Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Pràcticum IV

Codi: 101695 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Logopèdia PR 4

Professor/a de contacte

Nom:
Cristina Cambra Verges
Correu electrònic:
cristina.cambra@uab.cat

Equip docent

Sonia Vilaltella Verdes

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es seguiran els prerequisits i les observacions indicades pels centres de pràcticum.

Es recomana haver cursat el pràcticum II.


Objectius

Els objectius formatius són, fonamentalment, els següents:

- Aplicar les tècniques d’avaluació i de tractament logopèdic, sota la supervisió d'un tutor, segons les característiques de les persones ateses al centre.

- Treballar en un entorn sanitari, educatiu i social que afavoreixi la col·laboració amb altres professionals i famíies de persones ateses. 

- Establir estratègies de promoció i educació sobre l'entorn social en els que viuen les persones ateses pel centre. 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM31 (Competència) Aplicar sota la supervisió d'un tutor tractaments logopèdics basats en l'evidència científica disponible en entorns sanitaris, escolars i socials, tant individuals com col·lectius, que s'adaptin a les diferents etapes evolutives de l'ésser humà.
  2. CM34 (Competència) Establir una relació amb les persones sense prejudicis, amb respecte als drets individuals, la llibertat d'opinió i els valors, i tenint en compte la diversitat sociocultural i psicològica de cada individu.
  3. CM35 (Competència) Aplicar entrevistes orals als pacients i els seus cuidadors, en les quals es plantegin qüestions tant relatives a la simptomatologia logopèdica com a la repercussió sobre la qualitat de vida i les relacions familiars i socials.
  4. CM38 (Competència) Treballar en entorns sanitaris, educatius i socials en col·laboració amb altres professionals, formant equips multidisciplinaris i interdisciplinaris per millorar la salut i l'atenció de les persones, els grups o la comunitat.
  5. CM39 (Competència) Aplicar estratègies de promoció i educació sobre les àrees de la comunicació humana i les funcions orals no verbals, inclosa la valoració del seu impacte en la població.

Continguts

Els àmbits en els quals s’inscriuen els centres són els que segueixen:

-Centres d'atenció primarenca de criatures amb necessitats educatives especials i de les seves famílies (CDIAPs).

-Centres d'atenció a l’alumnat amb dèficit auditiu i trastorns en l’adquisició del llenguatge (CREDAs).

-Centres d'Educació Especial.

-Centres escolars ordinaris (CEIP, IES).

-Centres privats d’atenció logopèdica a persones amb trastorns específics diversos (alteracions de la parla, alteracions de la fluïdesa verbal, trastorns de llenguatge oral, trastorns de llenguatge escrit, problemes de veu, etc).

-Centres clínics i hospitalaris amb unitats d'atenció logopèdica.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Assistència, si s'escau, a tutories i reunions 5 0,2 CM34, CM38
Pràctiques al centre logopèdic 120 4,8 CM31, CM34, CM35, CM38, CM39
Tipus: Autònomes      
Informe final 25 1 CM31, CM35, CM39

L’alumnat haurà de seguir la metodologia pròpia del centre de pràcticum i podrà fer les seqüents tasques:

-Observació de sessions d’avaluació i d’intervenció

-Seguiment de casos

-Participació directa a les sessions (preparació de material i aplicació d'activitats sota supervisió del tutor del centre)

-Participació a les sessions de treball de l’equip del centre

 

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1: Fitxa d'avaluació del centre 75% 0 0 CM31, CM34, CM35, CM38, CM39
EV2: Informe escrit individual 25% 0 0 CM31, CM35, CM39

En la qualificació de l'assignatura es té en compte la valoració del tutor del centre de pràctiques i la presentació individual d'un informe escrit exposant, en format pòster, una anàlisi de les patologies i de la intervenció logopèdica observada en el centre així com la intervenció realitzada per l'estudiant, si s'escau. Addicionalment, també es podrà valorar la presentació audiovisual que faci l'estudiant del centre de pràctiques. Per poder fer la suma ponderada i obtenir la nota final és necessari haver obtingut una qualificació de 5,0 o superior en cadascuna de les evidències d'aprenentatge (valoració del centre i de l'informe escrit).

Es farà el retorn de cadascuna de les evidències d'aprenentatge de l'assignatura de la manera següent: EV1 - A l'aula moodle, la setmana 19 (1er i 2on semestre) i EV2 - A l'aula moodle, la setmana 19 (1er i 2on semestre).

* No avaluable: L'alumnat que no hagi superat el nombre mínim d'hores d'assistència al centre (75h).

* Recuperació: els estudiants que no hagin superat l'assignatura, però tinguin una qualificació final d’avaluació continuada major o igual a 4, podran recuperar només la part corresponent a l'informe escrit de pràctiques (pòster), en el cas que la nota d'aquesta evidència sigui insuficient. En el càlcul ponderat de la nota final s'incorporarà una puntuació de 5,0 punts com a qualificació de recuperació.

 

Aquesta assignatura no preveu l'avaluació única.
 
El material usat durant l’estada de pràctiques és responsabilitat del centre de pràctiques i el seu posible enregistrament requereix la seva autorització. Qualsevol actuació o conducta que posi en tensió els principis ètics o del codi deontològic pot comportar que l'assignatura de pràctiques no se superi.
 

Bibliografia

No hi ha bibliografia específica. Dependrà dels casos observats a cada centre de logopèdia.


Programari

No aplicable


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura