Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Llenguatges Audiovisuals i Expressió Artística

Codi: 102031 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Educació Infantil OT 4
Educació Primària OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Cloe Masotta Lijtmaer
Correu electrònic:
cloe.masotta@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per a cursar aquesta assignatura es recomana tenir aprovades les assignatures obligatòries:

  • "Educació musical i visual". EP2
  • "Educació musical, visual i aprenentatge". EP3
  • "Educació de les arts visuals I". EI3
  • "Educació de les arts visuals II". EI3

Aquesta assignatura forma part de la menció d'Educació Performativa de les Arts.


Objectius

 Contextualització

En el món-imatge en el que vivim, és necessari conèixer tots aquells llenguatges i eines que construeixen gran part de la cultura visual que ens envolta, amb l'objectiu de despertar l'esperit crític davant aquesta allau d'imatges, per aprendre estratègies per poder utilitzar els diferents llenguatges que les formen. En aquesta assignatura estudiarem les possibilitats expressives dels diferents llenguatges audiovisuals, creant propostes artístiques personals o en grup, que motivaran a l'alumnat a utilitzar les seves possibilitats dins l'aula d'educació infantil i primària. També s'oferiran recursos per l'ensenyament i coneixement de les arts visuals i plàstiques a educació infantil i primària en l'àmbit dels llenguatges audiovisuals.

Objectius

  • Aprofundiment en els coneixements i fonaments de l'art, de l'expressió plàstica i dels llenguatges audiovisuals.
  • Ús del llenguatge plàstic i dels llenguatges audiovisuals per l'expressió personal i col·lectiva i la comprensió de les cultures (percepció, interpretació, creació, expressió i producció).
  • Coneixement i desenvolupament del currículum d'expressió visual i plàstica per l'educació infantil i primària a través de projectes (cicles 0-6 i 6-12).
  • Interconnexió del llenguatge plàstic i dels llenguatges audiovisuals amb altres llenguatges i capacitats dels nens en l'etapa 0-12 anys.
  • Adquisició de criteris per l'avaluació i la comprensió de les arts i dels llenguatges audiovisuals en la seva aplicació didàctica en l'etapa d'educació infantil i primària.
  • Coneixement de referents en les arts visuals i audiovisuals (art, fotografia, cinema etc.), incidinten laperspectiva de gènere en la història de l'art, de la fotografia i/o el cinema. 
  • Consciència del paperde l'educació en la no transmissió d'estereotips de gènere i en la transformació social.

Competències

    Educació Infantil
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals (en termes de fortaleses, potencialitats i debilitats) per desenvolupar aquelles que siguin necessàries en el desenvolupament professional.
  • Expressar-se i utilitzar amb finalitats educatives altres llenguatges: corporal, musical, audiovisual.
  • Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la tasca docent.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).
    Educació Primària
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals (en termes de fortaleses, potencialitats i debilitats), per desenvolupar aquelles que siguin necessàries en el desenvolupament professional.
  • Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació.
  • Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant de forma individual com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • Mantenir una relació crítica i autònoma respecte els sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
  • Reflexionar entorn les pràctiques d'aula per tal d'innovar i millorar la tasca docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure'l entre els estudiants.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar com a orientador de pares i mares amb relació a l'educació familiar en el període 0-6.
  2. Adquirir criteris i recursos per assessorar i intervenir en l'etapa d'educació primària.
  3. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  4. Capacitat d'organització del treball personal i el conjunt per dur a terme les tasques requerides des de l'assignatura.
  5. Conèixer les tècniques digitals adequades per a la pràctica artística.
  6. Conèixer les tècniques digitals adequades per la pràctica artística.
  7. Conèixer més profundament els procediments i tècniques adequats per a la pràctica artística.
  8. Estar obert als indicis de canvi estètics, socials i culturals que possibilitin eludir els estereotips estètics o didàctics.
  9. Expressar argumentacions crítiques i objectives respecte les funcions i tasques que realitzen les institucions socials.
  10. Mostrar capacitats creatives i reflexives en l'execució de projectes artístics.
  11. Mostrar-se competent en la comprensió i divulgació de les diferents manifestacions artístiques en diferents formats comunicatius i multiculturals.
  12. Mostrar-se competent en la comprensió i la divulgació de les diferents manifestacions artístiques en diferents formats comunicatius i multiculturals.

Continguts

BLOC I. Dimensió cultural: llenguatges artístics, cultura (audio)visual i educació

  • Contextualització dels mitjans audiovisuals: de la imatge fixa a la imatge en moviment
  • Els mitjans audiovisuals com a llenguatge artístic.

  • Anàlisi d'obres artístiques realitzades en diferents llenguatges audiovisuals.

  • Relació entre arts audiovisuals i educació (infantil i primària).

BLOC II. Dimensió productiva: experimentar amb llenguatges (audio)visuals

  • Producció de projectes artístics des de la imatge fixa: fotografia i altres tècniques.
  • Producció de projectes artístics des de la imatge en moviment: vídeo i animació.

BLOC III. Dimensió performativa: art contemporani i intervenció educativa

  • Aplicacions del llenguatge audiovisual a l'àmbit de l'educació infantil i primària.
  • Recursos per treballar els llenguatges audiovisuals a l’escola: Departaments Educatius de Museus, Centres Culturals, Escoles d'art, Associacions, etc.
  • Projectes interdisciplinaris.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencial en grup 45 1,8 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Activitats tutoritzades i pràctiques creatives 30 1,2 4, 5, 6, 7, 8, 10
Tipus: Autònomes      
Disseny i creació en els àmbits audiovisual i educatiu 75 3 4, 7, 10, 11

Activitats d'ensenyament i aprenentatge

  • Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari.
  • Realització d'una activitat cultural o sortida obligatòria (Museus, exposicions d'art, conferències, audiovisuals, etc.) amb un cost reduït per a l'alumnat (transport no inclòs) i a les hores que pertoquen a l'assignatura. En cas de no poder assistir a l'activitat, serà necessari avisar prèviament i s'haurà de realitzar l'activitat per compte propi.
  • Realització d'una conferència o taller amb alguna persona o col·lectiu professional de l'àrea d'educació i audiovisuals. 
  • Lectura i reflexions de textos i documents audiovisuals relacionats amb la matèria.
  • Tasques relacionades amb el procés de creació artística i audiovisual (anàlisi dels processos i resultats) i amb la intervenció educativa a l'aula.
  • La metodologia adoptada requereix pel seu bon desenvolupament que l'estudiant porti a l'aula materials especialitzats que no es troben a l'aula per a la realització de les activitats artístiques. El professorat recomanarà el material més adient per a les activitats programades, que tindrà un cost sostenible i podrà ser compartit entre els estudiants. Se cercaran mecanismes per poder garantir que l'estudiant pugui tenir-lo al seu abast en el cas que no es disposi dels recursos necessaris.
  • Se seguiran les dinàmiques metodològiques de l'educació performativa de les arts
  • Totes les sessions seran presencials (revisar cronograma).
  • La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
  • Es destinarà aproximadament uns 15 minutsd’alguna classe per a respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura o mòdul.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Bloc I. Dimensió cultural: Narratives visuals (activitat individual) 35% 0 0 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12
Bloc II. Dimensió productiva: Anàlisi d'una pràctica o obra artística d'art contemporani i reflexió sobre el seu interès pedagògic (activitat individual) 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12
Bloc III. Dimensió performativa: disseny, creació i realització d'una peça artística audiovisual amb finalitats educatives. (activitat de grup) 25% 0 0 3, 4, 6, 8, 10, 11, 12
Portafolis d'aprenentatge (Bloc I, Bloc II, Bloc III) (activitat individual) 15% 0 0 4, 7, 10, 12

Avaluació continuada

Bloc I. Dimensió cultural: creació d'una narrativa visual. (35%) Data de lliurament: 4a setmana de classe. (activitat individual)

Bloc II. Dimensió productiva: Anàlisi d'una pràctica o obra artística de l'art contemporani i la reflexió sobre el seu interès pedagògic. (25%) Data de lliurament: 7a setmana de classe. (activitat individual)

Bloc III. Dimensió performativa: disseny, creació i realització d'una peça artística audiovisual amb finalitats educatives (fotografia, vídeo, instal·lació, vídeo performance, etc.). (25%) Data de lliurament: darrera setmana de classe. (activitat de grup)

Portafolis d'aprenentatge: disseny d'una pàgina web amb els continguts de l'assignatura. (15%). (activitat individual)

Data de lliurament: 17 de juny de 2026. 

Avaluació única

Bloc I. Dimensió cultural: Narrativa visual (35%) (activitat individual)

Bloc II. Dimensió productiva: Anàlisi d'una pràctica o obra artística de l'art contemporani i la reflexió sobre el seu interès pedagògic. (25%) (activitat individual)

Bloc III. Dimensió performativa: disseny, creació i realització d'una peça artística audiovisual amb finalitats educatives (fotografia, vídeo, instal·lació, vídeo-performance, etc.). (25%) (activitat individual)

Portafolis d'aprenentatge: disseny d'una pàgina web amb els continguts de l'assignatura. (15%) (activitat individual)

 Data de lliurament: 17 de juny de 2026

 

Avaluació continuada i avaluació única:

A l'alumnat que hagi fet un seguiment adequat de l'assignatura i, tot i això, liquedi algun aspecte noassolit (notes entre 3,5i4,9/10), se li donarà l'oportunitat de poder superar la matèria, fent un treball autònom addicional o refent alguna de les activitats lliurades o realitzades. Les evidències recuperables són les tres activitats individuals (el BLOC I, el BLOC II, i el Portafolis d'aprenentatge). És necessari estudiar cada cas en funció de la situació de cada estudiant. El lliurament es consensuarà amb el professorat. Es considera com a no avaluable un alumne que no hagi entregat els dos terços de les tasques d'avaluació de l'assignatura i/o que hagi suspès amb una nota inferior a 3,5/10. 

Data de recuperació: 1 de juliol de 2026.

El professorat farà la devolució de l'avaluació de les evidències en un màxim de 20 dies hàbils.

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suportcom la cerca bibliogràfica o d’informació o la correcció de textos o les traduccionsL'estudianthauràd'identificarclaramentquinesparts han estatgeneradesambaquestatecnologia, especificar les einesemprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquestaactivitatavaluable es considerarà falta d'honestedatacadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancionsmajors en casos de gravetat.

La còpia o plagi de material constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat i l'assignatura, i no es tindrà opció de recuperació. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'una altra persona i "plagi" el fet de presentar tot o part d'un text d'un/a autor/a com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. 

Un dels criteris necessaris per superar aquesta assignatura consistirà a demostrar, al llarg del curs, que l'estudiant té desenvolupades unes competències personals i socials imprescindibles per ser mestra/mestre: participació activa a les classes, responsabilitat i rigor a la feina autònoma, no jutjar, argumentar, ús adequat dels dispositius electrònics(mòbil, ordinador,etc.), pensament crític i conductes que afavoreixin un entorn amable i positiu, democràtic i on es respectinles diferències.Elprofessorat de l'assignatura anirà observant, documentant les sessions i anotant evidències en relació amb aquestes habilitats personalsi socials dels estudiants; i s'aniran avaluant al llarg de l'assignatura.

Cal també que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o llengües vehiculars queconstin a la guia docent. L'avaluació també es fixarà en les competències per al treball cooperatiu i en equip i serà sensible al gènere.  

 


Bibliografia

Bañuelos Capistrán, J. (2008). Fotomontaje. Cátedra.

Barthes, R. (2005). La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Buenos Aires: Paidós.

Bergala, A. (2007). La hipótesis del cine : pequeño tratado sobre la transmisión del cine en la escuela y fuera de ella. Laertes.

Cousins, M.(2024). Historia del cine. (Nueva edición actualizada, reimpresión). Blume.

Dass, A. (2021). The colours we share. aperture.

Ellsworth, E. (2005). Posiciones en la enseñanza. Madrid: Akal.

Freedman, F. (2006). Enseñar la cultura visual. Barcelona: Octaedro.

Guridi. (2022). Intervalos : el silencio de las imágenes. Editorial GG.

Mäkiranta, M. (2012). Photography as family ritual: visual narratives in a finnish family photo álbum. Visual culture & Gender, 7 ,39-48.

Martínez, P., i Juan Cantavella, A. (2025). Cada uno ve lo que sabe : una guía para aprender a mirar imágenes a través del álbum ilustrado. Editorial GG.

Mesías-Lema, J. M., & Ramon, R. (2021). La fotografía en la investigación educativa basada en las artes. IJABER. International Journal of Arts-Based Educational Research, 1(1), 7–22. 

Paris, G. (2015). Els meus desitjos. La fotografia contemporàniacomamitjà expressiu en la formació de professorat. Temps d'educació, 48, 215-232.

Patmore, C. (2004). Curso completo de animación : los principios, práctica y técnicas de una manimación exitosa. Barcelona: Acanto

Proujansky, A. (2018). Go photo! An activity book for kids. New York: Aperture.

Selby, A. (2009). Animación : nuevos proyectos y procesos creativos. Barcelona:Parramón.

Sontag, S. (2019). Sobre la fotografia. Arcàdia : Ajuntament de Barcelona.

Sougez, M. L. (2023). Historia de la fotografía (19ª ed). Cátedra.

Selva Masoliver, M. i Solà Arguimbau, M. (2022). Un trajecte pels feminismes fílmics. 30 anys de la Mostra Internacional de films de dones de Barcelona. Ajuntament de Barcelona.

Smith, K. (2019). Com ser un explorador del món : museu d’art de la vida portàtil. Columna.

Smith, E. K. (2021). Cómo hacer libros : Crea encuadernaciones únicas a base de plegar, cortar y coser. Editorial GG. 

Smith, E. K., & Sanders, J. (2018). Taller de libros para niños : 25 proyectos con papel para doblar, coser, pegar, ensamblar, desplegar y dibujar. Gustavo Gili.

Ewald, W. (2002). I Wanna Take Me a Picture: Teaching Photography and Writing to Children. Beacon Press.

Valls, A. (2023). Mirar para ver. El lenguaje fotográficoFundación MAPFRE. 

Zafra, R. (2014). Arte, feminismo y tecnología. Reflexiones sobre formas creativas y formas de domesticación. Quaderns de Psicologia, 16(1), 97-109.


Recursos en línia:

<pclass="p1">A BAO A QU: http://www.abaoaqu.org/

Cinescola (cinema i educació): http://cinescola.info/category/llibres/ 

Drac Màgic (divulgació de la cultura audiovisual): https://www.dracmagic.cat/

Projecte Arxipèlag - Mostra Film de Dones 

https://arxipelag.mostrafilmsdones.cat/

Encyclopédie des Nouveaux Médias: www.newmedia-art.org

Escoleta de cinema (Barcelona): https://escoletadecinema.wixsite.com/escoleta-de-cinema

 


Programari

No s'utilitza programari específic en aquesta assignatura.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt