Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

L'Educació Primerenca de la Criatura Afectada per Trastorns del Llenguatge i l'Audició

Codi: 101686 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Logopèdia OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
Rocio Daniela Concha Ortiz
Correu electrònic:
rocio.concha@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana revisar els conceptes de les assignatures:

1r curs: "Psicologia evolutiva I: Infància" / 2n curs: "Trastorns i avaluació de l'adquisició del llenguatge oral i escrit" / 3r curs: "Intervenció en trastorns del llenguatge oral i escrit", "Alteracions de llenguatge associades a altres patologies" i "Alteracions de l'audició: valoració i intervenció".


Objectius

Els principals objectius formatius de l’assignatura són els que segueixen:

  1. Conèixer els processos d’adquisició del llenguatge d’infants sords i d'infants amb trastorns del llenguatge comparativament amb infants amb desenvolupament típic.
  2. Valorar les necessitats informatives, formatives i d’acompanyament psíquic de les famílies d'infants amb alteracions en l’adquisició del llenguatge.
  3. Aplicar  les estratègies adequades d’orientació i consell familiar
  4. Elaborar  i aplicar les estratègies d’estímul a la comunicació i a l’adquisició del llenguatge oral en els primers anys de vida 
  5. Aplicar les estratègies adequades d’orientació i d’assessorament en els centres educatius.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM30 (Competència) Valorar produccions científiques sobre les quals sustenta la intervenció logopèdica sobre els processos comunicatius.
  2. KM71 (Coneixement) Explicar els diferents modes de comunicació de les persones amb dèficit auditiu i les implicacions en el tractament logopèdic per a l'infant i la família.
  3. SM58 (Habilitat) Planificar la participació de les famílies amb infants sords durant tot el procés d'intervenció logopèdica per afavorir-ne el desenvolupament.
  4. SM59 (Habilitat) Informar, oralment i per escrit, de les observacions i conclusions de l'actuació logopèdica adaptant-se a les característiques sociolingüístiques de l'entorn.
  5. SM60 (Habilitat) Dissenyar, a partir de casos plantejats, accions per fomentar les habilitats comunicatives de la població.

Continguts

ELS PRIMERS ANYS

1. Detecció, diagnòstic i primer acolliment de la criatura amb sordesa i de les seves famílies

2. L'impacte de la sordesa a les famílies de les criatures amb dèficit auditiu

3. L'etapa de 0 a 3 anys. Evolució i valoració

4. Valoració del desenvolupament emocional, comunicatiu i lingüístic de la criatura a l'etapa de 3-6

5. Metodologies d'intervenció a la comunicació i al llenguatge oral

 

CONTEXT FAMILIAR

6. L'impacte de la sordesa en el context familiar de la criatura amb sordesa

7. Estrès familiar i sensibilitat conversacional materna

8. Metodologia d'atenció i d'acompanyament a les famílies

9. Teràpies centrada en la família. Estratègies d'intervenció

10. Preparació per a l'entrevista i l'anamnesi familiar.

 

INTERVENCIÓ EDUCATIVA 

11. Els context educatius de la criatura amb sordesa

12. Estratègies d'intervenció al ambit educatiu amb evidències científiques

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 12 0,48 CM30, KM71, SM58, SM59, SM60
Classes teòriques 24 0,96 CM30, KM71, SM58, SM59, SM60
Tipus: Supervisades      
Tutories 17 0,68 KM71, SM58, SM59, SM60
Tipus: Autònomes      
Estudi 30 1,2 KM71, SM60
Lectura d'articles 25 1 CM30
Participació en fórums de comunicació entre estudiants 12 0,48 CM30, KM71, SM58, SM59, SM60
Preparació treball grupal 24 0,96 SM58, SM59, SM60

METODOLOGIES DOCENTS:

-APRENENTATGE BASAT EN RESULTATS DE L'APRENENTATGE

-ESTUDI DE CASOS 

-CLASE INVERTIDA 

-ROLE-PLAYING (SIMULACIONS)

-GAMIFICACIÓN

 

ACTIVITATS AUTÒNOMES

ESTUDI: Temps d'estudi individual destinat a l'aprenentatge dinàmic, personal, estragètic i flexible del contingut impartic a classes pràctiques i teòriques, així com del material compartit a través de l'Aula Virtual Moodle.

LECTURA D´ARTICLES: Lectura comprensiva d´articles especialitzats.

PARTICIPACIÓ EN FÒRUMS DE COMUNICACIÓ ENTRE ESTUDIANTS: Participació activa i setmanal en un fòrum de debat i discussió grupal, sobre la base de les activitats del seminari. 

PREPARACIÓ TREBALL GRUPAL: Elaboració d'un portafoli digital.

ACTIVITATS DIGIDES

Classes pràctiques: Seminaris d'anàlisi i discussió d'articles especialitzats, casos clínics i metodologies d'intervenció, amb participació activa de l'alumnat.

Classes teòriques: Classes magistrals amb suport TIC.

ACTIVITATS SUPERVISADES

Tutories de seguiment de la realització del treball grupal (EV2)

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1 - INDIVIDUAL. Prova escrita. Presencial 30% 2 0,08 KM71, SM58
EV2 - GRUPAL. Portafoli digital. Online 30% 2 0,08 CM30, SM59, SM60
EV3 - INDIVIDUAL. Prova escrita. Presencial 40% 2 0,08 KM71, SM58, SM59, SM60

El sistema d'avaluació continuada es basa en les evidències d'aprenentatge següents:

EV1: Prova escrita. 35% nota final dassignatura. Teòrica. Primer període avaluatiu. Individual i presencial. 

EV2: Portafoli digital. 30% nota final dassignatura. Pràctica. Primer i segon períodes avaluatius. Grupal i en línia.

EV3: Prova escrita. 35% nota final dassignatura. Teòrica-Pràctica. Segon període avaluatiu. Individual i presencial.

 

TIPUS DE RETORN:

Avaluació Tipu de retorn Setmana
EV1. Prova escrita Tutoria  11
EV2. Portafoli digital

Escrit (online) 

22
EV3. Prova escrita Tutoria 22

 

L'estudiant aprovarà l'assignatura a partir d'obtenir com a mínim una qualificació de 5,0 (escala 0-10) com a mitjana de les tres evidències i d'haver aprovat (qualificació de 5,0 o més) dues de les tres evidències.

Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes (media total) igual o inferior a 4,0 punts (40%) serà considerat com a 'no avaluable'.

L'única evidència recuperable és l'EV2 corresponent al portafoli digital. Al moment de recuperar l'evidència es presentarà en format individual i en línia.

Prova de recuperació: Podrà optar a realitzar la prova de recuperació l'alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l'assignatura i que hagi estat avaluada/da amb un mínimde 2/3d'evidències d'aprenentatges. La nota màxima que es pot obtenir a la prova de recuperació és 5,0.

 

L'avaluació única es farà el mateix dia i lloc que la prova escrita del segon període avaluatiu de l'assignatura. S'avaluaran tots els continguts de l'assignatura. L'avaluació única es sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació al web de la facultat).

L'alumnat s'ha de presentar amb el dossier digital (EV2. 30% nota final assignatura) en format imprès per començar a desenvolupar l'avaluació única.

Es realitzaran ambdós exàmens parcials (EV1 + EV3. 70% nota final assignatura) amb preguntes tipus test i preguntes curtes de casos clínics. Durada total de l´EU: 4 hores.

La nota final de lassignatura sobtindrà tal com sha descrit per lavaluació continuada. S'aplica el mateix procés de recuperació que el de l'avaluació continuada.

 En els casos de segones matrícules o superiors, l'avaluació de l'assignatura (continuada o única) serà la mateixa que en els casos de primera matrícula.

El lliurament de la traducció de les proves d’avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l’article 263 i es realitza la seva sol·licitud a través d'e-formulari). Trobareu tota la informació al web de la Facultat 

Ús prohibit d'Inteligèngia Artificial: En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedatacadèmicai pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Bibliografia obligatòria:

Balakrishnan, S. i Thangaraj, M. (2023). Suport parental per a la intervenció postoperatòria de nens amb implantació coclear. Revista índia d'otorinolaringologia i cirurgia de cap i coll, 1–10. https://doi.org/10.1007/s12070-023-03762-w

Baraquiso Pazos, M., & Guier Bonilla, L. (2020). Hipoacúsia infantil, dèficit sensorial freqüent. Revista Medica Sinergia, 5(9), e576. https://doi.org/10.31434/rms.v5i9.576

Concha, R., Serrano, C., & Silvestre, N. (2022). Comprensió d'emocions a l'alumnat amb implantació coclear de 3 a 6 anys. Factors influents. Revista de logopedia, foniatría y audiología, 42(3), 134–146. https://doi.org/10.1016/j.rlfa.2021.03.012

Majorano, M., Brondino, M., Morelli, M., Ferrari, R., Lavelli, M., Guerzoni, L., Cuda, D., & Persici, V. (2020). Producció preverbal i desenvolupament lèxic precoç en nens amb implants coclears: un estudi longitudinal després de nens preimplantats fins als 12 mesos després de l'activació de l'implant coclear. Frontiers in Psychology, 11, 591584–591584. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.591584

Muller, L., Goh, B. S., Cordovés, A. P., Sargsyan, G., Sikka, K., Singh, S., Qiu, J., Xu, L., Graham, P. L., James, C. J. i Greenham, P. (2023). Resultats longitudinals per a la col·locació educativa i la qualitat de vida en una cohort multinacional reclutada de manera prospectiva de nens amb implants coclears. Revista internacional d'otorinolaringologia pediàtrica, 170, 111583–111583. https://doi.org/10.1016/j.ijporl.2023.111583

 

Al llarg del curs es proporcionarà bibliografia més específica.


Programari

No aplicable


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt