Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació Infantil | OT | 4 |
Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es requereixen prerequisits per a aquesta assignatura. Pot ser estudiant qualsevol persona que compleixi les condicions per estar matriculada en una assignatura de quart curs del grau. Aquesta assignatura forma part d’una formació més àmplia de 4 assignatures, “Teologia i la seva pedagogia”, que un cop cursades habiliten per impartir l’assignatura de Religió catòlica a educació infantil i primària.
Tota la informació es pot trobar al web de la Conferència Episcopal Espanyola, https://www.conferenciaepiscopal.es/deca/
-----------------
La finalitat d'aquesta assignatura és la de permetre accedir a ser docent de religió a escoles públiques, concertades i privades.
Actualment la demanda és molt gran i constantment hi ha vacants a cobrir en tots els Serveis Territorials. Solen ser places de difícil cobertura.
Forma part d'un cos de 4 matèries, de les quals n'impartim una a la UAB des que es va fundar la nostra Facultat.
De l'alumnat que l'ha cursada, molts actualment treballen com a indefinits en l'escola pública o la concertada, havent fet la formació completa.
Ser docent de religió també és compatible amb ser docent de tot el que la pròpia titulació et faculta.
L'assignatura "Religió, cultura i valors" està en connexió amb un bloc d'altres tres que es poden cursar telemàticament per assolir tot el mòdul. I amb dues d'elles aprovades, actualment pots esdevenir docent amb destinació provisional fins que acabis tot el mòdul.
OBJECTIUS
--------------------
En aquesta assignatura ens aproximem a un fet essencial per a moltes persones: la fe. I la fe en quant a vehicle de cultura, que ha generat una manera de viure, entendre el món, els valors que se'n deriven, les festes i esdeveniments de la vida de les persones, topònims...
Com portar a l'aula aquests conceptes? Com reflexionar des de la gran quantitat d'opcions? Com assumir, aprofundir en la pròpia fe valorant alhora la convivència respectuosa i amable amb altres que no comparteixen la nostra visió del món? Des d'un coneixement de les pròpies arrels es pot fer un camí d'acostament a cada persona que trobem a l'escola i la vida.
Els continguts més rellevants són els següents: Religió cristiana en el context de les grans Religions de la humanitat. El món de la fe, sentit religiós de la vida, els ateismes contemporanis. Propostes de transcendència. Introducció a la cultura bíblica, al maneig i lectura de la Bíblia i al descobriment del seu ric missatge religiós, humà i social. Presència de la fe en els diferents àmbits de la nostra cultura i vida actual. Moments d'obertura a la transcendència: sentit de la vida, el sofriment, la mort, la vida més enllà de la vida. Finalitat i sentit de l'ensenyament religiós.
I es concreten de la següent manera:
------------------
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Comentari crític de textos sobre: fe, ciència, cultura i valors (individual, 30%) | 45 | 1,8 | 1, 3 |
Tipus: Supervisades | |||
Proposta de treball a l'aula en un dels tres eixos (religió, cultura i valors) relacionats amb voluntariat, cooperació amb el tercer món, la realitat del quart món, entre d'altres (grupal, 50%) | 75 | 3 | 3, 4, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Entrevista avaluativa (individual, 20%) | 30 | 1,2 | 2, 3, 5 |
Exposició a l'aula, ús de materials audiovisuals i recursos d'internet, i treballs personals i en equip.
El treball a l'aula es fa amb la presència del professorat, el treball en grup, autònomament però és avaluat individualment.
Al llarg del curs tenim programada una visita preparada i guiada a la Sagrada Família, com a síntesi de la fe i la cultura en el modernisme i l'art contemporani a Catalunya. També hi ha la visita a Caritas diocesana de Terrassa o la visita a una parròquia del Bisbat. També una sessió amb professors o mestres de Religió catòlica a l'escola.
---------------
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari crític de textos sobre: fe, ciència, cultura i valors (individual, 30%) | 30% | 0 | 0 | 1, 3 |
Entrevista avaluativa (individual, 20%) | 20% | 0 | 0 | 2, 3, 5 |
Proposta de treball a l'aula en un dels tres eixos (religió, cultura i valors) relacionats amb voluntariat, cooperació amb el tercer món, la realitat del quart món, entre d'altres (grupal, 50%) | 50% | 0 | 0 | 4, 5 |
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats proposades (el programa lliurat a l'inici de l'assignatura concretarà les activitats i lliuraments a realitzar).
Presencialitat
L'assistència a les classes presencials de l'assignatura és obligatòria en un 80%, per poder fer l’avaluació continuada. Els justificants que algunes vegades es presenten en cas d’absència serveixen únicament per explicar l’absència, en cap cas són un eximent de la presencialitat. Si algú no pot complir el percentatge de presencialitat establert, no es pot acollir a l'avaluació continua, i caldrà que es presenti a la recuperació.
Avaluació contínua
En aquesta assignatura s’han de realitzar 3 activitats d’avaluació. El primer dia de classe s’explicaran i justificaran. Les activitats recuperables són el comentari crític de textos i la proposta de treball. La qualificació màxima (en la recuperació) que espot obtenir és d’un 5 sobre 10.
Els terminis del professorat per fer les devolucions, retorns o qualificació de les activitats avaluació seran els que estableixi la normativa.
Activitats d'avaluació: lliurament, tipus, percentatge i data
- Comentari crític de textos sobre: fe, ciència, cultura i valors (individual, 30%): 5 abril.
- Proposta de treball a l'aula en un dels tres eixos (religió, cultura i valors) relacionats amb voluntariat, cooperació amb el tercer món, la realitat del quart món, entre d'altres (grupal, 50%): 11 juny.
- Entrevista avaluativa (individual, 20%): 18 juny.
Avaluació única
L’avaluació única cal sol·licitar-la dins els terminis i segons els mecanismes que la Facultat de Ciències de l’Educació hagi previst (consulteu web facultat).
Els criteris de l'avaluació única són els mateixos que els de l'avaluació contínua, només que la data de lliurament de totes les activitats serà: 18 juny.
Recuperació
La data de la recuperació (tant per a l'avalució contínua com única) és: 2 juliol.
Per participar al procés de recuperació de les activitats, cal haver obtingut una qualificació mínima d'un 3,5 sobre 10.
Aquesta assignatura no preveu la "prova de síntesi". L'alumnat podrà acollir-se o a l'avaluació continuada o a l'avaluació única.
Perspectiva de gènere
S'introduirà la perspectiva de gènere en la docència el que implica revisar els biaixos androcèntrics de les disciplines, qüestionar els estereotips de gènere, incloure el coneixement produït per les dones i altres col·lectius invisibilitats, i lesperspectives crítiques que destapen conceptualitzacions androcèntriques i posen de manifest les causes i mecanismes socials i culturals que sustenten les desigualtats de gènere. Implica identificar metodologies docents i la distribució dels espais educatius que reprodueixin desigualtats, i l'ús del llenguatge no sexista.
Compromís ètic i actitud
Per aprovar aquesta assignatura és imprescindible mostrar una actitud compatible amb la professió educativa (escolta activa, respecte, participació, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, ús adequat dels dispositius electrònics...). També cal evidenciar responsabilitat i rigorositat en el treball autònom, participació activa a les classes, mostra de pensament crític i unes conductes que afavoreixen un entorn amable i positiu, democràtic i on es respectin les diversitats.
Competències comunicatives
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
Còpia i plagi
La còpia i el plagi són robatoris intel·lectuals i, per tant, constitueixen un delicte que serà sancionat amb la nota “zero”. En el cas de còpia entre dos alumnes, si no es pot saber qui ha copiat qui, s’aplicarà la sanció a tots dos alumnes. L’ús de la intel·ligència artificial de manera fraudulenta implicarà que l’activitat d’avaluació sigui considerada suspesa amb un 0.
Ús intel·ligència artificial
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat
----------------
Associació de Mestres Rosa Sensat. (2023). Religió Catòlica de l’Educació Primària: Guia per a docents [Document PDF]. AMRC. Disponible a: https://amrc.cat/wp-content/uploads/2023/11/reli_primaria2022.pdf
Barriocanal Gómez (2020). ¿Es el hombre un ser religioso? Religión, cultura y valores. Monte Carmelo.
De Andrés Zabaleta, P. (2019). Pedagogía y didáctica de la religión católica. Monte Carmelo.
García Vilardell, M.R., (2018). Martínez-Carbonell López, A., Vilarroig Martín, J. (2018). Religión, cultura y valores. CEU ediciones.
Guerra Gómez, M. (2002). Historia de las Religiones. Biblioteca de autores cristianos.
Josa, I., Marqués, M., Noguera, M., Piñeiro, F. (2012). Les grans religions. Claret.
Monfort, L. i Toledo, R. (2017). Diccionari de les RELIGIONS per a noies i nois de 10 a 14 anys. Associació UNESCO per al Diàleg Interreligiós.
Sayés, J.A. (1995). Teología para nuestro tiempo. San Pablo.
Altres recursos (*)
Webs d'associacions de docents de religió a Catalunya:
Junts Docents Religió (Sindicat i associació de mestres i professors de religió a Catalunya): https://juntsdocentsreligio.cat
----------------------
cap
-------------
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 20 | Català | segon quadrimestre | tarda |