Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciències Biomèdiques | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És aconsellable que l’estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en Biologia cel·lular, Bioquímica, Biologia molecular i Genètica.
És necessari haver assolit uns coneixements suficients en:
L’objectiu fonamental de l’assignatura és entendre la fisiopatologia de les malalties més freqüents i entrar en contacte amb el tipus de recerca que es fa en un entorn hospitalari. És una recerca que intenta respondre a preguntes orientades a la comprensió dels aspectes generals i bàsics de les malalties. Sovint aquestes preguntes son formulades per clínics, el que permet a l’estudiant tenir la perspectiva de com els clínics, amb qui molt probablement haurà d’interactuar i col·laborar en el futur, veuen la malaltia.
PROGRAMA TEÒRIC (TE)
El programa teòric està integrat per un total de 36 temes que abordaran temes diversos relacionats amb la fisiopatologia de les malalties. També es tocaran aspectes de recerca. Per tant, molts, no tots, els temes fonamenltal tindran una exposició teòrica i un altre mes bàsica. Les classes seran impartides per clínics, per investigadors clínics i, ocasionalment, per investrigadors bàsics. En general les classes s'adapataran als conceptes bàsics de la fisiopatologia obviant la simptomatologia i l'exploració física de les síndromes més freqüents
La descripció específica del temari i la distribució temporal s’inclouran en la informació lliurada a principi del curs.
CLASES TEÒRIQUES | |
BBP | Tema |
1 | Introducciío a l'assignatrura i a la fisopatologia |
2 | Medi ambient i salut |
3 | Envelliement i final de vida |
4 | Microbiota i malaltia |
5 | Fisiopatologia del dolor |
6 | Fisiopatologia general de les neoplàsies |
7 | Resposta inflamatoria: autoinflamació i autoimmunitat |
8 | Fisiopatologia general de l'aprimament i de l'obesitat |
9 | Fisipatologia de l'arteriosclerosi |
10 | Fisiopatologi ageneral de l síndrome infecciosa |
11 | Introducció a les grans síndromes pulmonars |
12 | Recerca en patologia pulmonar (1) |
13 | Recerca en patologia pulmonar (2) |
14 | Introducciío a les grans síndromes cardio-circulatoris |
15 | Recerca en patologia cardio-circulatoria (1) |
16 | Recerca en patologia cardio-circulatoria (2) |
17 | Introducciío a les grans síndromes digestives |
18 | Recerca en patologia digestiva (1) |
19 | Recerca en patologia hepática (2) |
20 | Introducciío a les grans síndromes hematològiques |
21 | Recerca en patologia hematològica (1) |
22 | Recerca en patologia hematològica (2) |
23 | Demencies |
24 | Recerca en malalties neurològiques (1) |
25 | Recerca en malalties neurològiques (2) |
26 | Fisiopatologia de les artropaties inflammatories (1) |
27 | Fisiopatologia de les artropaties inflammatories (2) |
28 | Fisiopatologia del metabolisme ossí (1) |
29 | Recerca amb dades multi-omiques |
30 | Trastorns del metabiolismoe hidrocarbonat (1) |
31 | Trastorns del metabiolismoe hidrocarbonat (2) |
32 | Introducciío a les grans síndromes negfrològiques |
33 | Recerca en patologia renal (1) |
34 | Recerca en patologia renal (2) |
35 | Transtorns del metabolisme dels lípids (1) |
36 | Trnastors metabolisme lipídica (2) |
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL)
Inclou 10 sessions doblles (20) (grup A i grup B) tutoritzades de 1,5 hores cadascuna en les que els professor presentaran un cas o un tema a debat. Posteriorment, prèvia preparació, els alumnes preparan una segona sessió, tambè de 1,5 hores, on respondran i/o discutiran els aspectes, teme o situació que haurà presentat previament el professor. En aquesta sesgona part es faràtnambé en 10 sessions Es faran gruops de 4-5 alumnes per cadasqun dels temes (dobles) del programa, que seran els que presentarn el cas.
PAUL (pràctiques d'aula) x2 |
Tema |
Presentació (professor) |
1. Anèmia per blocatge |
1. Anèmia per blocatge |
2. Fisiopatologia de l'aigüa i del electròlits |
2. Fisiopatologia de l'aigüa i del electròlits |
1S. Seminari de recerca grup VHIR: Metagenòmica i Med translacional |
3. Biologia del transplantament |
4. Biologia del transplantament |
4. Neuroinflamació |
5. Neuroinflamació |
5. Senyalització intercel.lular: BASES DEL SISTÈMA ENDOCRINOLÒGIC |
5. Senyalització intercel.lular: BASES DEL SISTÈMA ENDOCRINOLÒGIC |
2S. Seminari de recerca grup VHIR: Autoanticossos/tromboinflamació |
6. Estils de vida i malaltia: obesitat, tabaquisme, sde metabòlica |
6. Estils de vida i malaltia: obesitat, tabaquisme, sde metabòlica |
7. Interpretació dels resultats de laboratori: líquid ascitic |
7. Interpretació dels resultats de laboratori: líquid ascitic |
8. Interpretació resultats de laboratori : LCR |
8. Interpretació resultats de laboratori : LCR |
9. Interpretació dels resultats de laboratori: líquid pleural |
9.Interpretació dels resultats de laboratori: líquid pleural |
3S. Seminari de recerca grup VHIR: Nanomedicina/nanotecnologia |
10. Bases biològiques del envelliment |
10. Bases biològiques del envelliment |
PAUL pràctiques d'aula (x2) |
Tema |
Presentació /resolució casos estudiants |
1. Anèmia per blocatge |
1. Anèmia per blocatge |
2. Fisiopatologia de l'aigüa i del electròlits |
2.Fisiopatologia de l'aigüa i del electròlits |
4. Neuroinflamació |
3. Biologia del transplantament |
3. Biologia del transplantament |
4. Neuroinflamació |
5. Senyalització intercel.lular: Bases del sistèma endocrinologic |
Seminari de recerca grup VHIR: Teràpia gènica / malalties minoritaries |
5. Senyalització intercel.lular: BASES DEL SISTÈMA ENDOCRINOLÒGIC |
6. Estils de vida i malaltia: obesitat, tabaquisme, sde metabòlica |
6. Estils de vida i malaltia: obesitat, tabaquisme, sde metabòlica |
7. Interpretació dels resultats de laboratori: líquid ascitic |
7. Interpretació dels resultats de laboratori: líquid ascitic |
8. Interpretació resultats de laboratori : LCR |
8. Interpretació resultats de laboratori : LCR |
9. Interpretació dels resultats de laboratori: líquid pleural |
9. Interpretació dels resultats de laboratori: líquid pleural |
10. Bases biològiques del envelliment |
10. Bases biològiques del envelliment |
Les Pràctiques d'aula també tindran un reforç especial, molt mes bàsic,. Es duran a terme a lInstitut de Recerca Vall d'Hebron (VHIR). Es faran 4 sessions de 2,5 hores cadasquna, on investigadors del VHIR exposaraàn part de la seva feina i/o projectes reals de recerca. Les sessions seràn participatives. A criteri del profesdsor, es podran fer a l'aula o be al propi laboratori.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases magistrales | 36 | 1,44 | 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 26 |
Prácticas de Aula (PAUL) | 40 | 1,6 | 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 25, 26 |
Tipus: Autònomes | |||
Trabajo autónomo | 224 | 8,96 | 3, 5, 6, 25, 26 |
Classes magistrals (tipologia TE). L'alumne assisteix a l'exposició d'un contingut teòric, que complementarà amb l'estudi personal dels temes explicats. Les classes estan concebudes com un mètode essencialment expositiu, de transmissió del coneixement del docednt a l'alumne. Es programen 36 hores.
PAUL. A cada seminari/pràctica es tractarà un tema seleccionat d'acord amb la programació establerta, mitjançant l'intercanvi d'informació i el debat consegüent. Es programen 10 pràctiques dobles (grups A i B) de 90 minuts de durada. En una primera sessió, el professor exposarà un tema i donarà elements i idees perquè els alumnes puguin elaborar un tema dereivat i que hauran d'exposar, en un altre classe. Es adir, 10 PAUL tutoritzades i liderades pel professor i 10 PAUL mes, liderades pels estudiants i tuutoritzades presencialoment pel professor.
Pràctiques de Aula (PAUL) al VHIR: cuatre sessions mes de 2,5 hores, fetes per investigadors bàsics del VHIR.
Treball autònom. Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resum i assimilacióconceptual dels continguts. Preparació de les presentacions. Resum de la vivència clínica.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prcatiques de laboratory /Presentacions Seminaris de casos Clínics /Pràctriques d'aula | 30 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 7, 18, 22, 25, 26 |
Prova objectiva tipus test 2on parcial | 35 % | 0 | 0 | 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 20, 21, 22, 23, 24 |
Prueba objetiva tipo Test 1er parcial | 35 % | 0 | 0 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 23, 24, 26 |
L’assistència a les classes de teoria, pràctiques ( de laboratori i d'aula) i seminaris és obligatòria. Qualsevol absència s’haurà de justificar.
L’avaluació de la assignatura té una doble vessant:
a.- Teòrica.
- Primer parcial amb un valor del 35% de la nota global: preguntes tipus test de 4 (5) respostes possibles i una única opció certa. Penalització de 0,25 x pregunta errònia. El primer parcial inclourà els temes de teoria i el contingut corresponent a les pràctiques d’aula realitzats fins a l’aturada de mig semestre. Aquesta part de la matèria es considera superada amb una qualificació ≥ 5.0
- Segon parcial amb un valor del 35% de la nota global: preguntes tipus test de 4 (5) respostes possibles i una única opció certa. El segon parcial inclourà els temes i contingut de classes i pràctiques d’aula restants. Aquesta part de la matèria es considera superada amb una qualificació ≥ 5.0
- Examen de síntesi o recuperació. Constarà de dues parts: una que cobrirà el mateix que el primer parcial i l’altra que cobrirà el mateix que el segon parcial. Cada alumne haurà de fer la (les) part(s) no alliberada(es) i serà necessari, també, treure un 5 com a mínim en cadascuna. També seran preguntes d’elecció múltiple.
La nota de la teòrica de l’assignatura, ja sigui obtinguda a partir de la mitjana dels dos parcials, combinació d’un parcial i part del final o exclusivament de les dues parts del final, serà una nota conjunta i única, no diferenciada en 1er parcial i 2on parcial, i s’obtindrà fent la mitjana dels dos parcials. Si no s’ha aprovat un dels dos parcials,no es farà el mitjana i la nota final global de la part teòrica serà la de la nota del parcial suspès.
- Els alumnes que superin qualsevol dels exàmens parcials podran presentar-se a l'examen final per millorar nota, renunciant prèviament per escrit a la nota obtinguda als parcials.
b.- Pràctica, amb un valor del 30% de la nota global.
Per a poder emetre aquesta nota s’haurà d’acreditar l’assistència a pràctiques i seminaris. Qualsevol absència s'haurà de justificar i, en qualsevol cas, la presencialitat no podrà ser inferior al 80% de les sessions. Altrament, es considerarà la part pràctica com a suspesa (0).
Constarà de l’avaluació del(s) tutor(s) de les pràctiques de laboratori (C1) (50%) i de la presentació de seminaris de casos clínics (C2) (50%).
Qualificació final
Promig ponderat dels coneixements teòrics (70%) i de l'avaluació pràctica (30%). No es podrà fer el promig entre l'avaluació teòrica i l'avaluació pràctica si no s'obté una puntuació mínima de 5/10 en ambdues proves. En cas de no poder fer el promig, la qualificació final de l’assignatura correspondrà al valor quantitatiu més baix dels obtinguts en les avaluacions teòrica i pràctica. No es guardaran parts parcials de l’assignatura per a cursos posteriors.
CÀLCUL DE LA NOTAFINAL DE L’ASSIGNATURA: Teòric (35%+35%) + Pràctic (C1+C2)/2 (30%)
•Sheila Grossman: Porth: Fisiopatologia. Alteraciones de la salud. Conceptos básicos. 9ª Ed. Walters-Kluwer, Barcelona 2014
•Hammer i McPhee: Lange. Fisiopatologia de la Enfermedad. 7ª Ed. McGraw Hill, Madrid 2015
•Laso FJ. Introducción a la Medicina Clínica: Fisiopatología y Semiología. 4ª ed. Elsevier España SL, Barcelona 2020
•Medicina Interna. Farreras-Rozman. 19ª ed. Elsevier, Barcelona 2020
•Harrison's Principles of Internal Medicine. 21ª ed. McGraw-Hill. NY 2021
.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 301 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 301 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 302 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 301 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 302 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 53 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |