENVOLUPAMENT DE LA GRAN EMPRESA I DIVERSITAT DE FORMES DE FINANÇAMENT
4.1. EE.UU: dels trusts a la gran empresa multidivisional. El paper de la borsa
4.2. Gran empresa i capitalisme cooperatiu a Alemanya. La importància de la banca.
4.3. El Japó: un model d’integració empresarial i financera.
Bloc III. ALTRES FORMES D'EMPRESA A OCCIDENT
5. CONTINUÏTATS I CANVIS: EMPRESA FAMILIAR I PIMES
5.1. L'empresa familiar: les complexitats
5.2. Les petites i mitjanes empreses i el fenomen dels districtes
Bloc IV. L'EMPRESA EN LA DARRERA GLOBALITZACIÓ CAPITALISTA
6. L'EMPRESA EN ELS PROCESSOS RECENTS I REEIXITS D'INDUSTRIALITZACIÓ
6.1. Les economies d'industrialització recent: trajectòries, paradigmes de transferència de tecnologia i formes d'empresa
6.2. L'empresa emergent a la Xina.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Resolució d'exercicis, presentacions a classe i debats | 17 | 0,68 | CM24, CM25, KM19, SM23 |
Teoria: classes magistrals, estudi de cas i classe invertida | 32,5 | 1,3 | CM25, KM19, SM23, SM24 |
Tipus: Supervisades | |||
Assistència a seminaris i conferències | 22 | 0,88 | CM25, KM19, SM23 |
Tipus: Autònomes | |||
Ampliació (cerca) de materials complementaris | 14 | 0,56 | SM23, SM24 |
Estudi del material i elaboració de treballs | 55 | 2,2 | CM25, KM19, SM24 |
1. Lliçó magistral
El professor realitzarà una conceptualització analítica i una síntesi actualitzada de cada un dels temes d'estudi. L'objectiu d'aquesta activitat és facilitar la transmissió de coneixements i la motivació per a l'anàlisi històrica, que s'enfoquen per tal de potenciar un aprenentatge actiu i cooperatiu.
2. Metodologies innovadores com classe inversa
S'implementarà la metodologia de la classe inversa a fi d'incentivar als estudiants en l'anàlisi de diferents temàtiques, com l'empresa familiar i els canvis organitzatius de la producció.
3. Sessions pràctiques
L'objectiu d'aquestes sessions és fomentar, a més dels coneixements específics de l'assignatura, la millora i l'adquisició de diverses competències transversals per part de l'estudiant. A l'aula es treballaran problemes o qüestions plantejades en relació amb diferents aspectes del temari que cada alumne haurà treballat prèviament amb les lectures o materials indicats.
4. Treball individual dels alumnes a partir de lectures i recerca d'informació.
El treball dirigit es complementa amb el treball individual o en grup autònom. L'objectiu d'aquesta activitat és potenciar la independència de l'estudiant en el procés d'aprenentatge i dotar d'eines analítiques que fomentin la seva capacitat crítica.
5. Tutories
El professor de l'assignatura estarà a disposició de l'alumnat en els horaris establerts per a resoldre els dubtes.
6. Campus Virtual de l'assignatura
El Campus Virtual compta amb tota la informació rellevant per al seguiment de l'assignatura i els diferents tipus de materials que el professor considera bàsics per avançar en el procés d'aprenentatge.
7. Ús de la Intel.ligència Artificial
Ús restringit.- Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en [tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions o altres situacions, sempre que estiguin indicades pel docent. L'estudiant
haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat
acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.”
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen parcial 1, prova escrita | 30% | 1,5 | 0,06 | CM24, CM25, KM19, SM23, SM24 |
Examen parcial 2, prova escrita | 30% | 1,5 | 0,06 | CM25, KM19, SM23, SM24 |
Pràctiques | 15% | 5,5 | 0,22 | CM24, CM25, KM19, SM23 |
Treball d'assaig i/o presentació oral | 15% | 1 | 0,04 | CM25, SM23, SM24 |
Sistema d'avaluació
L’avaluació constarà de quatre tipus d’activitats.
L'assignatura es considerarà superada si es compleixen els dos requisits següents:
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates dels exercicis d'avaluació seran anunciades amb antelació per la professora o professordel grup. Aquestesproves no es reprogramaran per cap motiu. Si un/una estudiant no pot assistir al el dia anunciat a realitzar la prova obtindrà la puntuació de zero i no tindrà la possibilitat de fer aquesta prova un altre dia.
La data de l'examenfinal de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent. Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar lapetició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants hanhaver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,8.
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
ATENCIÓ: Un estudiant es considera "No Avaluable" en aquesta assignatura sempre i quan no hagi participat en cap de les activitats d'avaluació. La qualificació de NO AVALUABLE implica exhaurir tots els drets inherents a la matrícula de l'assignatura.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmicavigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinarique s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
LECTURES OBLIGATÒRIES
MANUAL DE REFERÈNCIA DE L'ASSIGNATURA.
- VALDALISO, Jesús M.; LÓPEZ, Santiago (2007), Historia Económica de la Empresa, Barcelona: Crítica.
- PALAFOX, Jordi (ed) (2014). Los tiempos cambian. Historia de la economía. València: Tirant Humanidades, cap. 4 (108-140), cap. 8 (230-253) i cap. 10 (280-308) https://biblioteca-tirant-com.are.uab.cat/cloudLibrary/ebook/show/9788416062195
MANUAL DE REFERÈNCIA INTERNACIONAL
- JONES, Geoffrey; ZEITLIN, Jonathan (2008), The Oxford Handbook of Business History. Oxford; New York : Oxford University Press.
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
- BAUMOL, William J.; LITAN, Robert E; Schramm, Carl J.(2007), Bad Capitalism and the Economics of Growth an d Prosperity. New Heaven: Yale University Press. https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/detail.action?pq-origsite=primo&docID=3420392
- BLACKFORD, Mansel G. (1998), The Rise of Modern Business in Great Britain, the United States and Japan. Chapel Hill. https://web-p-ebscohost-com.are.uab.cat/ehost/ebookviewer/ebook?sid=4049d815-147c-4300-8619-130e375e7deb%40redis&vid=0&format=EB
- CARNEVALI, F.(2005), Europe’s Advantage: Banks and Small Firms in Britain, France, Germany and Italy since 1918.Oxford- New York: Oxford University Press. https://web-p-ebscohost-com.are.uab.cat/ehost/ebookviewer/ebook?sid=fa490579-0f60-4fcc-93aa-b3dd7b39b8ee%40redis&vid=0&format=EB
- CATALAN, Jordi; MIRANDA, José Antonio; RAMON, Ramon (eds) (2011) Distritos y clusters en la Europa del Sur. Madrid: Lid. https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/detail.action?pq-origsite=primo&docID=6883325
- CHANDLER, Alfred D. (1987), La mano visible. La revolución en la dirección de la empresa norteamericana. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
- CHANDLER, Alfred D. (1991), "La lógica permanente del éxito industrial", Harvard Deusto Business Review,nº 45, 117-129. (disponible amb autenticació)
- CHANDLER, Alfred D. (1996), "Los fundamentos del capitalismo gerencial en la industria alemana" en CHANDLER, Alfred D., Escala y diversificación : la dinámica del capitalismo industrial. Zaragoza : Prensas Universitarias de Zaragoza, 657-705.
- COLPAN, Asli M.; HIKINO, Takashi; Lincoln, James R. (ed) (2010), The Oxford Handbook of Business Groups. Oxford: Oxford University Press. https://web-s-ebscohost-com.are.uab.cat/ehost/ebookviewer/ebook?sid=f55b1ce8-9d5f-4c9d-afcf-409f3ece4011%40redis&vid=0&format=EB
- COMÍN, Francisco (1996), “La empresa pública en la España contemporánea: formas históricas de organización y gestión” en COMÍN, F.; MARTÍN ACEÑA, P. (ed), La Empresa en la historia de España. Madrid: Civitas, 349-367.
- DEI OTTATI, Gabi (1996). "El distrito industrial y el equilibrio entre cooperación y competencia", Información Comercial Española, 754, 1996, 85-95.
- DORE, Ronald (2005), Capitalismo bursátil, capitalismo del bienestar. Japón y Alemania versus los anglosajones. Madrid: Akal, 31-52 y 201-217.
- FREEMAN, Chris; LOUÇÂ, Francisco (2002) As time goes by: from the industrial revolutions to the information revolution. Oxford: Oxford University Press. https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/detail.action?pq-origsite=primo&docID=3052743
- JONES, Geoffrey (2005), Multinationals and Global Capitalism: From the Nineteenth to Twenty-First Century. Oxford: Oxford University Press. https://oxford-universitypressscholarship-com.are.uab.cat/view/10.1093/0199272093.001.0001/acprof-9780199272099
- LAMBERT, Juha-Antti; LUBINAITÉ, Sandra; OJALA, Jari; TIKKANEN, Henrikki (2021), The curse of agility: The Nokia Corporation and the loss of market dominance in mobile phones, 2003–2013, Business History, 63, 4, 547-605.
- PIORE, Michael J.; SABEL, Charles F. (1990), La Segunda Ruptura Industrial. Madrid: Alianza.
- POLLARD, S. (1987), La génesis de la dirección de la empresa moderna. Madrid, Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
- YOSHIMORI, Masaru (1993), "Claves de la competividad japonesa", Harvard-Deusto Business Review, 56, 1993, 20-30.
El programari recomanat és Word, Excel i Power Point.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 101 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 10 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |