Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Les sessions pràctiques de l'assignatura inclouen la pràctica d'activitats físiques d'intensitat variable, però sempre contextualitzades en l'etapa educativa objecte d'estudi (educació primària).
A les sessions pràctiques és obligatori l'ús de roba còmoda i adequada per a la pràctica d'activitat física.
Cal avisar l'equip docent en cas de presentar alguna condició física i/o de salut a tenir en compte.
Aquesta assignatura s'imparteix a quart curs i dona dret a la Menció en Educació Física si es superen, també, les assignatures optatives següents: (1) Joc i iniciació esportiva, (2) Expressió i comunicació corporal, (3) Educació Física i la seva didàctica II, i (4) Aprenentatge i desenvolupament motor.
Els objectius formatius de l’assignatura són els següents:
- Conèixer els fonaments de l'activitat física per al desenvolupament, la millora i el manteniment de la salut en edat escolar.
- Adquirir recursos per a la promoció de l'activitat física i els hàbits saludables adients a les característiques i necessitats de l'alumnat d'educació primària.
- Reconèixer els principis de l'escola inclusiva en el marc de l'Educació Física i les seves finalitats educatives.
- Adquirir recursos i estratègies per a l'atenció a la diversitat en l'àrea d'Educació Física.
- Vivenciar, en un context de pràctica d'activitat física, els continguts de l'assignatura.
- Progressar en el domini de les competències professionals del Grau en Educació primària des de l'àmbit de l'Educació Física.
1.- Activitat física i salut
2.- Les capacitats condicionals o qualitats físiques bàsiques (QFB)
3.- Activitat física i diversitat
|
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial | 45 | 1,8 | 1, 5, 6, 7, 14, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
supervisada | 30 | 1,2 | 1, 11, 14, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Autònoma | 75 | 3 | 1, 5, 6, 10, 11, 15 |
L'assignatura es desenvoluparà mitjançant una perspectiva teòric-pràctica a partir, sobretot, de dos tipus de sessions:
- Sessions teòriques, en què es realitzaran exposicions per part del professorat dels continguts de l'assignatura. Tot i així, es promourà la participació activa de l'alumnat a travès de debats, activitats de síntesi, tasques i exposicions en grups de treball reduïts, etc.
- Sessions teòric-pràctiques, una part de les quals seran dirigides pel professorat amb la pràctica d'activitat física per part de l'alumnat. Una altra part d'aquestes sessions inclouen pràctiques competencials preparades i dirigides per l’alumnat en grups reduïts.
Aquestes sessions es complementaran amb activitats autònomes de l'alumnat, individuals i en grups reduïts, que comptaran amb la tutoria i supervisió constants del professorat. En aquest sentit, el Campus Virtual serà una eina d'ús habitual al llarg de l'assignatura i servirà tant per a fer-ne el seu seguiment com per afavorir el treball no presencial i autònom de l'alumnat.
Quan correspongui, es destinaran aproximadament 15 minuts d'alguna classe a permetre que l'alumnat pugui respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura.
També es valorarà la perspectiva de gènere i d'inclusió a la diversitat de manera transversal al llarg de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen escrit individual | 30% | 0 | 0 | 4, 10, 14 |
Intervencions didàctiques grupals sobre els continguts de l'assignatura (Pràctiques Competencials Internes) | 20 % | 0 | 0 | 1, 5, 6, 8, 11 |
Participació individual activa en les propostes didàctiques presencials i virtuals | 20 % | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 14, 15, 16, 17 |
Treball grupal de recerca sobre alguna temàtica rellevant relacionada amb el programa de l'assignatura, aplicada a l'àmbit educatiu | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14 |
A. Examen individual dels continguts de l'assignatura (30% de la nota). Data prevista: 14 de gener de 2026.
B. Treballs en grup reduït sobre propostes pràctiques basades en el temari de l'assignatura (20% de la nota). Aquestes activitats es duran a terme al llarg de l'assignatura i es valoraran després d'acabar cada bloc de continguts.
C. Participació individual activa a les classes teòriques, classes teòric-pràctiques i al Campus Virtual. Tot plegat, inclou treballs d’aula i en les hores de treball autònom, així com els aspectes formals relacionats amb l'assistència, puntualitat, l'atenció, la implicació, la participació a classe, la cooperació, el respecte, etc. (20% de la nota). Aquestes activitats i participació activa es duran a terme i es valoraran al llarg de l'assignatura.
D. Treball en equip de recerca sobre alguna temàtica relacionada amb el programa de l'assignatura (30% de la nota). L'avaluació d'aquests treballs es durà a terme al llarg de les 3/4 últimes sessions dels dilluns (finals de novembre i principis de desembre).
-Les dates de lliurament dels treballs inclosos en els punts B, C i D es pactaran amb l'alumnat al llarg de l'assignatura, però el termini per fer devolucions, retorns o qualificació de les activitats no superarà els 20 dies hàbils del calendari acadèmic.
-Per aprovar l'assignatura serà condició superar totes les activitats d'avaluació. Només l'examen serà recuperable, amb data prevista per a la seva recuperació el 04 de febrer de 2026.
-Quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació (mínim l'examen escrit individual, el treball grupal de recerca i la intervenció didàctica grupal), l'assignatura constarà com a "No avaluable".
-Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’alumnat mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua vehicular que consta a la guía docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si la professora considera que no compleix aquests requisits.
-El plagi total o parcial, d’una de les activitats d’avaluació i/o la còpia en una prova d’avaluació serà motiu directe per suspendre l’assignatura.
-L'ús d'Intel·ligència Artificial queda prohibida en el si d'aquesta assignatura, i serà motiu de suspendre amb un 0 l'activitat o treball en qüestió.
-Per superar l'assignatura mitjançant l'avaluació continua serà obligatòria l'assistència i la participació activa a un mínim del 80% de les sessions.
-Aquesta assignatura, però, s'acull a l'opció "avaluació única", de tal manera que el dia de l'examen l'alumnat que hagi escollit aquesta opció haurà de fer l'examen escrit i presentar la resta d'activitats d'avaluació: propostes didàctiques individuals (20% de la nota), treball de recerca (30% de la nota) i proposta d'intervenció didàctica sobre els continguts de l'assignatura (20%). Totes les activitats de l'avaluació única es realizaran i presentaran el dia 14.01.26. En cas de necessitar-ho, la data de recuperació serà el 04.02.26.
-A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura consistirà en una prova de síntesi que permeti l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en aquesta guia. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura serà la qualificació de la prova de síntesi, que consistirà en un examen escrit (60% de la nota) i el disseny d'una intervenció didàctica basada en la temàtica de l'assignatura (40% de la nota). Ambdues parts hauran de ser aprovades per poder superar l'assignatura.
Bailey, R. (2006). Physical Education and Sport in Schools: A review of benefits and outcomes. Journal of School Health, 76(8), 397-401. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2006.00132.x
DECRET 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). 19/10/2017. Núm. 7477, 18 pàgines.
DECRET 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). 29/09/2022. Núm. 8762, 491 pàgines.
Delgado, M., i Tercedor, P. (2021). Estrategias de intervención en educación para la salud desde la Educación Física. INDE.
Díaz-Tejerina, D., & Fernández-Río, J. (2024). El modelo pedagógico de educación física relacionado con la salud. Una revisión sistemática siguiendo las directrices PRISMA (Health-based physical education model). Retos, (51), 129-135. https://doi.org/10.47197/retos.v51.101068
Muñoz, J.A., Belando, N., i Valero, A. (2022). Descansos activos: aprendizaje en movimiento. Tándem: Didáctica de la Educación Física, (75), 19-25.
Pellicer, I. (2018). Educación Física emocional. De la teoría a la práctica (2ª edició). INDE.
Pellicer, I., i Navarro, D. (2023). Del cerebro al cuerpo. Neurociencia y Educación Física. INDE.
Pereira, A.M.A., Celestino, T.F. de S., & Ribeiro, E. do R.J. (2023). Determinantes para una Educación Física Inclusiva: percepción de un grupo de docentes especialistas en inclusión. Retos, (47), 282-291. https://doi.org/10.47197/retos.v47.94755
Ríos,M. (Coord.) (2014). La inclusión en la actividad física y deportiva. La práctica de la educación física y deportiva en entornos inclusivos. Editorial Paidotribo.
Ríos, M., Blanco, A., Bonany, T. i Carol, N. (2017). El juegoy los alumnos con discapacidad. Editorial Paidotribo.
Suárez-Manzano, S., Ruiz-Ariza, A., López-Serrano, S., i Martínez-López, E.J. (2018). Descansos activos para mejorar la atención en clase: Intervenciones educativas. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(4), 287-304. doi: https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8417
Ortega, P. (2021). Educación Física para la salud: bases teóricas y aplicación de un planteamiento integral y cualitativo del movimiento. INDE.
Aquesta bibliografia es completarà en el programa de l'assignatura i al llarg del curs.
Al llarg d'aquesta assignatura es farà servir el Campus Virtual de manera habitual i l'aplicació Microsoft Teams, però cap altre servei o programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 90 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |