Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Logopèdia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana haver cursat l'assignatura Física Acústica i Audiologia (101708).
En finalitzar aquesta assignatura, l'estudiant serà capaç de:
1. Conèixer la seva veu i modular-la.
2. Dominar les escales d'anàlisi perceptiva i les eines d'anàlisi acústica de la veu.
3. Conèixer les alteracions vocals que produeixen les diferents patologies de la veu.
4. Elaborar un pla d'intervenció de la rehabilitació de les alteracions vocals i dur-lo a terme.
5. Redactar una valoració objectiva i subjectiva de la situació vocal d'un pacient.
Introducció
2 Prevenció dels trastorns vocals
2.1 Introducció
2.2 Programes de prevenció
2.3 Mesures d'higiene vocal
3 Valoració logopèdica dels trastorns de la veu
3.1 Introducció
3.2 Cribatge vocal
3.3 Exploració logopèdica
3.4 Informació als usuaris i familiars
3.5 L'informe logopèdic
4 Intervenció logopèdica en els trastorns de la veu
4.1 Introducció
4.2 Aproximacions a la teràpia de la veu
4.3 Tècniques i recursos per la intervenció logopèdica
4.4 Persones candidates a intervenció logopèdica i especificitats del seu tractament
4.5 Disseny i implementació d'unpla terapèutic personalitzat
4.6 Informació als usuaris i familiars
4.7 L'informe logopèdic
5 Conclusions
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions magistrals i activitats d'aula | 21 | 0,84 | KM23, SM68 |
Seguiment d'un cas real i discussió | 24 | 0,96 | CM12, KM23, SM19, SM20, SM68 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectura comprensiva d'articles | 10 | 0,4 | SM68 |
Seguiment d'un cas real | 14 | 0,56 | CM12, KM23, SM19, SM20, SM67 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca bibliogràfica | 5 | 0,2 | SM21, SM68 |
Estudi personal | 50 | 2 | KM23, SM19, SM21, SM67, SM68 |
Preparació de lliuraments | 20 | 0,8 | KM23, SM20, SM67 |
En aquesta assignatura s'adquiriran els coneixements essencials per a poder avaluar i intervenir les diferents alteracions de la veu. S'abordarà la teoria necessària per a crear un bon fonament teòric que es complementarà amb l'anàlisi de casos reals. Durant els seminaris de grup partit es podrà posar en pràctica el contigut teòric. Pretén ser una assignatura molt vivencial i des d'un punt de vista eminentment pràctic.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1 - Prova escrita I | 35% | 1,5 | 0,06 | SM20, SM21, SM67, SM68 |
EV2 - Prova escrita II | 45% | 1,5 | 0,06 | KM23, SM19, SM68 |
EV3 - Seminaris | 20% | 3 | 0,12 | CM12, KM23, SM68 |
Les pautes d'avaluació d'aquesta assignatura són les següents:
A) Definició d'assignatura superada: Per superar amb èxit aquesta assignatura és necessari obtenir una qualificació de 5,0 punts sobre 10 o superior, en cadascuna de les evidències d’aprenentatge que es detallen en la següent taula:
Codi Evidència |
Denominació |
Pes |
Format (oral, escrit o ambdós) |
Autoria (Individual, col·lectiva o ambdues) |
Via (presencial, virtual o ambdues) |
Retorn |
EV1 |
Prova Escrita I (1r període avaluatiu) |
35% |
Escrit |
Individual |
Presencial |
Notes al CV al llarg de la setmana 8 |
EV2 |
Prova escrita II (2n període avaluatiu) |
45% |
Escrit |
Individual |
Presencial |
Notes i devolució qualitativa al llarg de la setmana 20 |
EV3 |
Assistència seminaris (2n període avaluatiu) |
20% |
Oral |
Individual |
Presencial |
Notes i devolució qualitativa al llarg de la setmana 20 |
B) Proves de recuperació: Podran optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que nohagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
C) Definició de les diferents evidències:
1. EV1: avaluació en format d'examen tipus test que suposarà un 35% de la nota total. El no assoliment amb un 5,0 sobre 10 d’aquesta evidència dona dret a un examen de recuperació o treball compensatori segons criteri del docent.
2. EV2: avaluació amb una part tipus test i una part amb preguntes obertes de redactat sobre un cas, que suposarà un 45% de la nota final de l'assignatura. La no superació d’aquesta evidència dona dret a la seva recuperació amb un altre examen o treball compensatori.
3. EV3: avaluació amb una exposició oral d'anàlisi de cas. L'assistènciaals seminaris és obligatòriaen un 80% mínim. Aquesta assistència mínima més l'exposició de cas fan que es pugui optar al 20% de la nota final d'aquesta evidència.Es tindrà en compte l'assistència activa i participativa durant les sessions. El professorat es reserva el dret de demanar algun exercici escrit sobre els seminaris realitzats. Si algun estudiant no pot assistir al mínim de seminaris demanat, encara que sigui per motius justificats, tindrà dret a una recuperació amb un treball compensatori proposat pels docents segons els seminaris d'interès.
D) Avaluació única: Pels alumnes que sol·liciten adequadament l’avaluació única es proposa EV1( 60minuts) i Ev2 (90 minuts) al mateix dia i de manera continuada i simultània a la resta d’alumnes el dia de l‘avaluació final de l’assignatura. Els percentatges seran els mateixos que l'avaluació continuada. Aquests estudiants han de seguir el programa de l'assignatura i assistir als seminaris igualment. La EV3 (20%) serà avaluada mitjançat un treball o una anàlisi de cas que s'haurà d'entregar el dia de l'examen. L’AVALUACIÓ ÚNICA SE SOL·LICITA TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) EN EL PERÍODE ESPECÍFIC (més informació al web de la Facultat).
E) Retorn: es notificaran les notes via campus virtual.
F) Recuperació: en cas de no presentar-se a la recuperació, la nota a l'expedient serà de 4'5.
El lliurament de la traducció de les proves d’avaluació presencials es realitzaràsi es compleixen els requeriments establerts en l’article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) (més informació al web de la facultat).
Ús de la Intel·ligència Artificial:
Model 2 - Ús restringit: “Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en [tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions ... (altres?) ....], [les activitats xxx] [altres situacions específiques en que es consideri]. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.”
Definició d'assignatura superada: Per superaramb èxit aquesta assignaturacaldrà obtenir una qualificació de més d'un 5 sobre 10 en cadascunade les evidències d’aprenentatgeque es detallenen la taula-resum. Definició d’estudiant presentat:Es considerarà presentat tot estudiant que realitzi la primera evidència d’aprenentatge (EV1 – Prova escrita S7). Procés de reavaluació: Els estudiants que estiguin suspesos però tinguin unaqualificació major o igual a 4 punts podran atendre's al procésde reavaluació. Aquest procés només podrà incrementar la qualificació de l'estudiant i estarà focalitzat en les evidències en les quals no hagi demostrat un rendiment satisfactori <spanstyle="font-family: Arial;" lang="CA"> |
Lectures complementàries:
Behrman, Alison, i Haskell, John (Eds.). (2013). Exercises for voice therapy. Plural Pub.
Cobeta, Ignacio, Núñez, Faustino, i Fernández, Secundino (2013). Patología de la voz. Ponencia Oficial de la Sociedad Española de Otorrinolaringología y patología Cérvico-facial 2013
Gallena, Sally K. (2007). Voice and laryngeal disorders: A problem-based clinical guide with voice samples. Elsevier Health Sciences.
Heuillet-Martin, Geneviève (2003). Una voz para todos (Volums I i II) Marsella. Solal
Le Huche, François i Allali, André (2004). La voz (Volums I, II, III i IV) Barcelona. Masson
Stemple, Joseph C., i Hapner, Edie R. (2014). Voice Therapy: Clinical Case Studies. Plural Publishing.
Stewart, Celia F., Kling, Irene F., i Allen, Elisabeth L. (2015). Voice Rehabilitation: Testing Hypotheses and Reframing Therapy. Jones & Bartlett Publishers.
Vila, Josep Maria (2009). Guía de intervención logopédica en la disfonía infantil Madrid. Síntesis
Wicklund, Karen (2010). Singing Voice Rehabilitation: A Guide for the Voice Teacher and Speech-Language Pathologist: A Guide for the Voice Teacher and Speech-language Pathologist. Cengage Learning.
S'utilitzarà el progama d'enregistrament d'àudio i edició d'aquests: PRAAT, d'accés lliure i gratuït
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 111 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 113 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |