Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
1. Per optar a la menció de Necessitats Educatives Específiques (NEE) és necessari: (a) tenir aprovades totes les assignatures bàsiques i obligatòries, (b) haver aprovat les 4 assignatures de la menció, i (c) haver superat una de les dues assignatures següent: Estratègies de mediació o Acollida lingüística a l’escola.
2. Es recomanable haver superat les assignatures “Aprenentatge i desenvolupament I-II i Diferències i inclusió”, en el cas del Grau d’Educació Primària; i les assignatures “Inclusió Educativa: NEE” i “Desenvolupament de la personalitat 0-6” en el cas del Grau d’Educació Infantil.
En el marc de l’escola inclusiva actual, es fa necessari un context en el que l'equip docent com agent d’innovació i gestió de la diversitat faciliti la transformació de l’escola ordinària a fi i efecte d’augmentar la seva capacitat per atendre a tot l’alumnat posant l’èmfasi en l’alumnat amb necessitats educatives relacionades amb l’afectivitat, les emocions i la conducta.
Els dos objectius formatius a aconseguir són:
1. Necessitats educatives relacionades amb l’afectivitat, les emocions i la conducta a l’escola.
2. Conceptualització de les diferents condicions.
2.1. Trets característics.
2.2. Etiologia i desenvolupament.
2.3. El paper de la prevenció.
3. Relacions família i escola.
3.1. Detecció de necessitats.
4. Estratègies per la intervenció psicopedagògica en un context d’escola inclusiva.
4.1. Avaluació de les necessitats educatives.
4.2. Gestió del currículum: adaptació i programes específics.
4.3. Estratègies didàctic-organitzatives per atendre les seves necessitats educatives.
5. Planificació i gestió dels serveis educatius.
5.1. La col·laboració entre els serveis: una estratègia per l’educació inclusiva.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet la presentació dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants. | 45 | 1,8 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories obligatòries de grup, treballs individuals i de grup obligatoris | 24 | 0,96 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures teòriques de textos, preparació de les proves, preparació i anàlisi dels casos, activitats complementàries | 75 | 3 |
El plantejament metodològic sota el principi de la multivarietat d’estratègies metodològiques ha de facilitar la participació activa i la construcció del procés d’aprenentatge per part de l'alumnat. En aquest sentit, es plantejaran sessions magistrals amb gran grup, activitats que permetin el treball en petit grup mitjançant l’aprenentatge cooperatiu i es potenciarà el treball autònom. L'equip docent en aquest plantejament metodològic ha de donar suport constant a l'alumnat, facilitant els mitjans i recursos necessaris per tal de mediar en el seu procés d’aprenentatge. Les tutories en aquest context esdevindran una part fonamental de la metodologia de treball.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats pràctiques Grupals/individuals | 10% | 0 | 0 | 2, 5, 7 |
Activitats pràctiques individuals | 25 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Prova escrita | 50 % | 6 | 0,24 | 2, 3, 5, 6, 7 |
Treballs pràctics en grup | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 |
Avaluació continuada:
1er Bloc de l’assignatura
Entrega setmanal dels resums de les sessions (25%). Individual. Lliurament: sessió de la setmana següent.
Prova escrita Individual (25%) amb preguntes tipus test. Data: 17/12/2025
2on Bloc de l’assignatura
Pràctiques Individuals (en alguns casos grupals) a l’aula (10%). Lliurament: sessió de la setmana següent.
Treball pràctic grupal d’intervenció (15%). Data de lliurament i presentació: 10/12/2025.
Prova escrita Individual (25%) amb preguntes tipus test. Data: 17/12/2025.
Avaluació única:
Prova escrita individual (50%) amb preguntes tipus test.
Treball pràctic d’intervenció individual (30%) aplicat a un cas.
Defensa oral de la Intervenció Individual (20%).
Data: 17/12/2025.
Recuperació:
Les evidències d’avaluació recuperables son la prova escrita i el treball pràctic d’intervenció.
Data de recuperació de l’avaluació única i continuada: 04/02/2026.
Aspectes a tenir en compte:
AAVV. (2003). Emociones y educación. Qué son y cómo intervenir desde la escuela. Barcelona: Graó.
Agència d’Informació, Avaluació i Qualitat en Salud de Catalunya (2010). Guía de práctica clínica sobre el trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) en niños y adolescentes. Barcelona.
Alcantud, F. (2003). Intervención psicoeducativa en niños con trastornos generalizados del desarrollo. Madrid: Pirámide.
American Psychiatric Association. (2014). DSM-5. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales. New York: Panamericana.
Attwood, A. 2002. El síndrome de Asperger. Barcelona: Paidós
Barraca Mairal J., Pérez Álvarez M. (2015). Activación conductual para el tratamiento de la depresión. Madrid: Editorial Síntesis.
Bisquerra, R. (2015). Inteligencia emocional en educación.Madrid: Editorial Síntesis.
Bisquerra, R. (2016). 10 Ideas clave educación emocional. Barcelona: Graó.
Bisquerra, R. (coord), (2011). Educación emocional. Propuesta para educadores y familias. Barcelona: Desclée
Bogdashina, O. (2007). Percepción sensorial en el autismo y síndrome de Asperger (Y. Herrera & G. Herrera, Trad.). Autismo Ávila. ISBN 978‑84‑611480‑7‑3
Bruinsma, Y., Minjaraz, M. B., Schreibman, L., & Stahmer, A. C. (2021). Intervenciones naturalistas basadas en el desarrollo y la conducta (NDBI) para el autismo (I. de Hoyos Seijo, Trad.). Autismo Ávila.
Codina, S. (2023). Neurodivina y punto: 40 años siendo autista y yo sin saberlo. Plataforma Editorial.
Dawson, G., Rogers, S. J., Vivanti, G., & Duncan, E. (2021). El Modelo Denver de atención temprana en la educación infantil (I. Hoyos, Trad.). Autismo Ávila. ISBN 978‑84‑949639‑5‑7
Díaz M.I., Ruiz M.A., Villalobos A. (2017). Manual de Técnicas y Terapias Cognitivo Conductuales. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Direcció General d’Educació Infantil i Primària, Direcció General d’Educació Secundaria Obligatòria i Batxillerat(2013). El TDAH: detecció i actuació en l’àmbit educatiu. Materials per a l’atenció a la diversitat. Guia per a mestres i professors. Educació primària i secundària obligatòria. Barcelona: Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. https://educacio.gencat.cat/ca/departament/publicacions/colleccions/inclusio/tdah-deteccio/
Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2004). El papel de la inteligencia emocional en el alumnado: evidencias empíricas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6(2), 1-17. https://www.redalyc.org/pdf/155/15506205.pdf
Extremera, N., y Fernández-Berrocal, P. (2009). Inteligencia emocional, afecto positivo y felicidad. En E.G. Fernández-Abascal (coord.). Emociones Positivas (pp.229-246). Madrid: Pirámide.
Ezpeleta, L. i Toro, J. (2014). Psicopatología del desarrollo. Pirámide.
Ferro García R., Ascanio Velasco L. (2017). Terapia de interacción padres-hijo. Madrid: Editorial Síntesis.
Fusté Henares, C., & Montero Camacho, M. (2024). Guía de apoyos visuales para el autismo: Pensadores visuales. CEPE.
García Palacios A., Navarro Haro M.A. (2016). Terapia dialéctica comportamental. Madrid: Editorial Síntesis.
García, J. N. (1999), Intervención psicopedagógica en los trastornos del Desarrollo. Madrid: Pirámide
Gine, C. (Ed.). (2001). Intervencion psicopedagogica en los trastornos del desarrollo. Barcelona: Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya
GOLEMAN, D. (1998): La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Editorial Kairós.
Grandin, T. (2006). Pensar con imágenes: Mi vida con el autismo (Isabel Ferrer, Trad.). Alba Editorial.
Grandin, T., & Panek, R. (2014). El cerebro autista. RBA Libros. ISBN 9788490562871.
Linehan M, (2003). Manual de tratamiento de los trastornos de personalidad límite. Barcelona: Paidós.
Luque, D. J., y Romero, J. F. (2002): Trastornos de desarrollo y adaptación curricular. Málaga: Aljibe
Martín, C. iBravo, J. (2009) Psicopatología del desarrollo para docentes. Madrid: Pirámide.
Merino Martínez, M. (2022). Mujeres y autismo: La identidad camuflada. Editorial Altaria.
Mesibov, G., Howley, M., & Naftel, S. (s. f.). El acceso al currículo por alumnado con trastornos del espectro del autismo: uso del Programa TEACCH para favorecer la inclusión (I. Hoyos, Trad.). Autismo Ávila. ISBN 978‑84‑949639‑8‑8
Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. (2017). Guía de practica clínica sobre el trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH).
Mora, F., (2013). Neuroeducación. Solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid: Alianza Editorial.
Orjales I., Polaino A. (2002). Programas de intervención cognitivo-conductual para niños con déficit de atención con hiperactividad.CEPE.
Paula, I. (2015). La ansiedad en el autismo: Comprenderla y tratarla. Alianza Editorial.
Paula, I. (2018). La autolesión en el autismo: ¿Búsqueda del dolor o liberación del mismo? Alianza Editorial.
Pegalajar, MªC., López, L. (2015). Competencias Emocionales en el Proceso de Formación del Docente de Educación Infantil. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(3), 95-106.
Peeters, T. (2008). Autismo: de la comprensión teórica a la intervención educativa (I. Hoyos Seijo, Trad.). Autismo Ávila. ISBN 978‑84‑612424‑9‑8
Pickles, et al. (2016). Parent‑mediated social communication therapy for young children with autism (PACT): Long‑term follow‑up of a randomised controlled trial. The Lancet, 388(10059), 2501–2509. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)31229-6
Rodríguez Sacristán, J. (Eds.) (1995) Psicopatología del niño y el adolescente. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Sans, A. (2010). Per que em costa tant aprendre? Barcelona: Edebé.
Soutullo , C. (2008). Convivir con niños y adolescentes con trastorno por déficit de atención e hiperactividad (tdha) (2a ed.) Madrid: Panamericana.
No s'utilitzarà
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 901 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 90 | Català | primer quadrimestre | tarda |