Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació Infantil | OT | 4 |
Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per a cursar aquesta assignatura es recomana tenir aprovades les assignatures obligatòries:
Aquesta assignatura forma part de la menció d'Educació Performativa de les Arts.
Contextualització
En el món-imatge en el que vivim, és necessari conèixer tots aquells llenguatges i eines que construeixen gran part de la cultura visual que ens envolta, amb l'objectiu de despertar l'esperit crític davant aquesta allau d'imatges, per aprendre estratègies per poder utilitzar els diferents llenguatges que les formen. En aquesta assignatura estudiarem les possibilitats expressives dels diferents llenguatges audiovisuals, creant propostes artístiques personals o en grup, que motivaran a l'alumnat a utilitzar les seves possibilitats dins l'aula d'educació infantil i primària. També s'oferiran recursos per l'ensenyament i coneixement de les arts visuals i plàstiques a educació infantil i primària en l'àmbit dels llenguatges audiovisuals.
Objectius
BLOC I. Dimensió cultural: llenguatges artístics, cultura (audio)visual i educació
BLOC II. Dimensió productiva: experimentar amb llenguatges (audio)visuals
BLOC III. Dimensió performativa: art contemporani i intervenció educativa
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en grup | 45 | 1,8 | 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats tutoritzades i pràctiques creatives | 30 | 1,2 | 4, 5, 6, 7, 8, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Disseny i creació en els àmbits audiovisual i educatiu | 75 | 3 | 4, 7, 10, 11 |
Activitats d'ensenyament i aprenentatge
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Bloc I. Dimensió cultural: Narratives visuals (activitat individual) | 35% | 0 | 0 | 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12 |
Bloc II. Dimensió productiva: Anàlisi d'una pràctica o obra artística d'art contemporani i reflexió sobre el seu interès pedagògic (activitat individual) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12 |
Bloc III. Dimensió performativa: disseny, creació i realització d'una peça artística audiovisual amb finalitats educatives. (activitat de grup) | 25% | 0 | 0 | 3, 4, 6, 8, 10, 11, 12 |
Portafolis d'aprenentatge (Bloc I, Bloc II, Bloc III) (activitat individual) | 15% | 0 | 0 | 4, 7, 10, 12 |
Avaluació continuada
Bloc I. Dimensió cultural: creació d'una narrativa visual. (35%) Data de lliurament: 4a setmana de classe. (activitat individual)
Bloc II. Dimensió productiva: Anàlisi d'una pràctica o obra artística de l'art contemporani i la reflexió sobre el seu interès pedagògic. (25%) Data de lliurament: 7a setmana de classe. (activitat individual)
Bloc III. Dimensió performativa: disseny, creació i realització d'una peça artística audiovisual amb finalitats educatives (fotografia, vídeo, instal·lació, vídeo performance, etc.). (25%) Data de lliurament: darrera setmana de classe. (activitat de grup)
Portafolis d'aprenentatge: disseny d'una pàgina web amb els continguts de l'assignatura. (15%). (activitat individual)
Data de lliurament: 17 de juny de 2026.
Avaluació única
Bloc I. Dimensió cultural: Narrativa visual (35%) (activitat individual)
Bloc II. Dimensió productiva: Anàlisi d'una pràctica o obra artística de l'art contemporani i la reflexió sobre el seu interès pedagògic. (25%) (activitat individual)
Bloc III. Dimensió performativa: disseny, creació i realització d'una peça artística audiovisual amb finalitats educatives (fotografia, vídeo, instal·lació, vídeo-performance, etc.). (25%) (activitat individual)
Portafolis d'aprenentatge: disseny d'una pàgina web amb els continguts de l'assignatura. (15%) (activitat individual)
Data de lliurament: 17 de juny de 2026
Avaluació continuada i avaluació única:
A l'alumnat que hagi fet un seguiment adequat de l'assignatura i, tot i això, liquedi algun aspecte noassolit (notes entre 3,5i4,9/10), se li donarà l'oportunitat de poder superar la matèria, fent un treball autònom addicional o refent alguna de les activitats lliurades o realitzades. Les evidències recuperables són les tres activitats individuals (el BLOC I, el BLOC II, i el Portafolis d'aprenentatge). És necessari estudiar cada cas en funció de la situació de cada estudiant. El lliurament es consensuarà amb el professorat. Es considera com a no avaluable un alumne que no hagi entregat els dos terços de les tasques d'avaluació de l'assignatura i/o que hagi suspès amb una nota inferior a 3,5/10.
Data de recuperació: 1 de juliol de 2026.
El professorat farà la devolució de l'avaluació de les evidències en un màxim de 20 dies hàbils.
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació o la correcció de textos o les traduccions. L'estudianthauràd'identificarclaramentquinesparts han estatgeneradesambaquestatecnologia, especificar les einesemprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquestaactivitatavaluable es considerarà falta d'honestedatacadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancionsmajors en casos de gravetat.
La còpia o plagi de material constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat i l'assignatura, i no es tindrà opció de recuperació. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'una altra persona i "plagi" el fet de presentar tot o part d'un text d'un/a autor/a com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital.
Un dels criteris necessaris per superar aquesta assignatura consistirà a demostrar, al llarg del curs, que l'estudiant té desenvolupades unes competències personals i socials imprescindibles per ser mestra/mestre: participació activa a les classes, responsabilitat i rigor a la feina autònoma, no jutjar, argumentar, ús adequat dels dispositius electrònics(mòbil, ordinador,etc.), pensament crític i conductes que afavoreixin un entorn amable i positiu, democràtic i on es respectinles diferències.Elprofessorat de l'assignatura anirà observant, documentant les sessions i anotant evidències en relació amb aquestes habilitats personalsi socials dels estudiants; i s'aniran avaluant al llarg de l'assignatura.
Cal també que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o llengües vehiculars queconstin a la guia docent. L'avaluació també es fixarà en les competències per al treball cooperatiu i en equip i serà sensible al gènere.
Bañuelos Capistrán, J. (2008). Fotomontaje. Cátedra.
Barthes, R. (2005). La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Buenos Aires: Paidós.
Bergala, A. (2007). La hipótesis del cine : pequeño tratado sobre la transmisión del cine en la escuela y fuera de ella. Laertes.
Cousins, M.(2024). Historia del cine. (Nueva edición actualizada, reimpresión). Blume.
Dass, A. (2021). The colours we share. aperture.
Ellsworth, E. (2005). Posiciones en la enseñanza. Madrid: Akal.
Freedman, F. (2006). Enseñar la cultura visual. Barcelona: Octaedro.
Guridi. (2022). Intervalos : el silencio de las imágenes. Editorial GG.
Mäkiranta, M. (2012). Photography as family ritual: visual narratives in a finnish family photo álbum. Visual culture & Gender, 7 ,39-48.
Martínez, P., i Juan Cantavella, A. (2025). Cada uno ve lo que sabe : una guía para aprender a mirar imágenes a través del álbum ilustrado. Editorial GG.
Mesías-Lema, J. M., & Ramon, R. (2021). La fotografía en la investigación educativa basada en las artes. IJABER. International Journal of Arts-Based Educational Research, 1(1), 7–22.
Paris, G. (2015). Els meus desitjos. La fotografia contemporàniacomamitjà expressiu en la formació de professorat. Temps d'educació, 48, 215-232.
Patmore, C. (2004). Curso completo de animación : los principios, práctica y técnicas de una manimación exitosa. Barcelona: Acanto
Proujansky, A. (2018). Go photo! An activity book for kids. New York: Aperture.
Selby, A. (2009). Animación : nuevos proyectos y procesos creativos. Barcelona:Parramón.
Sontag, S. (2019). Sobre la fotografia. Arcàdia : Ajuntament de Barcelona.
Sougez, M. L. (2023). Historia de la fotografía (19ª ed). Cátedra.
Selva Masoliver, M. i Solà Arguimbau, M. (2022). Un trajecte pels feminismes fílmics. 30 anys de la Mostra Internacional de films de dones de Barcelona. Ajuntament de Barcelona.
Smith, K. (2019). Com ser un explorador del món : museu d’art de la vida portàtil. Columna.
Smith, E. K. (2021). Cómo hacer libros : Crea encuadernaciones únicas a base de plegar, cortar y coser. Editorial GG.
Smith, E. K., & Sanders, J. (2018). Taller de libros para niños : 25 proyectos con papel para doblar, coser, pegar, ensamblar, desplegar y dibujar. Gustavo Gili.
Ewald, W. (2002). I Wanna Take Me a Picture: Teaching Photography and Writing to Children. Beacon Press.
Valls, A. (2023). Mirar para ver. El lenguaje fotográfico. Fundación MAPFRE.
Zafra, R. (2014). Arte, feminismo y tecnología. Reflexiones sobre formas creativas y formas de domesticación. Quaderns de Psicologia, 16(1), 97-109.
Recursos en línia:
<pclass="p1">A BAO A QU: http://www.abaoaqu.org/
Cinescola (cinema i educació): http://cinescola.info/category/llibres/
Drac Màgic (divulgació de la cultura audiovisual): https://www.dracmagic.cat/
Projecte Arxipèlag - Mostra Film de Dones
https://arxipelag.mostrafilmsdones.cat/
Encyclopédie des Nouveaux Médias: www.newmedia-art.org
Escoleta de cinema (Barcelona): https://escoletadecinema.wixsite.com/escoleta-de-cinema
No s'utilitza programari específic en aquesta assignatura.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |