Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomanable haver superat les assignatures “Aprenentatge i desenvolupament I-II i Diferències i inclusió”, en el cas del Grau d’Educació Primària
Aquesta assignatura forma part de la matèria Necessitats Educatives Específiques. En el marc de l’escola inclusiva actual, es fa necessari un context en el que el docent com agent d’innovació i gestió de la diversitat faciliti la transformació de l’escola ordinària a fi i efecte d’augmentar la seva capacitat per atendre a tot l’alumnat posant l’èmfasi en l’alumnat amb necessitats educatives específiques de caràcter sensorial.
Els dos objectius formatius a aconseguir són:
BLOC A: CAPACITATS SENSORIALS: AUDICIÓ
1. EL DESENVOLUPAMENT DE LES CAPACITATS SENSORIALS: AUDICIÓ
1.1 Bases neurofisiològiques i funcionals del sistema sensorial auditiu.
1.2. Detecció i diagnòstic.
2. LES AJUDES TÈCNIQUES
2.1 Audiòfon
2.2 Implant coclear
2.3 Emissores remot
3. LES RESPOSTES EDUCATIVES
3.1 La família
3.2 L'escola
3.2.1 Estratègies metodològiques
3.2.2 Paper dels serveis educatius en el procés escolarització de l'alumnat: CREDA
BLOC B: CAPACITATS SENSORIALS: VISIÓ
1. EL DESENVOLUPAMENT DE LES CAPACITATS SENSORIALS: VISIÓ
1.1 Sistema sensorial visual i percepció visual
1.2. Detecció i diagnóstic
1.3 Desenvolupament perceptiu de l’alumnat.
1.4. Comunicació i desenvolupament lingüístic.
1.5. Desenvolupament cognitiu.
1.6. Desenvolupament personal, emocional, familiar i social.
2. LES RESPOSTES EDUCATIVES
2.1 Avaluació de les necessitats educatives.
2.2. Suports per a la inclusió: estratègies metodològiques.
2.4. Estratègies comunicatives i d'accés a la informació i l'aprenentatge afavoridores per a la inclusió: Tiflotecnologia
2.5. Paper dels serveis educatius en el procés escolarització de l’alumnat: CREDV
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet la presentació dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants. | 45 | 1,8 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories obligatòries de grup, treballs individuals i de grup obligatoris | 24 | 0,96 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures teòriques de textos, preparació de les proves, preparació i anàlisi dels casos, activitats complementàries | 75 | 3 |
El plantejament metodològic sota el principi de la multivarietat d’estratègies metodològiques ha de facilitar la participació activa i la construcció del procés d’aprenentatge per part de l’alumne. En aquest sentit, es plantejaran sessions presencials i virtuals magistrals, activitats que permetin el treball en petit grup mitjançant l’aprenentatge cooperatiu i es potenciarà el treball autònom. El docent en aquest plantejament metodològic ha de donar suport constant a l’alumne, facilitant els mitjans i recursos necessaris per tal de mediar en el seu procés d’aprenentatge. Les tutories en aquest context esdevindran una part fonamental de la metodologia de treball.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats pràctiques a classe | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8 |
Prova escrita | 50 % | 6 | 0,24 | 2, 5, 6 |
Treball del curs | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9 |
Avaluació continuada:
Les evidències d’avaluació continuada són les següents:
Avaluació única:
L’estudiant que s’hagi acollit a l’avaluació única realitzarà les següents evidències per ser avaluada amb el corresponent percentatge: treballs pràctics (10%), treball del curs (30%), prova escrita (50%) i una prova oral on es defensaran els treballs lliurats (10%). Data: 15 de desembre.
Recuperació:
Les evidències d’avaluació que són recuperables són el treball del curs i la prova escrita. La data de recuperació tant de l’avaluació continuada com única és el dia 2 de febrer.
Aspectes a tenir en compte:
Albertí, M., Coronas, M., Gomar, C., Palmés, C., Romero,L., Rosell, C., Sadurní, N. A Ll. Andreu Barrachina (Coord). (2014). Atenció a l’alumnat amb discapacitat sensorial i motriu. Barcelona: Editorial UOC.
Arnaiz, P., Gracia, MD., Soto, J., Fonoll, J. y otros. (2018). Tecnología accesible e inclusiva: logros, resistencias y desafíos. Murcia: Consejería de Educación Región de Murcia.
Departament de Salut (Generalitat de Catalunya) (2010). Protocol per a la detecció precoç, el diagnòstic, el tractament i el seguiment de la hipoacúsia neonatal. (https://e-aules.uab.cat/2020-21/pluginfile.php/959290/mod_resource/content/2/Protocol%20de%20deteccio%20i%20diagnostic%20GENCAT.pdf).
Cardona, M.C.; Gomar, C.; Palmés, C. i Sadurní, N. (2010). Alumnado con pérdida auditiva. Barcelona
CIDAT. (2013). Accesibilidad de páginas Web ONCE
Creda Jordi Perelló. (2010). Els alumnes amb sordesa a l'escola. Cicle mig i superior d'Educació Primària. https://serveiseducatius.xtec.cat/creda-jordiperello/wp-content/uploads/usu975/2016/05/Dossier-CM-CS.png
Gobierno Vasco. (2016). La inclusión educativa del alumnado con discapacidad visual. Vitoria: Servico de publicaciones
Llombart, C. (2013). Tinc un/a alumne/a sord/a a l'aula. Consorci d'Educació de Barcelona. http://www.xtec.cat/~cllombar/
Pérez -Aguirre et al. (2024). Bidirectional Braille-Speech Communication System for Deafblind Students. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, v17 n2 p164-177. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1433151.pdf
Silvestre, N. (2010). Les famílies que tenen criatures amb necessitats educatives específiques: les famílies oïdores que tenen criatures sordes. Educar, 45 (1-17).
Talero Alvarado, A.F. (2020). Guía de accesibilidad de aplicaciones móviles (APPS). Madrid: Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital España
Webgrafia:
http://www.ite.educacion.es/formacion/materiales/129/cd/indice.htm
https://educacion.once.es/recursos-educativos
No s'utilitzarà
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 901 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 90 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |