Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana haver cursat l'assignatura "Educació Física i la seva Didàctica I" (3r curs).
En acabar l’assignatura, l'alumnat haurà de ser capaç de:
1. Mostrar un coneixement notable sobre el paper i les aportacions de l'àmbit d'Educació Física en l'etapa d'educació primària.
2. Copsar les semblances i diferències entre les concepcions pedagògiques essencials de la motricitat i saber-les aplicar en el disseny de situacions d'ensenyament i aprenentatge.
3. Redactar una programació anual en l'àmbit de l'Educació Física en educació primària.
4. Identificar i aplicar els elements bàsics d'organització i desenvolupament d'una Situació d'Aprenentatge (SA) d'Educació Física.
5. Identificar i aplicar els elements bàsics d'organització i desenvolupament d'una sessió d'Educació Física.
6. Identificar i saber aplicar sistemes i criteris d'avaluació en Educació Física.
7. Saber establir criteris i plantejar situacions d'aprenentatge respectant i garantint justícia en l'atenció a la diversitat, la perspectiva de gènere, l'educació en valors i la prevenció de violències.
8. Dominar les estratègies pel control de grup a les sessions d'Educació Física, així com la resolució de conflictes.
BLOC 1. EDUCACIÓ FÍSICA, ENSENYAMENT I CURRÍCULUM
BLOC 2. PROGRAMAR EN EDUCACIÓ FÍSICA
BLOC 3. LA INTERVENCIÓ DOCENT EN EDUCACIÓ FÍSICA
BLOC 4. L'AVALUACIÓ EN EDUCACIÓ FÍSICA
BLOC 5. ACTIVITATS FÍSIQUES AL MEDI NATURAL
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials: teòriques i pràctiques | 45 | 1,8 | 1, 3, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i Seguiment | 30 | 1,2 | 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs de l'alumnat (individuals i en grup) | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
METODOLOGIA
L'assignatura es desenvoluparà combinant diferents activitats d'ensenyament-aprenentatge a partir, principalment, dels dos tipus de sessions: teòriques i pràctiques.
Finalment, l'espai destinat a les tutories i seguiment de l'assignatura serà un espai de tutorització personalitzada per part del professorat i que es durà a terme també de manera individual o en grups de treball.
Aquesta assignatura en coordinació amb les assignatures d’Aprenentatge Motor (102053) i Joc i Iniciació Esportiva(102048) es portaran a terme tres propostes d’ Activitats Físiques en el Medi Natural (AFIMENA).
L’objectiu de les AFIMENA és conèixer i practicar activitats fisiques a l'aire lliure i adquirir coneixements sobre la seva organització i la conducció de grups escolars en el medi natural. Es tractarà d'activitats de caràcter obligatori.
Inicialment s'han previst les següent sortides de migdia/dia:
• AFIMENA DE MUNTANYA (1er semestre)
• AFIMENA D’ESCALADA (1er semestre)
• AFIMENA DE MAR (2on. semestre)
Aquestes sortides estaran subjectes a les condicions ambientals i a altres condicionants que es puguin presentar. Els detalls de cada sortida s’informaran a l’alumnat el primer dia de classe.
El cost TOTAL aproximat de les tres activitats de AFIMENA son 120€ per alumne/a. (subjecte a modificacions).
L'alumnat que no pugui assistir per una causa justificada a les AFIMENA haurà de realitzar un treball acadèmic relacionat amb la temàtica de l'activitat física a l'aire lliure a l'educació primària.
Sobre IA:
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats grupals | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Activitats individuals | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Prova escrita. Individual. | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
ACTIVITATS D'AVALUACIÓ
Activitats individuals: Lectures, activitats d'anàlisis i reflexió individuals, activitats d'autoavaluació, prova escrita, etc. Totes aquestes activitats, a excepció de la prova escrita, es duran a terme al llarg de l'assignatura i en funció de l'evolució del temari.
Prova escrita:
Activitats grupals:
Aquestes activitats grupals seran tutoritzades i implementades al llarg del semestre en un procés continuat.
En un període no superior a 20 dies hàbils del calendari acadèmic es realitzaran els retorns, feedbacks o qualificacions de les activitats d’avaluació.
Altres:
AQUESTA ASSIGNATURA OFEREIX LA POSSIBILITAT D'AVALUACIÓ ÚNICA.
S’aplicarà un sistema d'avaluació i de recuperació semblant que per a l’avaluació continuada, però les activitats es faran individuals, a més d’altres petits canvis que s’exposen a continuació:
Data de lliurament de treballs i de realització de l'examen escrit per a l'Avaluació Única: 17.12.2025
Data de recuperació per a l'Avaluació Única: 26.01.2026
Per a l'avaluació única també serà imprescindible per superar l'assignatura l'assistència mínima a un 80% del total de les sessions, tant teòriques com pràctiques. També, per superar l’assignatura és imprescindible obtenir un mínim d’un 5 a la prova escrita i a l’elaboració d’una programació anual d’EF i d’una sessió contextualitzada en una SA concreta.
IMPORTANT:
1.- Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'alumnat mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística,laredacció iels aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
2.- El plagi total o parcial, d'una de les activitats d'avaluació, i/o la còpia en una de les proves d'avaluació és motiu per suspendre l'assignatura. A l'inici de l'assignatura, el professorat informarà l'alumnat sobre els procediments a seguir a l'hora d'evitar el plagi.
3.- L’avaluació es realitzarà al llarg del desenvolupament de l’assignatura, mitjançant les activitats que es mostren en la graella anterior. L’assistència a les classes presencials de l’assignatura és obligatòria en un 80%, els justificants només serveixen per explicar l’absència, en cap cas són un eximent de la presencialitat.
Aquesta assignatura no proposa una prova de síntesi
Contreras, O. (Coord.) (2017). El aprendizaje basado en proyectos en Educación Física. Barcelona: INDE.
DECRET 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu. Disponible a https://dogc.gencat.cat/ca/document-del-dogc/?documentId=799722
Departament d'Educació. Direcció General d'Educació Infantil i Primària (2017). Currículum educació primària. Generalitat de Catalunya: Servei de Comunicació i Publicacions.
Departament d'Educació. Direcció General d'Educació Infantil i Primària (2016). Competències bàsiques de l'àmbit de l'Educació Física. Generalitat de Catalunya: Servei de Comunicació i Publicacions.
Fernández-Río, J. (2019). Gamificando en la Educación Física. De la teoría a la práctica en Educación Primaria y Secundaria. Oviedo: EdicionesUniversidad de Oviedo.
Kirk, D. (2012). Empowering Girls and Women through Physical Education and Sport. Thailand: UNESCO.
Lawrence, J. (2012). Teaching Primary Physical Education. London: SAGE.
López-Pastor, V.M., Fuentes, T., & Jiménez, B. (2020). Evaluación formativa, compartida y auténtica enEducación Física. Tándem: Didáctica de la Educación Física, (69), 7-14.
López-Pastor, V.M., Pérez, D., Manrique, J.C., & Monjas, R. (2016). Los retos en la Educación Física en el siglo XXI. Retos: Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (29), 182-187.
Miraflores, E. & Martín, G. (2014). Cómo programar la Educación Física en Primaria. Desarrollo de una programación docente. Madrid: Editorial CCS.
Pérez-Pueyo, Á. et al. (2021). Los modelos pedagógicos en Educación Física: Qué, cómo, por qué y para qué. León: Servicio de Publicaciones de la Universidad de León. Llibre electrònic disponible a: https://buleria.unileon.es/handle/10612/13251
Pradas, R. (Coord.) (2019). L'Educació Física en els centres educatius: infància, joventut i moviment. Barcelona: Edicions Rosa Sensat.
Ríos, M. (Coord.) (2014). La inclusión en la actividad física y deportiva. La práctica de la Educación Física y deportiva en entornos inclusivos. Barcelona: Paidotribo.
Ríos, X., & Ventura, C. (2023). Bullying en el deporte y en la Educación Física. Editorial Inde.
Soler, S. & Vilanova. A. (2012). La coeducación en la Educación Física en el s. XXI: reflexiones y acciones. Tándem. Didáctica de la Educación Física, (40), 1-11.
Velázquez-Callado, C. (2012). Lapedagogía de la cooperación en Educación Física. Laguna de Duero: La Peonza.
En aquesta assignatura no és necessari l'ús de cap programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 90 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |