Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Necessitats Educatives Específiques Afectives, Emocionals i de Conducta

Codi: 102028 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Educació Primària OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Mario Raul Montero Camacho
Correu electrònic:
mario.montero@uab.cat

Equip docent

Mari Carme Cirera Amores

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

1. Per optar a la menció de Necessitats Educatives Específiques (NEE) és necessari: (a) tenir aprovades totes les assignatures bàsiques i obligatòries, (b) haver aprovat les 4 assignatures de la menció, i (c) haver superat una de les dues assignatures següent: Estratègies de mediació o Acollida lingüística a l’escola.

2. Es recomanable haver superat les assignatures “Aprenentatge i desenvolupament I-II i Diferències i inclusió”, en el cas del Grau d’Educació Primària; i les assignatures “Inclusió Educativa: NEE” i “Desenvolupament de la personalitat 0-6” en el cas del Grau d’Educació Infantil.


Objectius

En el marc de l’escola inclusiva actual, es fa necessari un context en el que l'equip docent com agent d’innovació i gestió de la diversitat faciliti la transformació de l’escola ordinària a fi i efecte d’augmentar la seva capacitat per atendre a tot l’alumnat posant l’èmfasi en l’alumnat amb necessitats educatives relacionades amb l’afectivitat, les emocions i la conducta.

Els dos objectius formatius a aconseguir són:

  1. Adaptar processos d’ensenyament–aprenentatge per donar resposta a les necessitats educatives de l’alumnat en contextos de diversitat.
  2. Dinamitzar processos d’inclusió educativa dins d’un marc col·laboratiu en espais multiprofessionals.

 


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les necessitats pròpies dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
  • Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que tinguin en compte la igualtat de gènere, la equitat i el respecte cap als drets humans que conformen els valors de la formació ciutadana.
  • Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant de forma individual com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • Reconèixer i avaluar la realitat social i la interrelació de factors implicats com a necessària anticipació de l'acció.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  2. Analitzar experiències de bones pràctiques en el procés d'inclusió educativa per abordar processos de col·laboració entre els diferents agents educatius.
  3. Analitzar i identificar necessitats educatives dels estudiants per dissenyar estratègies d'ensenyament-aprenentatge en un context d'escola inclusiva.
  4. Aportar idees i saber-les integrar en el treball conjunt de l'equip.
  5. Comprendre el procés d'inclusió educativa per analitzar la pràctica docent i el context institucional que l'engloba.
  6. Comprendre les necessitats de les famílies dels estudiants amb necessitats educatives específiques per aplicar estratègies d'intervenció i d'orientació i afavoridores de la inclusió educativa i social.
  7. Conèixer les diferents capacitats i ritmes d'aprenentatge dels estudiants per aplicar els recursos i serveis educatius que millorin l'atenció a la diversitat educativa i social.
  8. Establir equips de treball per poder desenvolupar activitats de forma autònoma.
  9. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

1. Necessitats educatives relacionades amb l’afectivitat, les emocions i la conducta a l’escola.

2. Conceptualització de les diferents condicions.

2.1. Trets característics.

2.2. Etiologia i desenvolupament.

2.3. El paper de la prevenció.

3. Relacions família i escola.

3.1. Detecció de necessitats.

4. Estratègies per la intervenció psicopedagògica en un context d’escola inclusiva.

4.1. Avaluació de les necessitats educatives.

4.2. Gestió del currículum: adaptació i programes específics.

4.3. Estratègies didàctic-organitzatives per atendre les seves necessitats educatives.

5. Planificació i gestió dels serveis educatius.

5.1. La col·laboració entre els serveis: una estratègia per l’educació inclusiva.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet la presentació dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants. 45 1,8
Tipus: Supervisades      
Tutories obligatòries de grup, treballs individuals i de grup obligatoris 24 0,96
Tipus: Autònomes      
Lectures teòriques de textos, preparació de les proves, preparació i anàlisi dels casos, activitats complementàries 75 3

El plantejament metodològic sota el principi de la multivarietat d’estratègies metodològiques ha de facilitar la participació activa i la construcció del procés d’aprenentatge per part de l'alumnat. En aquest sentit, es plantejaran sessions magistrals amb gran grup, activitats que permetin el treball en petit grup mitjançant l’aprenentatge cooperatiu i es potenciarà el treball autònom. L'equip docent en aquest plantejament metodològic ha de donar suport constant a l'alumnat, facilitant els mitjans i recursos necessaris per tal de mediar en el seu procés d’aprenentatge. Les tutories en aquest context esdevindran una part fonamental de la metodologia de treball.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats pràctiques Grupals/individuals 10% 0 0 2, 5, 7
Activitats pràctiques individuals 25 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Prova escrita 50 % 6 0,24 2, 3, 5, 6, 7
Treballs pràctics en grup 15% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9

Avaluació continuada:

1er Bloc de l’assignatura

Entrega setmanal dels resums de les sessions (25%). Individual. Lliurament: sessió de la setmana següent.

Prova escrita Individual (25%) amb preguntes tipus test. Data: 17/12/2025

2on Bloc de l’assignatura

Pràctiques Individuals (en alguns casos grupals) a l’aula (10%). Lliurament: sessió de la setmana següent.

Treball pràctic grupal d’intervenció (15%). Data de lliurament i presentació: 10/12/2025.

Prova escrita Individual (25%) amb preguntes tipus test. Data: 17/12/2025.

 

Avaluació única:

Prova escrita individual (50%) amb preguntes tipus test.

Treball pràctic d’intervenció individual (30%) aplicat a un cas.

Defensa oral de la Intervenció Individual (20%). 

Data: 17/12/2025.

Recuperació:

Les evidències d’avaluació recuperables son la prova escrita i el treball pràctic d’intervenció.

Data de recuperació de l’avaluació única i continuada: 04/02/2026.

Aspectes a tenir en compte:

  • Totes les evidències hauran d’obtenir un mínim de 5 per a poder fer mitjana.
  • Les devolucions, retorns o qualificacions de les evidències s’hauran de publicar en el campus virtual en el termini màxim de 15 dies després de la seva realització, i s’haurà d’oferir una data de revisió dintre dels 10 dies següents a la seva publicació.
  • Es considera que una evidència és No avaluable quan l’estudiant no ha pogut aportar el 100% de la prova escrita i del treball del curs i el 75% de les activitats realitzades a classe.
  • A partir de la segona matrícula, l’alumnat podrà acollir-se a una prova de síntesi que consistirà en un estudi de cas i en una prova escrita. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
  • Per aquesta assignatura, està permès l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en: la cerca bibliogràfica o d’informació, traduccions i la busca d’idees pel treball pràctic. Cada estudiant haurà d’identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de IA en les activitats avaluables es considerarà falta d’honestedat acadèmica i es qualificarà l’evidència amb un 0, sense opció a recuperació.  
  • És necessari que l’alumnat domini la llengua en la qual es presentin les evidències d’avaluació. Els errors ortogràfics o les dificultats per expressar-se en la llengua vehicular es tindrà en compte en l’avaluació de cada una de les evidències d’avaluació.
  • D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball o prova escrita es penalitzarà amb un 0 com a nota de l’assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
  • Cal mostrar una actitud compatible amb la professió: escolta activa, respecte,participació, empatia, puntualitat,pensament crític, i un ús adequat dels dispositius electrònics, entre d’altres. En aquesta assignatura, s' assumeixen els principis deontològics de la professió.
  • Es recomana revisar que s’han escrit correctament les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativa APA, i d’acord amb la documentació que es resumeix en fonts de la UAB: https://ddd.uab.cat/pub/guibib/113512/modelapa_a2021a.pdfiahttps://normas-apa.org/
  • El tractament de casos particulars, dubtes, suggeriments, etc., s’haurà de plantejar al professorat del bloc corresponent.

Bibliografia

AAVV. (2003). Emociones y educación. Qué son y cómo intervenir desde la escuela. Barcelona: Graó.

Agència d’Informació, Avaluació i Qualitat en Salud de Catalunya (2010). Guía de práctica clínica sobre el trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) en niños y adolescentes. Barcelona.

Alcantud, F. (2003). Intervención psicoeducativa en niños con trastornos generalizados del desarrollo. Madrid: Pirámide. 

American Psychiatric Association. (2014). DSM-5. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales. New York: Panamericana. 

Attwood, A. 2002. El síndrome de Asperger. Barcelona: Paidós 

Barraca Mairal J., Pérez Álvarez M. (2015). Activación conductual para el tratamiento de la depresión. Madrid: Editorial Síntesis.

Bisquerra, R. (2015). Inteligencia emocional en educación.Madrid:  Editorial Síntesis.

Bisquerra, R. (2016). 10 Ideas clave educación emocional. Barcelona: Graó.

Bisquerra, R. (coord), (2011). Educación emocional. Propuesta para educadores y familias. Barcelona: Desclée

Bogdashina, O. (2007). Percepción sensorial en el autismo y síndrome de Asperger (Y. Herrera & G. Herrera, Trad.). Autismo Ávila. ISBN 978‑84‑611480‑7‑3

Bruinsma, Y., Minjaraz, M. B., Schreibman, L., & Stahmer, A. C. (2021). Intervenciones naturalistas basadas en el desarrollo y la conducta (NDBI) para el autismo (I. de Hoyos Seijo, Trad.). Autismo Ávila.

Codina, S. (2023). Neurodivina y punto: 40 años siendo autista y yo sin saberlo. Plataforma Editorial.

Dawson, G., Rogers, S. J., Vivanti, G., & Duncan, E. (2021). El Modelo Denver de atención temprana en la educación infantil (I. Hoyos, Trad.). Autismo Ávila. ISBN 978‑84‑949639‑5‑7

Díaz M.I., Ruiz M.A., Villalobos A. (2017). Manual de Técnicas y Terapias Cognitivo Conductuales. Bilbao: Desclée de Brouwer. 

Direcció General d’Educació Infantil i Primària, Direcció General d’Educació Secundaria Obligatòria i Batxillerat(2013). El TDAH: detecció i actuació en l’àmbit educatiu. Materials per a l’atenció a la diversitat. Guia per a mestres i professors. Educació primària i secundària obligatòria. Barcelona: Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. https://educacio.gencat.cat/ca/departament/publicacions/colleccions/inclusio/tdah-deteccio/

Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2004). El papel de la inteligencia emocional en el alumnado: evidencias empíricas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6(2), 1-17. https://www.redalyc.org/pdf/155/15506205.pdf

Extremera, N., y Fernández-Berrocal, P. (2009). Inteligencia emocional, afecto positivo y felicidad. En E.G. Fernández-Abascal (coord.). Emociones Positivas (pp.229-246). Madrid: Pirámide.

Ezpeleta, L. i Toro, J. (2014). Psicopatología del desarrollo. Pirámide.

Ferro García R., Ascanio Velasco L. (2017). Terapia de interacción padres-hijo. Madrid: Editorial Síntesis.

Fusté Henares, C., & Montero Camacho, M. (2024). Guía de apoyos visuales para el autismo: Pensadores visuales. CEPE.

García Palacios A., Navarro Haro M.A. (2016). Terapia dialéctica comportamental. Madrid: Editorial Síntesis. 

García, J. N. (1999), Intervención psicopedagógica en los trastornos del Desarrollo. Madrid: Pirámide 

Gine, C. (Ed.). (2001). Intervencion psicopedagogica en los trastornos del desarrollo. Barcelona: Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya 

GOLEMAN, D. (1998): La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Editorial Kairós.

Grandin, T. (2006). Pensar con imágenes: Mi vida con el autismo (Isabel Ferrer, Trad.). Alba Editorial.

Grandin, T., & Panek, R. (2014). El cerebro autista. RBA Libros. ISBN 9788490562871.

Linehan M, (2003). Manual de tratamiento de los trastornos de personalidad límite. BarcelonaPaidós. 

Luque, D. J., y Romero, J. F. (2002): Trastornos de desarrollo y adaptación curricular. Málaga: Aljibe 

Martín, C. iBravo, J. (2009) Psicopatología del desarrollo para docentes. Madrid: Pirámide. 

Merino Martínez, M. (2022). Mujeres y autismo: La identidad camuflada. Editorial Altaria.

Mesibov, G., Howley, M., & Naftel, S. (s. f.). El acceso al currículo por alumnado con trastornos del espectro del autismo: uso del Programa TEACCH para favorecer la inclusión (I. Hoyos, Trad.). Autismo Ávila. ISBN 978‑84‑949639‑8‑8

Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. (2017). Guía de practica clínica sobre el trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH).  

Mora, F., (2013). Neuroeducación. Solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid: Alianza Editorial.

Orjales I., Polaino A. (2002). Programas de intervención cognitivo-conductual para niños con déficit de atención con hiperactividad.CEPE.

Paula, I. (2015). La ansiedad en el autismo: Comprenderla y tratarla. Alianza Editorial.

Paula, I. (2018). La autolesión en el autismo: ¿Búsqueda del dolor o liberación del mismo? Alianza Editorial.

Pegalajar, MªC., López, L. (2015). Competencias Emocionales en el Proceso de Formación del Docente de Educación Infantil. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(3), 95-106.

Peeters, T. (2008). Autismo: de la comprensión teórica a la intervención educativa (I. Hoyos Seijo, Trad.). Autismo Ávila. ISBN 978‑84‑612424‑9‑8

Pickles, et al. (2016). Parent‑mediated social communication therapy for young children with autism (PACT): Long‑term follow‑up of a randomised controlled trial. The Lancet, 388(10059), 2501–2509. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)31229-6

Rodríguez Sacristán, J. (Eds.) (1995) Psicopatología del niño y el adolescente. Sevilla: Universidad de Sevilla. 

Sans, A. (2010). Per que em costa tant aprendre? Barcelona: Edebé.

Soutullo , C. (2008). Convivir con niños y adolescentes con trastorno por déficit de atención e hiperactividad (tdha) (2a ed.) Madrid: Panamericana. 


Programari

No s'utilitzarà


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 901 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 90 Català primer quadrimestre tarda