Tecnologia de la Seguretat
Codi: 101867
Crèdits: 6
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Prevenció i Seguretat Integral |
OB |
1 |
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Aquesta assignatura no té prerequisits.
Objectius
Diferenciar i definir els sistemes de seguretat, com els elements electrònics, físics i humans, en aquests últims amb especial atenció a l'aprenentatge homes i dones amb respecte i igualtat sense perjudici de gènere, instal·lats i desplegats en una instal·lació per a protegir les persones i béns enfront dels diferents riscos que poden afectar-los.
Conèixer el marc normatiu que regulen les tecnologies de la seguretat i la seva vinculació amb els sectors de la seguretat pública i la seguretat privada.
Conèixer els diferents dispositius de seguretat electrònica que es comercialitzen, instal·len, i el seu manteniment per al disseny de plans de seguretat integrals. D'altra banda, conèixer els sistemes de seguretat física existents i com es combinen amb els sistemes de seguretat electrònics per a minimitzar els diferents riscos als que pot veure's exposada la instal·lació que desitgem protegir.
Competències
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
- Amb caràcter general, posseir i comprendre coneixements bàsics en matèria de prevenció i seguretat integral.
- Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
- Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
- Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
- Identificar els recursos necessaris per donar resposta a les necessitats de la gestió de la prevenció i la seguretat integral.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Planificar i coordinar els recursos propis dels tres grans subsistemes que interactuen en la seguretat: persones, tecnologia i infraestructures.
- Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
- Realitzar anàlisis d'intervencions preventives en matèria de seguretat.
- Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
- Treballar i aprendre de forma autònoma.
- Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió
- Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
- Analitzar riscos específics i conèixer-ne els mecanismes de prevenció.
- Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
- Aplicar una visió preventiva a l'àmbit de la seguretat.
- Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
- Coordinar els recursos propis dels tres grans subsistemes que interactuen al sector de la prevenció i la seguretat: persones, tecnologia i infraestructures.
- Diagnosticar la situació de la seguretat integral en empreses i en organitzacions.
- Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
- Elaborar propostes de gestió en seguretat i prevenció en una organització.
- Fer anàlisi d'intervencions preventives en matèria de seguretat, medi ambient, qualitat o responsabilitat social corporativa i extreure'n indicadors de risc.
- Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
- Identificar, desenvolupar o adquirir, i mantenir els principals recursos necessaris per donar resposta a les necessitats tàctiques i operatives inherents al sector de la prevenció i la seguretat integral.
- Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
- Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
- Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
- Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
- Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
- Treballar i aprendre de manera autònoma.
- Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.
Continguts
Marc bàsic de les Tecnologies de la seguretat.
Sistemes de seguretat física.
- Perimetrals.
- Exteriors.
- Interiors.
Sistemes de seguretat electrònica.
- Control d'accessos.
- Intrusió.
- Vídeo vigilància.
- CCTV.
Instal·lacions de seguretat.
- Normativa.
- Tecnologies.
- Costes.
Sistemes contra incendis.
- La detecció.
- L'extinció.
- L'alerta i l'evacuació.
Futur de les tecnologies de la seguretat.
- Drons
- Robòtica.
- Ciberseguretat.
- Intel·ligència artificial
Armes, explosius i blindatges.
- Normativa d'Armes.
- Normativa d'Explosius.
- Tecnologia dels Blindatges.
- Tecnologies aplicables als conflictes.
Tecnologia dels detectius privats.
- Tecnologies aplicables en la recerca privada.
- Auditories de seguretat.
- Transmissions, imatge i so.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
40 h Classes teòriques i pràctiques + 4 Avaluació |
44
|
1,76 |
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Planificació del treball. Lectures, reflexió sobre les matèries. Preparació dels treballs individuals. PAC, i prova final. |
12
|
0,48 |
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Treball individual i en grup (cerca de material, discussió, preparació i presentació). |
94
|
3,76 |
|
Llengua de docència: Espanyol.
• Classes teòriques.
- Les classes teòriques consistiran en l'exposició de les matèries de l'assignatura (exposició magistral amb suport audiovisual o PowerPoint), resolució dels exercicis i resolució de dubtes, així com l'aprenentatge cooperatiu i el mètode del cas.
• Classes pràctiques i resolució de casos pràctics.
- Les classes pràctiques és destinessin a la realització o resolució dels exercicis, exposició de treballs i presentacions, individuals o en grup. També poden ser utilitzades per a la visualització de materials audiovisuals.
• Lectures i seminaris:
- Les lectures seran acompanyades amb mitjans audiovisuals.
- Els seminaris estaran basats en la presentació de casos reals i discussió dels mitjans tecnològics i humans desplegats per a la implementació de plans de prevenció i seguretat.
• Debats i fòrums de discussió.
• Presentació oral de treballs a l'aula.
• Realització de treballs / projectes / informes.
• Estudi per a l'examen. Prova final (una primera parteix tipus test, i la segona un cas a desenvolupar).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Examen del tema. |
20% |
0
|
0 |
3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21
|
Examen Final |
30% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24
|
PECs |
50% |
0
|
0 |
3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
|
Partirà dels criteris basats en l'avaluació contínua, la qual cosa fa preceptiu l'assistència i que ens permetrà mesurar el grau de competències específiques del programa que l'alumne/a ha aconseguit.
Els valors de cada ítem per a l'avaluació figuren en la taula posterior, tots els ítems han de ser superats amb una nota 3.5 com a mínim perquè puguin ser computats en l'avaluació.
• Examen parcial. Valor total: 20%. Els exàmens podran ser a criteri del professor de la manera següent: Orals o escrits. Els escrits poden ser: tipus test, preguntes curtes o preguntes llargues per a desenvolupar o una combinació de tots els tipus anteriorment descrits. La nota de l'examen ha de ser 3.5 com a mínim per a poder sumar a l'avaluació continuada.
• PAC. 5 proves d'avaluació continuada. Amb un valor cadascuna de 10%. (0.6% treball, 04% presentació oral) Valor total: 50%. La nota de les PAC ha de superar el 3.5 de nota perquè pugui sumar en l'avaluació continuada. En la PAC que es detecti plagi, similitud o no hagi estat ben citada la seva nota serà de 0. Les PECs presentades fora de termini es computaran com "0". Les *PECs podran consistir en un treball o un examen del material didàctic, lectures, etc. que es proposin per a cadascuna d'elles.
• Examen Final. Valor total: 30%. Els exàmens podran ser a criteri del professor de la manera següent: Orals o escrits. Els escrits poden ser: tipus test, preguntes curtes o preguntes llargues per a desenvolupar o una combinació de tots els tipus anteriorment descrits. La nota de l'examen ha de ser 3.5 com a mínim per a poder sumar a l'avaluació continuada. Si no se supera el 3.5 l'alumne/a passarà directeal'examen de recuperació.
Perquè l'avaluació continuada sumi, l'alumnat s'haurà de presentar a totes les proves avaluables (PECs, Examen parcial, Examen final). I la nota dels exàmens i PECs ha de ser de 3.5 com a mínim per a sumar en l'avaluació continuada. En cas de no presentar-se a totes les proves d'avaluació o no superar el 3.5 en cadascuna d'elles, l'alumne/a passarà directament a l'examen de recuperació.
Les PAC i els Treballs hauran de ser citats conforme a la normativa corresponent. No s'admetrà cap treball sense una correcta citació. https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf
En cas de no superar l'assignatura d'ACORD amb els criteris abans esmentats (Avaluació contínua), es podrà fer una PROVA DE RECUPERACIÓ en la data programada en l'horari, i que versarà sobre un resum de la totalitat dels continguts del programa.
Per a participar en la recuperació de l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluada en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. No obstant això, la qualificació que constarà en l'expedient de l'alumne és d'un màxim de 5-aprovada.
L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició emplenant el document que trobarà en l'espai moodle de Tutorització EPSI.
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimen oportunes, i d'ACORD amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificaràamb un 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació en una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà “0”.
Les Proves / exàmens podran ser escrites i / o orals a criteri del professorat.
PLAGI:
Si durant la correcció es tenen indicis que una activitat o treball s'han realitzat amb respostes assistides per intel·ligència artificial, el/la docent podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per a corroborar l'autoria del text.
Avaluació Única
Els estudiants que optin per l'avaluació única realitzaran una prova de síntesi final de tot el contingut de l'assignatura (50%) i lliuraran el treball de l'assignatura (50%)
La data per a aquesta prova i el lliurament del treball de l'assignatura serà la mateixa programada en l'horari per a l'últim examen d'avaluació continuada.
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.
Avaluació d'alumnat en segona convocatòria o més.
L'alumnat que repeteix l'assignatura ha de realitzar totes les proves i exàmens programats i lliurar els treballs de l'assignatura en les dates indicades a l'aula *Moodle.
No Avaluable
Si l'alumnat no ha estat avaluat de dues terceres parts per no haver-se presentat a les proves ni lliurat els treballs, obtindrà la qualificació de “No Avaluable” segons estableix la Normativa d'Avaluació de la *EPSI, la qual cosa es tradueix en què, l'alumnat no podrà presentar-se a l'examen final de recuperació.
Examen de Recuperació
L'alumne que no superi l'assignatura, que no arribi a 5 (total) de 10, d'acord amb els criteris establerts en els dos apartats anteriors podrà presentar-se a un examen final sempre que l'alumne s'hagi avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Si no ha estat avaluat d'aquestes dues terceres parts per no haver-se presentat a les proves obtindrà una qualificació de No Presentat, sense que tingui la possibilitat de presentar-se a l'examen final de recuperació. En aquest examen es tornarà a avaluar el conjunt dels continguts de l'assignatura. En el cas de superar-se l'examen final l'assignatura quedarà aprovada amb un 5 com a màxim, independentment de la nota obtinguda en l'examen.
Canvi de data d'una prova o examen.
L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició emplenant el document que es troba en l'espai *Moodle de Tutorització *EPSI.
Una vegada emplenat el document s'ha d'enviar al professorat de l'assignatura i a coordinació del Grau.
Revisió
Per a la revisió de l'activitat avaluativa l'alumne/a haurà d'enviar un correu al professor, que li indicarà el mecanisme de revisió.
Per a l'alumnat d'avaluació única el procés de revisió serà el mateix.
Si concorren circumstàncies sobrevingudes que impedeixin el desenvolupament normal de l'assignatura, el professorat podrà modificar tant la metodologia com l'avaluació de l'assignatura.
ÚS DE LAIA
En aquesta assignatura, es permet l’ús de tècniques d’Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que els resultats finals reflecteixin una contribució significativa per part de l’estudiant en l’anàlisi i la reflexió personal sobre els temes tractats. L’estudiant haurà d’identificar quina part del treball s’ha realitzat amb IA i quina no, així com el nom de l’aplicació d’IA que ha utilitzat. La manca de transparència en l’ús de la IA es considera una falta d’honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l’activitat, o sancions més greus en cas de gravetat.
Bibliografia
Aguado, V. (2007). Derecho de la Seguridad Pública y Privada . Navarra: Editorial Aranzadi.
Arzoz, X. (2010) Videovigilancia, seguridad ciudadana y derechos fundamentales . Navarra: Editorial Thomson Reuters.
Bentham, J. (1989). El Panóptico . Madrid: Editorial Endymion.
BUBL, M. (2017) La ciencia secreta de la cerrajería . Austria: BUBL.
Calero, LM (2005). La seguridad privada en España: actores, especificaciones y sume Planificación . Madrid: Editorial Universitas Internacional. SL
Desdentado, A., Muñoz, B. (2012). Control informático, videovigilancia y protección de datos en el trabajo . Valladolid: Editorial Lex Nova.
Díaz, F. (2013). Diccionario LID. Inteligencia y Seguridad . Madrid: Editorial Empresarial.
Hierro, JM (2015). Manual operativo del director y jefe de seguridad. Madrid: Editorial Auto-Editor.
Foucault, M. (2012). Vigilar y Castigar . Madrid: Editorial Biblioteca Nueva,SL
Freedman, L. (2019). La Guerra del Futuro . Barcelona: Editorial Crítica.
Gómez, R. (2014). Diccionario terminológico para la seguridad privada . Madrid: Editorial Tecnos.
Gómez, R. (2014). Diccionario terminológico de la seguridad privada . Madrid: Editorial Tecnos. SL
González, J. (2012) Inteligencia . Valencia: Tirant lo Blanch
González, M. (2011). Guía visual para falsear Cerraduras (3.ed.). Illinois: Standard Publicaciones, Inc.
Innerarity, D., Solana, J. (2011). La humanidad amenazada: gobernar los Riesgos globales . Barcelona: Editorial Paidós.
Lamas, L. (2019) Apertura de puertas, técnicas y trucos. (4.ed.). Madrid: Nivel Medio.
Lyon, D. (1995). El ojo electrónico. El auge de la sociedad de vigilancia . Madrid: Editorial Alianza.
Macías Fernández. D. (2014). David contra Goliat. Guerra y Asimetría en la edad contemporánea . Madrid. Editorial Instituto Universitario Gutiérrez Mellado.
Martínez, R. (2002). Armas: ¿Libertad americana o Prevención europea? Barcelona: Editorial Ariel.
Martínez, R., Rodríguez, J. (2018). Inteligencia artificial y armas letales Autónomas . Gijón: Ediciones Trea.
Martínez. E. (2008). Los soldados del Rey . Madrid. Editorial Andújar.
McLaughlin, E., Muncie, J. (2014). Diccionario de criminología . Barcelona: Editorial Gedisa, SA
Miró, F. (2012). El Cibercrimen. Fenomenología y criminología de la delincuencia en el ciberespacio . Barcelona: Editorial Marcial Pons.
Montoya, R. (2014 ). Drones. La muerte por control remoto . Madrid: Editorial Akal.
Muñoz Bolaños. R. (2001). La campaña de 1909. Las campanas de Marruecos, 1909-1927. Madrid.
Perales, T. (2014). Instalaciones de sonido, imagen y seguridad electrónica . Madrid: Editorial Marcombo.
Poveda, MA, Torres, B. (2015). Dirección y gestión de la seguridad privada . Madrid: Editorial Fragua.
Puell de la Villa. F. (2007). La guerra con armas de fuego . M. Artola (ed.). Historia de Europa . Madrid. Editorial Espasa Calpe. Vol. II.
Quedada. F. (2007). La Guerra con arma blanca . M. Artola (ed.) Historia de Europa . Madrid. Editorial. Espasa Calpe. Vol. I.
Ridaura, M.ª J. (2015). Seguridad Privada y Derechos Fundamentales (La nueva Ley 5/2014, de abril, de Seguridad Privada) . Valencia: Editorial Tirant lo Blanch.
Rodríguez, A (2005). 250 modelos de cerrajería. Barcelona : Ediciones CEAC.
Rodríguez, F. (2018). Circuito cerrado de televisión y seguridad electrónica . (ed.2) Madrid. Editorial Paraninfos.
Somoza, O. (2004). La muerte violenta. Inspección oculary cuerpo del delito . Madrid: Editorial la Ley.
Teijeiro de la Rosa. JM. (2016). Dinero y ejercitos en España. De la Antigüedad al siglo XXI . Madrid.
Torrente, D. (2015). Análisis de la seguridad privada . Barcelona: Editorial UOC.
Programari
Aquesta assignatra utilitzarà el programari bàsic del paquet d'office 365.
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(TE) Teoria |
1 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |
(TE) Teoria |
2 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |