Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Avaluació Psicològica en els Trastorns del Llenguatge

Codi: 101734 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Logopèdia OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
Sonia Vilaltella Verdes
Correu electrònic:
sonia.vilaltella@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per un aprofitament adequat de l’assignatura, convé que l’estudiant tingui uns coneixements sòlids del desenvolupament normatiu del llenguatge i una àmplia informació dels principals trastorns del llenguatge, així com dels mateixos trastorns, però associats a les psicopatologies més prevalents.

 

Contextualització

En l’exercici professional de la logopèdia, l’avaluació psicològica dels pacients és un element molt rellevant. Primerament, perquè durant el procés diagnòstic inicial, a més de l’avaluació estrictament logopèdica, és necessari avaluar altres aspectes de la persona, com les capacitats cognitives o la personalitat. I en segon lloc, perquè durant la intervenció terapèutica és imprescindible realitzar una avaluació continuada d’aspectes no relacionats directament amb els problemes de llenguatge, amb l'objectiu de poder valorar de forma objectiva els efectes del procés terapèutic.

 


Objectius

Objectius formatius de l’assignatura

 

  1. L’alumne sabrà utilitzar diverses tècniques i instruments d’avaluació, propis de la professió.
  2. L’alumne sabrà interpretar els resultats de diferents instruments i tècniques d’avaluació psicològica.
  3. L’alumne sabrà escollir les tècniques i instruments d’avaluació més adequats, en funció de les característiques individuals i del trastorn de llenguatge dels pacients.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM23 (Competència) Elaborar informes de l'avaluació i el diagnòstic que garanteixin una comunicació eficaç amb altres professionals a partir de casos.
  2. KM60 (Coneixement) Explicar la idoneïtat dels instruments d'avaluació psicològica, i la seva utilitat per inferir les característiques dels diferents trastorns del llenguatge.
  3. SM45 (Habilitat) Fer servir la terminologia bàsica de la recerca en l'àmbit dels trastorns psicològics, l'avaluació psicològica i altres disciplines afins.

Continguts

1. Principis bàsics de l'avaluació psicològica

2. Avaluació en els trastorns del neurodesenvolupament

3. Avaluació dels trastorns de conducta

4. Avaluació d'altres aptituds

 

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi d'instruments i tècniques d'avaluació (12h. pràctiques) 12 0,48 KM60
Anàlisi d'instruments i tècniques d'avaluació (24h. teòriques) 24 0,96 KM60
Tipus: Supervisades      
Aplicació de tècniques d'avaluació 20 0,8 CM23
Discussions de grup 16 0,64 CM23
Estudi de casos 12 0,48 CM23
Tipus: Autònomes      
Lectures científiques 14 0,56 SM45
Treballs individuals 18 0,72 SM45

Metodologia docent

- Exposicions magistrals

- Descripció de material psicomètric

- Exposició de casos

- Pràctiques supervisades

- Fòrums de discussió

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev1 Treball individual 30% 20 0,8 CM23
Ev2 Prova escrita 40% 2 0,08 KM60
Ev3 Discussions col·lectives 30% 12 0,48 SM45

Aquesta assigantura no contempla l'avaluació única.

Ev1. Treball individual: autoria individual, format escrit, via telemàtica (primer període avaluatiu)

Ev2. Prova escrita: autoria individual, format escrit, via presencial (segon període avaluatiu)

Ev3. Discussions col·lectives: autoria individual i col·lectiva, format oral i escrit, via presencial (primer i segon període avaluatiu) Per tractar-se de discussions col·lectives, la Ev3 no és recuperable.

Estudiant avaluable: Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes inferior a 4 punts (40%), constarà com a "no avaluable"

Assignatura superada: Quan la nota acumulada sigui igual o superior a 5,0 (50%)

Proves de recuperació: Podrà optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi adquirit els criteris establerts per superar l'assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. No és preveu que l'alumnat de 2a oposterior matrícula, s'avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

Link d'accés a les pautes d'avaluació de les titulacions de la facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

EL LLIURAMENT DE LA TRADUCCIÓ DE LES PROVES D’AVALUACIÓ PRESENCIALS ES REALITZARÀ SI ES COMPLEIXEN ELS REQUERIMENTS  ESTABLERTS EN L’ARTICLE 263 I ES REALITZA LA SEVA SOL·LICITUD LA SETMANA 4 TELEMÀTICAMENT (EFORMULARI) (més informacióal web de la Facultat).

 

Modelo 1 - Uso prohibido: "En esta asignatura, no se permite el uso de tecnologías de Inteligencia Artificial (IA) en ninguna de sus fases. Cualquier trabajo que incluya fragmentos generados con IA será considerado una falta de honestidad académica y puede acarrear una penalización parcial o total en la nota de la actividad, o sanciones mayores en casos.

 

 

Tipo de retonro
EV Y TIPOS
SEMANA
Escrita    
Herramients digital    
En clase    
Tutoría
 Ev1-2-3  20

 

 


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA

Fonamental

  • Ávila, A. (Ed.) (1996). Evaluación en Psicológica Clínica. Volumen I: Proceso, método y estrategias psicométricas. Salamanca: Amaru.
  • Ávila, A. (Ed.) (1996). Evaluación en Psicológica Clínica. Volumen II: Estrategias Cualitativas Salamanca: Amaru.
  • Fernández-Ballesteros, R. (Ed.). (1992). Evaluación conductual hoy. Madrid. Pirámide
  • Fernández-Ballesteros, R. (1993). Introducción a la evaluación psicológica I i II. Madrid, Pirámide.

Complementària

 

  • Ávila, A. i Rodríguez, C. (Eds). (1992) Psicodiagnóstico clínico. Salamanca. Eudema Universidad
  • Bellack, A.S. i Hersen, M. (1993). Manual práctico de evaluación de conducta. Bilbao. DDB
  • Fierro, A. (Ed.). (1998) Psicología clínica. Madrid. Pirámide
  • Forns, M., Kirschner, M., i Torres, M. (1991). Principales modelos en evaluación psicológica. Barcelona, L'Estudi d'en Llop.
  • Jiménez, F. i de Diego, R. (1990). Lecturas de psicodiagnóstico. Salamanca. Amarú
  • Peñate, W., Matud, P. i Ibáñez, I. (1993). Evaluación psicológica. Valencia. Promolibro
  • Pervin, L. A. (1979). Personalidad. Teoría, diagnóstico e investigación. Bilbao. DDB

Programari

No aplicable


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 111 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 112 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt