Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació Infantil | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L’assignatura està orientada a:
1. La vida quotidiana com a element estructurant de l'Educació Infantil.
2. Les necessitats dels nens i les nenes com a eix per a la intervenció educativa.
3. Els components de la vida quotidiana al centre i a l'aula d'Educació Infantil.
4. La intervenció educativa específica en el cicle de 0-3 de l'Educació Infantil.
5. La coordinació amb les famílies.
6. La planificació en equip de l'acció docent: eines i estratègies.
7. La intervenció en equip dins i fora del centre educatiu.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup | 15 | 0,6 | |
Seminari de lectura | 5 | 0,2 | |
Taller d'aprenentatge | 25 | 1 | |
Tipus: Supervisades | |||
Auto-avaluació, co-avaluació | 15 | 0,6 | |
Treball supervisat a l'aula i en tutoria | 15 | 0,6 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom individual i grupal | 75 | 3 |
Aquesta assignatura té una càrrega horària per l’estudiant de 150 hores repartides en: 75 de treball autònom, 30 hores de treball supervisat i d’avaluació i 45 hores de classes presencials distribuïdes tal i com es mostra en el quadre que hi ha a continuació.
El protagonista en el procés d’ensenyament i aprenentatge és l’estudiant i és sota aquesta premissa que s’ha planificat la metodologia de l’assignatura tal i com es mostra en el quadre que hi ha a continuació.
Perspectiva Inclusiva
Tenint en compte el Disseny Universal de l’Aprenentatge (DUA) i els principis d’equitat i inclusió promoguts per la Unió Europea (Declaració de Paris, 2015), el compromís assumit per la Facultat de Ciències de l’Educació i UAB pel que fa la inclusió educativa, i arran del Decret 150/2017 sobre el sistema educatiu inclusiu a Catalunya, el professorat d’aquesta assignatura reconeix el valor de la diversitat i es compromet a considerar la singularitat de les necessitats d’aprenentatge de l’estudiantat. En aquest sentit, es considerarà una perspectiva inclusiva incorporada transversalment en les pràctiques docents, activitats i produccions dels estudiants, i continguts a treballar.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi de 3 textos (seminaris) (avaluació individual) | 15% | 0 | 0 | 1 |
Autoavaluació (avaluació individual) | 5% | 0 | 0 | 1 |
Proposta de situació d'aprenentatge (avaluació grupal) | 25% | 0 | 0 | 1, 4, 5 |
Realització d'una prova escrita sobre el contingut teòric (avaluació individual). | 30% | 0 | 0 | 1, 3 |
Treball en els seminaris, realització i lliurament d'activitats pràctiques (avaluació grupal) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3 |
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats que es mostren en la graella que hi ha a continuació. L’assistència a les classes presencials de l’assignatura és obligatòria. L’estudiant que no assisteixi al 80%, com a mínim, de les sessions dirigides i a totes les sessions d’avaluació no podrà ser avaluat amb els instruments que a continuació es descriuen i es considerarà no presentat. A més, es considerarà no presentat l’alumne que no lliuri cap de les evidències d’avaluació establertes al llarg del curs.
Els justificants que algunes vegades es presenten en cas d’absència serveixen únicament per explicar l’absència, en cap cas són un eximent de la presencialitat. Només en els casos relacionats amb temes mèdics i judicials, i degudament documentats, el professor responsable de l’assignatura podrà arbitrar, si és possible, activitats complementàries que compensin la presencialitat exigida.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
Per poder superar l’assignatura s’han de presentar totes i cadascuna de les evidències que es proposen i s’han de realitzar les activitats d’autoavaluació, d’avaluació entre iguals i d’avaluació pel professorat.
Les activitats pràctiques estaran distribuïdes al llarg de tota l’assignatura en els diferents seminaris i temporitzades en la data d’inici de la pràctica i el lliurament es farà en acabar cada seminari dedicat acada pràctica.
Els treballs s’hauran de lliurar exclusivament a través del Campus Virtual, dins dels terminis establerts al cronograma de l’assignatura. No s’acceptaran lliuraments fora de termini ni per correu electrònic, excepte en casos degudament justificats i documentats, que hauran de ser comunicats al professorat.
El professorat farà la devolució de l'avaluació de les evidències en un màxim de 20 dies hàbils del calendari acadèmic. L’estudiant que vulgui revisar la nota haurà de fer-ho en els 15 dies posteriors a la seva publicació en l’horari de tutories establert.
Cal tenir present que l’alumne tindrà l’oportunitat de recuperar la matèria presentant-se i realitzant una prova escrita de recuperació amb una qualificació màxima de 5 (cinc).
La còpia i el plagi són robatoris intel·lectuals i, per tant, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero en tot el bloc on es situï el treball. En el cas de còpia entre dos alumnes, si no es pot saber qui ha copiat de qui, s’aplicarà la sanció a tots dos alumnes.
Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a.
Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. Podeu veure la documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial(IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i lareflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Totes les activitats avaluables estaran sotmeses a criteris formals, entre ells ortografia, redactat i presentació. Abans d’entregar una evidència d’aprenentatge, cal comprovar que s’ha escrit correctament les citacions en el text i referències bibliogràfiques seguint la normativa APA 7a. Ed.
Al llarg del curs es duran a terme diverses activitats d’avaluació, tant individuals com grupals.
La prova escrita (avaluació individual) es durà a terme 15/06/2026 i avaluarà el domini teòric dels continguts treballats. L’anàlisi de textos (avaluació individual) es desenvoluparà en tres seminaris pràctics, programats per als mesos de febrer, març i abril de 2026.
Paral·lelament, es realitzaran pràctiques grupals en els mesos de febrer, març, abril i maig de 2026. Aquestes pràctiques permetran als estudiants aplicar els coneixements adquirits i desenvolupar competències professionals a través de la cooperació i el treball aplicat. Així mateix, el disseny d’una situació d’aprenentatge, com a activitat grupal de caràcter integrador, també s’haurà de lliurar durant el mes de junyde 2026.
Les activitats que es podran recuperar seran la prova escrita (30% de la qualificació final) i el disseny de la situació d’aprenentatge (25% de la qualificació final), garantint així la possibilitat de recuperar fins a un 55% de la nota total de l’assignatura. La data de recuperació és 29/06/2026.
Avaluació única
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Amorós, E.; Hortal, A. (2013). 44 experiències 0-3. Graó.
Barbosa, C. (2013) La vida quotidiana. Infància: educar de 0 a 6 anys, 190, pp. 14-20. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/33026
Bassedas, E.; Huguet, T.; Solé, I. (2007). Aprendre i ensenyar a l’educació infantil. Graó.
Díez Navarro, M.C. (2013). 10 ideas clave. La Educación Infantil. Graó.
Diputació Barcelona (2018) Relació i treball amb les famílies a l’escola bressol municipal. https://www.diba.cat/documents/113226/127467/RelacioTreballFamiliesEBM.pdf/a02c4ddc-d519-4f7a-9349-6f1e67b947dd
Fabrés, M. (2009). Activisme?... calma!. Infància: educar de 0 a 6 anys, 171, pp. 8-12 https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/233301
Gather, M.; Maulini, O. (2010). La organización del trabajo escolar. Graó.
Goldschmied, E.; Jackson, S. (2024). La educación infantil de 0 a 3 años. Morata.
Kliass Kliass, S., (2018). L’art de posar límits. ING Edicions
Kliass Kliass, S., (2023). L’art de donar llibertat. Com acompanyar el joc i el moviment dels infants. ING Edicions
Lahora, C. (2010). La escolarización antes de los 3 años. Organización del aula y diez unidades didácticas. Narcea
Lleixa, T. (2005). La educación infantil 0-6 años. Paidotribo.
López, F. (2007). La escuela infantil: observatorio privilegiado de las desigualdades. Graó.
Malaguzzi, L. (2005). Els cent llenguatges dels infants. Los cien lenguajes de la infancia. Rosa Sensat.
Pelegrín, C. (2024) Situacions d’aprenentatge globalitzades. Una guía práctica. Horsori.
Pikler, E. (2021). Moverse en libertad. Desarrollo de la motricidad global. Narcea Ediciones.
Quinto Borghi, B. (2013). Educar en el 0-3. La práctica reflexiva en los nidi d'infanzia. Graó.
Somé, S. (2011). Recibiendo al Espíritu. Rituales africanos de bienvenida para la vida. Grupo CUDEC.
Thió, C. (2013). M’agrada la família que m’ha tocat. Eumo Editorial.
Zabalza, M. A. (2010). Didáctica de la educación infantil. Narcea.
No es preveu fer servir un programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |