Logo UAB

Dret Empresarial

Codi: 101747 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Gestió aeronàutica FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jorge Miquel Rodríguez
Correu electrònic:
jorge.miquel@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha cap prerequisit previ.


Objectius

Conèixer les institucions principals del Dret mercantil


Competències

  • Adequar la gestió a la normativa legal aplicable al sector aeronàutic.
  • Comunicació.
  • Diagnosticar la situació comercial, financera i de recursos humans en empreses i organitzacions.
  • Hàbits de pensament.
  • Hàbits de treball personal.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Assumir i respectar el rol dels diversos membres de l'equip, així com els diferents nivells de dependència de l'equip.
  2. Comunicar eficientment de forma oral i/o escrita coneixements, resultats i habilitats, tant en entorns professionals com davant de públics no experts.
  3. Descriure el marc jurídic de la gestió dels Recursos Humans a les empreses.
  4. Desenvolupar el pensament científic.
  5. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  6. Desenvolupar un pensament i un raonament crític.
  7. Gestionar el temps i els recursos disponibles. Treballar de manera organitzada.
  8. Identificar els principis bàsics del dret empresarial.
  9. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  10. Treballar cooperativament.
  11. Treballar de manera autònoma.

Continguts

Introducció al Dret Mercantil. Estatut jurídic de l'empresari

Dret de societats

Contractes mercantils

Dret concursal

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 22,5 0,9 3, 8
Exercicis (pràctiques, casos, comentaris, debats,....) 22,5 0,9 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Treball i estudi fora de l'aula 72,5 2,9 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11

El/la professor/a posarà en marxa les activitats formatives que consideri adequades per tal de facilitar l'estudi i l'aprenentatge de l'alumne.

El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de l'aprenentatge de l'alumnat es fonamenta en les següents activitats formatives:

1. Activitats dirigides: activitats on és el professorat el que desenvolupa la part activa de la classe. Inclou classes magistral on cada alumne o alumna assoleix les bases conceptuals de la matèria i el seu marc jurídic normatiu i jurisprudencial. També les classes pràctiques, on els estudiants, de forma individual o en grups reduïts, analitzen i resolen juntament amb el professor casos pràctics. Els alumnes desevoluparan individualment o en grups reduïts, amb el suport del professorat, orientades a la preparació de les pràctiques avaluables, com ara discussió i resolució de casos, comentaris, debats, simulacions de judicis, entre d'altres.

2. Activitats autònomes: activitats que els estudiants desenvoluparan autonomament. Inclou entre d'altres la cerca i lectura de bibliografia, normativa i jurisprudència, l'estudi, preparació de casos pràctics.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 50% 2 0,08 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11
Lliurament de treballs i pràctiques 30% 8 0,32 1, 9, 10
Participació activa durant les sessions lectives 20% 22,5 0,9 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10

Transparència en l'ús de la IA: Per a aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) en tasques de suport exclusivament com ara la cerca d'informació, la correcció de textos, les traduccions o l'organització de la informació. L'estudiant haurà d'identificar clarament l'ús que ha fet de la IA, compartir amb el professorat les interaccions mantingudes amb les eines d'IA i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La manca de transparència en l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà una falta d’honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l’activitat, o sancions majors en casos de gravetat

 

La plataforma virtual utilitzada per a la comunicació amb els estudiants serà el Campus Virtual de l'aula Moodle.

Per cada grup es publicarà al Campus Virtual, abans de l'inici de la docència, la data concreta o la setmana de realització de les activitats avaluables, sens perjudici que, excepcionalment i per causes de força major, aquestes puguin, amb preavís i antelació suficient, ser modificades.

La nota de les pràctiques i de la participació a classe es farà pública abans de l'examen final.

Per a aprovar l'assignatura, l'estudiant ha de haver obtingut una nota mínima de 3,5 en el examen final i participat en les altres dues activitats avaluatives.

Els o les alumnes que no hagin aprovat l’assignatura en l'avaluació poden presentar-se a l'examen de recuperació, si han obtingut almenys un 3 en cadascuna de les tres activitats avaluatives (examen final, pràctiques i participació a classe).

Les tres activitats avaluatives es tindran en compte per fixar la nota final resultant tant de l'avaluació, com de la recuperació. Els estudiants que facin l'examen de recuperació podran obtenir una nota màxima de 7 a l'assignatura.

Un estudiant es considerà no avaluable (NA) si no ha participat en cap de les activitats d'avaluació. Per tant, es considera que un estudiant que realitza algun exercici d'avaluació ja no pot optar a un NA.

Matrícules d'honor: Atorgar o no una qualificació de matrícula d'honor (MH) és decisió del professorat responsable de l'assignatura.

En tot cas, la normativa de la UAB limita les MH als estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00 i es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d'estudiants matriculats.

Aquesta asignatura no permet l'avaluació continuada.

D'acord amb la normativa vigent, "en cas que l'alumne realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificara aquest acte d'avaluació amb un zero (0), amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir.

En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final de l'assignatura serà 0" (art. 116.10 normativa acadèmica UAB).

 


Bibliografia

MANUALS RECOMANATS

Broseta Pont, Manuel. y Martínez Sanz, Fernando., Manual de Derecho mercantil, 2 vols., Tecnos, última edició. 

Sánchez Calero, Fernando, Principios de Derecho Mercantil, 2 vols., Thomson Reuters Aranzadi, última edició

Sierra Noguero, Eliseo, Curso de Derecho Mercantil, Servei de Publicacions de la UAB, última edició.

 

 


Programari

L'assignatura no té un programari específic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Espanyol primer quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 12 Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 21 Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 22 Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 23 Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 11 Espanyol primer quadrimestre tarda