Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomanable haver aprovat les assignatures de "Educació Física en Educació Primària" i "Educació Fisica i la seva didàctica I".
- Proporcionar a l’alumnat el coneixement de les bases teòriques i els autors i tendències més significades que han estudiat i interpreten els procesos del desenvolupament i de l'aprenentatge motor, fent èmfasi en les etapes d'Educació Infantil i Primària.
- Conèixer, analitzar i reflexionar sobre aspectes didàctics del procés d’adquisició d’aprenentatges motors.
- Dissenyar propostes didàctiques teòric-pràctiques adequades per estimular i afavorir el desenvolupament i l’aprenentatge motor. Saber explicar i dosificar activitats referides a les habilitats motrius bàsiques i especifiques, fonamentant-les en els coneixements teòrics adquirits.
- Experimentar de forma vivenciada a través de les pràctiques a les classes dirigides pel professor, i de les Pràctiques Competencials Internes, programades i dirigides per grups d'alumnes, els processos d'ensenyament-aprenentatge del moviment humà i d’impartició d'activitats adients de caràcter educatiu.
- Fomentar el contacte amb la naturalesa com mitjà ideal per a impartir l'educació física i reforçar els factors favorables per a la salut. Part destacada de les sessions pràctiques i teoricopràctiques es desenvoluparan en el medi natural.
1. Introducció general a l’aprenentatge i al desenvolupament motor
1.1. Concepte de motricitat i el seu interès en l'àmbit educatiu i a l'etapa primària.
1.2. Aprenentatge i desenvolupament, termes esencials en educació
1.3. Aprenentatge motor i desenvolupament motor, dos termes diferents. Interrelacions.
2. Desenvolupament motor
2.1. Problemàtica terminològica (creixement-maduració; estimulació i reflex; herència-medi)
2.2. Desenvolupament biològic de l'ésser humá.
2.3. Teories i models sobre el desenvolupament (Piaget, Gessel, Wallon, Montessori, Le Boulch, Gallahue)
2.4. Etapes del desenvolupament motor.
2.5. El desenvolupament motor a l’educació infantil i primària.
2.6. Determinants socials en el desenvolupament dels infants.
3. Aprenentatge motor.
3.1. Les capacitats i les habilitats motrius: conceptualizació i classificacions. Interpretació curricular.
3.2. La transferència en l’aprenentatge motor. El binomi ensenyament-aprenentatge en l'àmbit de l'Educació Física. Modalitats d'aprenentatge.
3.3. Propostes metodològiques per al desenvolupament de les capacitats perceptives i les habilitats motrius bàsiques i específiques a l’Educació Primària.
3.4. L’avaluació de les capacitats perceptives i les habilitats motrius bàsiques i específiques a l’educació primària.
3.5. Programació, temporització i impartició d'activitats formatives orientades a les capacitats perceptives i les habilitats motrius bàsiques i específiques a l’educació primària. Pràctiques Competencials Internes (PCI).
3.6 L'Educacó Física al medi natural. Importància i necessitat de les activitats d'aprenentatge i de desenvolupament a la naturalesa. Opcions en el context escolar. Adequació i seguretat.
Aquesta assignatura, en coordinació amb les assignatures Educació Física i la seva Didàctica II (102050) i Joc i Iniciació Esportiva (102048), portarà a terme tres propostes d’ Activitats Físiques en el Medi Natural (AFIMENA).
L’objectiu de les AFIMENA és conèixer i practicar activitats fisiques a l'aire lliure i adquirir coneixements sobre la seva organització i la conducció de grups escolars en el medi natural. Es tractarà d'activitats de caràcter obligatori.
Inicialment s'han previst les següent sortides de migdia/dia:
Aquestes sortides estaransubjectes a les condicions ambientals i a altres condicionants que es puguin presentar. Els detalls de cada sortida s’informaran a l’alumnat el primer dia de classe.
El cost TOTAL aproximat de les tres activitats de AFIMENA son 120€ per alumne/a. (subjecte a modificacions).
L'alumnat que no pugui assistir per una causa justificada a les AFIMENA haurà de realitzar un treball acadèmic relacionat amb la temàtica de l'activitat física a l'aire lliure a l'educació primària.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques en gran grup. | 30 | 1,2 | 4, 14 |
Classes teòriques en gran grup. | 15 | 0,6 | 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria i seguiment de treballs acadèmics i de pràctiques docents internes. | 30 | 1,2 | 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Disseny, elaboració i presentació pràctica d'activitats educatives referides a aprenentatges motors. | 30 | 1,2 | 14 |
Disseny i desenvolupament d'una recerca relacionada amb un aspecte destacat del programa de l'assignatura. | 45 | 1,8 | 4, 14 |
Es potenciarà la participació de l'alumnat junt amb la producció de materials innovadors per entendre el contingut de l'assignatura a través de metodologies didàctiques actives i participatives.
- Activitat participativa i reflexiva: realització de lectures, resolució de problemes i potenciació de l'anàiisi crític i dels debats.
- Activitats vivencials: activitats dirigides pel professor. Disseny per part del propi alumnat de tasques pràctiques d'Educació Física de base, amb experimentació i posada en pràctica a l'aula.
- Activitats cooperatives: realització de treballs en petits grups. Pràctiques Competencials Internes
- Foment de feines i processos investigadors: elaboració i exposició pública de recerques, de format i profunditat proporcionades al temps disponible, en l’àmbit del desenvolupament i l’aprenentatge motor en les edats escolars.
Es farà ús de tutories individuals i grupals, així com del Campus Virtual.
Es destinaran aproximadament 15 minuts d'alguna classe a permetre queels estudiants puguin respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura.
Es tractarà la perspectiva de gènere i d'inclusió a la diversitat de manera transversal en el conjunt de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen escrit sobre el conjunt del programa de l'assignatura. Selecció de preguntes. (Individual). | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15 |
Disseny, elaboració i exposició d'una investigació relacionada amb l'aprenentatge i el desenvolupament motor. (Treball per grups reduïts). | 25 % | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14 |
Disseny, elaboració i impartició d'una sessió d'educació física amb el grup-classe, dedicada a l'aprenentatge motor. (Treball per grups reduïts) | 20 % | 0 | 0 | 1, 2, 4, 7, 10, 11, 13, 14 |
Participació proactiva en les classes teòriques i en les classes pràctiques. Treballs de format breu. (Individual) | 20 % | 0 | 0 | 3, 5, 8, 9, 12, 13, 15 |
ACTIVITATS D'AVALUACIÓ.
Activitats individuals:
Activitats grupals:
Aquestes dues activitats grupals es duran a terme en dates que es concretaran en el programa de l'assignatura. Seran activitats tutoritzades i implementades al llarg del semestre en un procés continuat.
Assistència: Per superar l'assignatura és imprescindible l'assistència mínima a un 80% del total de les sessions, tant teòriques compràctiques.
AQUESTA ASSIGNATURA OFEREIX LA POSSIBILITAT D'AVALUACIÓ ÚNICA.
S’aplicarà el mateix sistema d'avaluació i de recuperació que per a l’avaluació continuada.
Data per a la presentació dels treballs i per a la realització de la prova escrita de l'Avaluació Única: dilluns 8 de juny de 2026
Data per a la recuperació de l'Avaluació Única: 22.06.2026
No es realitzarà prova de síntesi per a l'alumnat repetidor.
IMPORTANT:
1. Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'alumnat mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua vehicular. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
2. El plagi total o parcial, d'una de les activitats d'avaluació, i/o la còpia en una de les proves d'avaluació és motiu per suspendre l'assignatura. A l'inici de l'assignatura, el professorat informarà l'alumnat sobre els procediments a seguir a l'hora d'evitar el plagi.
La bibliografia que s'ofereix a continuació es completarà en el programa de l'assignatura i al llarg del curs.
Balagué, N., & Martín, C. T. (2011). Complejidad y deporte. Inde.
Calais-Germain, B. (2004) Anatomía del movimiento. Barcelona: Los Libros de la Liebre de Marzo.
Cano, R., Martínez, R., & Miangolarra, J. (2017). Control y aprendizaje motor: fundamentos, desarrollo y reeducación del movimiento humano. Médica Panamericana.
Carmona López, M. (2006). Guía práctica del jugo en el niño y su adaptación en necesidades específicas: desarrollo evolutivo y social del juego. Granada: Ed. Universidad de Granada, 2006
Castellanos, N. (2022). Neurociencia del cuerpo: cómo el organismo esculpe el cerebro. Editorial Kairós.
Claxton, G. (2016). Inteligencia corporal: Por qué tu mente necesita el cuerpo mucho más de lo que piensa. Plataforma.
De la Cuerda, R. C., Piédrola, R. M. M., & Page, J. C. M. (2016). Control y aprendizaje motor. Médica-Panamericana: Madrid, Spain.
Fernández García, E. (2007). Evaluación de las habilidades motrices básicas: determinación de escalas para la evaluación de desplazamientos, giros y manejos de móviles. Barcelona: Inde.
Guillem, M., Roig-Hierro, E. i Díaz, G. (2023). Cuando el movimiento facilita el aprendizaje. La relación entre actividad física y cognición según la Neurociencia. Barcelona: INDE
Pons Segalés, E. (2007). Desarrollo cognitivoy motor. Barcelona: Ed. Altamar, 2007
Riera Riera, J. (2005) Habilidades en el deporte. Barcelona: INDE.
Rigal, R. (2006). Educación motriz y educación psicomotriz en preescolar y primaria: acciones motrices y primeros aprendizajes.Barcelona: Inde.
Ureña, N. et al. (2006). Las habilidades básicas en primaria: programa de intervención. Barcelona: INDE.
Vaca Escribano, M. (2008). Motricidad y aprendizaje: el tratamiento pedagógico del ámbito corporal (3-6) Barcelona: Graó.
No es necessitarà programari específic.
Les tasques avaluatives proposades no requereixen l'ús de la IA, en el cas que un alumne estigui interessat en aplicar-la cal notificar-ho prèviament de forma proactiva al professorat per a valorar-ne la seva idoneïtat.
En el cas de detectar-ne el seu ús sense notificació prèvia justificada i al seva acceptació la sanció serà la repetició de la tasca. En el cas de persistir l'error es puntuarà amb un 0.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 90 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |