Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Funcions Cognitives Superiors: Pensament

Codi: 101714 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Logopèdia OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
Paula Resina Curado
Correu electrònic:
paula.resina@uab.cat

Equip docent

Lucía López Baños

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits però va bé tenir coneixements d'anglès a nivell de lectura.


Objectius

Aquesta assignatura aprofundeix sobre el coneixement d'una de les funcions cognitives més importants com és el pensament humà i la relació que té amb el llenguatge amb l'objectiu general de potenciar el pensament crític de les estudiants i l'adquisició de competències i coneixements rellevants per a la pràctica professional com a futures logopedes.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM26 (Competència) Interpretar de manera crítica els resultats de les avaluacions dutes a terme i relacionar-les amb les alteracions del pensament i la memòria i els seus efectes sobre el llenguatge.
  2. CM27 (Competència) Valorar els resultats de les investigacions sobre els processos implicats en el pensament i en la memòria.
  3. KM65 (Coneixement) Explicar els efectes de les malalties o traumatismes cranioencefàlics en els processos de memòria i pensament.
  4. KM66 (Coneixement) Descriure els processos i sistemes implicats en la memòria i el pensament.
  5. KM67 (Coneixement) Relacionar els factors emocionals i racionals amb els processos de raonament i presa de decisions, així com els processos de la memòria amb el llenguatge.
  6. SM48 (Habilitat) Emprar correctament la terminologia i la metodologia pròpies de la recerca sobre les funcions cognitives superiors en l'àmbit de la logopèdia.
  7. SM49 (Habilitat) Aplicar diferents estratègies per potenciar les funcions cognitives.
  8. SM50 (Habilitat) Plantejar dissenys adequats per intervenir sobre els diferents processos i fenòmens implicats en la memòria i el pensament.

Continguts

El programa de l'assignatura s'estructura en els següents temes que inclouen també seminaris i classes pràctiques

Tema 1: Aspectes conceptuals del pensament

Tema 2: Pensament i llenguatge: relació

Tema 3: Pensament i llenguatge: habilitats terapèutiques

Tema 4: Dificultats del llenguatge i pensament


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 24 0,96
Classes pràctiques 12 0,48
Tipus: Supervisades      
Tutories individualitzades 8 0,32
Tutories seguiment grup 8 0,32
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 98 3,92

ACTIVITAT DIRIGIDA

  • Classes teòriques, pràctiques i seminaris
  • Classes magistrals amb suport de TIC i debat en gran grup
  • Classes pràctiques de discussió de conceptes bàsics a través de petits exercicis
  • Seminaris de discussió de casos o articles en petits grups
  • Tallers de propostes d'intervenció o rehabilitació
  • Al llarg del curs es potenciarà la participació igualitària a classe.

ACTIVITAT SUPERVISADA

  • Tutories
  • Tutories de seguiment amb el professor en grup petit
  • Redacció i elaboració de treballs individuals i grupals
  • Tutorització de treballs (individuals o grupals) de forma presencial i/o virtual

ACTIVITAT AUTÒNOMA

  • Cerca, lectura i síntesi de documentació
  • Definició d'estratègia de cerca en bases de dades, lectura comprensiva i elaboració de sinopsi del material llegit
  • Elaboració d'informes i presentació pública de treballs
  • Realització d'informes de pràctiques o individuals o grupals

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev 1. Què volem aprendre? 15 0 0 KM66, KM67
Ev 2. Pla d'intervenció 30 0 0 CM26, KM67, SM48, SM49, SM50
Ev 3. Presentació oral 25 0 0 CM27, KM65, KM66, SM48, SM49
Ev 4. Llibreta d'aprenentatges 30 0 0 CM26, KM66, KM67, SM48

Les competències d'aquesta matèria seran avaluades mitjançant diferents evidències.

De cadascun de les evidències s'explica el seu pes i la setmana de realització o lliurament estimat:

Evidència 1.  Què volem aprendre? 15% (A classe, abans del primer període avaluatiu)

Evidència 2.  Pla d'intervenció 30%  (A classe, abans del segon període avaluatiu)

Evidència 3. Presentació oral 25% (A classe, abans del segon període avaluatiu)

Evidència 4. Llibreta d'aprenentatges 30% (Segon període avaluatiu)

<tdstyle="text-align: center;" valign="top" width="135">  

Codi Evidència

Denominació

Pes

 Format        (oral, escrit o ambdós)

Autoria (individual, col·lectiva o ambdues)

1. Via (presencial, virtual o ambdues)

2. Retorn

Durada de l'EV

 

 

 

 

EV1

Què volem aprendre?

15

ambdós

col·lectiva  

1. ambdues

2. ambdues, setmana 6

S'inicia a la setmana 1 i s'acaba a la setmana 5 amb l'exposició. L'assistència a l'exposició és obligatòria i té una durada de 4 hores

EV2

Pla d'intervenció

30

ambdós

ambdues

1. ambdues

2. ambdues, setmana 19

S'inicia a la setmana 5 i s'acaba a la setmana 16.

EV3

Presentació oral

25

ambdós

ambdues

1. presencial

2. ambdues, setmana 19

S'inicia a la setmana 12 i s'acaba a la setmana 18 amb l'exposició. L'assistència a l'exposició és obligatòria i té una durada de 4 hores

 EV4

 Llibreta d'aprenentatges  30  escrit individual 

1. virtual 

2. virtual, setmana 20

S'inicia a la setmana 1 i s'acaba la setmana 17 

Per a poder fer aquestes evidències es requereix la presència (assistència) de l'alumnat en les diferents activitats proposades.

Es considerarà que un/a estudiant ha superat l'assignatura si en el conjunt de les 4 evidències obté una puntuació igual o superior a 5,0, i com a mínim en l'evidència 4 (llibreta d'aprenentatges)  ha tret un 3,0 . L'estudiant que NO presenti totes les evidències NO superarà l'assignatura, malgrat que en el còmput global la nota sigui igual o superior a 5,0.


L'alumnat que no hagi assistit a alguna de les xerrades de l'EV4 no podrà executar les activitats proposades d'aquesta xerrada ni recuperar-les. L'EV4 consta d'unes 3-6 xerrades.

Un cop superada l'assignatura (nota ≥ 5,0). No es poden establir sistemes per millorar la qualificació final un cop superada l’assignatura/mòdul (basat en l’art 116,punt 5 de la Normativa UAB).

Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4,0 punts (40%) constarà com a “avaluable”.

La prova de recuperació només la podrà fer l'alumnat que tingui una qualificació d'avaluació continuada mínima de 3,5, però inferior a 5,0. Per tal de poder optar a  aquesta prova cal que l'alumnat hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

Aquesta prova de recuperació correspondrà a les evidències no superades i no serveix per a pujar nota si un/a estudiant ja l'ha aprovat.

La nota màxima que pot obtenir en l'assignatura un estudiant que realitza la prova de recuperació és un 5,0.

 

 No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable

 

Aquesta assignatura no preveu l'avaluació única.

EL LLIURAMENT DE LA TRADUCCIÓ DE LES PROVESD’AVALUACIÓ PRESENCIALS ES REALITZARÀ SI ES COMPLEIXEN ELS REQUERIMENTS ESTABLERTS EN L’ARTICLE 263 I ES REALITZA LA SEVA SOL·LICITUD LA SETMANA 4 TELEMÀTICAMENT (EFORMULARI) (més informació al webde la Facultat).

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

CÒPIA O PLAGI: Segons l’Art 116, punt 10 Normativa UAB, en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi,suplantació d’identitat o falsificació de signatura en la llista d’assistència presencial i/o altres conductes acadèmiques deshonestes...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0,0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura/mòdul, la qualificació final serà 0,0.

Més informació sobre pautes d'avaluació : https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

 


Bibliografia

Bibliografia general

Boroditsky, L. (2011). How language shapes thought. Scientific American, 304(2), 62-65.

Cerezo, F. G. (2011). Psicología del pensamiento. Editorial UOC.

De Profesionales, F. E. D. A. (2013). La primera noticia. Estudio sobre los procedimientos profesionales, las vivencias y las necesidades de los padres cuando se les informa de que su hijo tiene una discapacidad o un trastorno del desarrollo.

Eussen, M. L., de Bruin, E. I., Van Gool, A. R., Louwerse, A., van der Ende, J., Verheij, F., ... & Greaves-Lord, K. (2015). Formal thought disorder in autism spectrum disorder predicts future symptom severity, but not psychosis prodrome. European child & adolescent psychiatry, 24(2), 163-172.

Lupyan, G., Rahman, R. A., Boroditsky, L., & Clark, A. (2020). Effects of language on visual perception. Trends in cognitive sciences.ç

Trejos, L. M. J. (2020). Análisis e interpretación de casos clínicos como herramienta para entender la teoría y desarrollar pensamiento crítico. Documentos de trabajo Areandina, (2).

 

S’ampliarà la bibliografia al llarg del curs.


Programari

No aplicable


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SCC) Seminaris de casos clínics 111 Català primer quadrimestre tarda
(SCC) Seminaris de casos clínics 112 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre tarda