Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Gestió aeronàutica | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana cursar aquesta ssignatura un cop assolides les competències de les següents matèries:
El modelatge i simulació o la investigació d'operacions estableixen mètodes quantitatius avançats que poden se aplicats com a eina de suport en els procesos de la presa de decisions per a dissenyar i millorar els sistemes de logístics. L'assignatura té com objectiu principal aprofundir en alguns d'aquest mètodes quantitatius que permeten ajudar a millorar els processos presa de decisió en el context de la gestió d’operacions en el transport aeri. Per exemple, les aerolínies venen fent ús de tècniques d'investigació operativa des dels anys 50 en la planificació i gestió de les seves operacions. Amb la base de de la programació matemàtica, s'introduirà l'ús de la Programació amb Restriccions (CLP) per modelar i solucionar problemes de presa de decisions o d'optimització. Es donaran les pautes per utilitzar CLP per modelar diferents tipus de problemes amb els següents objectius:
Teoria i Problemes
MQL.T.1. Introducció a la presa de decisions:
MQL.P.1. exemples:
MQL.T.2. Planificació i programació. Mètodes d'optimització:
MQL.P.2. Introducció als exercicis de modelització de problemes d'optimització
MQL.T.3. Planificació de la producció:
MQL.P.3. Models de planificació de la producció. Exercicis de modelització de problemes d'optimització.
MQL.T.4. Programació de la producció:
MQL.P.4. Models de programació de la producció. Modelatge de problemes optimització
MQL.T.5. Planificació d'operacions de transport:
MQL.P.5. Exemples de problemes d'optimització en el transport aeri
Pràctiques
MQL.L.1. Introducció a OPL:
MQL.L.2. OPL models:
MQL.L.3. Planificació i programació de la producció
MQL.L.4. Models de xarxes de transport
MQL.L.5. Operacions en aerolínies
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de Teoria | 18 | 0,72 | 15, 17, 18, 22 |
Sessions de problemes pràctics | 12 | 0,48 | 17, 18 |
Sessions pràctiques d'aula | 10 | 0,4 | 17, 18, 22 |
Tipus: Supervisades | |||
Sessions seguiment de les pràctiques | 8 | 0,32 | 2, 8, 11, 12, 14, 16, 19, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Desenvolupament del treball de pràctiques | 48 | 1,92 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Estudi personal | 30 | 1,2 | 4, 5, 6, 7, 9, 15, 17, 18, 21, 22 |
Preparació pràctiques d'aula | 20 | 0,8 | 1, 8, 11, 17, 18, 20, 22 |
El plantejament metodològic general de l'assignatura està basat en el principi de la multivarietat d'estratègies, de manera que es pretén facilitar la participació activa i la construcció del procés d'aprenentatge per part de l'alumne. En aquest sentit, es plantejaran sessions magistrals en grup complet, i activitats pràctiques i de seguiment del treball de l'estudiant, en grup reduït.
La docència serà presencial.
El material de l'assignaturá, així com la comunicació i programació d'activitats i lliurament de treballs,es realitzará a través del campus virtual.
Concretament, les activitats formatives incloses en aquesta assignatura són les següents:
Classes de teoria
Exposició i discussió dels conceptes fonamentals de l' assignatura (grupo complet).
Sessions de problemes pràctics
Resolució i discussió d' exercicis que permetin consolidar els conceptes teòrics de l' assignatura (grupo complet).
Sessions pràctiques d'aula
Bàsicament, es realitzaran sessions d' introducció a:
Aquestes activitats es realitzaran en grup reduït. Es recomana assistir a totes les sessions pràctiques per estar en condicions d'aprovar l'examen de validació de la part pràctica.
Ús de IA
En aquesta assignatura es reconeix l'ús creixent de la intel·ligència artificial generativa com a eina de suport, i per tant se n’admet l’ús de manera limitada. Amb caràcter general, només s'acceptarà l'ús d'aquestes eines per millorar aspectes formals de treballs, com ara la redacció, l’estil, la claredat expositiva, la correcció lingüística o la traducció, i per l'obtenció d'assistència puntual en aspectes tècnics. No és acceptable utilitzar eines d’intel·ligència artificial generativa per generar continguts de treballs que estan sotmesos a avaluació, com ara plantejaments metodològics, dissenys, realització d’experiments, anàlisi o interpretació de resultats, elaboració d’idees, o formulació de conclusions. Aquestes tasques han de ser realitzades íntegrament per l’estudiant, ja que constitueixen la part essencial del treball intel·lectual i creatiu requerit per superar l’assignatura. Els estudiants hauran d’indicar de manera explícita, en cadascun dels lliurables, si s’han utilitzat eines d’intel·ligència artificial generativa, especificant quines s’han emprat, per a què i en quin grau. Un ús irresponsable, excessiu o innecessari d’aquestes eines pot tenir un impacte negatiu en la nota final de l'assignatura. La detecció d’un ús no declarat o inadequat d’aquestes eines pot comportar el suspens de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmen part teoria | 40% | 2 | 0,08 | 3, 4, 5, 7, 10, 11, 13, 15, 17, 18, 19, 22 |
Examen validació part pràctica | 20% | 2 | 0,08 | 3, 10, 21, 22 |
Lliurament de pràctiques | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 6, 7, 8, 9, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
a) Procés i activitats d’avaluació programades
L'avaluació consta de les activitats següents:
Cal tenir en compte que el lliurament de pràctiques és no recuperable, per tant suspendre-la amb una nota inferior a 4 sobre 10 suposa no poder aprovar l'assignatura. Una pràctica no lliurada en la data establerta no serà avaluable (llevat de causa degudament justificada, cas en què la puntuació màxima serà de 5). Per poder ser avaluat, caldrà lliurar totes les pràctiques.
b) Programació d’activitats d’avaluació
La calendarització de les activitats d’avaluació es publicarà al campus virtual durant els primers dies de l’assignatura. A la web de l’Escola d’Enginyeria, a l’apartat d’exàmens, es farà pública la data per a la recuperació descrita a l'apartat c).
c) Procés de recuperació
D’acord amb la Normativa Acadèmica de la UAB per poder participar a la recuperació l'estudiant ha d'haver estat prèviamentavaluat en un conjunt d'activitats el pesde les quals equivalgui aun mínim de dues terceresparts de la qualificació́ total de l'assignatura o mòdul.
Les pràctiques d'aula no són recuperables i s'hauran de presentar en els terminis especificats.
d) Procediment de revisió de les qualificacions
Per a cada activitat d’avaluació, s’indicarà un lloc, data i hora en la que l'estudiant podrà revisar l’activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la notade l’activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l’assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.
e) Qualificacions
La qualificació final es calcula de la següent forma:
NOTA FINAL = CE1 x 0,4 + CE2 x 0,2 + CE3 x 0,4
CE1: Nota de les pràctiques. Cada pràctica mitjana amb el mateix pes en el càlcul de CE1.
CE2: Examen validació part pràctica.
CE3: Examen part de teoria.
Si algun dels components de l'avaluació CE1, CE2 o CE3 té un valor inferior a 4, la qualificació final serà suspensa amb un 4 independentment del resultat numèric d'aplicar la fórmula
Matricules d’honor. Atorgar una qualificació de matrícula d’honor és decisió del professorat responsable de l’assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificaciófinal igual o superior a 9.00. Es pot atorgar fins a un 5% deMH del total d'estudiantsmatriculats.
La qualificació de No Avaluable (No Presentat) s' obtindrà únicament si no s' entrega cap element avaluable.
f) Irregularitats per part de l’estudiant, còpia i plagi
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació. Per tant, copiar o deixar copiar una pràctica o qualsevol altra activitat d'avaluació implicarà suspendre-la amb un zero, i si és necessari superar-la per aprovar,tota l'assignatura quedarà suspesa. No seran recuperables les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment, i per tant l'assignatura serà suspesa directament sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs acadèmic.
h) Avaluació dels estudiants repetidors
Els alumnes repetidors faran les mateixes activitat d'avaluació
Hartmurt Stadlert and Cristoph Kilger (Eds.) Supply Chain Management and Advanced Planning. Third Edition. Springer, 2005. (Electronic version available at the university library) https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010559602806709
Ioannis T. Christou. Quantitative Methods in Supply Chain Management. Models and Algorithms. Springer, 2012. (Electronic version available at the university library) https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010405513506709
H. Paul Williams. Model Building in Mathematical Programming. Wiley. 2013 (5th edition).https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_askewsholts_vlebooks_9781118506189
Kim Marriott and Peyer J. Stuckey. Programming with Constraints. An introduction. MIT Press.
Massoud Bazargan. Airline Operations and Scheduling. Ashgate. https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/detail.action?docID=5208383
Norman Ashford et Al. Airport Operations. McGraw-Hill
Further readings
Joseph Geunes, Panos M. Pardalos and H. Edwin Romeijn (Eds.) Supply Chain Management: Models, Applications, and Research Directions. Kluwer Academic Publishers, 2002. (Electronic version available at the university library) https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010403666106709
F. Robert Jacobs, William L. Berry, D. Clay Waybark and Thomas E. Vollmann. Manufacturing Planning and Control for Supply Chain Management. McGraw-Hill, 2011 (6th edition)
F. Robert Jacobs and Richard B. Chase. Operations and Supply Chain management. McGraw-Hill Irwing, 2011 (13 th edition)
Programari específic
Durant el curs utilitzarem la plaforma d'optimització ILOG d'IBM que podrñeis instal·lar en els vostres ordinadors.
Com obtenir la plataforma ILOG Edició Estudiants.
A l'iniciar el curs aneu a: https://www.ibm.com/products/ilog-cplex-optimization-studio?mhsrc=ibmsearch_a&mhq=ilog
Registreu-vos la plataforma amb la vostra adreça de correu electrònic @ e-campus.uab.cat
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |