Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Lingüística Aplicada a les Patologies del Llenguatge

Codi: 101731 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Logopèdia OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Joaquim Llisterri Boix
Correu electrònic:
joaquim.llisterri@uab.cat

Equip docent

Io Salmons Llussà

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana poder llegir treballs en anglès sobre temes relacionats amb els continguts de l’assignatura.


Objectius

En l’assignatura, que s’emmarca en l’àmbit de la lingüística clínica, es plantegen, principalment, dos objectius: (1) oferir les bases lingüístiques que permetin comparar les produccions lingüístiques típiques amb les alterades; i (2) identificar els trets lingüístics que caracteritzen les patologies del llenguatge.


Resultats d'aprenentatge

  1. KM36 (Coneixement) Descriure la utilitat de les tècniques utilitzades per la lingüística per avaluar els trastorns del llenguatge.
  2. KM37 (Coneixement) Explicar les característiques lingüístiques de diferents trastorns del llenguatge, així com la influència dels entorns multilingües en les característiques típiques i atípiques del llenguatge.
  3. SM30 (Habilitat) Fer servir correctament la terminologia de la lingüística i la psicolingüística, així com la nomenclatura dels trastorns del llenguatge.
  4. SM31 (Habilitat) Dur a terme una exploració del llenguatge a partir de les tècniques pròpies de la lingüística i fer servir els resultats d'aquesta exploració per emetre pronòstics d'evolució.

Continguts

1.- Introducció a la lingüística clínica.

2.- Anàlisi fonètica de la parla patològica.

3.- Anàlisi fonològica de la parla patològica.

4.- Anàlisi morfològica i sintàctica de les patologies del llenguatge.

5.- Anàlisi semàntica i pragmàtica de les patologies del llenguatge.

6.- Bilingüisme i llengües minoritzades en l’avaluació i la intervenció de les patologies del llenguatge.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 21 0,84
Classes pràctiques 28 1,12
Tipus: Autònomes      
Estudi dels continguts de la matèria, lectures i consulta de materials complementaris 96,5 3,86

En la metodologia docent emprada es combinen les sessions teòriques amb les de pràctiques. En les classes teòriques s’ofereixen els conceptes necessaris per a identificar les característiques lingüístiques de diferents patologies del llenguatge. L’objectiu de les classes pràctiques és aplicar els coneixements teòrics a la valoració dels diferents elements del llenguatge preservats o alterats.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev1 - Prova escrita individual presencial sobre els continguts dels temes 1, 2 i 3 del programa de l'assignatura 40% 1,5 0,06 KM36, KM37, SM30, SM31
Ev2 - Prova escrita individual presencial sobre els continguts dels temes 4, 5 i 6 del programa de l'assignatura 40% 1,5 0,06 KM36, KM37, SM30, SM31
Ev3 - Treball escrit individual presencial sobre el contingut de les lectures proposades pels professors 20% 1,5 0,06 KM36, KM37, SM30, SM31

Informació general sobre l’avaluació

“Segons l’Article 266, punt 10 Normativa UAB, en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat o falsificació de signatura en la llista d’assistència presencial i/o altres conductes acadèmiques deshonestes...) que pugui conduir a una variació de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura/mòdul, la qualificació final serà 0” (Pautes d’avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia 2025-26. Aprovades en Junta Permanent del 19 de maig de 2025).

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 (zero) i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.

El lliurament de la traducció de les proves d’avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l’article 263 de la Normativa acadèmica de la Universitat Autònoma de Barcelona (https://www.uab.cat/doc/TR_normativa_academica_UAB) i es realitza la seva sol·licitud de forma telemàtica mitjançant un formulari electrònic durant la setmana 4 del semestre. A la web de la Facultat de Psicologia es troba la informació rellevant.

Per a més informació sobre les avaluacions es poden consultarels documents que es troben a la web de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

Avaluació continuada

La qualificació final de l’assignatura s’obté a partir de tres evidències d’aprenentatge:

Ev1 - Prova escrita individual presencial sobre els continguts del temes 1, 2 i 3 del programa de l’assignatura: 40 % de la qualificació final (primer període d’avaluació).

Ev2 - Prova escrita individual presencial sobre els continguts dels temes 4, 5 i 6 del programa de l’assignatura: 40 % de la qualificació final (segon període d’avaluació).

Ev3 – Treball escrit individual presencial sobre el contingut de les lectures proposades pels professors: 20 % de la qualificació final (entre el primer i el segon període d’avaluació).

Per superar l’assignatura cal assolir una puntuació igual o superior a 5,0 en la mitjana ponderada de les puntuacions obtingudes en cada evidència d’aprenentatge. Les evidències no lliurades tenen una puntuació de 0,0 (zero) i les lliurades es consideren aprovades si tenen una qualificació igual o superior a 5,0.

Els únics elements considerats en l’avaluació de l’assignatura són els resultats obtinguts en les tres evidències d’aprenentatge. Els estudiants que lliurin evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4,0 punts (40 % de la qualificació final) no podran constar a les actes com a “No avaluables”.

En el moment de realitzar cada activitat d’avaluació s’informarà sobre el procediment i la data de revisió de les qualificacions.

La programació del retorn es resumeix a la taula següent:

Tipus de retorn

Ev i tipus

Setmana

Escrit

 

 

Eina digital

Ev2 - Prova escrita individual presencial sobre els continguts dels temes 4, 5 i 6 del programa de l’assignatura

S19/20

A l’aula

Ev1 - Prova escrita individual presencial sobre els continguts dels temes 1, 2 i 3 del programa de l’assignatura

Ev3 – Treball escrit individual presencial sobre el contingut de les lectures proposades pels professors

S7/9

 

S10

Tutoria

 

 

Per a poder realitzar larecuperació cal haver obtingut una qualificació mitjana entre 3,5 i 4,8 i haver lliurat un conjunt d’evidències el pes de les quals equivalgui a un mínim de les 2/3 parts de la qualificació final de l'assignatura.

La recuperació consistirà en una prova escrita sobre el contingut dels temes 1, 2, 3, 4, 5 i 6 del programa de l’assignatura i sobre les lectures proposades. Aquesta prova serà l’únic element considerat per a la recuperació de l’assignatura.

Els estudiants de segona matrícula o de matrícules posteriors seran avaluats seguint els criteris descrits en aquesta guia docent.

Avaluació única

La qualificació final de l’assignatura en l’avaluació única s’obté a partir de tres evidències d’aprenentatge:

Ev1 - Prova escrita individual presencial sobre els continguts del temes 1, 2 i 3 del programa de l’assignatura: 40 % de la qualificació final. Es realitzarà en el mateix dia i lloc que la prova del segon període d’avaluació de l’assignatura.

Ev2 - Prova escrita individual presencial sobre els continguts dels temes 4, 5 i 6 del programa de l’assignatura: 40 % de la qualificació final. Es realitzarà en el mateix dia i lloc que la prova del segon període d’avaluació de l’assignatura.

Ev3 – Treball escrit individual presencial sobre el contingut de les lectures proposades pels professors: 20 % de la qualificació final. Es lliurarà en el mateix dia i lloc que la prova del segon període d’avaluació de l’assignatura.

Per superar l’assignatura cal assolir una puntuació igual o superior a 5,0 en la mitjana ponderada de les puntuacions obtingudes en cada evidència d’aprenentatge. Les evidències no lliurades tenen una puntuació de 0,0 (zero) i les lliurades esconsideren aprovades si tenen una qualificació igual o superior a 5,0.

Els únics elements considerats en l’avaluació de l’assignatura són els resultats obtinguts en les tres evidències d’aprenentatge. Els estudiants que lliurin evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4,0 punts (40 % de la qualificació final) no podran constar a les actes com a “No avaluables”.

La programació del retorn es resumeix a la taula següent:

Tipus de retorn

Ev i tipus

Setmana

Escrit

 

 

Eina digital

Ev1 - Prova escrita individual presencial sobre els continguts dels temes 1, 2 i 3 del programa de l’assignatura

Ev2 - Prova escrita individual presencial sobre els continguts dels temes 4, 5 i 6 del programa de l’assignatura

Ev3 – Treball escrit individual presencial sobre el contingut de les lectures proposades pels professors

S19/20

A l’aula

 

 

Tutoria

 

 

S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que en l'avaluació continuada.

L’avaluació única se sol·licita telemàticament mitjançant un formulari electrònic en el període determinat per la facultat. A la web de la Facultat de Psicologia s’hi troba la informació rellevant.


Bibliografia

En l’assignatura no s’empren manuals de referència. Els treballs que s’esmenten a continuació són obres de consulta que permeten aclarir conceptes i aprofundir en els temes tractats en el programa. Durant el curs es proporcionaran bibliografies més detallades per a cada tema.

Ball, M. J. (Ed.). (2021). Manual of clinical phonetics. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429320903

Ball, M. J. i Müller, N. (2005). Phonetics for communication disorders. Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9781315805573

Ball, M. J., Müller, N. i Spencer, E. (Ed.). (2024). The handbook of clinical linguistics (2a ed.). Wiley Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781119875949

Ball, M. J., Rahilly, J., Lowry, O. M., Bessell, N. i Lee, A. (2020). Phonetics for speech pathology (3a ed.). Equinox.

Castro Torres, J. A. (Ed.). (2018). Introducción a la lingüística clínica: aproximaciones a los trastornos de la comunicación. Pontificia Universidad Católica del Perú, Fondo Editorial. https://doi.org/10.18800/9786123173609

Crystal, D. i Varley, R. (1998). Introduction to language pathology (4a ed.). Whurr.

Damico, J. S., Müller, N. i Ball, M. J. (Ed.). (2021). The handbook of language and speech disorders (2a ed.). Wiley Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781119606987

Garraffa, M. i Mazzaggio, G. (2025). Pragmatics in the health sciences. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009496018

Grodzinsky, Y. i Amunts, K. (Ed.). (2006). Broca’s region. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195177640.001.0001

Levy, Y. i Schaeffer, J. (Ed.). (2003). Language competence across populations: Toward a definition of specific language impairment. Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9781410606792

Lidz, J., Snyder, W. i Pater, J. (Ed.). (2016). The Oxford handbook of developmental linguistics. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199601264.001.0001

Müller, N. (Ed.). (2006). Multilayered transcription. Plural Publishing.

Prieto, P. (2004). Fonètica i fonologia: els sons del català. Editorial UOC.

Quilis, A. (2012). Principios de fonología y fonética españolas (11a ed.). Arco/Libros.

Ryalls, J. i Behrens, S. J. (2000). Introduction to speech science: From basic theories to clinical applications. Allyn & Bacon.

Shriberg, L. D., Kent, R. D., McAllister, T. i Preston, J. L. (2019). Clinical phonetics (5a ed.). Pearson.


Programari

Boersma, P. i Weenink, D. (2025). Praat: Doing phonetics by computer (Versió 6.4.35) [Programa informàtic]. University of Amsterdam. http://www.praat.org


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 111 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 112 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 113 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt