Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per cursar l'assignatura es recomana tenir aprovades les assignatures obligatòries de la materia Ensenyament i aprenentatge de les Ciències Experimentals.
Els continguts de l’assignatura són els següents:
L’assignatura vol facilitar que l'alumnat prengui una posició pròpia i fonamentada davant del context social actual, que li serveixi per orientar la seva activitat professional com a mestre de ciències experimentals.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes expositives | 12 | 0,48 | 2, 9 |
Fòrums a partir de lectures o material audiovisual | 15 | 0,6 | 4 |
Posades en comú | 8 | 0,32 | 4 |
Visites a institucions que proposen activitats d'educació científica | 10 | 0,4 | 4, 6, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de regulació | 28 | 1,12 | 2, 4, 6, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 75 | 3 | 2, 9 |
La metodologia de l'assignatura combina exposicions orals i reflexions al voltant de la presència de la ciència i l'educació científica en la societat, utilitzant documentació escrita i audiovisual. Un element clau són les sortides i visites a museus i centres d'educació científica que afavoreixin la reflexió al voltant de l'educació científica fora de l'aula.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen escrit | 30 | 2 | 0,08 | 2, 4, 6, 9, 10 |
Treball de reflexió individual | 30 | 0 | 0 | 2, 4, 6, 9, 10 |
Treball en grup | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
L'avaluació de l'assignatura consisteix en:
Cal superar cadascuna de les activitats d'avaluació (examen i treballs) per a poder fer mitjana amb la resta i aprovar l'assignatura. Tindran dret a la recuperació les persones que no aprovin amb cinc i hagin tret com a mínim un 3,5.
Les qualificacions obtingudes en cadascuna de les activitats d’avaluació es lliuraran a l'estudiant en un màxim de 20 dies hàbils del calendari acadèmic, mitjançant l'espai virtual. Un cop lliurades les qualificacions, l'estudiant podrà fer la revisió de la nota en les hores que el professor té destinades a tutories.
El plagi total o parcial d’una de les activitats d’avaluació és motiu directe de suspès.
L'assistència a les classes presencials de l'assignatura és obligatòria. S’ha d’assistir, com a mínim, al 80% de les hores presencials per poder ser avaluat.
Per aprovar aquesta assignatura, és necessària una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Unaactivitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comportarà la repetició de l'activitat d'avaluació.
Avaluació única
La data de lliurament serà l'17/06/2026. La recuperació serà el 01/07/2026.
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l'avaluació continuada.
No es contempla prova de síntesi per a estudiants de segona matrícula.
Abellan, N., Carbonell, A., Viladot, P. (2015). Pelé, els cromos i les ciènciesnaturals: el paperdelsrelats en les activitats del Museu de CiènciesNaturals de Barcelona. Perspectiva escolar, 382, 54-60. Recuperat a: https://edunat.museuciencies.cat/raco-del-docent/llibres-i-articles-especialitzats/2015_perspectiva_el_relat/
BAUMAN, Z. (2006). Els reptes de l'educació en la modernitat líquida. Arcadia.
BENEJAM, P. (2003). Los objetivos de las salidas. Revista Íber,(36), 1-4.
BONIL, J. (2010). Educació científica en temps de crisi. Guix,(369), 15-20
BONIL, J. i SOLER, M. (2012). Educar als museus i centres de ciència. Dins J.Bonil (coord.). Som educació. Ensenyar i aprendre als museus i centres de ciència: una proposta de model didàctic. (p. 15-36). Manuals del Museu. https://edunat.museuciencies.cat .
CALAFELL, G.; JUNYENT, M.; BONIL, J. (2015). Una propuesta para ambientalitzar el currículum. Cuadernos de Pedagogía, (460), 56-60.
DEL CARMEN, L. (2010). Salir para conocer, salir para participar. Guix, (66), 56-59.
DOBON, J.; FONOLLEDA, M. (2021). Diseño de salidas escolares de calidad. Cuadernos de Pedagogía, (521), 48-56.
EKELAND, I. (1996). La imposible certidumbre. El correo de la UNESCO, Feb 1996, 20-22.
FONOLLEDA, M. (2023). Les sortides escolars com una oportunitat per aprendre ciències. Un cas concret en la formació inicial dels mestres. Dins 15ns Debats de Recerca: la investigació en l'àmbit educatiu. Societat Andorrana de Ciències. 127-142. https://publicacions.iec.cat/PopulaFitxa.do?moduleName=null&subModuleName=&idCatalogacio=41508
GARCÉS, M. (2022). "Un món comú. Deu anys després". "Un mundo común. Diez años después". Pròleg de la reedició del llibre Un mundo común (el tigre de paper / Bellaterra edicions).
HERRERO, Y. (2014). Producir y trabajar para mantener la vida humana. Viento Sur, (134), 54-61.
HERRERO, Y. (2023). La vida humana en un mundo justo y sostenible. Dosieres Economistas sin Fronteras, (50), 81-85.
INNERARITY,D. (2014). Un mundo sin alrededores. Revista CIDOB d'Afers Internacionals, (82-83), 51-55
INNERARITY, D. (2010). Incertesa i creativitat. Educar per a la societat del coneixement. Debats d’educació, 18.
MAYER, M. (2002). Ciudadanos del barrio y del planeta. Dins F. Imbernon (Coord.), Cinco ciudadanías para una nueva educación (p.83-104).Graó.
MARUYAMA, M. (1996). Dime cómopiensas... El correo de la UNESCO, Feb1996, 31-35.
MEDIR, RM. (2002). Sortir de l’escola, tradició o modernitat?. Guix, (290), 52-58.
MORÍN, E. (2000). Els set coneixements necessaris per a l’educació del futur. UNESCO.
MORÍN, E. (1996). Por una reforma del pensamiento. El correo de la UNESCO, Feb 1996, 10-14.
ROIG, D.; FONOLLEDA, M.; LÓPEZ, T.; BOIX, G. (2015). ¿Por dónde empiezo?. Cuadernos de Pedagogía, (460), 70-74.
SAUVÉ, L. (2006), La educación ambiental y la globalización: Desafíos curriculares y pedagógicos. Revista Iberoamericana de Educación, (41), 83-101.
VILADOT, P. (2023). La educación en el museo de ciencias transformador. De la institución a la profesionalidad. Ediciones Trea, SL
Abellan, N., Carbonell, A., Viladot, P. (2015). Pelé, els cromos i les ciènciesnaturals: el paperdelsrelats en les activitats del Museu de CiènciesNaturals de Barcelona. Perspectiva escolar, 382, 54-60. Recuperat a: https://edunat.museuciencies.cat/raco-del-docent/llibres-i-articles-especialitzats/2015_perspectiva_el_relat/
Vilarrassa, A. (2001). Las salidas escolares. Una estrategia para la integración curricular del estudio del medio local. Dins de: Educació Primària Orientaciones y Recursos. Barcelona: Praxis.
WEBER, A. (2022). Vivificar: una poética para el antropoceno. Editorial Kairós
No es requereix programari específic
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 20 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |