Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Educació Física en l'Educació Primària

Codi: 102052 Crèdits: 5
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Educació Primària OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Laura Carbonero Sánchez
Correu electrònic:
laura.carbonero@uab.cat

Equip docent

Sergi Escriu Mateu
Pablo Vázquez Justes
Laura Carbonero Sánchez
Xavier Bayer Alonso

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Necessitat de roba adequada per a les classes pràctiques. Bona actitud i disposició vers la pràctica d'activitats físiques i esportives.


Objectius

a) Conèixer i valorar la importància de l'Educació Física en l'escola i en la societat actual.

b) Desenvolupar una concepció educativa que valori l'activitat física com a quelcom essencial en el desenvolupament integral de la persona.

c) Conèixer els fonaments pedagògics bàsics de l'Educació Física escolar.

d) Conèixer el currículum de l'àrea d'Educació Física en l'etapa d'educació primària (i les seves connexions amb la resta d'àmbits i àrees).

e) Conèixer i adquirir recursos i procediments bàsics per a l'ensenyament de l'Educació Física en l'escola.

f) Practicar i vivenciar els diferents continguts de l'assignatura (o continguts propis de l'àrea d'Educació Física a primària).

g) Progressar en l'adquisició i domini de les competències professionals atribuïdes al Grau d'educació primària des de l'àmbit concret de l'Educació Física.

 

 


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Adquirir recursos per a fomentar la participació al llarg de la vida en activitats esportives dins i fora de l'escola.
  • Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals (en termes de fortaleses, potencialitats i debilitats), per desenvolupar aquelles que siguin necessàries en el desenvolupament professional.
  • Comprendre els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i social des de l'educació física.
  • Conèixer el currículum escolar de l'educació física.
  • Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents als estudiants.
  • Fomentar la lectura i el comentari crític de text dels diferents dominis científics i culturals continguts al currículum escolar.
  • Gestionar la informació relativa a l'àmbit professional per a la presa de decisions i l'elaboració d'informes.
  • Reflexionar entorn les pràctiques d'aula per tal d'innovar i millorar la tasca docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure'l entre els estudiants.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i comentar textos d'EF referits a l'etapa primària. Saber redactar textos bàsics referits a l'àrea.
  2. Analitzar i comprendre els components del currículum de l'Àrea d'Educació Física i conèixer els criteris per ubicar-los en els 3 cicles en que s'organitza l'etapa.
  3. Assolir recursos propis de l'EF que afavoreixin la inclusió educativa en contextos de diversitat.
  4. Autoavaluar i coavaluar els resultats obtinguts en el desenvolupament de l'assignatura.
  5. Comprendre la importància de l'activitat física i de l'esport com a fenòmens socials en les seves dimensions educativa, econòmica, respecte la salut, etc.
  6. Conèixer l'evolució de les tendències pedagògiques principals. Analitzar des d'una perspectiva crítica els estils i els mètodes d'ensenyança de l'EF.
  7. Dominar competències comunicatives en les diferents activitats d'ensenyament-aprenentatge.
  8. Entendre les diferències personals que es manifesten en la pràctica de les activitats pròpies de l'EF com un aspecte que s'ha de tractar amb criteris educatius.
  9. Identificar el contingut formatiu de les activitats d'EF i saber realitzar-les i explicar-les.
  10. Identificar les diferents possibilitats i modalitats que es poden practicar, tant a l'escola com en àmbits extraescolars.
  11. Iniciar-se en els criteris i instruments d'avaluació de l'EF.
  12. Progressar en el domini dels recursos didàctics pel desenvolupament dels continguts formatius de l'EF a l'etapa d'educació primària, identificant els diferents components educatius implicats en cada activitat.
  13. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  14. Saber seleccionar informació adient i rellevant en la confecció dels treballs requerits i exposicions a la resta del grup.
  15. Valorar els beneficis que té la pràctica de l'activitat física des del punt de vista psíquic, físic i social.

Continguts

 Bloc 1. Activitat física, esport, Educació Física i societat

  • Aproximació conceptual
  • Importància de l’activitat física i l’esport en la societat
  • Cos i moviment. Importància i funcions.

Bloc 2. Educació Física i sistema educatiu  

  • L’Educació Física en el sistema educatiu actual
  • Importància, contribucions i limitacions de l’àrea en l’educació
  • Transversalitat i interdisciplinarietat (3er curs)
  • El professorat generalista i especialista en els centres educatius

Bloc 3. Educació Física i currículum d'educació primària

  • Característiques i finalitats de l’Educació Física en l’educació primària
  • Competències específiques i sabers de l'àrea
    • Resolució de problemes en situacions motrius
    • Vida activa i saludable
    • Activitats motrius, lúdiques i expressives
    • Interacció amb l’entorn en el temps de lleure (3er curs)
    • Autoregulació emocional i interacció social
  • Orientacions metodològiques i d’avaluació (3er curs)
  • L'Educació Física i les competències clau de l'etapa d'educació primària

 Bloc 4. Introducció a la didàctica i organització de l'Educació Física·       

  • Estructura de la sessió d'Educació Física. Clima de sessió i rol del professorat.
  • EF i l’atenció a la diversitat: inclussió, gènere i ètnica (3er curs)
  • Recursos educatius: materials, instal·lacions i normes de seguretat (3er curs) 
  • Orbanització d'activitats físiques y esportives dins i fora de l'escola. 

Especificitats de l'ensenyament de l'EF en una llengua estrangera. AICLE. Grup 71. 

 

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exposició o classe magistral 38 1,52 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Treballs en grup 25 1 15
Tipus: Autònomes      
Estudi i treball autònom 62 2,48 1, 2, 3, 6, 8, 10, 15

L’assignatura es desenvoluparà combinant diferents activitats d’ensenyament-aprenentatge a partir dels diferents tipus de sessions: pràctiques, teòriques i on-line (si s'escau).

Les sessions pràctiques:

Es desenvoluparan en format seminari (grup reduït d’alumnat). En aquestes sessions, tot i que es realitzaran fonamentalment a partir de les propostes del professorat, hi haurà un component important d’activitat física que realitzarà l’alumnat.

Les sessions teòriques:

Es realitzaran amb tot el grup classe fonamentalment mitjançant exposicions magistrals per part del professorat. Malgrat això, es promourà la participació oberta i activa per part de l’alumnat mitjançant debats, exposicions de treballs realitzats en grups reduïts, preguntes i respostes, comentaris de documents audiovisuals, etc.

Activitats virtuals:

Algunes activitats complementàries podran ser proposades i dutes a terme a través del Campus Virtul o Aula Moodle.

El professorat haurà de destinar aproximadament uns 15 minuts d’alguna classe a permetre que els seus estudiants puguin respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura o mòdul.

També es valorarà la prespectiva de gènere i d'inclusió a la diversitat de manera transversal al llarg de l'assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Carpeta d'aprenentatge. Individual 50% 0 0 2, 3, 4, 12
Disseny i aplicació d'una intervenció didàctica. Grupal 10% 0 0 7, 9, 10, 12, 13
Participació en propostes didàctiques presencials i virtuals. Individual 10% 0 0 1, 2, 3, 5, 6, 8, 13, 15
Qüestionari individual sobre aprenentatges adquirits. Individual 10% 0 0 2, 5, 8, 12
Treballs en grup. Grupal 20 % 0 0 4, 11, 14

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única. 

L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg del curs utilitzant diferents instruments per recollir les evidències de millora i assoliment dels aprenentatges de l'alumnat. La graella proporciona la  distribució de les activitats d’avaluació de l’assignatura. 

L’assistència a les classes presencials de l’assignatura és obligatòria. La no assistència a un mínim del 80% de les hores presencials serà motiu per haver de recuperar l'assignatura (que es durà a terme en la setmana del 29 de juny al 2 de juliol de 2026), i sempre que l'alumne hagi lliurat 2/3 de les activitats d'avaluació i/o aquestes tinguin una mitjana mínima de 3,5. 

La Carpeta d'aprenentatge (CA) és l'instrument d'avaluació continuada i es lliurarà abans del 19 de juny de 2026; la resta d'activitats formatives, s'anirant lliurant de manera progressiva al finalitzar cadascun dels blocs temàtic - cada grup segons correspongui.  Si alguna de les activitats no s'entrega en els terminis previstos, es podrà recuperar incorporant-la a la CA.

El disseny i aplicació d'una intervenció didàctica es durà a terme i s'avaluarà en l'antepenúltima i penúltima sessió de l'assignatura (primer i segona setmana del mes de juny). El qüestionari individual sobre els aprenentatges adquirits es durà a terme en la darrera sessió (setmana del 16 al 19 de juny). Altres activitats individuals i/o grupals de caràcter més puntual es duran a terme i s'avaluaran en acabar el temari corresponent. 

 

La recuperació de l'assignatura es farà la setmana del 29 de juny al 2 de juliol de 2026. Aquesta recuperació consistirà en la presentació de la CA complerta, un apartat complementari a laCA on hi consti el disseny de noves sessions d'EF amb el detall de les activitats d'E-A a partir d'una pauta donada pel professorat (tantes sessions com faltes realitzades) i realització d'un examen escrit. 

Quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació (tres o menys activitats d'avaluació), l'assignatura es qualificarà com a "no avaluable". 

A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura consistirà en una prova de síntesi, que permeti l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en aquesta guia docent. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi que consistirà en un examen escrit sobre els continguts de l'assignatura (60%) i el disseny d'una intervenció didàctica en Educació Física (40%). 

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'alumnat mostri una bona competència comunicativa general, tant oral com escrita, així com un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten en la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacciói els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. També es tindrà en compte la prespectiva de gènere en la presentació de la CA. 

La còpia o plagi en qualsevol tipus d’activitat d’avaluació constitueixen un delicte, i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). 

De la mateixa manera, en aquesta assignatura no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).

Els retorns o qualificació de les activitats avaluació es duran a terme en un període no superior a 20 dies hàbils del calendari acadèmic. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Bibliografia

Arufe Giráldez, V. (2025). Educación Física. Guía completa para docentes. Educa. 

Arumí, J., Camps, I., López, X., i Torres, G. (2019). Educa’ls per cooperar. Eumo Editorial.

Blázquez, D., i Sebastiani, E.M. (2010). Enseñar por competencias en educación física. Inde. 

Bailey, R. (2006). Physical Education and Sport in Schools: A Review of Benefits and Outcomes. Journal of School Health, 76(8), 397-401. https://doi.org/10.1111/j.1746- 1561.2006.00132.x

Cañabate, D., Casals, P., Guijosa, C., i Vila, A. (2018). Educació física i reptes físics cooperatius. Editorial Graó.

Córdoba, T., i Romero, R. (2016). Cooperar per incloure en l’activitat física i l’esport. 50 propostes pràctiques. Institut Barcelona Esports - Ajuntament de Barcelona.

DECRET 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). 19/10/2017. Núm. 7477, 18 pàgines.

DECRET 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). 29/09/2022. Núm. 8762, 491 pàgines.

Giles, F.J., Trigueros, C., i Rivera, E. (2020). Cuerpo y motricidad en primaria: La pedagogia dialógico corporal. Tándem. Didáctica de la Educación Física, (67), 7-13.

González, C., i Lleixà, T. (Coord.) (2010). Didáctica de la educación física. Editorial Graó.

Hernández, A., Sánchez Matas, Y., i Nieto, C. M. (2023). Autoconcepto y actividad física en escolares de 6º curso de Educación Primaria. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (47), 61-68. https://doi.org/10.47197/retos.v47.94640

Kirk, D. (2012). Empowering Girls and Women through Physical Education and Sport. UNESCO.

Lorente-Catalán, E., i Martos-García, D. (Eds.). (2018). Educación Física y Pedagogía Crítica. Propuestas para la transformación personal y social. dicions de la Universitat de Lleida.

Lawrence, J. (2012). Teaching Primary Physical Education. SAGE.

López-Ros, V. (2013). Las habilidades motrices básicas en educación primaria. Tándem. Didáctica de la Educación Física, (43), 89-96.

Méndez-Giménez, A. (2018). Nuevas propuestas lúdicas para el desarrollo curricular de Educación Física. Paidotribo.

Pradas, R. (Coord.) (2019). L’educació física en els centres educatius: infància, joventut i moviment. Edicions Rosa Sensat.

Prat, M., i Camacho-Miñano, M. J. (2018). La voz del futuro profesorado de Educación Primaria sobre sus experiencias previas en Educación Física: de los contextos de participación a los de exclusión. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 3(22), 433-452. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8010

Ríos, M. (2017). L'esport com a recurs educatiu en la inclusió social. Educació social: Revista d'Intervenció socioeducativa, (65), 44-56.

Ríos, M. (Coord.). (2014). La inclusión en la actividad física y deportiva. La práctica de la educación física y deportiva en entornos inclusivos. Barcelona: Paidotribo.

Ruiz-Omeñaca, J.V. (2012). Nuevasperspectivas paraunaorientacióneducativadel deporte. Editorial CCS.

Sánchez-Hernández, N., Soler-Prat, S., i Martos-García, D. (2022). La Educación Física desde dentro. El discurso del rendimiento, el currículum oculto y las discriminaciones de género. Ágora para la Educación Física y el deporte, (24), 46-71. https://doi.org/10.24197/aefd.24.2022.46-71

SOCA-REL (2021). Educación Física como herramienta de transformación social. Pretextos críticos. INDE.

Soler, S., i Vilanova, A. (2012). La coeducación en la Educación Física en el s. XXI: reflexiones y acciones. Tándem. Didáctica de la Educación Física, (40), 1-11.

Suárez-Manzano, S., Ruiz-Ariza, A., López-Serrano, S., i Martínez-López, E.J. (2018). Descansos activos para mejorar la atención en clase: Intervenciones educativas. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(4), 287-304. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8417

Velázquez Callado, C. (2021). El enfoque de coopedagogía en Educación Física. Tándem. Didáctica de la Educación Física, (73), 7-12.

Zapatero, J.A., Ramírez, E., Rocu, E., i Navajas, R. (2021). Orientaciones para el cambio de los patios escolares como impulsores de la igualdad de género a través de la actividad física. Ágora para la Educación Física y el deporte, (23), 241-264. https://doi.org/10.24197/aefd.0.2021.241-264

 

 


Programari

 Campus Virtual


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 211 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 212 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 213 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 311 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 312 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 313 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 411 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 412 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 413 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 711 Anglès segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 712 Anglès segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 713 Anglès segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 21 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 31 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 41 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 71 Anglès segon quadrimestre tarda