Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana que els estudiants que es matriculin en aquesta assignatura hagin cursat i aprovat les següents assignatures d'educació matemàtica: “Matemàtiques per a mestres”, de primer curs; “Aprenentatge de les matemàtiques i currículum”, de segon curs; “Gestió i innovació a l’aula de matemàtiques”, de tercer curs.
OBJECTIUS
- Conèixer, contextualitzar, practicar i classificar alguns dels principals jocs abstractes de diferents regions del món i al llarg dels temps.
- Explorar les relacions entre jocs i matemàtiques des de la perspectiva dels contextos didàctics que es generen en l’ensenyament de les matemàtiques a l’Educació Primària.
- Analitzar i dissenyar contextos de joc pels diferents cicles de l’Educació Primària i en relació a les estratègies matemàtiques i continguts curriculars.
- Entendre el potential dels jocs com activitats matemàticament riques que permeten desenvolupar una visió positiva de les matemàtiques a la vegada que el treball cooperatiu.
1.1. Matemàtiques lúdiques i matemàtiques “serioses”. 1.2. L’activitat matemàtica, els jocs i les recreacions matemàtiques a través de la història. 1.3. L’aplicació dels jocs a la presa de decisions: jocs competitius i jocs col·laboratius. Els dilemes. 2. Jocs de taula i resolució de problemes 2.1. Els jocs d’estratègia (Jocs d’alineacions, Jocs de cercar, Jocs de connexions, Jocs de Mancala) 2.2. La determinació d’estratègies guanyadores: Els petits jocs d’estratègia (Jocs de Nim i de Nimbus) 2.3. Altres jocs de taula (jocs sobre paper i jocs de peons diversos). 3. Jocs amb intervenció de l'atzar 3.1. Sistemes per generar situacions d'atzar 3.2. Jocs tradicionals i probabilitat 4. Les recreacions matemàtiques, un recurs per l'aula: Enigmes i problemes recreatius 4.1. Recreacions numèriques, geomètriques i lògiques 5. Aprenentatge de les matemàtiques i activitats de caràcter lúdic 5.1. Exemples d'activitats lúdico-matemàtiques al centre escolar
|
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
GG | 45 | 1,8 | 4, 5, 6, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i Seguiment | 23 | 0,92 | 4, 5, 6, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual | 75 | 3 | 4, 5, 6, 8 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Disseny didàctic de jocs (en grup) | 20% | 2 | 0,08 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12 |
Participació a l'aula (Individual) | 10% | 1 | 0,04 | 4, 5, 6, 8 |
Pràctica d'anàlisi d'un text (Individual) | 15% | 1 | 0,04 | 3 |
Pràctica de disseny de recreacions (en parella) | 15% | 1 | 0,04 | 7, 8, 9 |
Prova final escrita (Individual) | 40% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 11 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
L'alumnat ha d'assistir a totes les classes per a ser avaluat de les activitats de seguiment (es contempla un 20% d'incidències). També serà No avaluable en la convocatòria ordinària l'alumnat que no hagi lliurat totes les activitats d'avaluació dins dels terminis establerts i que no tingui una qualificació de 5 com a mínim en cadascuna, inclosa la prova escrita individual. Per aquests casos, hi haurà la convocatòria de recuperació on la nota màxima final serà de 5. Les dates de lliurament o d'acompliment de les activitats d'avaluació són:
Activitats d'avaluació continuada |
% de nota |
Participació a classe (individual) |
10 |
Pràctica d'anàlisi d'autor/article-llibre/joc (individual) |
15 |
Pràctica de disseny i resolució de tipus de recreació (parella) |
15 |
Prova final escrita (individual) |
40 |
Treball de disseny d'activitats matemàtiques per l'aula de primària i presentació oral del treball (petit grup) |
20 |
La convocatòria de recuperació serà el 26 de gener de 2026. L'alumnat que no superi una nota de 3,5 en la mitjana de l'assignatura no tindrà dret a la prova escrita de recuperació.
No s'ofereix prova de síntesi.
AVALUACIÓ ÚNICA
L'alumnat haurà de realitzar tres activitats amb un pes del 20% cadascuna, a més de la mateixa prova escrita que l'alumnat amb avaluació continuada, amb un pes del 40% de la nota global, tot en data 15 de desembre de 2025. Per cadascun dels apartats de l'avaluació de la taula inferior, s'haurà d'obtenir una qualificació de 5 com a mínim (inclosa la prova escrita), per poder ser avaluat globalment. S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada, en la mateixa data del 26 de gener de 2026.
Així com:
- En totes les activitats es tindrà en compte la competència comunicativa,fins al punt que qualsevol activitat podrà ser retornada si hi ha mancances d'expressió o d'ortografia.
- La nota d'un treball en grup no és necessàriament la nota individual dels alumnes d'aquest grup.
- La còpia o plagi de material en qualsevol activitat d’avaluació implica un zero en l'assignatura. L'ús d'eines d'Intel·ligència Artificial generativa per suplantar l'activitat d'aprenentatge de l'estudiants implicaran un zero a l'assignatura.
- Les qualificacions obtingudes en cadascuna de les activitats d'avaluació es lliuraran a l'estudiant en termini de 15 dies hàbils. Un cop lliurades les qualificacions, l'estudiant podrà fer la revisió de la nota en les hores que el/la professor/a convingui.
Recomanacions d'alguns textos
Albarracín, L. (2021). Una secuencia de actividades para desarrollar la visualización usando un videojuego. Enseñanza de las Ciencias, 39(2), 181-199.
Comas, O. (2005). El món en jocs. RBA-La Magrana.
Deulofeu, J. (2003). 131 juegos matemáticos. Martínez Roca.
Fomín, D. et al. (2012). Círculos matemáticos. SM & RSME.
Gardner, M. et al. (2018). ¡Ajá! Paradojas que te hacen pensar. RBA.
Grunfeld, F. (1978). Juegos de todo el mundo. UNICEF-Edilan.
Guzmán, M. (2003). Cuentos con cuentas. Nívola.
Paenza, A. (2017). Gardner para aficionados. Juegos de matemática recreativa. SM & RSME.
Wells, D. (1992). The penguin book of curious and interesting puzzles. Penguin Books
Recomanacions d'alguns enllaços web
Jareño, Joan. Calaix +ie. http://xtec.cat/~jjareno
NRICH Enriching Mathematics. http://nrich.maths.org/frontpage
CREAMAT. http://srvcnpbs.xtec.cat/creamat/joomla
DIVULGAMAT. http://www.divulgamat.net
No s'utilitzarà un programari específic. Tanmateix, d'acord amb les diferents tipologies d'activitats d'aprenentatge basades en jocs, es podrà indicar programari que serà d'accés obert.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 20 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |