Logo UAB

Bases Biològiques de la Patologia

Codi: 101883 Crèdits: 12
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Ciències Biomèdiques OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Jaime Alijotas Reig
Correu electrònic:
jaime.alijotas@uab.cat

Equip docent

Antonio San José Laporte
Jose Alvarez Sabin
Cristina Alonso Colmenero
Maria Roser Solans Laque
Alberto Selva O'Callaghan
Rafael Simó Canonge
Sara Marsal Barril
Xavier Montalban
Maria Carmen Perez Bocanegra
Andreea Ciudin Mihai
Iñigo Ojanguren Arranz
Francesc Josep Moreso Mateos
Olga Simó Servat
Carlos Zafon Llopis
Ignacio Ferreira Izco
Fernando Martinez Valle
Oriol Bestard Matamoros
Mireia Barcelo Bru
Albert Lecube Torello
Francesc Xavier Muñoz Berbel
Patricia Pozo Rosich
Carolina Malagelada Prats
(Extern) Ariadana Anunciacion llunell
(Extern) Bruna Gonçalves
(Extern) Cristina Berasategui
(Extern) estevo santamaria
(Extern) Francesc Miro Mur
(Extern) Javier Santos
(Extern) Jordi Barquinero Mañez
(Extern) Josep Quer
(Extern) Marta Crespo
(Extern) Marta Ibañez Lligoña
(Extern) Sergi Colomer Castell
(Extern) Simo Schwartz Navarro

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És aconsellable que l’estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en Biologia cel·lular, Bioquímica, Biologia molecular i Genètica.

És necessari haver assolit uns coneixements suficients en:

  1. Anatomia general i específica dels diferents òrgans i sistemes.
  2. Fisiologia general i específica de diferents òrgans i sistemes

Objectius

L’objectiu fonamental de l’assignatura és entendre la fisiopatologia de les malalties més freqüents i  entrar en contacte amb el tipus de recerca que es fa en un entorn hospitalari. És una recerca que intenta respondre a preguntes orientades a la comprensió dels aspectes generals i bàsics de les malalties. Sovint aquestes preguntes son formulades per clínics, el que permet a l’estudiant tenir la perspectiva de com els clínics, amb qui molt probablement haurà d’interactuar i col·laborar en el futur, veuen la malaltia. 


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Demostrar que es coneixen els conceptes i el llenguatge de les ciències biomèdiques com cal per a seguir adequadament la bibliografia biomèdica.
  • Demostrar que es coneixen i es comprenen conceptual i experimentalment les bases moleculars i cel·lulars rellevants en patologies humanes i animals.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Llegir i criticar articles científics originals i de revisió en el camp de la biomedicina, i ser capaç d'avaluar i escollir les descripcions metodològiques adequades per al treball de laboratori biomèdic.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre'n els punts de vista i cooperar-hi de forma constructiva.
  • Utilitzar els coneixements propis per a descriure problemes biomèdics, en relació amb les causes, els mecanismes i els tractaments.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  2. Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  3. Analitzar els mecanismes funcionals de resposta de l'organisme a les principals causes de malalties.
  4. Comprendre les bases moleculars i cel·lulars del càncer, les causes del seu desenvolupament i les bases del seu tractament.
  5. Comprendre textos científics sobre patologia dels diferents sistemes i elaborar-hi treballs de revisió.
  6. Demostrar que comprèn els canvis de l'organisme i de les seves respostes a les malalties amb l'edat.
  7. Demostrar que comprèn els mecanismes bàsics dels processos de resposta cel·lular i tissular davant de noxes i lesions.
  8. Descriure l'etiopatogènia, la fisiopatologia i les característiques bàsiques de les principals síndromes i malalties que afecten el sistema cardiovascular.
  9. Descriure l'etiopatogènia, la fisiopatologia i les característiques bàsiques de les principals síndromes i malalties que afecten el sistema disgestiu.
  10. Descriure l'etiopatogènia, la fisiopatologia i les característiques bàsiques de les principals síndromes i malalties que afecten el sistema endocrí, incloent-hi la diabetis.
  11. Descriure l'etiopatogènia, la fisiopatologia i les característiques bàsiques de les principals síndromes i malalties que afecten el sistema excretor.
  12. Descriure l'etiopatogènia, la fisiopatologia i les característiques bàsiques de les principals síndromes i malalties que afecten el sistema nerviós.
  13. Descriure l'etiopatogènia, la fisiopatologia i les característiques bàsiques de les principals síndromes i malalties que afecten el sistema reproductor masculí i femení.
  14. Descriure l'etiopatogènia, la fisiopatologia i les característiques bàsiques de les principals síndromes i malalties que afecten el sistema respiratori.
  15. Descriure l'etiopatogènia, la fisiopatologia i les característiques bàsiques de les principals síndromes i malalties que afecten la sang i els òrgans hematopoètics.
  16. Descriure l'etiopatogènia, la fisiopatologia i les característiques bàsiques de les principals síndromes i malalties que afecten l'aparell locomotor.
  17. Identificar les principals patologies que augmenten la seva incidència amb l'envelliment.
  18. Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  19. Malalties metabòliques. Descriure l'etiopatogènia, la fisiopatologia i les característiques bàsiques de les principals síndromes i malalties que afecten el metabolisme i l'estat nutritiu, incloent-hi la diabetis.
  20. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  21. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  22. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  23. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  24. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  25. Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre'n els punts de vista i cooperar-hi de forma constructiva.
  26. Utilitzar correctament la terminologia mèdica i els seus llibres de text i de consulta

Continguts

PROGRAMA TEÒRIC (TE)

El programa teòric està integrat per un total de 36 temes que abordaran temes diversos relacionats amb la fisiopatologia de les malalties. També es tocaran aspectes de recerca. Per tant, molts, no tots, els temes fonamenltal tindran una exposició teòrica i un altre mes bàsica. Les classes  seran impartides per clínics, per investigadors clínics i, ocasionalment, per investrigadors bàsics. En general les classes s'adapataran als conceptes bàsics de la fisiopatologia obviant la simptomatologia i l'exploració física de les síndromes més freqüents 

La descripció específica del temari i la distribució temporal s’inclouran en la informació lliurada a principi del curs.

 

                                                       CLASES TEÒRIQUES
BBP Tema 
1 Introducciío a l'assignatrura i a la fisopatologia 
2 Medi ambient i salut
3 Envelliement i final de vida
4 Microbiota i malaltia
5 Fisiopatologia del dolor
6 Fisiopatologia general de les neoplàsies
7 Resposta inflamatoria: autoinflamació i autoimmunitat
8 Fisiopatologia general de l'aprimament i de l'obesitat
9 Fisipatologia de l'arteriosclerosi
10 Fisiopatologi ageneral de l síndrome infecciosa
11 Introducció a les grans síndromes pulmonars
12 Recerca en patologia pulmonar (1)
13 Recerca en patologia pulmonar (2)
14 Introducciío a les grans síndromes cardio-circulatoris
15 Recerca en patologia cardio-circulatoria (1)
16 Recerca en patologia cardio-circulatoria (2)
17 Introducciío a les grans síndromes digestives
18 Recerca en patologia digestiva (1)
19 Recerca en patologia hepática (2)
20 Introducciío a les grans síndromes hematològiques 
21 Recerca en patologia hematològica (1)
22 Recerca en patologia hematològica (2)
23 Demencies
24 Recerca en malalties neurològiques (1)
25 Recerca en malalties neurològiques (2)
26 Fisiopatologia de les artropaties inflammatories (1)
27 Fisiopatologia de les artropaties inflammatories (2)
28 Fisiopatologia del metabolisme ossí (1)
29 Recerca amb dades multi-omiques
30 Trastorns del metabiolismoe hidrocarbonat (1)
31 Trastorns del metabiolismoe hidrocarbonat (2)
32 Introducciío a les grans síndromes negfrològiques
33 Recerca en patologia renal (1)
34 Recerca en patologia renal (2)
35 Transtorns del metabolisme dels lípids (1)
36 Trnastors metabolisme lipídica (2)
   

 

 

PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL)

 

Inclou 10 sessions doblles (20) (grup A i grup B) tutoritzades de 1,5 hores cadascuna en les que els professor presentaran un cas o un tema a debat.  Posteriorment, prèvia preparació, els alumnes preparan una segona sessió, tambè de 1,5 hores, on respondran i/o discutiran els aspectes, teme o situació que haurà presentat previament el professor.  En aquesta sesgona part es faràtnambé en 10 sessions Es faran gruops de 4-5 alumnes per cadasqun dels temes (dobles) del programa, que seran els que presentarn el cas.

 
 
 
PAUL (pràctiques d'aula) x2
 
Tema
Presentació (professor)
1. Anèmia per blocatge
1. Anèmia per blocatge
2. Fisiopatologia de l'aigüa i del electròlits
2. Fisiopatologia de l'aigüa i del electròlits
1S. Seminari de recerca grup VHIR: Metagenòmica i Med translacional
3. Biologia del transplantament
4. Biologia del transplantament
4. Neuroinflamació
5. Neuroinflamació
5. Senyalització intercel.lular: BASES DEL SISTÈMA ENDOCRINOLÒGIC
5. Senyalització intercel.lular: BASES DEL SISTÈMA ENDOCRINOLÒGIC
2S. Seminari de recerca grup VHIR: Autoanticossos/tromboinflamació
6. Estils de vida i malaltia: obesitat, tabaquisme, sde metabòlica
6. Estils de vida i malaltia: obesitat, tabaquisme, sde metabòlica
7. Interpretació dels resultats de laboratori: líquid ascitic
7. Interpretació dels resultats de laboratori: líquid ascitic
8. Interpretació resultats de laboratori : LCR
8. Interpretació resultats de laboratori : LCR
9. Interpretació dels resultats de laboratori: líquid pleural
9.Interpretació dels resultats de laboratori: líquid pleural
3S. Seminari de recerca grup VHIR: Nanomedicina/nanotecnologia
10. Bases biològiques del envelliment
10. Bases biològiques del envelliment
 
PAUL pràctiques d'aula (x2)
Tema
 Presentació /resolució casos estudiants
 
1. Anèmia per blocatge
1. Anèmia per blocatge
2. Fisiopatologia de l'aigüa i del electròlits
2.Fisiopatologia de l'aigüa i del electròlits
4. Neuroinflamació
3. Biologia del transplantament
3. Biologia del transplantament
4. Neuroinflamació
5. Senyalització intercel.lular: Bases del sistèma endocrinologic
Seminari de recerca grup VHIR: Teràpia gènica / malalties minoritaries
5. Senyalització intercel.lular: BASES DEL SISTÈMA ENDOCRINOLÒGIC
6. Estils de vida i malaltia: obesitat, tabaquisme, sde metabòlica
6. Estils de vida i malaltia: obesitat, tabaquisme, sde metabòlica
7. Interpretació dels resultats de laboratori: líquid ascitic
7. Interpretació dels resultats de laboratori: líquid ascitic
8. Interpretació resultats de laboratori : LCR
8. Interpretació resultats de laboratori : LCR
9. Interpretació dels resultats de laboratori: líquid pleural
9. Interpretació dels resultats de laboratori: líquid pleural
10. Bases biològiques del envelliment
10. Bases biològiques del envelliment

Les Pràctiques d'aula també tindran un reforç especial, molt mes bàsic,. Es duran a terme a lInstitut de Recerca Vall d'Hebron (VHIR). Es faran 4 sessions de 2,5 hores cadasquna, on investigadors del VHIR exposaraàn part de la seva feina i/o projectes reals de recerca. Les sessions seràn participatives. A criteri del profesdsor, es podran fer a l'aula o be al propi laboratori.

 

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases magistrales 36 1,44 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 26
Prácticas de Aula (PAUL) 40 1,6 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 25, 26
Tipus: Autònomes      
Trabajo autónomo 224 8,96 3, 5, 6, 25, 26

Classes magistrals (tipologia TE). L'alumne assisteix a l'exposició d'un contingut teòric, que complementarà amb l'estudi personal dels temes explicats. Les classes estan concebudes com un mètode essencialment expositiu, de transmissió del coneixement del docednt a l'alumne.  Es programen 36 hores.

PAUL. A cada seminari/pràctica es tractarà un tema seleccionat d'acord amb la programació establerta, mitjançant l'intercanvi d'informació i el debat consegüent. Es programen 10 pràctiques dobles (grups A i B) de 90 minuts de durada. En una primera sessió, el professor exposarà un tema i donarà elements i idees perquè els alumnes puguin elaborar un tema dereivat i que hauran d'exposar, en un altre classe. Es adir, 10 PAUL tutoritzades i liderades pel professor i 10 PAUL mes, liderades pels estudiants i tuutoritzades presencialoment pel professor. 

Pràctiques de  Aula (PAUL) al VHIR: cuatre sessions mes de 2,5 hores, fetes per investigadors bàsics del VHIR.

Treball autònom. Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resum i assimilacióconceptual dels continguts. Preparació de les presentacions. Resum de la vivència clínica.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prcatiques de laboratory /Presentacions Seminaris de casos Clínics /Pràctriques d'aula 30 % 0 0 1, 2, 3, 6, 7, 18, 22, 25, 26
Prova objectiva tipus test 2on parcial 35 % 0 0 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 20, 21, 22, 23, 24
Prueba objetiva tipo Test 1er parcial 35 % 0 0 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 23, 24, 26

L’assistència a les classes de teoria, pràctiques ( de laboratori i d'aula)  i seminaris és obligatòria. Qualsevol absència s’haurà de justificar.

L’avaluació de la assignatura té una doble vessant:

a.- Teòrica.

- Primer parcial amb un valor del 35% de la nota global: preguntes tipus test de 4 (5) respostes possibles i una única opció certa. Penalització de 0,25 x pregunta errònia. El primer parcial inclourà els temes de teoria i el contingut corresponent a les pràctiques d’aula realitzats fins a l’aturada de mig semestre. Aquesta part de la matèria es considera superada amb una qualificació ≥ 5.0

- Segon parcial amb un valor del 35% de la nota global: preguntes tipus test de 4 (5) respostes possibles i una única opció certa. El segon parcial inclourà els temes i contingut de classes i pràctiques d’aula restants. Aquesta part de la matèria es considera superada amb una qualificació ≥ 5.0

- Examen de síntesi o recuperació. Constarà de dues parts: una que cobrirà el mateix que el primer parcial i l’altra que cobrirà el mateix que el segon parcial. Cada alumne haurà de fer la (les) part(s) no alliberada(es) i serà necessari, també, treure un 5 com a mínim en cadascuna. També seran preguntes d’elecció múltiple.   

La nota de la teòrica de l’assignatura, ja sigui obtinguda a partir de la mitjana dels dos parcials, combinació d’un parcial i part del final o exclusivament de les dues parts del final, serà una nota conjunta i única, no diferenciada en 1er parcial i 2on parcial, i s’obtindrà fent la mitjana dels dos parcials. Si no s’ha aprovat un dels dos parcials,no es farà el mitjana i la nota final global de la part teòrica serà la de la nota del parcial suspès.

- Els alumnes que superin qualsevol dels exàmens parcials podran presentar-se a l'examen final per millorar nota, renunciant prèviament per escrit a la nota obtinguda als parcials. 

b.- Pràctica, amb un valor del 30% de la nota global.

Per a poder emetre aquesta nota s’haurà d’acreditar l’assistència a pràctiques i seminaris. Qualsevol absència s'haurà de justificar i, en qualsevol cas, la presencialitat no podrà ser inferior al 80% de les sessions. Altrament, es considerarà la part pràctica com a suspesa (0).

Constarà de l’avaluació del(s) tutor(s) de les pràctiques de laboratori (C1) (50%) i de la presentació de seminaris de casos clínics (C2) (50%).

Qualificació final

Promig ponderat dels coneixements teòrics (70%) i de l'avaluació pràctica (30%). No es podrà fer el promig entre l'avaluació teòrica i l'avaluació pràctica si no s'obté una puntuació mínima de 5/10 en ambdues proves. En cas de no poder fer el promig, la qualificació final de l’assignatura correspondrà al valor quantitatiu més baix dels obtinguts en les avaluacions teòrica i pràctica. No es guardaran parts parcials de l’assignatura per a cursos posteriors.

CÀLCUL DE LA NOTAFINAL DE L’ASSIGNATURA: Teòric (35%+35%) + Pràctic (C1+C2)/2 (30%)

 


Bibliografia

•Sheila Grossman: Porth: Fisiopatologia. Alteraciones de la salud. Conceptos básicos. 9ª Ed. Walters-Kluwer, Barcelona 2014

•Hammer i McPhee: Lange. Fisiopatologia de la Enfermedad. 7ª Ed. McGraw Hill, Madrid 2015

•Laso FJ. Introducción a la Medicina Clínica: Fisiopatología y Semiología. 4ª ed. Elsevier España SL, Barcelona 2020

Medicina Interna. Farreras-Rozman. 19ª ed. Elsevier, Barcelona 2020

Harrison's Principles of Internal Medicine. 21ª ed. McGraw-Hill. NY 2021


Programari

.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 301 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 301 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 302 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SCC) Seminaris de casos clínics 301 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SCC) Seminaris de casos clínics 302 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 53 Català primer quadrimestre matí-mixt