Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Alteracions del Llenguatge Associades a Altres Patologies

Codi: 101722 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Logopèdia OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Debora Perez Garcia
Correu electrònic:
debora.garcia@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

En aquesta assignatura es tractaran els patrons de conducta i llenguatge associats a altres trastorns, és per tant, molt recomanable que l’alumne conegui el desenvolupament evolutiu típic (incloent-hi el llenguatge) així com els trastorns de l’adquisició del llenguatge.   

Donat que molta bibliografia actualitzada dels temes són articles científics en anglès es recomana que l’alumne es familiaritzi en aquesta habilitat.


Objectius

L’assignatura pretén formar l’estudiant en el coneixement de les característiques de conducta i llenguatge associades als següents trastorns: discapacitat intel·lectual sindròmica, trastorns de l'espectre de l'autisme, paràlisi cerebral i trastorns de dèficit d’atenció amb o sense hiperactivitat i trastorns mentals. 

Quan finalitzi l’assignatura l’estudiant serà capaç de: 

 - Ser sensible per entendre l’afectació global de les persones que presentin les patologies estudiades i la influència que pot tenir en el seu entorn i el seu desenvolupament.

- Identificar les característiques de llenguatge o la comunicació associades a les patologies estudiades.

- Preveure les necessitats logopèdiques de les persones que presentin aquestes patologies.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM14 (Competència) Generar informes d'exploració i diagnòstic, així com de les pautes de tractament adequades a cada usuari segons la seva patologia.
  2. KM28 (Coneixement) Explicar la utilitat i les indicacions dels instruments d'avaluació de llenguatge que més s'ajusten a les característiques de cada patologia o qualsevol altra condició personal.
  3. KM29 (Coneixement) Identificar patrons de llenguatge típics i atípics en pacients amb diferents patologies o discapacitats.
  4. KM30 (Coneixement) Explicar les alteracions del llenguatge secundàries a trastorns en altres esferes.
  5. SM27 (Habilitat) Emetre un diagnòstic probable, així com possibles diagnòstics diferencials, a partir de casos presentats en vídeo o de la lectura d'informes.

Continguts

BLOC 1 - INTRODUCCIÓ GENERAL: ELS TRASTORNS DE LLENGUATGE ASSOCIATS A ALTRES PATOLOGIES.

 

BLOC 2.- LA DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL                                 

- DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL:

Evolució del concepte i definició.

Perfil cognitiu i conducta adaptativa en  discapacitat intel·lectual.

Llenguatge en discapacitat intel·lectual no sindròmica.

 

- EL LLENGUATGE  I LA DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL SINDRÒMICA

La Síndrome de Down

            Etiologia i prevalença

            Fenotip físic

            Fenotip conductual

            Perfil de llenguatge

La Síndrome X-Fràgil

            Etiologia i prevalença

            Fenotip físic

            Fenotip conductual

            Perfil de llenguatge

La Síndrome d’Angelman

            Etiologia i prevalença

            Fenotip físic

            Fenotip conductual

            Perfil de llenguatge

La Síndrome de Williams-Beuren i la síndrome dup7q11.23

            Etiologia i prevalença

            Fenotip físic

            Fenotip conductual

            Perfil de llenguatge

La Síndrome de Prader-Willi

            Etiologia i prevalença

            Fenotip físic

            Fenotip conductual

            Perfil de llenguatge

La Síndrome de Rett

            Etiologia i prevalença

            Fenotip físic

            Fenotip conductual

            Perfil de llenguatge

La Síndrome de deleció 22q11 i la síndrome de duplicació 22q11.2

            Etiologia i prevalença

            Fenotip físic

            Fenotip conductual

            Perfil de llenguatge

 

BLOC 3.-EL LLENGUATGE EN ELS TRASTORNS D'ESPECTRE AUTISTA (TEA)

Concepte i definició espectre autista.

Etiologia i prevalença

Clínica de l'espectre autista

Llenguatge i espectre autista

 

BLOC 4.-EL LLENGUATGE EN EL TDA-H.

Concepte i definició subtipus TDA-H.

Etiologia i prevalença

Perfil cognitius

Aspectes de conducta

Llenguatge en el TDA-H

 

BLOC 5.-EL LLENGUATGE EN LA PARÀLISI CEREBRAL (PC)

Concepte i definició PC

Etiologia i prevalença

Perfil cognitius

Aspectes de conducta

Llenguatge en la PC

 

BLOC 6.- EL LLENGUATGE EN ELS TRASTORNS MENTALS 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 21 0,84 KM28, KM29, KM30
Seminaris 24 0,96 CM14, KM28, SM27
Tipus: Supervisades      
Tutories 2 0,08
Tipus: Autònomes      
Estudi, anàlisi de casos, 96 3,84 CM14, SM27

ACTIVITAT DIRIGIDA

- Classes teòriques i seminaris

Classes magistrals amb suport de TIC

Seminaris d’anàlisi de casos: els estudiants discutiran les tècniques d’exploració utilitzades  i

emetran un diagnòstic de manera argumentada.

 

ACTIVITAT SUPERVISADA

-Tutories: Tutories de seguiment de la realització dels treballs plantejats 

 

 ACTIVITAT AUTÒNOMA

- Lectura d’articles, redacció de treballs, estudi, etc.

- Lectura comprensiva de documents diversos (informes, protocols d’avaluació, etc)  i articles

- Anàlisi de casos

- Estudi: Realització d’esquemes, mapes conceptuals i resums

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1 Examen teòric 1º parcial 35 1 0,04 KM28, KM29, KM30
EV2 Examen teòric 2ª parcial 35 2 0,08 KM28, KM29, KM30
EV3 Cas Pràctic 30 4 0,16 CM14, SM27

Avaluació continuada:

L'avaluació de l'assignatura té la següent estructura:

- EV1: un examen alliberatori de la primera part de l'assignatura durant el primer periode avaluatiu, (35% nota). Tipus test amb alguna pregunta oberta. Format: individual i presencial (1 h y 30 min).

- EV2: un examen de la resta de temes de l'assignatura durant el segon periode avaluatiu, (35% nota). Tipus test. Format: individual i presencial (1 h y 30 min).

- EV3: un exercici d'un cas pràctic (30%). Presentació d'un exercici escrit sobre casos treballats a les pràctiques. Format: individual i virtual.

 

Proves de recuperació (durant el periode de recuperacions) : Podran optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tenir dret a les proves de recuperació l'estudiant ha de tenir almenys un 3 de nota. L'assignatura està aprovada quan l'estudiant té una nota de 5 o més a la prova de recuperació. No es podrà accedir a les proves de recuperació per pujar nota en cas d'estar ja aprovat. 

 

Avaluació única:

L'avaluació única es sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació al web de la Facultat).

 

TAULA D’ACTIVITATS D’EVALUACIÓ ÚNICA

Nom i descripció de l’evidència

Pes

Durada en hores (de  l’acte presencial)

Data realització/entrega

EV1: 1r examen parcial

35%

5 h

Segon període avaluatiu

EV2: 2n examen parcial

35%

EV3: exercici d'un cas pràctic

30%

 

 

 

 

 

S'aplicarà el mateix procés de recuperació que el de l'evaluació continuada. 

 

- Es considerarà NO AVALUABLE l'alumne/a que hagi lliurat menys del 40% del pes de l'assignatura.

L'assignatura està suspesa si havent presentat un 40% o més d'evidències la nota és menor de 5. 

L'assignatura està aprovada quan l'estudiant té una nota mitjana de 5 o més de les evidències.

 

Les notes finals de l'assignatura s'expressaran amb un únic decimal, i amb això es realitzarà l'arrodoniment al següent nombre enter en el cas que aquest arrodoniment permeti un canvi qualitatiu de la nota quan tan sols està a una dècima

 

No espreveu prova de síntesi per als estudiants de segona matrícula o superior.

 

Retorn:

Tipus de Retorn

EV i TIPUS

SETMANA

Escrit

EV3 (Rúbrica)

15

Eina digital

EV2 (campus virtual)

20

A l’aula

EV1 (correcció a l'aula)

11

Tutoria

EV1, EV3, EV2 (sol·licitant hora previa)

15,20,11

 

Traducció exàmens:

El lliurament de la traducció de les proves d'avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l'article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) (més informació al web de la Facultat)

https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

 

Ús de la IA

Ús prohibit: en aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. 

 

 

 

 

 

 


Bibliografia

 

BIBLIOGRAFIA FONAMENTAL (Cap d'aquestes refrències es pot considerar com a  manual de l'assignatura)

AAVV(2006) Síndrome X frágil:Libro de consulta para familias y profesionales. Centro Español deDocumentación sobre Discapacidad.   

BRUN,C y ARTIGAS J. (2005) Síndrome de Angelman: del gen a la conducta. Ed Nau Llibres Valencia. Colección Logopedia e Intervención. Serie: Patologías.

CALLEJA REINA,M (2021) Necesidades complejas de comunicación y enfermedades minoritarias. Mc Graw-Hill- Madrid

GARAYZÁBAL,E.,FERNÁNDEZ,M.,DÍEZ-ITZA,E (2010) Guía de intervención logopédica en el síndrome de Williams. Síntesis. Madrid 

HAGERMAN, R.J i HAGERMAN, P. (2002) Fragile X syndrome. Diagnosis, Treatment and Research.  The Johns Hopkins University Press. Baltimore.  

LOPEZ,MA (2017) Intervención logopédica en el síndrome de X frágil. EOS MAdrid 

O’BRIEN, G. & YULE, W. (1995) Behavioural Phenotypes.  MacKeith Press. Cambridge University Press.

POSTIGO,E, CALLEJA,M i GABAU,E (2018) Disability and communication.Madrid Mc Graw Hill Education

PUYUELO  et al. (1999) Casos clínicos en logopedia 2. Barcelona Ed Masson       

PUYUELO  et al. (2001) Casos clínicos en logopedia 3. Barcelona Ed Masson

TORRES J, CONESA MI, BRUN C (2003) Trastornos del lenguaje en niños con necesidades educativas especiales. Ed Ceac 

 

 BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA

AAIDD Asociación Americana de Discapacidades Intelectuales y del Desarrollo (2021) Discapacidad intelectual: Definición, diagnóstico, clasificación ysistemas de apoyo, 12.ª edición

PEDROSA,E (2008) Criatures d’un altre planeta  Barcelona. Ed. La Magrana.

  

Enlaces web

http://www.ssbp.co.uk - SSBP: Society for the Study of Behavioural Phenotypes,  

http://www.ssbp.co.uk/files/syndromes.htm -  

http://www.fcsd.org   Fundació catalana síndrome de Down

http://www.dincat.cat  

http://www.nas.org.uk  National Autistic Society UK

http://www.rett.es/    

https://sindromewilliams.org/

https://autismo.org.es/

 

 


Programari

No aplicable


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SCC) Seminaris de casos clínics 111 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SCC) Seminaris de casos clínics 112 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SCC) Seminaris de casos clínics 113 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt