Logo UAB

Operacions d'Aerolínies

Codi: 101769 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Gestió aeronàutica OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Ane Elixabete Ripoll Zarraga
Correu electrònic:
ane.ripoll-zarraga@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

L’assignatura té com a finalitat introduir l’alumnat en les operacions d’aerolínies mitjançant l’abordatge dels següents aspectes clau:

 

  • Analitzar l’aerolínia com a empresa, entenent-ne l’estructura i funcionament, i gestionant els recursos financers i humans necessaris per a una operació eficient.

  • Conscienciar sobre la importància de la qualitat i la seguretat en el sector aeronàutic, tot destacant el paper fonamental que hi juga el factor humà.

  • Conèixer els processos relacionats amb l’embarcament de passatgers i la càrrega d’aeronaus, així com els procediments associats.

  • Introduir els conceptes bàsics del vol de les aeronaus i la influència dels factors meteorològics en la seva operació.

  • Establir les bases per a la comprensió de l’organització interna d’una companyia aèria, en resposta als reptes operatius, humans i tècnics que afronta el sector.

 

 


Competències

  • Actitud personal.
  • Comunicació.
  • Disposar dels fonaments de matemàtiques, economia, tecnologies de la informació i psicologia de les organitzacions i del treball, necessaris per comprendre, desenvolupar i avaluar els processos de gestió dels diferents sistemes presents al sector aeronàutic.
  • Hàbits de pensament.
  • Hàbits de treball personal.
  • Identificar, desenvolupar o adquirir, i mantenir els recursos necessaris per donar resposta a les necessitats tàctiques i operatives inherents a les activitats del transport aeri.
  • Supervisar la gestió de mitjans en un aeroport.

Resultats d'aprenentatge

  1. Avaluar alternatives en el cas d'autoserveis de terra (autohandling).
  2. Avaluar de forma crítica el treball realitzat.
  3. Comprendre les bases de la meteorologia i climatologia general.
  4. Comunicar eficientment de forma oral i/o escrita coneixements, resultats i habilitats, tant en entorns professionals com davant de públics no experts.
  5. Confeccionar i interpretar procediments dels serveis a passatge.
  6. Descriure els aspectes generals de la reglamentació JAR, EASA.
  7. Descriure les operacions a coordinar en el temps d'escala de les aeronaus.
  8. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  9. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i prospectiva.
  10. Desenvolupar la curiositat i la creativitat.
  11. Desenvolupar un pensament i un raonament crític.
  12. Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i la transmissió d'idees i resultats.
  13. Gestionar el temps i els recursos disponibles. Treballar de manera organitzada.
  14. Identificar els recursos humans (personal en cabina) per a la operativa diària de les aeronaus.
  15. Identificar els recursos i els procediments necessaris per garantir la seguretat durant el vol.
  16. Identificar les operacions de manteniment a realitzar a les aeronaus, així com la seva repercussió a la qualitat del servei.
  17. Identificar tipus d'aerolínies i serveis que ofereixen.
  18. Mantenir una actitud proactiva i dinàmica respecte al desenvolupament de la pròpia carrera professional, el creixement personal i la formació continuada. Tenir esperit de superació.
  19. Planificar i controlar operacions.
  20. Planificar les activitats que intervenen en el cicle d'escala de les operacions d'aerolínies.
  21. Treballar de manera autònoma.
  22. Utilitzar l'anglès com l'idioma de comunicació i de relació professional de referència.

Continguts

1. Introducció a les Aerolínies

  • Visió general de la indústria aeronàutica i tipus d’aerolínies

  • Conceptes bàsics de negoci en aerolínies

2. Organització i Operacions d’una Aerolínia

  • Estructura i departaments principals d’una aerolínia

  • Processos operatius bàsics (gestió, manteniment)

  • Importància de la seguretat i la qualitat

3. Gestió de Passatgers i Càrrega

  • Visió general dels processos d’embarcament de passatgers i càrrega

  • Fonaments del servei al client

4. Conceptes Bàsics d’Aeronaus i Vol

  • Introducció a les aeronaus i al funcionament del vol

  • Aerodinàmica bàsica i prestacions

  • Factors meteorològics que afecten els vols

5. Reptes i Tendències del Sector

  • Principals reptes que afronten les aerolínies

  • Introducció a la innovació i la sostenibilitat en l’aviació

     

    El professorat podrà adaptar el contingut i la dinàmica de l’assignatura segons les característiques i el nivell d’assimilació del grup. Aquest nivell d’assimilació s’incrementarà en la mesura que l’alumnat treballi de manera autònoma i prepare anticipadament i setmanalment les activitats pràctiques, que inclouen lectures en anglès i preguntes per a la reflexió crítica.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 30 1,2 1, 3, 5, 6, 7, 14, 15, 16, 17, 19, 20
Presentacions 14 0,56 2, 3, 4, 6, 7, 10, 11, 12, 16, 17, 18, 19, 22
Tipus: Supervisades      
Pràctiques 15 0,6 1, 3, 5, 6, 7, 14, 15, 16, 17, 19, 20
Tipus: Autònomes      
Estudi 42 1,68 8, 9, 11, 13, 21
Treball (Grupal) 24,55 0,98 2, 4, 10, 12, 13, 22

Classes de teoria

Les classes de teoria començaran amb la presentació de conceptes bàsics i descriptius, que serviran com a base fonamental per a la comprensió progressiva dels continguts. A mesura que avancin les sessions, aquests conceptes s’aniran desenvolupant amb major profunditat per tal de permetre a l’alumnat analitzar i entendre la teoria de la gestió d’aerolínies des d’un punt de vista crític i, per tant, tenint en compte l’aplicació real a la indústria.

Pràctiques

L’alumnat haurà de preparar de manera autònoma els exercicis, les lectures setmanals, els casos d’estudi i altres materials relacionats amb la teoria tractada cada setmana. Aquesta preparació prèvia és essencial per aprofitar al màxim les sessions presencials, en les quals es fomentarà la participació activa i es desenvoluparà el pensament crític mitjançant la resolució de problemes i el debat.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 50% 2,45 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 11, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 21
Parcial 30% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 15, 16, 17, 20, 22
Treball 20% 20 0,8 2, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 18, 19, 21, 22

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

ALUMNES NO AVALUABLES (NA)

Un estudiant es considerarà no avaluable (NA) si no es presenta a cap ítem de l'avaluació continuada (és a dir el parcial i el treball). Els alumnes no avaluables NO podran fer la recuperació.

AVALUACIÓ GLOBAL DE L'ASSIGNATURA:

 Serà la mitjana ponderada pels pesos establerts

 0,3 (Parcial) +  0,5 (Examen Final) + 0,2 * (Treball).

Els ítems de l'avaluació continuada no són recuperables. 

El lliurament fora del termini establert tindran una puntuació de zero.

Per aprovar l'assignatura la nota global haurà de ser d'un mínim de 5 sobre 10 a l'examen final o al de recuperació.

1 ECTS = 25 hores de treball de l’estudiant.

Procés de Recuperació

Per participar en el procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB).

La qualificació mitjana de l’assignatura haurà de ser entre 3,5 i 4,9.

L'estudiant que es presenti a la recuperació i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

 

Irregularitats en actes d’avaluació

Sense perjudici d'altres mesuresdisciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Això implica que el plagi igual que l'engany, deixar copiar, etc. està prohibit. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB).

L’ús de la intel·ligència artificial com a substitut de l’esforç individual o grupal dels estudiants està prohibit. En cap cas es podrà utilitzar per a generar contingut de treballs, informes o qualsevol mena de tasca.

L’ús de la IA com a eina de cerca és factible, però és responsabilitat de l’alumnat contrastar i verificar la informació proporcionada per aquestes eines. A més, caldrà referenciar-la, és a dir, especificar quina eina s’ha utilitzat i per a quina funció (què s’ha cercat).

L’ús de referències acadèmiques i científiques és obligatori en qualsevol document. Qualsevol contingut, sigui parcial o total, paràgraf o frase, que no estigui referenciat i que no sigui conseqüència d’una feina pròpia, es considerarà plagi, fet que constitueix un delicte i, per tant, tindrà com a conseqüència una qualificació de zero, a més de ser susceptible d’obrir un expedient disciplinari.

 

AVALUACIÓ D'ALUMNES REPETIDORS

Els estudiants repetidors no tindran un tractament diferenciat, i hauran de dur a terme totes les activitats i proves proposades per superar l'assignatura. 

MATRÍCULA D'HONOR

Atorgar una qualificació de matrícula d’honor és decisió del professorat responsable de l’assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9,00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d'estudiants matriculats.

 

La distribució parcial o total dels materials lectius està prohibit (Reglament UE 2016/679 de 27 d'abril de 2016 Reglament General de Protecció de Dades, RGPD)

Llei de Propietat Intel·lectual legislatiu 1/1996 de 12 d'abril (TRLPI)


Bibliografia

 La bibliografia consistirà en diversos materials en particular publicacions actuals, manuals de regulació, manuals d'interès i webs com ara però no limitat a

ACCIDENTS AÈRIS: http://www.planecrashinfo.com/database.htm

AIR OPS (EASA)

AIS: http://ais.aena.es

AVIACIÓ CIVIL INTERNACIONAL: http://www.icao.int

DIRECCIÓ GENERAL D'AVIACIÓ CIVIL: http://www.mfom.es

EASA: http://www.easa.eu.int

EUR LEX: http://eur-lex.europa.eu

EUROCONTROL: http://www.eurocontrol.int

FAA: http://www.faa.gov

How to implement an AS9100 (ETI GROUP)

IATA: http://www.iata.org

Manual del Piloto (FAA)

REVISTA AVIACIÓ: http://www.skybrary.aero

REVISTA SEGURETAT: http://wwwflightsafety.org

 

 


Programari

.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Català primer quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 12 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 21 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 22 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 23 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 11 Català primer quadrimestre tarda