Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

L'Activitat Didàctica en el Cicle 0-3

Codi: 102009 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Educació Infantil OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Cecilia Inés Suárez Rivarola
Correu electrònic:
ceciliaines.suarez@uab.cat

Equip docent

Marisol Margarita Galdames Calderon

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És aconsellable:
 
- Identificar els components organitzatius del procés d'E/A així com l'anàlisi dels mitjans didàctics, organitzatius i d'avaluació d'aquest procés.
- Identificar els recursos espai-temporals i materials.
- Identificar la coherència que els recursos tenen amb els diferents contextos i en relació als plantejaments institucionals del centre educatiu.
- Identificar la reflexió sobre la pràctica docent i la millora de les habilitats i les competències docents.
- Tenir relació formativa amb el cicle 0-3.
- Tenir predisposició al treball en equip.

Objectius

L’assignatura està orientada a:

  • Comprendre que les necessitats dels infants i la vida quotidiana d’aquests és l’eix de partida per a la intervenció educativa, sobretot en el cicle 0-3.
  • Flexibilitzar l’organització dels espais, dels temps, dels materials i del personal per adaptar-los a les necessitats dels infants.
  • Diversificar i naturalitzar les activitats d’ensenyament/aprenentatge enteses com a estratègies per promoure el desenvolupament harmònic.
  • Utilitzar eines i recursos per a aconseguir aprenentatges de diferents naturaleses: psicomotrius, intel·lectuals, socio-afectius, etc.
  • Utilitzar estratègies didàctiques de treball individual i en grup d’infants.
  • Dissenyar estratègies de coordinació i col·laboració amb les famílies i amb la comunitat.
  • Convertir l’escola bressol en un nòdul de la xarxa que educa els infants dins una comunitat concreta.

Competències

  • Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per al desenvolupament professional.
  • Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
  • Atendre les necessitats dels nens i les nenes i transmetre seguretat, tranquil·litat i afecte.
  • Comprendre que la dinàmica diària en Educació Infantil és canviant en funció de cada nen i nena, grup i situació i saber ser flexible en l'exercici de la funció docent.
  • Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la tasca docent.
  • Saber treballar en equip amb altres professionals de dins i fora del centre en l'atenció a cada nen i nena, així com en la planificació de les seqüències d'aprenentatge i en l'organització de les situacions de treball en l'aula i en l'espai de joc, identificant les peculiaritats del període 0-3 i del període 3-6.
  • Valorar la importància de l'estabilitat i la regularitat en l'entorn escolar, els horaris i els estats d'ànim del professorat com a factors que contribueixen al progrés harmònic i integral dels nens i les nenes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar de manera crítica les estratègies de pràctica reflexiva en el treball a l'aula per a la millora diària i per al desenvolupament professional individual i col·lectiu.
  2. Dissenyar (en grup) i portar a terme (de manera individual), una seqüència d'actuacions específiques per a la intervenció educativa inclusiva, utilitzant la vida quotidiana com eix de proposta, en un dels diferents nivells del cicle 0-3 o en un programa d'atenció a la primera infància i a les famílies.
  3. "Identificar quines són les necessitats de determinats infants de 0-3 anys en l'entorn familiar a través d'eines i estratègies variades de recollida, anàlisi i valoració de la informació obtinguda; i com es dóna resposta des de l'atenció a la primera infància, a partir de l'anàlisi de materials, espais, horaris, activitats, actitud de l'educador, etc."
  4. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  5. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.

Continguts

1. La vida quotidiana com a element estructurant de l'Educació Infantil.

2. Les necessitats dels nens i les nenes com a eix per a la intervenció educativa.

3. Els components de la vida quotidiana al centre i a l'aula d'Educació Infantil.

4. La intervenció educativa específica en el cicle de 0-3 de l'Educació Infantil.

5. La coordinació amb les famílies.

6. La planificació en equip de l'acció docent: eines i estratègies.

7. La intervenció en equip dins i fora del centre educatiu.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencial en gran grup 15 0,6
Seminari de lectura 5 0,2
Taller d'aprenentatge 25 1
Tipus: Supervisades      
Auto-avaluació, co-avaluació 15 0,6
Treball supervisat a l'aula i en tutoria 15 0,6
Tipus: Autònomes      
Treball autònom individual i grupal 75 3

Aquesta assignatura té una càrrega horària per l’estudiant de 150 hores repartides en: 75 de treball autònom, 30 hores de treball supervisat i d’avaluació i 45 hores de classes presencials distribuïdes tal i com es mostra en el quadre que hi ha a continuació.

El protagonista en el procés d’ensenyament i aprenentatge és l’estudiant i és sota aquesta premissa que s’ha planificat  la metodologia de l’assignatura tal i com es mostra en el quadre que hi ha a continuació.

Perspectiva Inclusiva

Tenint en compte el Disseny Universal de l’Aprenentatge (DUA) i els principis d’equitat i inclusió promoguts per la Unió Europea (Declaració de Paris, 2015), el compromís assumit per la Facultat de Ciències de l’Educació i UAB pel que fa la inclusió educativa, i arran del Decret 150/2017 sobre el sistema educatiu inclusiu a Catalunya, el professorat d’aquesta assignatura reconeix el valor de la diversitat i es compromet a considerar la singularitat de les necessitats d’aprenentatge de l’estudiantat. En aquest sentit, es considerarà una perspectiva inclusiva incorporada transversalment en les pràctiques docents, activitats i produccions dels estudiants, i continguts a treballar.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Anàlisi de 3 textos (seminaris) (avaluació individual) 15% 0 0 1
Autoavaluació (avaluació individual) 5% 0 0 1
Proposta de situació d'aprenentatge (avaluació grupal) 25% 0 0 1, 4, 5
Realització d'una prova escrita sobre el contingut teòric (avaluació individual). 30% 0 0 1, 3
Treball en els seminaris, realització i lliurament d'activitats pràctiques (avaluació grupal) 25% 0 0 1, 2, 3

L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats que es mostren en la graella que hi ha a continuació. L’assistència a les classes presencials de l’assignatura és obligatòria. L’estudiant que no assisteixi al 80%, com a mínim, de les sessions dirigides i a totes les sessions d’avaluació no podrà ser avaluat amb els instruments que a continuació es descriuen i es considerarà no presentat. A més, es considerarà no presentat l’alumne que no lliuri cap de les evidències d’avaluació establertes al llarg del curs.

Els justificants que algunes vegades es presenten en cas d’absència serveixen únicament per explicar l’absència, en cap cas són un eximent de la presencialitat. Només en els casos relacionats amb temes mèdics i judicials, i degudament documentats, el professor responsable de l’assignatura podrà arbitrar, si és possible, activitats complementàries que compensin la presencialitat exigida.

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.

Per poder superar l’assignatura s’han de presentar totes i cadascuna de les evidències que es proposen i s’han de realitzar les activitats d’autoavaluació, d’avaluació entre iguals i d’avaluació pel professorat.

Les activitats pràctiques estaran distribuïdes al llarg de tota l’assignatura en els diferents seminaris i temporitzades en la data d’inici de la pràctica i el lliurament es farà en acabar cada seminari dedicat acada pràctica.

Els treballs s’hauran de lliurar exclusivament a través del Campus Virtual, dins dels terminis establerts al cronograma de l’assignatura. No s’acceptaran lliuraments fora de termini ni per correu electrònic, excepte en casos degudament justificats i documentats, que hauran de ser comunicats al professorat.

El professorat farà la devolució de l'avaluació de les evidències en un màxim de 20 dies hàbils del calendari acadèmic. L’estudiant que vulgui revisar la nota haurà de fer-ho en els 15 dies posteriors a la seva publicació en l’horari de tutories establert.

Cal tenir present que l’alumne tindrà l’oportunitat de recuperar la matèria presentant-se i realitzant una prova escrita de recuperació amb una qualificació màxima de 5 (cinc).

La còpia i el plagi són robatoris intel·lectuals i, per tant, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero en tot el bloc on es situï el treball. En el cas de còpia entre dos alumnes, si no es pot saber qui ha copiat de qui, s’aplicarà la sanció a tots dos alumnes.

Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a.

Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. Podeu veure la documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial(IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i lareflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Totes les activitats avaluables estaran sotmeses a criteris formals, entre ells ortografia, redactat i presentació. Abans d’entregar una evidència d’aprenentatge, cal comprovar que s’ha escrit correctament les citacions en el text i referències bibliogràfiques seguint la normativa APA 7a. Ed.

Al llarg del curs es duran a terme diverses activitats d’avaluació, tant individuals com grupals.

La prova escrita (avaluació individual) es durà a terme 15/06/2026 i avaluarà el domini teòric dels continguts treballats. L’anàlisi de textos (avaluació individual) es desenvoluparà en tres seminaris pràctics, programats per als mesos de febrer, març i abril de 2026.

Paral·lelament, es realitzaran pràctiques grupals en els mesos de febrer, març, abril i maig de 2026. Aquestes pràctiques permetran als estudiants aplicar els coneixements adquirits i desenvolupar competències professionals a través de la cooperació i el treball aplicat. Així mateix, el disseny d’una situació d’aprenentatge, com a activitat grupal de caràcter integrador, també s’haurà de lliurar durant el mes de junyde 2026.

Les activitats que es podran recuperar seran la prova escrita (30% de la qualificació final) i el disseny de la situació d’aprenentatge (25% de la qualificació final), garantint així la possibilitat de recuperar fins a un 55% de la nota total de l’assignatura. La data de recuperació és 29/06/2026.

Avaluació única

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Bibliografia

Amorós, E.; Hortal, A. (2013). 44 experiències 0-3. Graó.

Barbosa, C. (2013) La vida quotidiana. Infància: educar de 0 a 6 anys, 190, pp. 14-20. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/33026

Bassedas, E.; Huguet, T.; Solé, I. (2007). Aprendre i ensenyar a l’educació infantil. Graó.

Díez Navarro, M.C. (2013). 10 ideas clave. La Educación Infantil. Graó.

Diputació Barcelona (2018) Relació i treball amb les famílies a l’escola bressol municipal. https://www.diba.cat/documents/113226/127467/RelacioTreballFamiliesEBM.pdf/a02c4ddc-d519-4f7a-9349-6f1e67b947dd

Fabrés, M. (2009). Activisme?... calma!. Infància: educar de 0 a 6 anys, 171, pp. 8-12 https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/233301

Gather, M.; Maulini, O. (2010). La organización del trabajo escolar. Graó.

Goldschmied, E.; Jackson, S. (2024). La educación infantil de 0 a 3 años. Morata.

Kliass Kliass, S., (2018). L’art de posar límits. ING Edicions

Kliass Kliass, S., (2023). L’art de donar llibertat. Com acompanyar el joc i el moviment dels infants. ING Edicions

Lahora, C. (2010). La escolarización antes de los 3 años. Organización del aula y diez unidades didácticas. Narcea

Lleixa, T. (2005). La educación infantil 0-6 años. Paidotribo.

López, F. (2007). La escuela infantil: observatorio privilegiado de las desigualdades. Graó.

Malaguzzi, L. (2005). Els cent llenguatges dels infants. Los cien lenguajes de la infancia. Rosa Sensat.

Pelegrín, C. (2024) Situacions d’aprenentatge globalitzades. Una guía práctica. Horsori.

Pikler, E. (2021). Moverse en libertad. Desarrollo de la motricidad global. Narcea Ediciones.

Quinto Borghi, B. (2013). Educar en el 0-3. La práctica reflexiva en los nidi d'infanzia. Graó.

Somé, S. (2011). Recibiendo al Espíritu. Rituales africanos de bienvenida para la vida. Grupo CUDEC.

Thió, C. (2013). M’agrada la família que m’ha tocat. Eumo Editorial.

Zabalza, M. A. (2010). Didáctica de la educación infantil. Narcea.


Programari

No es preveu fer servir un programari específic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt