Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Llenguatge i Psicopatologia

Codi: 101733 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Logopèdia OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
Natalia Díaz-Regañón Serra
Correu electrònic:
natalia.diazreganon@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Conèixer i saber utilitzar el llenguatge tècnic bàsic associat a la Logopèdia; conèixer el funcionament habitual d'una sessió de Logopèdia. Ser capaç de llegir i entendre un article científic en llengua anglesa.


Objectius

Conèixer la clínica i característiques generals d'alguns trastorns psicopatològics que es presenten en infants i adults. L’objectiu principal és estudiar alguns dels trastorns mentals més freqüents, per tal de fer-ne la detecció i derivació al professional adequat, adquirint els coneixements necessaris per adaptar l'actuació del/la logopeda o educador/a a les característiques de cada cas.


Resultats d'aprenentatge

  1. KM61 (Coneixement) Distingir la necessitat d'aplicar tractaments interdisciplinaris i la derivació a altres professionals de les persones que presenten patologies no logopèdiques associades als trastorns de llenguatge.
  2. KM62 (Coneixement) Explicar de quina manera els trastorns psicològics i les condicions familiars i socials poden condicionar la intervenció logopèdica.
  3. SM45 (Habilitat) Fer servir la terminologia bàsica de la recerca en l'àmbit dels trastorns psicològics, l'avaluació psicològica i altres disciplines afins.

Continguts

1.     Introducció.

2.     Trastorns de l'aferrament.

Concepte d'aferrament. Teories sobre l'aferrament. Tipus d'aferrament i conseqüències en el desenvolupament social i emocional.

3.     Trastorns del comportament.

Trastorn negativista desafiant. Trastorn explosiu intermitent. Trastorn de la conducta.

4.     Trastorns afectius.

Trastorns depressius. Trastorns bipolars.

5.     Trastorns d'ansietat i relacionats.

Trastorn d’ansietat per separació. Trastorn d’ansietat generalitzada. Trastorn de pànic. Fòbies. Trastorn per estrès posttraumàtic. Trastorn obsessiu-compulsiu.

6.     Esquizofrènia i altres trastorns psicòtics.

7.     Trastorns de la personalitat.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 24 0,96 KM61, KM62, SM45
Seminaris 12 0,48 KM61, KM62, SM45
Tipus: Supervisades      
Tutories, seguiment i avaluació 25 1 KM61, KM62, SM45
Tipus: Autònomes      
Estudi i lectura i cerca de materials. 86 3,44 KM61, KM62, SM45

Classes magistrals i visualització de vídeos. Síntesi, anàlisi i debat dels continguts treballats.

ACTIVITAT DIRIGIDA

Classes de teoria i seminaris: classes magistrals i seminaris d'anàlisi de casos.

ACTIVITAT SUPERVISADA

Tutories opcionals: tutories de seguiment dels aprenentatges i revisió d'evidències.

ACTIVITAT AUTÒNOMA

Lectura comprensiva i crítica de materials i articles. Cerca de bibliografia.

Estudi: realització d'esquemes i resums.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev1: Lliurament de seminaris 1 10 0 0 KM61, KM62, SM45
Ev2: Lliurament de seminaris 2 10 0 0 KM61, KM62, SM45
Ev3: Prova tipus test 40 1,5 0,06 KM61, KM62, SM45
Ev4: Prova tipus test 2 40 1,5 0,06 KM61, KM62, SM45

AVALUACIÓ CONTINUADA

Ev1: Lliurament de seminaris 1. 10% de la nota final. Lliurament grupal, escrit i presencial. Setmana 1 (grup 111) i setmana 2 (grup 112).

Ev2: Lliurament de seminaris 2. 10% de la nota final. Lliurament grupal, escrit i presencial. Setmana 5 (grup 111) i setmana 6 (grup 112). És obligatori haver assistit als seminaris 2 i 3 (grup 111 setmanes 3 i 5, grup 112 setmanes 4 i 6). 

Ev3: Prova tipus test. 40% de la nota final. Lliurament individual, escrit i presencial. Primer període avaluatiu.

Ev4: Prova tipus test. 40% de la nota final. Lliurament individual, escrit i presencial. Segon període avaluatiu.

Tipus de Retorn

EV i TIPUS

SETMANA

Escrit

   

Eina digital

   

A l’aula

Ev3: Prova tipus test. Lliurament individual, escrit i presencial.

Lliurament Ev3: Primer període avaluatiu.

Tutoria

Ev1: Lliurament de seminaris 1. Lliurament grupal, escrit i presencial.

Ev2: Lliurament de seminaris 2. Lliurament grupal, escrit i presencial.

Ev3: Prova tipus test. Lliurament individual, escrit i presencial.

Ev4: Prova tipus test. Lliurament individual, escrit i presencial. 

Lliurament Ev1: Setmana 1 (grup 111) i setmana 2 (grup 112).

Lliurament Ev2: Setmanes 5 (grup 111) i setmana 6 (grup 112).

Lliurament Ev3: Primer període avaluatiu.

Lliurament Ev4: Segon període avaluatiu.

 

L'alumnat que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a 'no avaluable'.

Prova de RECUPERACIÓ FINAL: Podrà optar-hi l'alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l'assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. A més, la nota final obtinguda a partir d'aquestes activitats haurà de ser, com a mínim, de 3,5 punts. Consistirà en un examen escrit amb preguntes sobre la teoria i els seminaris de tot el temari de l'assignatura, i la nota assolida solament serà aplicable quan representi una millora de l'assolida durant el curs. Període de recuperacions.

No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesino recuperable.

Pautes d'avaluació de la Facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

EL LLIURAMENT DE LA TRADUCCIÓ DE LES PROVES D’AVALUACIÓ PRESENCIALS ES REALITZARÀSI ES COMPLEIXEN ELS REQUERIMENTS ESTABLERTS EN L’ARTICLE 263 I ES REALITZA LA SEVA SOL·LICITUD LA SETMANA 4 TELEMÀTICAMENT (EFORMULARI) (més informació al web de la Facultat).

En aquesta assignatura no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. 

AVALUACIÓ ÚNICA

Ev1: Lliurament de seminaris 1. Lliurament del resum i anàlisi crítica d'un article científic. 10% de la nota final. Lliurament individual, escrit i presencial. Segon període avaluatiu.

Ev2: Lliurament de seminaris 2. Lliurament del resum i anàlisi crítica d'un article científic. 10% de la nota final. Lliurament individual, escrit i presencial. Segon període avaluatiu.

Ev3: Prova tipus test. 40% de la nota final. Lliurament individual, escrit i presencial. Segon període avaluatiu. Durada 45 minuts.

Ev4: Prova tipus test. 40% de la nota final. Lliurament individual, escrit i presencial. Segon període avaluatiu. Durada 45 minuts.

 

TAULA D’ACTIVITATS D’AVALUACIÓ ÚNICA

Nom i descripció de l’evidència

<palign="center">Pes

Durada en hores (de l’acte presencial)

Data realització/entrega

Ev1: Lliurament de seminaris 1. Lliurament del resum i anàlisi crítica d'un article científic.

10%

0 hores

Segon període avaluatiu

Ev2: Lliurament de seminaris 2. Lliurament del resum i anàlisi crítica d'un article científic.

10%

0 hores

Segon període avaluatiu

Ev3: Prova tipus test.

40%

¾ hora

Segon període avaluatiu

Ev4: Prova tipus test. 

40%

¾ hora

Segon període avaluatiu

 

 

 

 

 

 

L'assignatura es considerarà SUPERADA quan la nota global obtinguda a partir de totes les activitats d'avaluació descrites sigui igual o superior a 4,9 (escala 0-10).

L'alumnat que hagilliurat evidències d’aprenentatge amb un pesigual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a 'no avaluable'.

S'aplicarà el mateix procés de recuperació que en l'avaluació continuada.

La revisió dela qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.

Pautes d'avaluació de la Facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

L’AVALUACIÓ UNICA SE SOL·LICITA TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) EN EL PERÍODE ESPECIFIC (més informació al web de la Facultat).

EL LLIURAMENT DE LA TRADUCCIÓ DE LES PROVES D’AVALUACIÓ PRESENCIALS ES REALITZARÀ SI ES COMPLEIXEN ELS REQUERIMENTS ESTABLERTS EN L’ARTICLE 263 I ES REALITZA LA SEVA SOL·LICITUD LA SETMANA 4 TELEMÀTICAMENT (EFORMULARI) (més informació al web de la Facultat).  

En aquesta assignatura no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. 


Bibliografia

 (2022). DSM-5-TR. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Text revision. American Psychiatric Association. 

Belloch, A., Sandín, B. i Ramos, F. (2024). Manual de Psicopatología (Vol. 1 i 2). McGraw Hill.

World Health Organization. ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics. https://icd.who.int/browse/2025-01/mms/en

 

Bibliografia complementària

Aguilar-Mediavilla, E. & Igualada, A. (2019). Dificultades del lenguaje en los trastornos del desarrollo (3 Vols.). Editorial UOC.
 
Chow, J.C. & Hollo, A. (2020). Supporting Students With Co-Occurring Language and Behavioral Deficits in the Classroom. Teaching Exceptional Children, 52 (4), 222–230.

Ezpeleta, L. i Toro, J. (2014). Psicopatología del desarrollo. Madrid: Pirámide.

Hollo, A., Chow, J.C. & Wehby, J.H. (2019). Profiles of Language and Behavior in Students With Emotional Disturbance. Behavioral Disorders, 44(4), 195–204.

Im-Bolter, N. i Cohen, N.J. (2007). Language impairment and psychiatric comorbidities. Pediatric Clinics of North-America, 54(3), 525-542.


Programari

No aplicable.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 111 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 112 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt