Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Gestió aeronàutica | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per a poder assimilar l´assignatura correctament es demanen els coneixements de CNS (Comunicacions, Navegació i Vigilància) donats a l´assignatura de Telecomunicacions en el Sector Aeronàutic del segon curs.
En aquesta assignatura es revisen tecnologies noves i tradicionals aplicades a l'aviació. Consta de tres blocs: fonaments de navegació aèria, sistemes de navegació i tècniques de control. D'aquesta manera es fa una anàlisi dels aspectes principals de la navegació aèria començant amb l'estudi de les ciències relacionades per centrar-nos posteriorment en les àrees en què es compon el sistema. Es dóna prioritat als sistemes de navegació i control de trànsit aeri. S'analitzen tecnologies i procediments tradicionals, actuals i innovadors que arriben al procés de canvi constant que viu l'aviació, juntament amb una prospecció a partir dels elements clau que es demanen al sistema ATM del futur, que permeten predir, amb certa exactitud, futura evolució.
Continguts Classes Teòriques
Bloc Teoria I: FONAMENTS DE NAVEGACIÓ AÈRIA
Tema 1: CONCEPTE DE NAVEGACIÓ AÈRIA.
• planificació prèvia a el vol
• posicionament
• guiat
• concepte de ruta
• pla de vol
• instruments de bord
• tipus de navegació
Tema 2: CARTOGRAFIA I GEODESIA.
• moviments de la terra i els seus efectes
• sistemes horaris
• camp magnètic terrestre
• sistemes de referència geogràfics
• l'escala
• projeccions cartogràfiques
• cartes aeronàutiques
• la deriva
Tema 3: METEOROLOGIA.
• l'atmosfera
• ISA
• el vent
• tipus de núvols
• zones frontals
• canvis de pressió
• turbulències, punt de rosada, gelament, cizalladura
Tema 4: ONES DE RÀDIO.
• conceptes bàsics
• espectre electromagnètic
Tema 5: CIRCULACIÓ AÈRIA.
• concepte general
• informes de posició
• objectius ATC
• normativa internacional
• legislació nacional i comunitària
• regles de vol
• nivells de vol
Tema 6: ESPAIS AERIS.
• classes d'espais aeris
• zones aèries
Bloc Teoria II: SISTEMA DE NAVEGACIÓ AÈRIA
Tema 7: CONCEPTES GENERALS ANS.
• fi última de la navegació aèria
• òrgans reguladors i ANSPs (SES)
• àrees funcionals ANS
• processos temporals
Tema 8: COMUNICACIONS (COM).
• servei fix aeronàutic
• servei mòbil aeronàutic
• missatges aeronàutics
• servei mòbil aeronàutic per satèl·lit
• servei de radiodifusió aeronàutica
• servei de radionavegació aeronàutica
• separació de freqüències aeronàutiques
• sistema CPDLC
Tema 9: NAVEGACIÓ (NAV).
• sistemes convencionals
• sistemes satelitales
• conceptes RNAV i RNP
• concepte PBN
• concepte GNSS
• sistemes d'augmentació
• free flying i free route Airspace (FRA)
Tema 10: VIGILÀNCIA AÈRIA (SUD).
• conceptes generals
• tipus de radars
• multilateración
• ADS
Tema 11: SERVEI DE METEOROLOGIA AERONÀUTICA (MET).
• informes meteorològics
• descodificació de missatges
• oficines meteorològiques
Tema 12: SERVEI D'INFORMACIÓ AERONÀUTICA (AIS).
• productes i publicacions
Tema 13: RECERCA I RESCAT (SAR).
• estructura organitzativa
• fases d'alerta
Tema 14: GESTIÓ DEL TRÀNSIT AERI (ATM).
Bloc Teoria III: TÈCNIQUES DE CONTROL DE TRÀNSIT AERI
Tema 15: CONCEPTES GENERALS ATM.
• definició general
• indicadors principals
Tema 16: GESTIÓ DE L'ESPAI AERI (ASM).
• principis i estratègies
• ús flexible de l'espai aeri (FUA)
• fases temporals
• integració de RPAS
• concepte U-space
Tema 17: GESTIÓ DE LA AFLUÈNCIA I LA CAPACITAT DE L'ESPAI AERI (ATFCM).
• principis i objectius
• fases temporals
• mesures regulatòries
• CFMU
• demores aèries
Tema 18: SERVEIS DE TRÀNSIT AERI (ATS)
• objectius principals
• FIC
• ALR
• ATC
• servei de control d'aeròdrom TWR
• servei de control d'àrea / ruta ACC
• servei de control d'aproximació APP
• mínimes de separació per temps i per distància
• concepte TBS
• concepte RVSM
• sistemes d'alertes de conflictes
• torres de control remotes
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de Teoria | 30 | 1,2 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 19 |
Sessions de Pràctiques | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 18, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Seminaris | 5 | 0,2 | 8, 9, 10, 13, 16, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Desenvolupament treball d'investigació | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Estudi | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Preparació de Seminaris | 20 | 0,8 | 1, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 18, 19, 20 |
El plantejament metodològic general de l’assignatura està basat en el principi de la multivaretat d’estratègies, per la qual cosa es pretén facilitar la participació activa i la construcció del procés d’aprenentatge per part de l’alumne. En aquest sentit, es plantejaran sessions magistrals en grup complet, activitats pràctiques, debats participatius i processos de seguiment del treball de l’estudiant.
DESENVOLUPAMENT DE L’ASSIGNATURA
Per al desenvolupament de l’assignatura i dels seminaris s’utilitzaran presentacions "PowerPoint" i vídeos de curta durada.
Tots els temes es complementen amb sessions pràctiques de laboratori. També es distribueix als alumnes material per fer els exercicis, com cartes aeronàutiques, fulls de càrrega, plans de vol, METAR/TAF, etc.
ÚS DE TECNOLOGIA BASADA EN INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL
Ús restringit: Per a aquesta assignatura, es permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions, o bé en la cerca de tècniques que permetin resoldre certes parts específiques d’una activitat, sempre que l’estudiant pugui comprendre el que la tecnologia d’IA li proporciona i integrar-ho en un procés propi de resolució o desenvolupament de l’activitat. En cap cas estàpermès l’ús de tecnologies d’IA per obtenir directament la solució a una activitat plantejada. Per aquest motiu, quan presenti la seva proposta de solució a una activitat avaluable, l’estudiant haurà d’identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La manca de transparència en l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà una manca d’honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l’activitat, o sancions més greus en casos de gravetat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen Teoria 1 | 30% | 2 | 0,08 | 2, 3, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 20 |
Examen Teoria 2 | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Pràctiques de Laboratori | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
L’avaluació de l’assignatura té en compte els següents elements:
Exàmens de teoria (60%): dos exàmens, un realitzat a meitat de semestre i un altre al final.
Pràctiques (40%): avaluades mitjançant informes de laboratori.
Càlcul de la qualificació final:
La qualificació final de l’assignatura (N) serà:
N = 30% (EX1) + 30% (EX2) + 40% (Pràctiques)
L’estudiant supera l’assignatura si N ≥ 5. En cas de suspendre, pot acollir-se al procés de recuperació detallat més avall.
Condicions per aprovar i mecanismes de recuperació
Per superar l’assignatura serà necessari obtenir almenys 5 punts sobre 10 tant en la nota global de les pràctiques com en cadascun dels exàmens.
Només hi haurà recuperació dels exàmens de teoria.
L’assistència a les pràctiques és totalment obligatòria.
A les pràctiques a les quals l’estudiant no es presenti, obtindrà una qualificació de zero.
L’estudiant pot presentar-se a l’examen de recuperació per recuperar el contingut suspès, no presentat o per pujar nota, però en cap cas es podran recuperar les pràctiques no presentades.
Qualificacions especials
Matrícules d’honor: Atorgar una qualificació de matrícula d’honor és decisió del professorat responsable de l’assignatura.
La normativa de la UAB indica que les MH només es poden concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9,00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d’estudiants matriculats.
Un estudiant es considerarà no avaluable (NA) si:
No s’ha presentat a cap element avaluable.
No s’ha presentat a un dels blocs avaluables, és a dir, cap examen però sí a pràctiques, o cap pràctica però sí a un o tots els exàmens.
Consideracions ètiques i mesures disciplinàries
Sense perjudici d’altres mesures disciplinàries que es considerin oportunes, i d’acord amb la normativa acadèmica vigent, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l’estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d’un acte d’avaluació.
Per tant, copiar o deixar copiar una pràctica o qualsevol altra activitat d’avaluació implicarà suspendre amb un zero, i si és necessari superar-la per aprovar, tota l’assignatura quedarà suspesa.
Atenció: Veure campus virtual per ampliacions i actualitzacions d'aquesta bibliografia
Bibliografia bàsica
Bibliografia complementària
No s'utilitza
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |