Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Logopèdia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits oficials. Es recomana la superació de l'assignatura Anatomia i Fisiologia del Sistema Nerviós.
El temari estudia els principals sistemes funcionals cerebrals i les conseqüències de la seva desorganització a causa de lesions o malalties del sistema nerviós central, amb la finalitat de preparar els alumnes per a l'estudi sistemàtic de la patologia del llenguatge originada per aquestes lesions i també introduir-los en les tècniques específiques de rehabilitació dels corresponents trastorns. En altres assignatures del Grau s'aprofundeix en aspectes específics de la rehabilitació de trastorns de llenguatge, la parla i la deglució: Disfàgia i trastorns relacionats (101712), Malalties neurodegeneratives i demències (101711), Innovació tecnològica aplicada (101694), Pràcticum III (101696).
1. Història de l'estudi de l'llenguatge
2. Processos de neuropatologia
3. Enfocament neuropsicologia de l'llenguatge
4. Funcions cognitives
4.1. Atenció
4.2. Memòria
4.3. Funcions Frontals
5. Patologies associades a el llenguatge
5.1 Agnòsies
5.2. Apràxies
5.3. Alèxies
6. Afàsies
6.1 Etiologia i Seimiologia
6.2.Afasia de Broca
6.3. Afàsia de Wernicke
6.4. Afàsia de conducció
6.5. Afàsia Global
6.6. Afàsia transcortical Sensorial
6.7. Afàsia transcortical Motora
5.8. Afàsia transcortical Mixta
6.9. afàsia anòmica
7. Exploració de la funció cognitiva de l'llenguatge
8. Intervenció neurològica en el llenguatge
9. Neurodesenvolupament del llenguatge
10. Recerca en neurologia de l'llenguatge
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe de teoria amb suport TIC | 49 | 1,96 | |
Classes pràctiques d'anàlisi crític i debat de casos pràctics | 10 | 0,4 | |
Classes pràctiques en aules d'informàtica | 6 | 0,24 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories programades amb el professorat per revisió d'activitats dirigides | 21 | 0,84 | |
Tipus: Autònomes | |||
Consultes bibliogràfiques i documentals | 22 | 0,88 | |
Entrenament amb programes informàtics basats en tutorials preparats pel professorat | 32 | 1,28 | |
Lectura comprensiva de materials | 20 | 0,8 | |
Participació en fòrums de comunicació entre companys | 15 | 0,6 | |
Realització de resums, esquemes i mapes conceptuals | 15 | 0,6 | |
Realització de treballs | 35 | 1,4 |
L'assignatura constarà d'un mòdul teòric i un mòdul pràctic amb sessions de casos clínics i sessions informatitzades amb materials d'autoaprenentatge. Les activitats formatives amb nombre d'hores aproximat de dedicació i resultats d'aprenentatge corresponents- són les que s'especifiquen.
L’estudiant podrà utilitzar eines d’intel·ligència artificial com a suport per a la correcció lingüística dels seus treballs, però no com a generadores de contingut. L’ús indegut es podrà considerar una falta d’integritat acadèmica.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Examen teòric I | 25 | 0 | 0 | KM24, KM26 |
EV2. Exàmen teòric II | 25 | 0 | 0 | KM24, KM26 |
EV3. Presentació oral | 10 | 0 | 0 | KM24, KM26, SM22, SM25 |
EV4. Pràctica Informe Diagnòstic | 15 | 0 | 0 | KM24, KM26, SM22, SM25 |
EV5. Pràctica Pla Terapèutic | 15 | 0 | 0 | KM24, KM26, SM22, SM25 |
EV6. Pràctica Semiologia de l'Afàsia Motora | 5 | 0 | 0 | KM24, KM26, SM22, SM25 |
EV7. Pràctica Semiologia de l'Afàsia Sensorial | 5 | 0 | 0 | KM24, KM26, SM22, SM25 |
Avaluació
Avaluació continuada
Implica la realització d'avaluacions teòric-pràctiques al llarg del semestre i la presentació d'informes relatius a les classes pràctiques.
L'examen teòric I (EV1) i l'examen teòric II (EV2) corresponen a avaluacions parcials tipus test per avaluar els continguts treballats en cada semestre.
La presentació oral (EV3) correspon a una exposició grupal d'un part del contingut de l'assignatura.
Pel que fa a les activitats pràctiques, EV4, EV5, EV6 i EV7 són grupals i presencials. Les activitats EV6 i EV4 tenen lloc durant el primer període avaluatiu. Les activitats EV7 i EV5 tenen lloc durant el segon període avaluatiu.
Avaluació Única
L'avaluació única implica renunciar a l'avaluació continuada.
L'avaluació única consistirà en la realització de totes les evidències avaluables en una única sessió:
- Realització dels exàmens parcials EV1 i EV2.
- Entrega de les activitats EV3, EV4, EV5, EV6 i EV7.
L'avaluació única es durà a terme el mateix dia que l'EV2. La durada aproximada de l'avaluació única serà de 3,5h.
Cal tenir present que l’avaluació única NO implica que l’estudiant no assisteix a classe ni que no hagi de seguir la programació de l’assignatura.
Recuperació
Podrà optar a realitzar alguna de les proves de recuperació l'alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
- Cal superar amb una puntuació igual o major a 5 punts cadascuna de les evidències d'aprenentatge a les quals l'estudiant es presenta en la recuperació.
- En el càlcul ponderat de la nota final s'incorporarà una puntuació de 5 punts per a cadascuna de les evidències d'aprenentatge recuperades.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
Qualificació final
L'assignatura s'aprovarà sempre i quan la nota mitjana ponderada sigui igual o superior a 5 punts i aquesta nota mitjana es calcularà a partir de totes les evidències d'aprenentatge que tinguin una nota igual o superiors a 4. En cas de no complir-se aquests requisits la nota màxima serà de 4,5.
Si és necessària una recuperació, l'alumne/a haurà de repetir les evidències d'aprenentatge suspeses amb una nota inferior a 4, sempre i quan hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
L'alumnat que NO hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes com a mínim del 40% es considerarà NO avaluable.
L'estudiantat podrà utilitzar eines d'intel·ligència artificial com a suport a la correcció lingüística dels seus treballs, però no com a generadores de contingut. L'ús indegut es pot considerar una manca d'integritat acadèmica.
Tipus de retorn |
Evidència i Tipus |
Setmana |
Eina digital (Puntuacions) |
EV1 – Examen teòric I EV2 – Examen teòric II |
Setmana 19 (1r semestre) Setmana 19 (2n semestre) |
Eina digital (Rúbrica) |
EV4 – Pràctica Informe Diagnòstic EV5 – Pràctica Pla terapèutic |
Setmana 5 (2n semestre) Setmana 15 (2n semestre) |
Escrit (Comentaris de retroalimentació) |
EV6 – Pràctica Semiologia de l’Afàsia Motora EV7 – Pràctica Semiologia de l’Afàsia Sensorial |
Setmana 17 (1r semestre) Setmana 17 (1r semestre) |
A l’aula |
EV3 – Presentació oral |
Setmanes 13, 14 i 15 (2n semestre) |
No cal un programari específic
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 12 | Català | anual | matí-mixt |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 111 | Català | anual | matí-mixt |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 112 | Català | anual | matí-mixt |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 113 | Català | anual | matí-mixt |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 114 | Català | anual | matí-mixt |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 115 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | anual | matí-mixt |