Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Infància, Salut i Alimentació

Codi: 102005 Crèdits: 4
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Educació Infantil FB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Rafael Montiel Duarte
Correu electrònic:
rafael.montiel@uab.cat

Equip docent

Roser Pratdesaba Moreno

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És desitjable tenir aprovades les assignatures d’ Educació i Contextos Educatius (1r curs) i Societat, Família i Escola (2n curs).


Objectius

L’assignatura Infància, Salut i Alimentació té com a finalitat oferir als futurs professionals de l’educació infantil les eines bàsiques per promoure el benestar i el desenvolupament saludable dels infants des d’una perspectiva integral. Els objectius principals són:

-            Conèixer l’organització general del cos humà, els aparells i sistemes, i els processos fisiològics bàsics implicats en el creixement, la nutrició i el desenvolupament infantil.

-            Comprendre els principis fonamentals de la nutrició i l’alimentació saludable en la infància, així com els factors que poden afectar-los (hàbits, context socioeconòmic, cultura, etc.).

-            Analitzar la relació entre salut, alimentació, descans, moviment i desenvolupament emocional, i identificar pautes per afavorir hàbits saludables des de l’escola.

-            Desenvolupar recursos i estratègies per a una educació per a la salut, incloent-hi el coneixement del propi cos, l’autocura i la prevenció.

-            Adquirir competències bàsiques per facilitar la detecció precoç, actuar en col·laboració amb professionals de la salut i intervenir en situacions de primers auxilis a l’entorn educatiu.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar com orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període 0-6
  • Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
  • Col·laborar amb els professionals especialitzats per solucionar aquests trastorns.
  • Conèixer els principis bàsics d'un desenvolupament i comportament saludables.
  • Demostrar que coneix l'evolució dels fonaments de dietètica i higiene infantil.
  • Detectar carències afectives, alimentícies i de benestar que pertorbin el desenvolupament físic i psíquic adequat dels estudiants.
  • Identificar trastorns en la son, l'alimentació, el desenvolupament psicomotor, l'atenció i la percepció auditiva i visual.
  • Mantenir una actitud de respecte al medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques que atenguin a la igualtat de gènere, equitat i respecte als drets humans.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Comprendre que determinades actituds individuals poden tenir efectes en la salut de les persones que ens envolten i fomentar pràctiques responsables.
  3. Conèixer els principals hàbits per mantenir una bona higiene infantil.
  4. Conèixer els principis bàsics de la fisiologia humana, incloent el creixement i desenvolupament infantil i la diversitat humana.
  5. Conèixer els principis bàsics de la nutrició i de la composició d'una dieta equilibrada.
  6. Conèixer els recursos i xarxes que existeixen per establir col·laboracions entre els professionals de la salut i els educadors.
  7. Conèixer les bases d'una alimentació saludable.
  8. Detectar carències afectives, alimentàries i de benestar que pertorbin el desenvolupament físic i psíquic adequat dels estudiants.
  9. Entendre que la promoció de la salut en els nens inclou a tota la família.
  10. Identificar trastorns en la son, l'alimentació, el desenvolupament psicomotor, l'atenció i la percepció auditiva i visual.
  11. Ser conscient de la renovació constant del coneixement científic relacionat amb la salut i comprendre la importància de la permanent actualització i de la formació continuada.

Continguts

Salut i serveis sanitaris
Introducció als conceptes de salut i malaltia, nivells d’assistència i sistemes de salut, i el paper de l’educació sanitària des de l’escola infantil.

El cos humà i el desenvolupament
Organització general del cos humà, creixement i desenvolupament infantil, diversitat biològica i nocions bàsiques d’herència.

Alimentació, nutrició i hàbits saludables
Principis bàsics de la nutrició infantil, cultura alimentària i promoció d’hàbits saludables des de l’escola i la llar.

Aparells i sistemes corporals i funcions vitals
Coneixement dels principals aparells i sistemes del cos humà i la seva relació amb l’energia vital, el moviment, la regulació interna i la salut.

Educació per a la salut, detecció precoç i primers auxilis
Educació per a l’autocura, prevenció i promoció de la salut. Detecció precoç de trastorns o necessitats de salut i intervenció en situacions bàsiques de primers auxilis a l’entorn educatiu.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencial en gran grup 20 0,8 2, 3, 4, 6, 8, 11
Seminaris 10 0,4 2, 3, 4, 6, 8, 11
Tipus: Supervisades      
Avaluació 5 0,2 2, 3, 4, 6, 8, 11
Tutories 15 0,6 2, 3, 4, 6, 8, 11
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 50 2 2, 3, 4, 6, 8, 11

El protagonista en el procés d'ensenyament aprenentatge és l'estudiant i és sota aquesta premissa que s'ha planificat la metodologia de l'assignatura. Es realitzaran activitats formatives en petits grups, i s’incentivarà la participació mitjançant les eines digitals disponibles al Campus Virtual.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Control de la primera part del temari (individual) 40% 0 0 3, 4, 5, 7, 8, 10
Control de la segona part del temari (individual) 40% 0 0 3, 4, 5, 7, 8, 10
Recull d'evidències de les activitats realitzades a les classes presencials (les activitats plantejades a classe seran individuals i les de seminaris, poden ser tant individuals com en parelles) 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Per a poder aprovar l’assignatura s’ha d'obtenir una nota mitjana mínima de 5.

En aquesta nota es comptarà la nota mitjana dels controls (individuals i en format tipus test) sempre que aquesta sigui igual o superior a 4 (per a ser considerada en el càlcul de la mitjana dels controls la nota mínima de cada control haurà de ser de 4).

Hi haurà dos controls, en el grup de dimecres matí, el primer control serà dia 8 d’abril i el segon el dia 17 de juny. En el grup de divendres tarda, el primer control serà el dia 10 d’abril i el segon el 12 de juny.  

La recuperació del grup del dimecres matí serà dia 1r de juliol, i el 26 de juny es realitzarà la recuperació del grup de divendres tarda. A la recuperació només s'hi pot presentar l'alumnat que hagi suspès o no s'hagi presentat a algun dels dos controls.

Es realitzaran 10 hores de seminari al llarg de l'assignatura. Tot i que la metodologia de treball en cada un d'ells pot ser individual o en grup, s'haurà de lliurar un document final per a la seva avaluació individual. La mitjana de les activitats derivades dels seminaris haurà d'assolir el 4 per poder ser considerada de cara a la nota mitjana final de l'assignatura. 

Amb relació a les evidències de les activitats realitzades a les classes presencials, aquestes només es recolliran durant el període indicat pel professor. Per aquestes evidències no hi haurà recuperació.

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.

L’assistència a classe és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% de classes, tant de teoria com de seminaris. En cas contrari es considerarà "No Presentat". També s’obtindrà la qualificació de "No Presentat" si no es presenta a cap dels dos controls.

Les activitats realitzades a l'aula s'entregaran al llarg del semestre i seran retornades en un període no superior a 20 dies hàbils. Es farà servir preferencialment les eines d'entrega on-line disponibles al Campus Virtual, però els seminaris també hi haurà lliuraments presencials al final de la sessió.

Durant la realització dels controls d’avaluació, la còpia d'un altre company resultarà amb la qualificació d’un zero a l'activitat. En cas de reincidència, se suspendrà tota l'assignatura.

En l’avaluació d’activitats autònomes, la còpia o plagi de material constitueix una infracció greu, que resultarà amb la qualificació d’un zero a l'activitat. En cas de reincidència, es suspendrà tota l'assignatura.

Avaluació única: Tindrà lloc el 17 de juny de 2026 per al grup de dimecres i el 12 de juny per al grup de divendres; hi haurà un examen presencial en el que s'avaluarà el contingut teòric de tot el curs (80% de la nota) i es lliuraran totes les activitats dels seminaris de manera individual (20% de la nota) a través del campus virtual.  La nota mínima per poder fer mitjana de l'examen i els lliuraments dels seminaris ha de ser igual o superior al 4 en cadascuna de les parts.

 

Ús restringit de la Intel·ligència Artificial (IA)

Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció de textos o traduccions. Es poden contemplar altres situacions, sempre amb el vistiplau del o la professora. En tot cas, l’estudiant/a ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos greus.


Bibliografia

Cassan, A. (2009). El gran llibre del cos humà. (2ª edició). Barcelona: Ed. Parramón.

Chiras, D. D. (2015). Human Biology. (8th Edition). London: Jones and Bartlett Learning.

Generalitat de Catalunya. (1984). Educació per a la salut a l'escola. Orientacions i programes. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Estivill, E., Pin, G. (2016) Peditaría con sentido comun.(1ª Edición). Madrid: Debolsillo

Lissauer, T., Clayden, G. (2008). Texto ilustrado de Pediatría. (3ª Edición) Madrid: Elsevier España, S.L.

Organización Mundial de la Salud. Política de igualdad de genero. Recuperat de: https://www.paho.org/hq/index.php?option=com_content&view=article&id=2680%3Agender-equality-policy&catid=3344%3Agender&Itemid=4017&lang=es

Stuart I.F. . (2008). Fisiología Humana. (10ª Edició).Madrid:Mac GRaw-Hill interamericana.

Omeda. Enfermedades infantiles. Recuperat de: https://www.onmeda.es/enfermedades/enfermedades_infantiles.html

Openstax Anatomy & Physiology. https://openstax.org/details/books/anatomy-and-physiology(on-line open access)

 


Programari

No hi ha programari específic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 611 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 621 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 61 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 62 Català segon quadrimestre tarda