Logo UAB

Models Integrats de Gestió: Qualitat i Seguretat Corporatives

Codi: 101844 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Prevenció i Seguretat Integral OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Armando Equeter Leva
Correu electrònic:
armando.equeter@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta asignatura no te prerequisits

 


Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és que l'alumnat sigui capaç de dissenyar, desenvolupar, implantar i gestionar els requisits fonamentals dels Sistemes de Gestió de la Qualitat en un context empresarial ja sigui privat o públic, d'acord amb les normes internacionals ISO 9001 i de Qualitat Total, mitjançant el aprenentatge de ferramentes d´ús comú en altres sistemes de la gestió de la Seguretat Corporativa.

 


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Adaptar-se a situacions imprevistes.
  • Comunicar-se de manera eficaç en anglès, tant de manera oral com escrita.
  • Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  • Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  • Identificar els recursos necessaris per donar resposta a les necessitats de la gestió de la prevenció i la seguretat integral.
  • Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Realitzar anàlisis d'intervencions preventives en matèria de seguretat.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  • Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a situacions imprevistes.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Comunicar-se de manera eficaç en anglès, tant de manera oral com escrita.
  4. Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
  5. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  6. Fer anàlisi d'intervencions preventives en matèria de seguretat, medi ambient, qualitat o responsabilitat social corporativa i extreure'n indicadors de risc.
  7. Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
  8. Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  9. Identificar els recursos necessaris per a gestionar la seguretat, el medi ambient, la qualitat o la responsabilitat social corporativa.
  10. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  11. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats acadèmic-professionals de l'àmbit de coneixement propi.
  12. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora, tant les pròpies com les alienes.
  13. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  14. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  15. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  16. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  17. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  18. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  19. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  20. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  21. Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  22. Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Continguts

Tema 1- Introducció a la Gestió de Qualitat.

Tema 2- Models normatius: Les normes ISO.

Tema 3- Procés dimplantació de la norma ISO 9001: 2015.

Tema 4- Sistemes integrats de gestió: ISO 9001-ISO 14001-ISO 45001.

Tema 5- Models per a la implantació de la Qualitat Total.

Tema 6- El model EFQM - Interelacions i diferències amb la norma ISO 9001.

Tema 7- La Seguretat Corporativa


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació 4 0,16 1, 7, 15, 18, 21
Classes teòriques i exercicis pràctics 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Tipus: Supervisades      
Tutories de seguiment dels treballs de grup: supervisió del professor 12 0,48 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 21
Tipus: Autònomes      
Estudi personal: treball personal de consolidació de coneixements 37 1,48 2, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 21, 22
Resolució de casos pràctics i realització de treballs en grup 57 2,28 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22

La metodologia docent consisteix en una combinació de les tradicionals classes magistrals amb l'estudi i desenvolupament autònom de casos pràctics en grup.
 
 Idioma d'impartició: espanyol.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Proves teòriques conceptuals 50% 0 0 1, 7, 15, 16, 18, 21
Resolució de casos pràctics i realització de treballs en grup 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22

L'AVALUACIÓ CONTINUADA consistirà de:

- Proves escrites que permetin valorar els coneixements adquirits per lalumnat (50 % de la nota d´avaluació):

 Prova 1 ......Definicions/descripcions associades als conceptes tractats durant el curs, en matèria de Sistemes de Gestió de la Qualitat i Seguretat Corporativa (20%). Aquestes proves consistiran en preguntes curtes tipus qüestionari.  

 Prova 2.......Contextos associats als conceptes tractats durant el curs, en matèria de sistemes de gestió de la qualitat i seguretat corporativa (30%).  

 Aquestes proves consiitiran en preguntes de resposta curta. 
 
 La no-assistència a alguna d'aquestes proves tindrà la consideració de NO AVALUABLE.

- Lliurament d'exercicis pràctics en grup (50% de la nota d'avaluació):

Al llarg del curs es faran en grup un total de 5 exercicis pràctics en matèria de sistemes de gestió de la qualitat, dos dels quals s'avaluaran amb el lliurament de l'exercici i cadascun tindran un pes del 25% de la nota de l'avaluació. Pel seu caràcter curricular, la participació presencial de l'alumnat als exercicis pràctics avaluables és obligatòria. La seva no-assistència requereix el justificant formal corresponent per part de l'alumnat per a la seva consideració.

La no participació en cap de les pràctiques curriculars tindrà la consideració de NO AVALUABLE

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA),  sempre que el resultatfinal reflecteixi una aportació genuïna i coherent amb la temàtica objecte de treball presentat. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia i especificar les eines emprades. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat.

- Nota de l'avaluació continuada: La nota per aprovar l'avaluació continuada serà el resultat de suma de les dues proves i els treballs de l'assignatura, sempre que es compleixin els requisits exigits per avaluar-la.

 

AVALUACIÓ ÚNICA:  L'alumnat que opti per l'avaluació única farà dues proves diferenciades sobre el contingut de l'assignatura amb un pes del 50% i lliurarà 2 exercicis pràctics amb un pes també del 50%. La data i horari per a la prova i el lliurament dels exercicis serà la programada per a l'últim examen d'avaluació continuada

La no participació a les proves finals o el no lliurament dels exercicis pràctics tindrà la consideració de NO AVALUABLE.

S'aplica el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.

 

AVALUACIÓ de l'ALUMNAT a SEGONA CONVOVATORIA o MÉS: L'alumnat que repeteixi l'assignatura haurà de fer els exàmens i exercicis pràctics programats a l'aula Moodle.

 
RECUPERACIÓ: Encas de no superar l´assignaturadacord amb els criteris abans esmentats (avaluació contínua), l´alumnat podrà fer una prova de recuperació en la data i horari programats i que versarà sobre els continguts del programa. Per participar en la recuperació´alumnat ha d´haver estat prèviamentavaluat en un conjunt d´activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l´assignatura. Tot i això, la qualificació que constarà a l'expedient de l'alumne serà d'un màxim de 5-aprovat.
 
 
AVÍS: Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per l'alumnat que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Per exemple, plagiar, copiar, deixar copiar... una activitat d'avaluació implicarà suspendre aquesta activitat amb un zero (0). Les activitats davaluació qualificades daquesta manera i per aquest procediment no seran recuperables. Si cal superar qualsevold'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitatde recuperar-la al mateix curs.
 
REVISIÓ D'ACTIVITATS AVALUATIVES: En el moment de realització de cada activitat d'avaluació, el professor/a informarà l'alumnat del procediment i el termini previstos per a l'avaluació de l'activitat.
 

Ús de la IA

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

BIBLIOGRAFÍA RECOMENDADA:

- Jiménez T., P., Equeter L. A.(2025) . Modelos integrados de gestión: Calidad y Seguridad Corporativa.  Escuela de Preveción y Seguridad Integral - Universidad Autónoma de Barcelona.

- CEN (20015).  UNE-EN ISO 9001:2015. Sistemas de gestión de la calidad.  Requisitos.  AENOR.

- CEN (2015). UNE-EN ISO 14001.2015. Sistemas de gestión ambiental. Requisitos con orientación para su uso. AENOR.

- ISO, (2018). UNE-EN ISO 45001:2018. Sistemas de gestión de la seguridad y salud en el trabajo. Requisitos con orientación para su uso.ISO.

 -Jankalova, M. & Jankal, R.(2016). The Application of The EFQM Excellence Model by the Evaluation of Corporate Social Responsibility Activities of Companies.  Procedia Economics and Finance39, P. 660-667.  https://doi.org/10.1016/S2212-5671(16)30313-6.

 

BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA:

- alainversa.(2014, marzo 16). Plus Consulting  gestión empresarial (Podcast). Recuperat el 02/07/2024 de https://www.ivoox.com/12-3-2014-tema-normativa-iso-9001-su-aplicacion-audios-mp3_rf_2927705_1.html

- alainversa (2014, marzo 16). Plus Consulting  gestión empresarial (Podcast ). Recuperat el 02/07/2024 de https://www.ivoox.com/5-3-2014-tema-normativa-iso-9001-su-aplicacion-audios-mp3_rf_2927540_1.html

- alainversa (2014, marzo 16). Plus Consulting  gestión empresarial (Podcast). Recuperat el 02/07/2024 de https://www.ivoox.com/26-2- 2014-tema-la-calidad-como-pilar-la-audios-mp3_rf_2927466_1.html

- alainversa (2014, marzo16). Plus Consulting  gestión empresarial (Podcast). Recuperat el 02/07/2024 de https://www.ivoox.com/12-2-2014-tema-introduccion-a-a-norma-iso-audios-mp3_rf_2927222_1.html

- Fundación Europea para la Gestión de la Calidad (2003). Manual EFQM de Excelencia: pequeñas y medianas empresas(PYMES). EFQM.


Programari

Aquesta assignatura no requereix d'un programari específic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 2 Espanyol segon quadrimestre tarda