Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació Infantil | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomanable que l'estudiant hagi cursat l’assignatura Didàctica del Coneixement del medi Social i Natural en Educació Infantil I.
L'assignatura Didàctica del Coneixement del Medi Natural i Social en Ed.Infantil II suposa una assignatura que dóna continuïtat i completa el procés d’aprenentatge de l’assignatura Didàctica del Coneixement del Medi Natural i Social I. La nova assignatura proposa desenvolupar les competències professionals relacionades amb l’aplicació a l’aula dels coneixements adquirits a l’assignatura anterior i la capacitat de justificar adequadament la seva pràctica. Es centra en el coneixement, l’anàlisi i el disseny de situacions d'aprenentatge vinculats a la descoberta de l’entorn natural i social a l’educació infantil.
Objectius formatius:
1. Models d’intervencions educatives vinculats a la descoberta de l’entorn.
1.1 Models didàctics de l’ensenyament i aprenentatge vinculats a la descoberta de l’entorn. Concepció constructivista.
1.2 Enfocament sociocultural de l’ensenyament i l’aprenentatge de les ciències socials i experimentals, concepcions dels mestre i estils docents.
1.3 Anàlisi d’estudis de cas reals presentats pels propis professionals.
2. Formes d’organitzar el treball vinculat a la descoberta de l’entorn a l'Educació Infantil: racons, projectes, materials i espais.
2.1 L’organització del treball vinculat a la descoberta de l’entorn a l’aula d’infantil.
2.2 El dia a dia a l’aula: Activitats quotidianes, rutines, rituals i festes. La descoberta de l’entorn en situacions d'aprenentatge interdisciplinàries i globalitzadores.
2.3 Exemples de projectes interdisciplinars o globalitzadors.
3. Disseny de situacions d'aprenentatge vinculades a la descoberta de l’entorn.
3.1 Emmarcament, situació d’aprenentatge i temporització.
3.2 Currículum: selecció i seqüenciació de sabers, eixos, metodologies i competències.
3.3 Activitats, materials, agrupació infants, orientacions del mestre.
3.4 Sistema d’avaluació.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Anàlisi de diferents models de seqüències didàctiques, situacions d'aprenentatge i projectes aplicats a les aules d'infantil. | 12 | 0,48 | 1 |
Elaboració de treballs fets col·laborativament | 8 | 0,32 | 3, 8 |
Exposions per part del docent interelacionades amb estratègies inductives per facilitar el diàleg i la construcció del coneixement compartit. | 8 | 0,32 | 8 |
Reconeixement i valoració des d'una perpsectiva globalitzadora i integradora de les situacions d'e/a analitzades. | 8 | 0,32 | 1 |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi de materials curriculars i experiències d'implementació a l'aula | 6 | 0,24 | 4, 8 |
Debats, exposicions i converses argumentades | 4 | 0,16 | 1 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració individual de treball de reflexió | 15 | 0,6 | 1, 3 |
Lectura, comprensió i anàlisi al voltant de textos proposats | 15 | 0,6 | 8 |
Recerca d'informació i recursos didàctics | 12 | 0,48 | 1 |
En aquesta assignatura, es dona continuïtat a la Didàctica de Coneixement del medi natural i social I, però es farà èmfasi especial al disseny i a l'aplicació de propostes didàctiques i situacions d'aprenentatge a l'aula d'infantil, analitzades de manera crítica i argumentativa a partir dels principis didàctics treballats de les dues disciplines referents: ciències socials i ciències experimentals.
La metodologia docent està centrada en tres eixos importants:
a) permetre a l'alumnat experimentar, en el seu propi procés formatiu, que l'aprenentatge és un acte social i personal al mateix temps, que posa en funcionament i de manera simultània aspectes racionals i emocionals;
b) mantenir una dinàmica interactiva i un clima distès que afavoreixi la participació i el compromís personal en el propi aprenentatge i en el dels companys i de les companyes de grup;
c) l’equip docent actua com a facilitador del procés d’ensenyament i aprenentatge de l’alumnat, on es demana on rol actiu i autònom per a l’assoliment dels reptes proposats.
L’assignatura es desenvolupa a través de diverses activitats formatives que combinen sessions dirigides, activitats supervisades, treball autònom de l’estudiant i espais de seguiment i avaluació.
o Visita a un museu o centre de ciència o altres institucions relacionades amb el contingut de l'assignatura, en l'horari establert per la institució (matí o tarda);
o i/o Activitat interdisciplinària, on es treballi de forma vivencial i directa la descoberta de l'entorn natural i social, en l'horari habitual de l'assignatura. Aquestes sortides de camp són de caràcter obligatori, i poden requerir un desplaçament (Barcelona i/o rodalies) així com un cost econòmic a càrrec de l'estudiant, de fins a 10€ màxim. En el cas que l’alumnat no pugui assistir el dia/hora programat, per motius justificats, es donarà una alternativa d’assistència en una altre dia/hora, de forma individual, i s’haurà d’aportar l’evidència de la realització de la sortida.
Aquesta assignatura inclou activitats per al desenvolupament de la Competència Digital Docent.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat en grup de disseny de propostes didàctiques per a l'EI que incorporin els principis de la didàctica treballats. | 45% | 4,5 | 0,18 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Activitat individual de reflexió i presentació (oral/escrita) del disseny de les propostes didàctiques. | 40% | 5,5 | 0,22 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Activitat individual de seguiment i participació, i desenvolupament de la competència digital docent. | 15% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
L’Avaluació Continuada de l’assignatura es desenvolupa al llarg del període de docència i es concreta amb una ponderació del 55% per a l’avaluació individual i del 45% per a l’avaluació en grup. Aquesta s’articula mitjançant el lliurament de 3 activitats d’avaluació, de tipologies diverses i distribuïdes al llarg de l’assignatura, de la següent manera:
1. Activitat individual de reflexió (40% ponderació nota final). Aquesta és una activitat d’avaluació escrita i/o oral basada en la reflexió i l’aprofundiment dels recursos didàctics dissenyats sobre el medi natural i social. Es lliurarà / durà a terme en les següents dates:
a) Grup 61 (dimarts matí): 05/maig/2026 (activitat de M.Natural) i 26/maig/2026 (activitat de M.Social)
b) Grup 62 (dimecres tarda): 06/maig/2026 (activitat de M.Natural) i 27/maig/2026 (activitat de M.Social)
2. Activitat individual de seguiment i participació (15% ponderació nota final). Aquesta és una activitat de valoració, seguiment i participació en el treball en grup a partir d’evidències breus i argumentatives al llarg del procés d’avaluació continuada. Es durà a terme en les següents dates:
a) Grup 61 (dimarts matí): en dos moments de l’assignatura (una setmana després del lliurament intermedi i final del disseny dels recursos didàctics);
b) Grup 62 (dimecres tarda): en dos moments de l’assignatura (una setmana després del lliurament intermedi i final del disseny dels recursos didàctics);
3. Activitat en grup de disseny de propostes didàctiques (45% ponderació nota final). Aquesta és una activitat d’avaluació que demanda el disseny, presentació i/o implementació de recursos didàctics i situacions d’aprenentatge per a l’EI que incorporin els principis de la didàctica del Medi. Els materials elaborats en grup es lliuraran en les següents dates:
a) Grup 61 (dimarts matí): 28/abril/2026 (activitat de M.Natural)* 26/maig/2026 (activitat de M.Social).
b) Grup 62 (dimecres tarda): 28/abril/2026 (activitat de M.Natural)* i 27/maig/2026 (activitat de M.Social)
* Atenció: L'activitat d'avaluació en grup de medi Natural, tant al Grup 61 com al Grup 62, suposarà la participació en la Mostra d'Espais didàctics per a treballar les ciències a l'Educació Infantil. Aquesta activitat es realitzarà en horari de matí dins l’Escola Bellaterra, amb tot l’alumnat d’Educació Infantil de l’escola. La participació en aquesta activitat suposa, per tant, que l'estudiant del grup 62, canviï el dia/hora de docència habitual de l'assignatura per participar en aquesta activitat avaluativa. L’estudiantat que per motius professionals ho requereixi, podrà sol·licitar un certificat de participació en unaactivitat avaluativa de l’assignatura i/o una opció alternativa.
L’assignatura acull l’opció de l’Avaluació Única, que es concreta amb una ponderació del 100% per a l’avaluació individual. Aquesta s’articula mitjançant el lliurament de 3 activitats d’avaluació, de la següent manera:
1. Activitat de reflexió (40% ponderació nota final). Aquesta és una activitat d’avaluació escrita basada en la reflexió i l’aprofundiment dels recursos didàctics dissenyats sobre el medi natural i social.
2. Activitat de disseny de propostes didàctiques (45% ponderació nota final). Aquesta és una activitat d’avaluació que demanda el disseny (i implementació, si es considera) de recursos didàctics i situacions d’aprenentatge per a l’EI que incorporin els principis de la didàctica del Medi.
3. Activitat d’argumentació oral (15% ponderació nota final). Aquesta és una activitat d’avaluació que consisteix en una entrevista personal oral d’argumentació i defensa de les dues altres activitats d’avaluació elaborades, així com de demostració del domini del contingut de l’assignatura.
La data de lliurament de les activitats d’avaluació única és:
a) Grup 61 (dimarts matí): 26/maig/2026
b) Grup 62 (dimecres tarda): 27/maig/2026
Les característiques i concreció del desenvolupament i lliurament de totes les activitats s'explicarà a l'inici de l'assignatura. Les activitats d’avaluació tindran un retorn /qualificació per part de l’equip docent de l’assignatura, en un període no superior a 20 dies hàbils del calendari acadèmic. L’estudiantat que vulgui revisar la nota podrà fer-ho en una tutoria específica d’avaluació i revisió fixada prèviament per l’equip docent.
Els requisits i criteris que s’exigeixen per a poder superar l’avaluació continuada i l’avaluació única de l’assignatura són els següents:
NO AVALUABLE. Es considerarà com a no avaluable aquell alumnat que no compleixi el requisit d'assistència i que no hagi pogut aportar prou evidències d’avaluació (ha presentant un mínim de dues terceres parts de les activitats d'avaluació demanades). En aquest cas no es podrà optar al procés de recuperació.
RECUPERACIÓ. Tenint en compte la normativa acadèmica de la UAB, per poder accedir al procés de recuperació de l’avaluació que contempla l’assignatura, s’exigeixen els criteris següents:
La nota màxima a la qual es pot optar en el procés de recuperació és d’un 5 sobre 10, a l’activitat per la qual s’estigui recuperant. Aquesta nota farà mitjana amb la resta de notes de les activitats d’avaluació.
La data prevista per al procés de recuperació del procés l’Avaluació Continuada i Única és:
a) Grup 61 (dimarts matí): 16/juny/2026
b) Grup 62 (dimecres tarda): 17/juny/2026
PROVA DE SÍNTESI. A partir de la segona matrícula a l’assignatura, l’avaluació de l’assignatura espot realitzar a partird’una prova de síntesi que permeti avaluar els resultats d’aprenentatge definits en aquesta Guia Docent. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi. La data d’aquesta prova es ralitzarà:
a) Grup 61 (dimarts matí): 26/maig/2026
b) Grup 62 (dimecres tarda): 27/maig/2026
* En aquesta assignatura, només es permet l'ús de tecnologies d' intel·ligència artificial (IA) en l’activitat d’avaluació vinculada a la sortida de camp, i en vinculada als seminaris didàctics. El seu ús és restringit a tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions d’articles en un idioma diferent del d’ús habitual de la docència. En cas que se’n faci ús, l'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquestes activitats avaluables es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
** D'acord amb la normativa acadèmica de la UAB, lacopia o plagi en qualsevol tipus d'activitat d'avaluació constitueixen un delicte, i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignaturaperdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d'un treball individual a classe, el professor/a considera que un alumne/a està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació i, per tant, tindrà suspesa l'assignatura. Es considerarà que un treball, activitat o examen està "copiat" quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està "plagiat" quan es presenta com a propi una part d'un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital.
Bibliografía elaborada amb perspectiva de gènere amb predomini d’autores.
Altimir, D. (2011). Conversa amb Maria Teresa Feu: La intel·ligència dels nens i nenes es troba a la punta dels dits. Infància, 179, 40-42.
Calaf, R., Gutiérrez, S., & Suárez, M. A. (2016). Desvelar competencias vinculadas con el conocimiento escolar de las CCSS mediante la evaluación educativa del museo. Enseñanza de las Ciencias, 15, 89-98.
Cañal de León, P. (2007). L’alfabetització científica a la infància. Guix d’infantil, 33, 5-9.
Castellví, J. (2024). Medi social a educació infantil. Com aprenem sobre medi social a l'escola? Universitat Autònoma de Barcelona.
Cols, C. (2011). L’entorn, font de coneixements. Infància, 180, 14-20.
Cuenca, J. M., & Estepa, J. (2005). La caja genealógica: fuentes y tiempo en Educación Infantil. Una propuesta para trabajar con maestros en formación inicial. Quaderns Digitals, 37.
Cuenca, J. M. (2014). El papel del patrimonio en los centros educativos: hacia la socialización patrimonial. Tejuelo, 19, 76-96.
Feliu, M., & Jiménez, L. (Coords.). (2015). Ciencias sociales y educación infantil. Cuando despertó el mundo estaba allí. Graó.
Fontal, O., & Ibáñez, A. (2015). Estrategias e instrumentos para la educación patrimonial en España. Educatio Siglo XXI, 33(1), 15-32.
Fontal, O., & Marín, S. (2018). Nudos Patrimoniales. Análisis de los vínculos de las personas con el patrimonio personal. Arte, Individuo y Sociedad, 30(3), 483-500.
Fontal, O., Sánchez-Macías, I., & Cepeda, J. (2018). Personas y patrimonios: análisis del contenidode textos que abordan los enlaces identitarios. Midas. Museos e Estudios Interdisciplinares, 9.
Fontal, O., & Castro, J. de. (2023). El patrimonio cultural en la educación artística: del análisis del currículum a la mejora de la formación inicial del profesorado en Educación Primaria. Arte Avance en línea, 1-23.
González-Monfort, N. (2007). El valor educativo y el uso didáctico del patrimonio cultural. Educación primaria. Orientaciones y recursos (6-12 años). En Educación Primaria (pp. 468/207-468/262). Wolters Kluwer España-Educación.
González-Monfort, N. (2008). Una investigación cualitativa y etnográfica sobre el valor educativo y el uso didáctico del patrimonio cultural. Enseñanza de las Ciencias Sociales: Revista de Investigación, 7, 23-26.
González-Monfort, N. (2011). La presencia del patrimonio cultural en los currícula de educación infantil, primaria y secundaria obligatoria en España. Patrimonio Cultural de España, 5, 58-75.
González-Monfort, N. (2019). La educación patrimonial, una cuestión de futuro. Reflexiones sobre el valor del patrimonio para seguir avanzando hacia una ciudadanía crítica. El Futuro del Pasado, 10, 123-144.
Jiménez-Fontana, R. & Gallego-Noche, B. (coord.) (2025) Cultivar la mirada científica para conocer el mundo. Una propuesta educativa para 0 a 3 años. Graó.
Martí, J. (2010). La construcció del coneixement científic dels tres als dotze anys. Què en sabem?. Guix, 369, 21-26.
Mèlich, J. C., Palou, J., Poch, C., & Fons, M. (2000). La veu de l’altre: reflexions i experiències per educar en valors ètics. ICE-UAB.
Palou, S. (2004). Sentir y crecer. El crecimiento emocional en la infancia. Propuestas educativas. Graó.
Parcerisa, A. (2015). Recursos y estrategias para estudiar ciencias sociales. Graó.
Pedreira Álvarez, M; Cantó Doménech, J; Mateo González, E. (2023). Monográfico: Aprendizaje de las ciencias en Educación Infantil. Revista Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, núm.45.
Pedreira Álvarez, M. (coord). (2019). Ciencia en la primera infancia. 49+1 propuestas en libre elección. Graó.
Pedreira, M., y Márquez, C. (2016). Espacios generadores de conocimiento. Cuadernos de Pedagogía, 466, 46-49.
Pedreira, M. (2006). Dialogar con la realidad. En M. Antón & B. Moll (Coords.), Educación Infantil. Orientacionesy Recursos (pp. 23-69). Ciss-Praxis.
Pérez, E., Baeza, M. C., & Miralles, P. (2008). El rincón de los tiempos. Un palacio en el aula de educación infantil. Revista Iberoamericana de Educación, 48(1), 1-10. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI).
Torruella, M. F. (2015). Ciencias sociales y educación infantil (3-6): cuando despertó, el mundo estaba allí. Graó.
Webs d'interès
ARC. Espai al servei dels mestres i del professorat per compartir propostes docents de qualitat. https://apliense.xtec.cat/arc/
Association Internationale Pikler (LÓCZY) http://www.aipl.org/
Centre de Documentació i Experimentació en Ciències i Tecnologia (Dept. d’Eensenyament): www.xtec.es/cdec
Diraya. Talleres de Expresión y Educación Creadora http://www.dirayaexpresion.es/
El safareig: educació infantil i natura (AAMM Rosa Sensat): www.elsafareig.org/
Senderi-Educació en Valors: http://www.senderi.org
Tresor de recursos. Recursos per a una avaluació formadora i un aprenentatge gratificant. https://tresorderecursos.com/
Xtec-Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya: http://www.xtec.es
Zona Clic: http://clic.xtec.net/ca/
Revistes d’educació infantil:
Graó 0-6. Revista de l’editorial Graó.
Infància. Revista de l’Associació de Mestres Rosa Sensat
Infància-Europa. Revista de l’Associació de Mestres Rosa Sensat
Viure en família. Revista (per a pares i mares) de l’editorial Graó
No es requereix de cap programari concret.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 611 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 612 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 613 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 621 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 622 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 623 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 61 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 62 | Català | segon quadrimestre | tarda |