Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació Infantil | FB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per fer un bon seguiment de l’assignatura es recomana haver cursat l’assignatura de primer: Desenvolupament de la personalitat (0-6 anys).
L’assignatura contribueix a comprendre els processos educatius i d’aprenentatge en la primera infància (0-6anys), considerant l’infant en la seva globalitat i sent la interacció i la comunicació social un factor determinant per al seu desenvolupament i aprenentatge.
L’assignatura aprofundeix i amplia els continguts desenvolupats durant el primer curs del Grau d’Educació Infantil en l’assignatura Desenvolupament de la personalitat (0-6 anys).
Els objectius formatius bàsics són:
1.1. Mirades complexes dels processos educatius.
1.2. Teories i models explicatius dels processos d'ensenyament-aprenentatge
1.3. Elements clau dels processos educatius i d'aprenentatge
2.1. La implicació de la família a l'escola.
2.2. La potencialitat educativa de l'entorn.
4.1. Estratègies educatives
4.2. L'avaluació de l'aprenentatge
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Auto i co-avaluació | 8 | 0,32 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 18, 19, 20 |
Presencial en gran grup | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Seminaris | 15 | 0,6 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 18, 19, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball supervisat | 22 | 0,88 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 18, 19, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 75 | 3 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 18, 19, 20 |
Aquesta assignatura té una càrrega horària per l’estudiant de 150 hores repartides en: 75 de treball autònom, 22 hores de treball supervisat, 8 hores d’avaluació i 50 hores de classes presencials distribuïdes en 30 hores en sessió de gran grup i 15 hores en sessió de seminaris.
Les competències i l'opció metodològica adoptada requereixen d'una aptitud participativa, que en concreta en l'assistència i la participació activa a l'aula, la predisposició a canvis conceptuales, al treball de lectura prèvia dels textos que es treballen a l'aula i el treball col·laboratiu amb les persones dels petits grups de treball.
Tant a les classes presencials com a les tutories s’afavorirà la participació activa de l’estudiant de manera individual, en parelles i en equip.
ACTIVITATS PRESENCIALS EN GRAN GRUP: Apropament als continguts i qüestions bàsiques del temari amb la finalitat de facilitar l’activitat autònoma de l’estudiant i donar una visió global dels continguts propis de l’assignatura. Es realitza amb tot el grup classe i permet l’exposició dels principals continguts a través d’una participació oberta i activa per part dels estudiants.
ACTIVITATS EN FORMAT DE SEMINARI: Espais de treball en grup reduïts supervisat pel professorat on mitjançant l’anàlisi de documents o materials multimèdia, el seguiment de treballs pràctics grupals d’observació i entrevistes, la resolució de casos o activitats diverses s’aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades en el gran grup.
Es realitzarà una classe fora del campus per tal de conèixer un context d'aprenentatge.
L'assignatura proposa un treball amb metodologia d'Aprenentatge Servei (Aps) a través de la qualels i les estudiants es formen mitjançant la participació en un projecte orientat a resoldre una necesitat real.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova escrita individual. | 40% | 0 | 0 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 18, 19, 20 |
Treball individual | 30% | 0 | 0 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 18, 19, 20 |
Treballs en grup | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats que es mostren en la graella que hi ha a continuació. En coherència amb la metodologia docent i activitats formatives l’assistència a les classes presencials de l’assignatura (teoria i seminaris) és obligatòria (en un 80%).
Qualsevol canvi realitzat en els continguts de la guia i/o programa de l’assignatura durant el curs serà acordat amb l’alumnat que assisteixi aquell dia a classe on es discuteixi el possible canvi i s’anunciarà posteriorment al campus virtual de l’assignatura. Igualment, els continguts exposats en el cronograma inicial de cada bloc, poden variar si s’arriba a un acord entre el professorat i l’alumnat que assisteixi a la classe el dia que es proposi. Si s’acorda la modificació en la guia i/o programa serà informat a través de les noticies del campus virtual de l’assignatura. Els canvis poden permetre ajustar els continguts a les característiques, coneixements, interessos i ritmes particulars del grup classe.
Per poder superar l’assignatura s’han d’aprovar cadascuna de les activitats avaluatives de què consta l’assignatura. Part d’aquestes activitats es realitzaran a l’aula pel que la seva assistència i participació és un requisit per poder superar amb èxit l’assignatura.
Les activitats avaluatives seran:
- Prova escrita individual: on es plantejarà casos pràctics d'aula el 16 de juny (G61) i el 19 de juny (G62)
- Treballs de grup: es realitzaran dos treballs engrupal llarg del semestre (un al principi amb un pes del 15% de la nota i un al final amb un pes del 15% de la nota)
- Treball individual: es realitzarà un treball específic sobre una proposta de joc (en el mes de maig)
- Prova de recuperació: prova escrita el 30 de juny (G61) i 3 de juliol (G62)
Els estudiants que durant el curs hagin fet un seguiment adequat de l’assignatura (assistència, participació i lliuraments) i tot i així els quedi algun aspecte concret no assolit se’ls donarà l’oportunitat de poder superar la matèria, millorant alguna de les activitats lliurades, realitzant un treball autònom addicional i/o una prova escrita. La nota màxima de la recuperació serà 5. Només podran anar a la recuperació els alumnes suspesos amb una nota igual o superior a 3,5, no els alumnes NP.
Si finalment no es recuperen cada una de les activitats d’avaluació, significarà que no s’han assolit el mínims esperats i l’estudiant suspendrà l’assignatura amb una qualificació final que serà la nota de l’activitat suspesa o la mitjana corresponent de les activitats suspeses.
Els estudiants que tot i no seguir el curs de manera regular hagin entregat alguna de les activitats d’avaluació es consideraran suspesos.
Els estudiants que no presentin cap de les activitats d’avaluació obtindran una qualificació de no presentat (NP). Tal i com s’ha dit anteriorment, quan es faci una de les activitats d’avaluació es considerarà presentat, i per tant, haurà de fer la resta de les avaluacions obligatòriament; en cas contrari,es considerarà l'activitat no presentada com a suspesa.
Tot i que hi hagi activitats a realitzaren petits grups les qualificacions seran individuals, de manera que no necessàriament tots els membres del grup han de ser avaluats amb la mateixa qualificació.
AVALUACIÓ ÚNICA. Els estudiants que s'acullin a l'avaluació única realitzaran un únic examen i lliuraran un treball individual el 16 o 19 de juny coincidint amb el dia de l'examen. En cas de suspendre l'examen o el treball la recuperació serà el 30 de juny o 3 de juliol. L'examen representarà el 70% de la nota i el treball un 30%.
El professorat comentarà els resultats de l’avaluació a nivell grupal i/o individual amb la possibilitat de realitzar tutories sol·licitades pel professorat o pel propi estudiant. Aquestes tutories seran programades dins l’horari establert en el cronograma de l'assignatura. S'efectuarà un retorn de les activitats avaluatives en un màxim de 10 dies.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball o prova escrita es penalitzarà amb un 0 com a nota de l’assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d’un treball individual a classe, el professor/a considera que un alumne està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà elmateix amb un 0, sense opció derecuperació, i per tant, tindrà suspesa l’assignatura.
El tractament de casos particulars, dubtes, suggeriments, etc., s’haurà de plantejar a la professora corresponent. Els i les estudiants rebran el retorn a les seves preguntes o qualificacions en un màxim de 4 dies hàbils.
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús restringit de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en cerca bibliogràfica o d’informació. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia. La no transparència de l’ús de la IA en les activitats avaluables es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat.
L’avaluació d’aquesta assignatura segueix els Criteris i pautes generals d’avaluació de la Facultat de Ciències de l’Educació,segons l’Acordde la Comissió Ordenació Acadèmica 28 d’abril de 2011, 4 de juny de 2014 i 28 de maig de 2015.
(*) Al llarg del curs es facilitarà bibliografia i enllaços web específics
Bibliografia:
Agudelo, L.; Pulgarin, L. & Tabares, C. (2017). La Estimulación Sensorial en el Desarrollo Cognitivo de la Primera Infancia. Revista Fuentes, 19(1), 73-83.
Aliberas, J., Gutiérrez, R., & Izquierdo, M. (1989). Modelos de aprendizaje en la didáctica de las ciencias. Revista Enseñanza de las Ciencias, 7(2), 121–127.
Bassedas, E.; Huguet, T. & Solé, I. (1998). Aprendre i ensenyar a l’educació infantil. Graó Editorial.
Carballo, A. & Portero, M. (2018) 10 ideas clave. Neurociencia y educación. Aportaciones para el aula. Graó Editorial.
Gardner, H. (1993). Inteligencias múltiples: La teoría en la práctica. Paidós.
Goleman, D. (1996). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. Bantam Books.
Mallart, J. (2008). Didáctica de la motivación. En A. de la Herrán Gascón & J. Paredes Labra (Coords.), Didáctica general: La práctica de la enseñanza en educación infantil, primaria y secundaria (pp. 177–195). McGraw‑Hill Interamericana.
Robinson, K., & Aronica, L. (2015). Creative Schools: The Grassroots Revolution That’s Transforming Education. Viking.
Rueda, Ch. (2021). Educar la atención con cerebro. Alianza Editorial.
La bibliografia ha estat seleccionada sota el criteri de coeducació
Revistes:
Guix, Aula de innovación educativa, Cuadernos de pedagogía, Perspectiva escolar, Infància, etc.
La bibliografia ha esta seleccionada sobre el criteri de coeducació
Webs d'interès:
Generalitat de Catalunya: Departament d'Educació
Àrea d'Educació de la Diputació de Barcelona
Ministerio de Educación y Ciencia http://www.educacion.es/portada.html
UNICEF
Portal xtec
Associació de mestres Rosa Sensat
DECET. Xarxa europea per la diversitat en l'educació i la formació per a la primera infancia
Portal edu3
Portal Edu365
No es necessita cap programari especific
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 611 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 612 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 613 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 621 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 622 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 623 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 61 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 62 | Català | segon quadrimestre | tarda |