Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Didàctica del Coneixement del Medi Natural i Social en Educació Infantil I

Codi: 101989 Crèdits: 5
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Educació Infantil OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Neus Banqué Martínez
Correu electrònic:
neus.banque@uab.cat

Equip docent

Nuria Arís Redó
Neus Banqué Martínez
Elia Tena Gallego
Jordi Castellvi Mata

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap


Objectius

L'assignatura "Didàctica de coneixement del Medi natural i social en Educació Infantil I" és una assignatura obligatòria, centrada en una didàctica específica compartida per dues àrees de coneixement: les ciències socials i les ciències experimentals. És per això que l'assignatura està dissenyada amb moments de treball específic per a cada àrea, i amb moments on les dues àrees s'aborden de forma interdisciplinària.

Amb aquest plantejament es proposa treballar eixos que recull l'actual currículum d'Educació Infantil com 'Un infant que descobreix l'entorn amb curiositat' o 'Un infant que forma part de la diversitat del món que l'envolta' tot establint vincles amb les disciplines de referència com són la didàctica de les ciències socials i de les ciències experimentals. Es pretén així desenvolupar criteris didàctics basats en un coneixement del currículum, de les teories, models i principis sobre l’ensenyament i aprenentatge a l’educació infantil, i sobre una concepció del món natural i social orientada a conèixer i tractar problemes i/o fenomens socials, científics i ambientals rellevants en aquesta etapa. 

Objectius formatius:

1. Identificar i valorar les aportacions de les ciències experimentals i de les ciències socials com a àmbits culturals de la societat occidental i la seva rellevància en l’educació.  

2. Identificar les característiques d’una programació escolar i d'aula que incorpora la complexitat en el marc de l'educació per a la sostenibilitat, la igualtat d'oportunitats, la coeducació i la ciudadania global.

3. Analitzar el currículum d’educació infantil.

4. Conèixer les teories més rellevants, models i principis de l’ensenyament i aprenentatge de les ciències experimentals i de les ciències socials a l’educació infantil.

5. Analitzar situacions d'aprenentatge diverses que es donen a l’escola infantil i identificar-ne les finalitats i els continguts de ciències experimentals i de ciències socials que s’hi treballen, tot valorant-ne la seva adequació.


Competències

  • Adquirir coneixements sobre l'evolució del pensament, els costums, les creences i els moviments socials i polítics al llarg de la història.
  • Conèixer els fonaments científics, matemàtics i tecnològics del currículum d'aquesta etapa així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
  • Conèixer els moments més sobresortints de la història de les ciències i les tècniques i la seva transcendència.
  • Conèixer la metodologia científica i promoure el pensament científic i l'experimentació.
  • Demostrar que coneix i comprèn els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
  • Expressar-se adequadament oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
  • Fomentar experiències d'iniciació a les tecnologies de la informació i la comunicació.
  • Gestionar la informació relativa a l'àmbit professional per a la presa de decisions.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Mantenir una actitud de respecte al medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques que atenguin a la igualtat de gènere, equitat i respecte als drets humans.
  • Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la tasca docent.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  2. Capacitat d'analitzar una situació didàctica i fer-ne un diagnòstic sobre la seva pertinença a partir dels referents teòrics desenvolupats a l'assignatura.
  3. Capacitat de participar en activitats de contacte directe amb el medi natural i social de manera socialment i ambientalment responsable.
  4. Capacitat d'organització i de treball conjunt per dissenyar i executar un projecte de treball compartit.
  5. Capacitat per a fer presentacions orals i amb les noves tecnologies que tinguin una utilitat en l'àmbit professional.
  6. Capacitat per a realitzar petites investigacions que puguin ser utilitzades a l'educació infantil.
  7. Capacitat per a utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en el desenvolupament de l'assignatura.
  8. Capacitat per llegir, interpretar i utilitzar algun programa, projecte o instrument per a l'educació científica, social i ambiental a l'escola infantil.
  9. Coneixement de la teoria sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències experimentals i de les ciències socials que regeix el currículum de l'etapa d'educació infantil.
  10. Coneixement de moments històrics i fets científics rellevants i de com s'han utilitzat per orientar experiències concretes a l'educació infantil.
  11. Coneixement del currículum de l'àrea de descoberta de l'entorn d'educació infantil.
  12. Coneixement sobre l'evolució del pensament, els costums, les creences i els moviments socials i polítics al llarg de la història i de com s'han utilitzat per orientar experiències concretes a l'educació infantil.
  13. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.

Continguts

  1. Fonaments i perspectives de la intervenció educativa en la descoberta de l'entorn, des de la perspectiva de les ciències referents.
    1.1. Rellevància cultural de les ciències experimentals i socials per comprendre el món actual.
    1.2. Teories, models i principis de l'ensenyament i l'aprenentatge en l'educació infantil.
    1.3. L'educació per a la sostenibilitat, la igualtat d'oportunitats i el pensament crític a l'etapa d'educació infantil.

  2. Fonaments i perspectives de la intervenció educativa en la descoberta de l'entorn, des de la perspectiva del currículum.
    2.1. El currículum d'educació infantil corresponent als eixos relacionats amb la descoberta de l'entorn.
    2.2. Les finalitats del treball de la descoberta de l'entorn a l'educació infantil.
    2.3. Els continguts de la descoberta de l'entorn a l'educació infantil.

  3. Continguts de la descoberta de l'entorn i la seva aplicació didàctica a l'aula d'infantil.
    3.1. Espai i temps, perspectiva de gènere i pensament crític en la descoberta de l'entorn a l'educació infantil.
    3.2. Éssers vius, materials i energia en la descoberta de l'entorn a l'educació infantil.
    3.3. Anàlisi i implementació d'intervencions educatives relacionades amb els contingut relacionats amb la descoberta de l'entorn.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació continuada 6 0,24 1, 13
Exposicions per part del professorat i sortides pautades per treballar els continguts i qüestions bàsiques del temari i desenvolupar la competència digital docent. Es realitza amb tot el grup classe i/o de forma individual i autònoma. 30 1,2 2, 6, 7, 9, 10, 12
Treball d'anàlisi de documents, resolució de casos, o treball al laboratori on s'aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades en el gran grup. 12 0,48 3, 4, 11
Tipus: Autònomes      
Realitzar de lectures recomanades, cercar informació per a realitzar els treballs encomanats, redactar textos, preparar les presentacions orals i l'examen 77 3,08 1, 8, 9, 13

La metodologia docent està centrada en tres pilars importants:  

(a) oferir a l'alumnat una experiència directa de contacte amb el medi natural i social i amb les seves possibilitats educatives per a l'etapa d'educació infantil a través de sortides i activitats de laboratori didàctic;  

(b) dissenyar situacions d’aprenentatge per tal que l'alumnat desenvolupi noves maneres de mirar el treball educatiu al voltant del medi social i natural;  

(c) animar l'alumnat a llegir lectures i reflexionar al voltant de les idees claus que constitueixen fites culturals rellevants.  

Les sortides de camp que es poden plantejar en el marc de l’assignatura, poden correspondre als següents formats (a l'inici de l'assignatura es detallarà la concreció de les activitats): 

  • Visita a un museu o centre de ciència o altres institucions relacionades amb el contingut de l'assignatura, en l'horari establert per la institució (matí o tarda); 
  • i/o Activitat interdisciplinària, on es treballi de forma vivencial i directa la descoberta de l'entorn natural i social, en l'horari habitual de l'assignatura.

Aquestes sortides de camp són de caràcter obligatori, i poden requerir un desplaçament (Barcelona i/o rodalies) així com un cost econòmic a càrrec de l'estudiant, de fins a 10 màxim. En el cas que l’alumnat no pugui assistir el dia/hora programat, per motius justificats, es donarà una alternativa d’assistència en un altre dia/hora, de forma individual, i s’haurà d’aportar l’evidència de la realització de la sortida.  

Aquesta assignatura inclou activitatsper al desenvolupament de la Competència Digital Docent. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitat en grup de treballs vincultats als seminaris didàctics. 45% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 11, 13
Activitat individual de reflexió sobre els continguts i les lectures treballades i/o proposades a l'assignatura 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Activitat individual de sortida de camp: activitat interdisciplinar vinculada a la descoberta de l'entorn. 15% 0 0 2, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 12

L’Avaluació Continuada de l’assignatura es desenvolupa al llarg del període de docència i es concreta amb una ponderació del 55% per a l’avaluació individual i del 45% per a l’avaluació en grup. Aquesta s’articula mitjançant el lliurament de 3 activitats d’avaluació, de tipologies diverses i distribuïdes al llarg de l’assignatura, de la següent manera: 

1. Activitat individual de reflexió (40% ponderació nota final). Aquesta és una activitat d’avaluació escrita basada en la reflexió i l’aprofundiment dels continguts treballats i de les lectures de l’assignatura. Es durà a terme en les següents dates: 

a) Grup 61 (dimarts matí): 13/gener/2026 

b) Grup 62 (divendres tarda):  16/gener/2026 

2. Activitat individual de sortida camp (15% ponderació nota final). Aquesta és una activitat d’avaluació pràctica vinculada a la sortida de camp que es concreti, i que, des d’una perspectiva interdisciplinària, s’haurà de relacionar amb la descoberta i exploració de l’entorn. Es lliurarà l’activitat individual, en les següents dates: 

a) Grup 61 (dimarts matí): una setmana després d’acabar el “Bloc de les Sortides”. 

b) Grup 62 (divendres tarda): unasetmana després d’acabar el “Bloc de les Sortides”. 

3. Activitat en grup de treballs de seminaris (45% ponderació nota final). Aquesta és una activitat d’avaluació que requereix l’elaboració de treballs vinculats a les tasques desenvolupades als seminaris didàctics, amb l’objectiu de reflexionar i/o posar en pràctica recursos didàctics vinculats a la didàctica del medi a l’Educació Infantil. Els treballs elaborats en grup es lliuraran en les següents dates: 

a) Grup 61 (dimarts matí): Una setmana després d’acabar cadascun dels Seminaris que requereixi un lliurament; i en el cas global, una setmana després d’acabar el darrer seminari didàctic.  

b) Grup 62 (divendres tarda): Una setmana després d’acabar cadascun dels Seminaris que requereixi informe/documentació; i en el cas global, una setmana després d’acabar el darrer seminari didàctic.  

L’assignatura acull l’opció de l’Avaluació Única, que es concreta amb una ponderació del 100% per a l’avaluació individual. Aquesta s’articula mitjançant el lliurament de 4 activitats d’avaluació, de la següent manera: 

  1. Activitat de reflexió (35% ponderació nota final). Aquesta és una activitat d’avaluació escrita basada en la reflexió i l’aprofundiment dels continguts treballats i de les lectures de l’assignatura.  
  2. Activitat de sortida camp (10% ponderació nota final). Aquesta és una activitat d’avaluació pràctica vinculada a la sortida de camp que es concreti, i que, des d’una perspectiva interdisciplinària, s’haurà de relacionar amb la descoberta i exploració de l’entorn.  
  3. Activitat de treballs de seminaris (40% ponderació nota final). Aquesta és una activitat d’avaluació que requereix l’elaboració de treballs vinculats a les tasques desenvolupades als seminaris didàctics, amb l’objectiu de reflexionar i/o posar en pràctica recursos didàctics vinculats a la didàctica del medi a l’Educació Infantil.  
  4. Activitat d’argumentació oral (15% ponderació nota final). Aquesta és una activitat d’avaluació que consisteix en una entrevista personal oral d’argumentació i defensa de les tres altres activitats d’avaluació elaborades, així com de demostració del domini del contingut de l’assignatura. 

La data de lliurament de les activitats d’avaluació única és: 

a) Grup 61 (dimarts matí): 13/gener/2026 

b) Grup 62 (divendres tarda):  16/gener/2026 

Les característiques i concreció del desenvolupament i lliurament de totes les activitats s'explicarà a l'inici de l'assignatura. Les activitats d’avaluació tindran un retorn /qualificació per part de l’equip docent de l’assignatura, en un període no superior a 20 dies hàbils del calendari acadèmic. L’estudiantat que vulgui revisar la nota podrà fer-ho en una tutoria específica d’avaluació i revisió fixada prèviament per l’equip docent. 

 

Els requisits i criteris que s’exigeixen per a poder superar l’avaluació continuada i l’avaluació única de l’assignatura són els següents: 

  • L’alumnat ha d’haver aprovat cadascuna de les 3 (AC) o 4 (AU) activitats d’avaluació (passat el procés de recuperació, si s’escau), amb una nota mínima de 5, perquè es faci la mitjana de la nota de les activitats i s'obtingui la qualificació final de l'assignatura.  
  • L’alumnat ha d’haver assistit a un mínim d'un 80% de les sessions de l’assignatura, i les sessions pràctiques (seminaris i sortides) són totes de caràcter obligatori. En cas de no complir amb aquest requisit d'assistència, es considerarà no presentat. Els justificants que es presentin en cas d'absència, serveixen únicament per explicar l'absència, en cap cas són un eximent de la presència. 
  • L’alumnat ha de mostrar una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua catalana. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, ortogràfica i gramatical a més de la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada 'no avaluada' o suspesa si la professora o professor considera que no compleix aquests requisits. 
  • L’alumnat ha de mostrar una actitud compatible amb la professió docent. Algunes competències que es tindran en compte són: escolta activa, respecte, participació, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, ús del mòbil adequat, etc. En les activitats de grup, una o més actituds incorrectes poden abaixar la nota individual. Per tant, podrà ser que les i els membres d'un mateix grup no tinguin la mateixa qualificació en l'activitat d'avaluació. 
  • Les activitats d’avaluació hauran de complir amb els requisits formals propis d’un treball acadèmic. Per exemple, es recomana comprovar que s'han escrit correctament les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativa APA 7. 

 

NO AVALUABLE. Es considerarà com a no avaluable aquell alumnat que no compleixi el requisit d'assistència i que no hagi pogut aportar prou evidències d’avaluació (ha presentant un mínim de dues terceres parts de les activitats d'avaluació demanades). En aquest cas no es podrà optar al procés de recuperació. 

 

RECUPERACIÓ. Tenint en compte la normativa acadèmica de la UAB, per poder accedir al procés de recuperació de l’avaluació que contempla l’assignatura, s’exigeixen els criteris següents: 

  • Totes les activitats d’avaluació de l’assignatura són recuperables, sempre i quan l’alumnat hagi estat avaluat prèviament de l’activitat d’avaluació a recuperar.  
  • No obstant això, per accedir al procés de recuperació cal tenir una qualificació mínima en la mitjana de l'assignatura de 3,5. En cas que no sigui així no es podrà optar a la recuperació i l’assignatura quedarà suspesa automàticament. 
  • L’alumnat ha d’haver complert els criteris exigits per a l’Avaluació de l’assignatura. 
  • L’alumnat ha complert amb els criteris de transparència amb relació a l’ús de la IA*. 
  • L’alumnat no ha infringit la normativa en matèria de còpia o plagi**.  

La nota màxima a la qual es pot optar en el procés de recuperació és d’un 5 sobre 10, a l’activitat per la qual s’estigui recuperant. Aquesta nota farà mitjana amb la resta de notes de les activitats d’avaluació.  

Les dates del procés de recuperació d’Avaluació Continuada i Única són: 

a) Grup 61 (dimarts matí): 03/febrer/2026 (a partir de les 18h, ja que hi ha estada intensiva de Pràcticum III). 

b) Grup 62 (divendres tarda): 06/febrer/2026 (a partir de les 18h, ja que hi ha estada intensiva de Pràcticum III). 

PROVA DE SÍNTESI. A partir de la segona matrícula a l’assignatura, l’avaluació de l’assignatura es pot realitzar a partir d’una prova de síntesi que permeti avaluar els resultats d’aprenentatge definits en aquesta Guia Docent. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi. La data d’aquesta prova és la següent:   

a) Grup 61 (dimarts matí): 13/gener/2026 

b) Grup 62 (divendres tarda):  16/gener/2026 

  

* En aquesta assignatura, només es permet l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) en l’activitat vinculada a la sortida de camp, i en l’activitat vinculada als seminaris didàctics. El seu ús és restringit a tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions d’articles en un idioma diferent del d’ús habitual de la docència. En cas que se’n faci ús, l'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquestes activitats avaluables es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. 

** D'acord amb la normativa acadèmica de la UAB, la copia o plagi en qualsevol tipus d'activitat d'avaluació constitueixen un delicte, i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d'un treball individual a classe, el professor/a considera que un alumne/a està intentant copiar o se li descobreixalgun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació i, per tant, tindràsuspesa l'assignatura. Es considerarà que un treball, activitat o examen està "copiat" quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està "plagiat" quan es presenta com a propi una part d'un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. 


Bibliografia

La bibliografía elaborada considera la perspectiva de gènere i té el predomini d’autores.

Aranda, A. M. (2003). Didáctica del conocimiento del medio social y cultural a educación infantil. Sintesis.

Aranda, A. M. (2016). Didáctica de las Ciencias Sociales en Educación Infantil. Síntesis.

Arcà, M. (1995). El procés d’aprenentatge. De l’experiència concreta al pensament abstracte. ICE Universitat de Lleida.

Arcà, M. i Mazolli, P. (1990). Fer, parlar, entendre. Educació científica a nivell de pre escolar. Papers. Documents. ∑l clik científic de tres a set anys. Barcelona: Museu de la Ciència.

Bassedas, E. i Huguet, T. i Solé, I. (1997). Aprendre a ensenyar a l’educació infantil. Barcelona: Graó.

Batllori, R., del Carmen Martín, L., Falgàs, M., Romero Diaz, A., & Oller, M. (2010). Identidad, diversidad y ciudadanía. Motivo de innovación curricular en algunos (siete) centros de educación infantil y primaria. En J. Pagès i N. González-Monfort (Eds.), La construcció de les identitats i l'ensenyament de les Ciències Socials, de la Geografia i de la Història (pp. 121-128). Universitat Autònoma de Barcelona.

Bonil, J. i Calafell,G.(2006). Los retos actuales de la Educación Científica .Praxis, Octubre 2006, p.25/1--‐25/16.

Bonil, J. i Pujol, RM. (2005). Observar i mantenir grills a l'aula per construir el model d'ésser viu Perspectiva Escolar, 293, 55-59.

Castellví, J. (2024). Medi social a educació infantil. Com aprenem sobre medi social a l'escola? Universitat Autònoma de Barcelona.

Cuenca, J. M. (2008). La enseñanza y el aprendizaje de las ciencias sociales en Educación Infantil. En R. M. Ávila, A. Cruz y M. C. Díez-Bedmar (Eds.), Didáctica de las Ciencias Sociales, currículo escolar y formación del profesorado, (pàg. 289-310). Asociación Universitaria del Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales/Universidad de Jaén.

Departament d'Educació (2023). Currículum, DECRET 21/2023, de 7 de febrer, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació infantil. Generalitat de Catalunya. https://projectes.xtec.cat/nou-curriculum/educacio-infantil/decret-educacio-infantil/

Feliu-Torruella, M., & Jiménez Torregrosa, L. (2015). Descobreixo, descobreixen, descobrim junts. Guix d'infantil, (82), 26-26.

Feliu, M. & Jiménez, L. (Coords.) (2015). Ciencias sociales y educación infantil.Cuando despertó el mundo estaba allí. Graó.

Gimeno, J. (coord.)  (2008). Educar por competencias, ¿Qué hay de nuevo? Ed. Morata.

González Milea, A. (2022). Ética, estética y política de la complejidad en la escuela: enseñar competencias sociales en educación infantil. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 13(25). https://doi.org/10.23913/ride.v13i25.1325

González Milea, A. (2022). Literacidad Crítica en la primera infancia: mito o realidad. En J. C. Bel, J. C. Colomer & N. De Alba (Eds.), Repensar el currículum de ciencias sociales: prácticas educativas para una ciudadanía crítica (pp. 569-576). Tirant Lo Blanc.

Gudín, E. (2015). Didáctica de las Ciencias Sociales en Educación Infantil. Unir Editorial.

Hannoun, H. (1977). El niño conquistael medio. Kapelusz.

Hart, R. A. (2001). La participaciónde los niños en el desarrollo sostenible. Barcelona: PAU Education-UNICEF.

Hernández, L., & Pagès, L. (2014, septiembre). La enseñanza y el aprendizaje del tiempo histórico en la educación infantil. Ponencia presentada en el Quinto Encuentro Nacional de Docencia, Difusión en Investigación en Enseñanza de la Historia, Guadalajara, Jalisco, México. Red de Especialistas en Docencia, Difusión e Investigación en Enseñanza de la Historia (REDDIEH).

Hinojosa, O., & Wilson-Daily, A. E. (2015). Método muñecos persona: una estrategia innovadora para trabajar la empatía y la invisibilidad de personas en el aula de infantil. En A. M. Hernández Carretero, C. R. García Ruíz, & J. L. de la Montaña Conchiña (Eds.), Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro: Recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas (pp. 215-217). AUPDCS.

Jiménez-Fontana, R. & Gallego-Noche, B. (coord.) (2025) Cultivar la mirada científica para conocer el mundo. Una propuesta educativa para 0 a 3 años. Graó.

López-Torres, E., Carril-Merino, M. T., & Alonso-Neila, E. (2022). ApS con fuentes orales para hacer frente a la España vaciada en Educación Infantil. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (43), 53-70.

Luque Revuelto, R. M., Martínez Medina, R., Priego-de-Montiano, G. & García-Morís, R. (2019). Espacio geográfico y tiempo histórico en la literatura infantil y los relatos viajeros. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 8(3),  55-63.

Martí, J (2006). Les idees científiques dels infants i l'ensenyament de les ciències a l'escola primària. Reflexions Educatives. 19-26

Mendioroz-Lacambra, A. (2013). Empleo de la Historia del Arte para la adquisición de nociones estructurantes del área de Conocimiento del Entorno en Educación Infantil: espacio y tiempo. Arte, Individuo Y Sociedad25(3), 393-405. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2013.v25.n3.39314

Muzzi, S., González, N. & Girbau, L. (2019). La formación del profesorado de Educación Infantil en Didáctica de las Ciencias sociales. Prácticas innovadoras para la transformación de la sociedad. Comunicación en el XXX Simposio Internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales, Lisboa, 9-11 d'abril 2019.

Pedreira Álvarez, M; Cantó Doménech, J; Mateo González, E. (2023). Monográfico: Aprendizaje de las ciencias en Educación Infantil. Revista Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, núm.45.

Pedreira Álvarez, M. (coord). (2019). Ciencia en la primera infancia. 49+1 propuestas en libre elección. Graó.

Pedreira, M., y Márquez, C. (2016). Espacios generadores de conocimiento. Cuadernos de Pedagogía, 466, 46-49.

Pedreira, M. i Feu, T. (2006). Pensar, fer i parlar per aprendre ciències a l’educació infantil. Curs d’actualització de l’ensenyament-aprenentatge de les ciències al’educació infantil i primària. Barcelona: Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya. http://www.xtec.es/formacio

Puerta Sánchez, S. & González Barea, E. M. (2015). Reproducción de los estereotipos de género en Educación Infantil a través de los juegos y juguetes, Revista de Investigación en la Escuela, 85, 63-74.

Puig Gutiérrez, M. & Guerrero Onieva, C. (2013). Las Ciencias Sociales en la Educación Infantil. En III Jornadas de Innovación Docente. Innovación Educativa: respuesta en tiempos de incertidumbre Sevilla, España: Universidad de Sevilla. Facultad de Ciencias de la Educación.

Pujol, R. M. (1999). Ambientalització i escola. Perspectiva Escolar, 235, 2-7.

Pujol, R. M. (2001). Les ciències més que mai poden ser una eina per formar ciutadans i ciutadanes. Perspectiva escolar, 257, 2-8.

Rivero Gracia, M. P. (Coord.). (2015). Didáctica de las ciencias sociales para educación infantil. Mira.

Sanmartí, N. (2006). Aprendre Ciències. Connectar l’experiència,el pensament i la parla a través de models. Curs d’actualització de l’ensenyament-aprenentatge de les ciències a l’educació infantil i primària. Barcelona: Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya. http://www.xtec.es/formacio

Speroni, M. del C., Vitto, V. del, & Lista, S. (Ed.). (2014). Didáctica de las ciencias sociales en el nivel inicial. Bonum.

Tonucci, F. (1993). Hacia una propuesta de educación ambiental coherente. Aula, 12, 82-83.

Tonucci, F. (1997). La ciutat dels infants. Barcanova.

Tur, G. (2007). Reflexió entorn a les competències del mestre. Proposta de decàleg. Materials de la UOC. 

Varela, B., & Ferrero, L. (2007). Las ciencias sociales en el nivel inicial.Andamios para futuros/as ciudadanos/as. Ediciones Colihue.

Wood, L. i Holden, C. (2007). Ensenyar història als més petits. Zenobita Edicions.

 

Webs d'interès

ARC. Espai al servei dels mestres i professorat amb propostes docents de qualitat. https://apliense.xtec.cat/arc/

Association Internationale Pikler (LÓCZY) http://www.aipl.org/

Centre de Documentació i Experimentació en Ciències i Tecnologia (Dept. d’Eensenyament): www.xtec.es/cdec

El safareig: educació infantil i natura (AAMM RosaSensat): www.elsafaeig.org/

Senderi-Educacióen Valors: http://www.senderi.org

Tallers d'expressió i educació creadora: Diraya. http://www.dirayaexpresion.es/

Tresor de recursos. Recursos per a una avaluació formadora i un aprenentatge gratificant. https://tresorderecursos.com/

Xtec-Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya:  http://www.xtec.es

Zona Clic: http://clic.xtec.net/ca/

 

Revistes d'educació infantil

Graó 0-6. Revista de l’editorial Graó.

Infància. Revista de l’Associació de Mestres Rosa Sensat

Infància-Europa. Revista de l’Associació deMestres RosaSensat

Viure en família. Revista (per a pares i mares) de l’editorial Graó


Programari

No es requereix de programari específic. 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 611 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 612 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 613 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 621 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 622 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 623 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 611 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 612 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 613 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 621 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 622 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 623 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 61 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 62 Català primer quadrimestre tarda