Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació Primària | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana tenir aprovada l'assignatura "Ensenyament i aprenentatge del Coneixement del medi natural, social i cultural".
El plantejament de l’assignatura dins el pla d’estudi dels mestres d’educació primària pretén ampliar i aprofundir en els continguts i les competències necessàries per tal d’impartir l’assignatura del Coneixement del Medi.
A l'assignatura es fa èmfasi en les idees científiques que cal treballar amb l'alumnat de primària (el que anomenarem continguts de la ciència escolar), i en la manera de plantejar el procés d'ensenyament-aprenentatge com una activitat que integra la indagació, la modelització i la comunicació.
Els objectius de l’assignatura són:
1) Identificar i discutir els continguts de ciència escolar bàsics - idees clau- que es treballen a l'Educació Primària.
2) Aprofundir en la perspectiva del procés d' ensenyament i aprenentatge de la ciència escolar com una activitat que integra la indagació, la modelització i la comunicació (fer, pensar i parlar)
3) Conèixer, proposar i avaluar activitats per afavorir el desenvolupament de la competència científica a primària.
1. Ensenyar i aprendre sobre la Terra i els seus canvis a l'escola primària. Quines són les idees clau? Què en diu el currículum? Quines idees prèvies té l’alumnat? Com les podem fer evolucionar?
2. Ensenyar i aprendre sobre els materials i els seus canvis a l'escola primària. Quines són les idees clau? Què en diu el currículum? Quines idees prèvies té l’alumnat? Com les podem fer evolucionar?
3. Ensenyar i aprendre sobre els éssers vius a l'escola primària. Quines són les idees clau? Què en diu el currículum? Quines idees prèvies té l’alumnat? Com les podem fer evolucionar?
4. Ensenyar i aprendre sobre els sistemes físics a l'escola primària. Quines són les idees clau? Què en diu el currículum? Quines idees prèvies té l’alumnat? Com les podem fer evolucionar?
5. Aspectes transversals: actituds envers la ciència, gènere i ciència, sortides al camp i interdisciplinarietat
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris | 15,5 | 0,62 | |
Sessions en gran grup | 22,5 | 0,9 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 25 | 1 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball de l'alumne | 62 | 2,48 |
METODOLOGIA DOCENT
Sessions en gran grup:
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l’exposició dels principals continguts a través d’una participació oberta i activa per part dels estudiants. S’inclouen activitats que poden realitzar-se de forma individual, en parelles o en petit grup i es posen en comú en el grup classe.
Seminaris:
Espais de treball en grup reduïts supervisat pel professorat destinats a aprofundir en els continguts i temàtiques treballades en el gran grup. Aquestes sessions es faran al laboratori. Recordeu que per entrar al laboratori cal portar bata.
Els espais de laboratori són un espai de reflexió. S’implementarà una metodologia per promoure l’emergència d’idees focalitzant l’atenció en l’activitat que es desenvolupa. No es deixaran entrar ordinadors.
Tutories:
Tutories de resolució de dubtes, de preparació de treballs en grup i de la prova escrita. Revisions d'exàmens.
Treball de l'estudiant:
Elaboració d'activitats, recerca d’informació i materials, estudi i preparació de proves, lectures. Es promou l'ús de diferents eines digitals per a la preparació i la implementació d'activitats relacionades amb els continguts didàctics i científics de l'assignatura.
Durant el1r trimestre la UAB obre una convocatòria de beques per finançar la sortida.
Els detalls relatius a horaris, preu, itinerari i equipatge es facilitaran a l'inici de curs.
Al Campus Virtual hi trobareu el cronograma de l'assignatura. El primer dia de classe es comença amb una sessió en Gran Grup (a les 8 pels grups de matí i a les 16 pels de tarda) on es distribuiran també els seminaris.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats d'avaluació en grup | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Activitats d'avaluació individual | 20% | 0 | 0 | 1, 3, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15 |
Examen escrit sobre els coneixements adquirits | 50% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 14, 15 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
L'avaluació de l'assignatura de didàctica de les ciències consta de 3 tipus d'activitats d'avaluació:
Examen individual (50% de la nota final): prova d'avaluació final on es demana el desenvolupament de diverses qüestions relacionades amb aspectes tant conceptuals com didàctics treballats al llarg del curs. Aquesta activitat és recuperable.
Activitats individuals d'avaluació (20% de la nota final):
Activitat en grup d'avaluació (30% de la nota final). Activitat en grup on posareu en pràctica allò après tant a nivell conceptual com a nivell didàctic en relació al disseny i implementació d’una activitat científica dialògica. Es realitzarà un lliurament parcial que serà avaluat i tindrà un pes en la nota final. Atès que aquesta activitat no és recuperable, es recomana realitzar una tutoria amb la/el docent prèvia al lliurament final.
Finalment, al llarg de l'assignatura es demanaran diverses activitats que seran obligatòries, tot i no tenir una nota específica associada. Aquesta assignatura inclou activitats per al desenvolupament de la Competència Digital Docent.
Tant les activitats individuals d’avaluació com les activitats d’avaluació en grup hande ser lliurades a través del campus virtual.
Una activitat d'avaluació no entregada serà qualificada amb un 0.
Per poder calcular la mitjana és necessari tenir un 5 a l’examen.
Per poder participar del procés de recuperació, l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 de la qualificació de l’assignatura. La nota màxima de l’examen de recuperació serà de 5.
En cas que un/a estudiant aprovi l’examen i suspengui les activitats individuals d’avaluació, si la mitjana de l’assignatura surt aprovada, l’assignatura queda aprovada. En cas contrari, l’assignatura quedarà suspesa.
A títol orientatiu, i segons el número de crèdits de l’assignatura, cal que destineu 68h de treball autònom a l’assignatura. Tot i que vosaltres sou qui millor sabeu com us heu de distribuir les hores, uns adjuntem una possible distribució:
Examenfinal |
10h |
|
Activitats d'avaluació individual |
Transnatura |
6h |
Reflexió individual maqueta |
6h |
|
Activitat d'avaluació en grup |
Activitat científica dialògica |
14h |
DATES D'AVALUACIÓ
GRUPS 21 i 41
Examen final |
18/12/25 |
|
Activitats individuals d'avaluació* |
Tasca Transnatura: 13/10/25 (G21) i 16/10/25 (G41) Reflexió maqueta: 13/11/25 (G21-SA), 20/11/25 (G21-SB), 13/11/25 (G41-SA), 20/11/25 (G41-SB) |
|
Activitat grupal d'avaluació*
|
Activitat dialògica: 04/12/25
|
|
Examen de recuperació
|
29/01/26 de 18h-21h (G21 i G41) |
GRUP 31 i 71
Examen final |
15/12/25 |
|
Activitats individuals d'avaluació* |
Tasca Transnatura: 13/10/25 (G71) i 16/10/25 (G31) Reflexió maqueta: 03/11/25 (G31-SA), 10/11/25 (G31-SB), 10/11/25 (G71-SA), 17/11/25 (G41-SB) |
|
Activitat grupal d'avaluació*
|
Activitat dialògica: 24/11/25
|
|
Examen de recuperació
|
26/01/26 de 18-21h (G31 i G71) |
* Aquestes dates poden variar si per circumstàncies no planificades cal modificar el cronograma.
Totes les activitats d'avaluació que es realitzen al llarg del curs s'han de lliurar en el termini establert en el programa de l'assignatura.
AVALUACIÓ ÚNICA
L'avaluació de l'assignatura de didàctica de les ciències consta de 3 tipus d'activitats d'avaluació:
Examen individual (50% de la nota final): prova d'avaluació final on es demana el desenvolupament de diverses qüestions relacionades amb aspectes tant conceptuals com didàctics treballats al llarg del curs. Aquesta prova és recuperable. Cal tenir una nota mínima de 5 per poder calcular la mitjana de l’assignatura.
Prova de reflexió didàctica sobre el disseny, implementació i anàlisi d'activitats (25% de la nota final): Anàlisi del disseny i implementació d'una activitat d'aula i la seva anàlisi tenint en compte les aproximacions comunicatives, dificultats expressades per l'alumnat i evolució de les seves idees sobre el model matèria o canvi químic. Aquesta prova no és recuperable.
Prova de reflexió didàctica sobre l'ús de maquetes (25% de la nota final). Anàlisi del disseny d'una maqueta per respondre una preguntasobre el model ésser viu. Reflexió didàctica sobre la contribució i limitacions de les maquetes com a recurs didàctic. Aquesta prova no és recuperable.
Les tres activitats d'avaluació es duran a terme el mateix dia, 15/12/25 (grups 31 i 71) i 18/12/25 (grups 21 i 41).
En cas de suspendre l'examen, cal fer l’examen de recuperació. L'examen de recuperació recollirà els tres aspectes descrits de l'avaluació anterior i es farà:
Si s’aprova l’examen de recuperació, la nota màxima de l'examen individual serà de 5.
ASPECTES GENERALS DE L'AVALUACIÓ
El retorn i la qualificació de les activitats d'avaluació i l'examen es realitzaran com a màxim 20 dies hàbils després de la seva entrega.
L'assistència a les sortides és obligatòria. No hi ha un mínim de presencialitat obligatòria als seminaris. Per aquest motiu, aquesta assignatura no ofereix la possibilitat d’acollir-se a la prova d’avaluació de síntesi.
En cas de no superar la prova final, la nota final serà de 4.5 (si la mitjana de l'assignatura és igual o superior a aquesta qualificació) o la nota mitjana obtinguda (si és inferior a 4.5).
Per poder participar del procés de recuperació, l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 de la qualificaciódel’assignatura. En cas queno s'assoleixi, l'assignatura es qualificarà com a No Avaluable.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit,i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professorat considera que no compleix aquests requisits.
Recordem que, en el cas de lallengua catalana, a 1r i 2n curs es demana que l'estudiant tingui una competència lingüística equivalent al Nivell 1 per a Mestres d’Educació Infantil i Primària; i que a partir del 3r curs del Grau l'estudiant haurà d'haver mostrat una competència equivalent al Nivell 2 per a Mestres d’Educació Infantil i Primària (més informació sobre aquests nivells a:
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/competencia-linguistica-1345737529755.html
D'acord amb la normativa UAB, el plagi o còpia d'algun treball es penalitzarà amb un 0 com a nota d'aquest treball, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d'un treball i/o prova individual a classe, el professorat considera que una persona està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació. Es considerarà que un treball, activitat o examenestà “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital.
L’alumnat ha d’abstenir-se d’utilitzar qualsevol tipus de tecnologies, eines i sistemes d’intel·ligència artificial o d’altres que puguin comportar frau en les activitats acadèmiques que desenvolupi. Es podran fer validacions concretes per garantir l'autoria i l'adquisició de competències en cas de sospita de frau acadèmic. Si es confirma el frau acadèmic es penalitzarà amb un 0 com a nota d'aquest treball, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
Per altres aspectes més genèrics, se segueixen els Criteris i pautes generals d’avaluació de laFacultat de Ciències de l’Educació.
Bibliografia rellevant
*Furman, M. (2016) Educar mentes curiosas:la formación del pensamiento científico y tecnológico en la infancia. Es pot descarregar des de https://expedicionciencia.org.ar/wp-content/uploads/2016/08/Educar-Mentes-Curiosas-Melina-Furman.pdf
National Research Council (2012) A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. Es pot descarregar gratuitament des de nap.edu/13165
*Philippakos, Z.A; Howell, E. & Pellegrino, A. (2021). Design-Based Research in Education: Theory and Applications. Guilford Press. https://www.guilford.com/books/Design-Based-Research-in-Education/Philippakos-Howell-Pellegrino/9781462547371?srsltid=AfmBOoqESYa9IS00dHLC3aagxrNmK676p7e9Mh-lQLt98CJyO-FFeCPl
*Skamp, K. (2014). Teaching primary science constructively. 5th Edition. Cengage Learning.
Bibliografia bàsica
*Arcà, M. (1990). Enseñar Ciencias. ¿Cómo empezar? Reflexiones para una educación científica de base. Barcelona:Paidós.
*Driver, R. I alt (1989) Ideas científicas de la infancia y la adolescencia. Madrid. Morata.
Giordan, A. (1988). Los origenes del saber: de las concepciones personales a los conceptos científicos.Sevilla: Díada Editores.
Giordan, A. (2001). El meu cos, la primera maravella del món. Barcelona: la Campana
*Izquierdo, M.; Aliberas, J. (2004) Pensar, actuar i parlar a la classe de ciències. Bellaterra: Servei de Publicacions UAB
*Izquierdo, M (ccord) (2011). Química a Infantil i Primària. Ed Graó
Jorba, J.; Sanmartí, N. (1994) Enseñar, aprender y evaluar: un proceso de regulación continua. Madrid: Centro de Investigación y Documentación Educativa
*Márquez, C, Prat, A (coord.) (2010). Competencia científica i lectora a Secundària. L'ús de textos a les classes de ciències. Barcelona: Dossiers Rosa Sensant, 70
Martí, J. (2012). Aprendre ciències a l'educació primària. Barcelona: Graó
NGSS Lead States (2013).Next Generation Science Standards: For states, by states. Washingotn, DC: The National Academy Press.
*Pujol, R.M. (2001). Les ciències, més que mai, poden ser una eina per formar ciutadans i ciutadanes. Perspectiva escolar, 257, 2-8.
Ramiro, E. (2010). La Maleta de la ciència: 60 experiments d'aire i aigua i centenars de recursos per a tothom. Barcelona: Graó.
*Pujol, R.M. (2003). Didáctica de les Ciencias en la educación primaria. Madrid: Síntesis
*Sanmartí, N. (2007). 10 ideas clave. Evaluar para aprender. Barcelona:Graó
*Skamp, K. (2012). Teaching primary science constructively. 4th Edition. Cengage Learning.
Documents oficials
Al web següent i trobareu el currículum vigent així com d'altes documents d'orientació curricular
https://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/primaria/
Revistes d’Innovació i Recerca en Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències
Alambique. http://alambique.grao.com (s'hi pot accedir com a usuari UAB)
Enseñanza de las ciencias. Revista de Investigación yExperiencias Didácticas. https://ensciencias.uab.es/ (en obert)
Ciències: Revista del Professorat de Ciències d'Infantil, Primària i Secundària. https://revistes.uab.cat/ciencies (en obert)
Revistes d’Innovació i Recerca en Ensenyament i Aprenentatge en general (inclouen ciències) (s'hi pot accedir com a usuari UAB)
Aula de Innovación Educativa
Infancia y Aprendizaje
Webs d'interès
CDEC (Centre de Documentació iExperimentació en Ciències) https://serveiseducatius.xtec.cat/cesire/
Projecte Primary Science (1995). Nuffield Foundation. http://www.nationalstemcentre.org.uk/elibrary/collection/448/nuffield-primary-science
Projecte Seeds of Science, Roots of Reading. University of California Berkeley http://www.scienceandliteracy.org/
Aplicatiu de Recobriment Curricular (materials didàctics del CDEC) http://apliense.xtec.cat/arc/cercador
Guies Habitat per a l'educació ambiental https://www.sostenible.cat/article/guia-habitat-activitats-per-a-leducacio-ambiental
Grup Kimeia, grupkimeia.blogspot.com.es
Altres
Harlen, W. (2010). Principios y grandes ideas de la educación en Ciencias. http://www.gpdmatematica.org.ar/publicaciones/Grandes_Ideas_de_la_Ciencia_Espanol.pdf*
Mapes conceptuals de continguts en progressió d’aprenentatge (del Science Continuum P10, Victoria, Australia)
*Couso, D., Jimenez-Liso, M.R., Refojo, C. & Sacristán, J.A. (Coords) (2020) Enseñando Ciencia con Ciencia. FECYT & Fundacion Lilly. Madrid: Penguin Random House. Document en línea: https://www.fundacionlilly.com/es/actividades/citas-con-la-ciencia/index.aspx*
* llibres escrits per dones
-
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 211 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 212 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 311 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 312 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 411 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 412 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 711 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 712 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 21 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 31 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 41 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 71 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |