Logo UAB

Educació de Nens i Joves

Codi: 101684 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Educació social OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
José Ramón Tello Sánchez
Correu electrònic:
jose.tello@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

La docència de l'assignatura s'impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.


Objectius

Aquesta assignatura, es una assignatura obligatòria de tercer curs que pretén formar en un dels àmbits professionals de més abast de l’Educació Social alhora que fonamentar-lo des del punt de vista metodològic: l’atenció socioeducativa i comunitària en les etapes de la infantesa, l’adolescència i Joventut.

Els objectius formatius generals de l’assignatura són:

1. Contextualitzar els processos socioeducatius en tres etapes claus en el desenvolupament d’una persona: la infantesa, l’adolescència i la Joventut.

2. Conèixer els diferents recursos formatius i educatius i d’atenció a la infància i a l’adolescència en base a un territori i els diversos agents que hi operen.

3. Identificar i iniciar el desenvolupament de les competències de l’educador/a social per treballar adequadament en aquestes etapes vitals de manera articulada amb altres agents educatius i socialitzadors.


Competències

  • Acompanyar les persones en els seus processos de creixement i emancipació.
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics. 
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere. 
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental. 
  • Adoptar una actitud i un comportament ètic i actuar d'acord als principis deontològics de la professió.
  • Analitzar l'organització i gestió d'institucions socioeducatives.
  • Aplicar les competències socioemocionals necessàries per gestionar les relacions humanes.
  • Contextualitzar l'acció socioeducativa en funció dels diferents paradigmes teòrics que han elaborat les ciències de l'educació i en funció del context socio-històric dels individus, grups i institucions.
  • Dissenyar de manera articulada plans, programes, projectes, activitats i tasques en diversos contextos socioeducatius.
  • Fomentar l'autonomia dels participants i buscar un equilibri entre les seves funcions com a orientador, facilitador i promotor de la dinàmica socioeducativa.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat. 
  • Mantenir una actitud de respecte al medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques que atenguin a la igualtat de gènere, equitat i respecte als drets humans.
  • Utilitzar informació i coneixement de les diferents fonts i contextos (informes, articles, etc.) propis de les ciències socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitar les conseqüències per a l'acció socioeducativa dels diferents paradigmes teòrics.
  2. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  3. Analitzar els aspectes deontològics de l'educació social en l'àmbit de la infància i adolescència.
  4. Analitzar les competències socioemocionals necessàries per al treball amb la infància i adolescència en risc.
  5. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  6. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  7. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  8. Conèixer el funcionament específic de les institucions dedicades a la infància i l'adolescència.
  9. Conèixer els diferents paradigmes teòrics.
  10. Conèixer i utilitzar les principals fonts de generació de coneixement científic sobre la infància i adolescència a Catalunya i Espanya.
  11. Desenvolupar estratègies per a fomentar processos de resiliència.
  12. Dissenyar i aplicar intervencions específiques per a la infància i adolescència en risc.
  13. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  14. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  15. Mantenir una actitud de respecte, pràctiques i comportaments que atenguin a la diversitat i igualtat.
  16. Orientar i acompanyar els menors desprotegits en els seus processos evolutius i d'inserció en la vida autònoma.
  17. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  18. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  19. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

1.     Concepte d’ infància, adolescència i joventut. Principis pedagògics i propostes metodològiques.

2.     Drets dels nens, sistemes de protecció i benestar. Xarxes, serveis i programes per a la infància i l’adolescència. Marc legal socioeducatiu a Catalunya.

3.     Educació i prevenció en el àmbit familiar. Pràctiques familiars i desenvolupament. Continuïtats i discontinuïtats.

4.     L’educació social en l’àmbit escolar. Xarxes, serveis i programes.

5.     Educació, prevenció i desenvolupament en el context del territori proper (comunitari i local). Temps lliure, de lleure, consum, associacionisme, participació i producció cultural.

6.     Programes i accions socioeducatives en els diferents contextos: elements metodològics.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l'exposició dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants. 30 1,2
Seminaris pràctics sobre el desenvolupament de l'assignatura 15 0,6
Tipus: Supervisades      
Treball no presencial dirigit a partir de pautes proporcionades pel professorat 30 1,2
Tipus: Autònomes      
Treball propi per adquirir les competències de manera autoregulada 75 3

El protagonisme en el procés d’ensenyament aprenentatge és de l’alumnat i és sota aquesta premissa que s’ha planificat la metodologia de l’assignatura tal i com es mostra en el quadre que hi ha a l'inici d'aquest apartat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació única (carpeta docent, pràctiques d'aula i examen escrit) 60 0 0 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 15, 16, 18
Dossier cooperatiu d'aprenentatge (portafolí) 40 0 0 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19
Estudi de casos, treballs pràctics, simulacions i altres activitats programades, recollides al portafoli individual 20 0 0 1, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16
Prova individual de conceptes 40 0 0 1, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 16

Avaluació continuada

L’avaluació contínua es durà a terme al llarg del curs mitjançant les següents evidències:

Evidència Descripció Pes
EV5 Dossier col·laboratiu tipus portafoli i aportacions en seminaris (grupal, amb coavaluació). Data de lliurament: 17/11/2025. 15%
EV4 Treball escrit grupal (qualificació individual). Data de lliurament: 17/11/2025. 15%
EV3 Producte aplicat derivat del treball grupal EV4. Data de lliurament: 17/11/2025. 15%
EV2 Presentació, defensa i/o aplicació oral del treball/producte/dinàmica grupal (qualificació individual). Dates: a distribuir. 15%
EV1 Prova pràctica escrita sobre els continguts més rellevants de l’assignatura. Data: 11/12/2025. 40%
  • Data de lliurament EV3, EV4 i EV5: 17 de novembre de 2025.

  • Dates d’EV2: a determinar durant el curs.

  • Data EV1 (prova escrita): 11 de desembre de 2025.

  • Els treballs grupals es faran en grups estables de 6 persones, tret que el professorat autoritzi una altra composició.

  • La presència de totes les persones del grup és obligatòria el dia de la presentació oral.

  • Les pràctiques d’aula es faran en subgrups dins dels seminaris, amb temporització específica (data d’inici i de lliurament). El retorn i seguiment de pràctiques serà inferior a 20 dies.

Re-avaluació

  • Només podrà accedir a la re-avaluació l’estudiantat que hagi participat prèviament en la convocatòria ordinària de l’evidència corresponent.

  • La qualificació màxima que es podrà obtenir mitjançant la re-avaluació és de 5 sobre 10.

  • Data de re-avaluació: 29/01/2026.

  • En el cas de no superar l’EV2, la persona haurà de fer una re-avaluació individual i completa de l’activitat.

  • Els horaris podran ajustar-se segons les necessitats organitzatives i no s’admetran modificacions fora dels casos justificats degudament i amb antelació.

Avaluació única

Els estudiants que optin per l’avaluació única hauran de completar les següents activitats en una sola jornada:

Evidència Descripció Pes
EV5 Disseny d’un programa educatiu en una temàtica assignada pel professorat 15%
EV4 Resolució de qüestions sobre textos jurídics relacionats amb protecció del menor 15%
EV3 Revisió de dos articles acadèmics i anàlisi de supòsits pràctics 15%
EV2 Prova pràctica oral sobre els continguts més rellevants de l’assignatura 15%
EV1 Prova pràctica escrita sobre els continguts més rellevants de l’assignatura 40%
  • Data de la prova d'avaluació única: 11/12/2025

  • Data de la re-avaluació: 29/01/2026

Per superar l’assignatura, a més de l'anteriorment mencionat, cal:

  • Obtenir un mínim de 5 sobre 10 en cada activitat.

  • Només podrà accedir a la re-avaluació qui hagi completat totes les activitats ordinàries.

  • No es farà mitjana si alguna activitat té una nota inferior a 5.

  • La nota màxima en la re-avaluació serà de 5.

Criteris generals d’avaluació contínua i única

L’assignatura és essencialment professionalitzadora i orientada a la participació activa de l’estudiantat tant en les sessions teòriques com en les pràctiques. Per aquest motiu, la presencialitat és obligatòria en ambdues modalitats d’avaluació: contínua i única.

Per superar l’assignatura, cal:

  • Presentar totes les evidències d’avaluació.
  • Obtenir una qualificació mínima de 5 en cadascuna de les activitats.

La qualificació final es calcularà únicament si es compleixen aquests requisits. Si no es compleixen es considerarà no avaluable.

L’estudiantat ha d’assistir a un mínim del 80% de les activitats docents. En cas contrari, l’alumnat haurà de presentar-se directament a recuperació. Només es consideraran justificades les absències degudament documentades per malaltia o altres situacions sobrevingudes de força major.

Aquesta assignatura no és adequada per a estudiants que, de manera habitual, necessitin sortir abans de finalitzar la sessió. Les classes comencen puntualment i no es permet ni l'entrada un cop iniciada la sessió ni la sortida abans del final.

La còpia o plagi, implica la qualificació de suspens en tota l’assignatura. Els treballs passen pel sistema de detecció antiplagi URKUND.

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

La metodologia docent i el sistema d’avaluació poden modificar-se en funció de les restriccions sanitàries o de programació.

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.

Aquesta assignatura no preveu una prova de síntesi per a l'estudiantat que es matriculi per segona vegada.

Comunicació de qualificacions i tutories

  • Les qualificacions es comunicaran a l’estudiantat en els següents 20 dies desprès de l’avaluació, sempre garantint un marge mínim de 48 hores abans de qualsevol recuperació, si escau.
  • L’estudiantat podrà sol·licitar revisió de les qualificacions dins l’horari de tutories assignat, prèvia sol·licitud mitjançant correu electrònic al professorat.
  • Les tutories es dedicaran prioritàriament a la resolució de dubtes concrets, no al desenvolupament de continguts de classe.

Altres consideracions
La comunicació amb el professorat s’ha de fer únicament via correu electrònic, no a través del campus virtual.

No s’acceptarà cap entrega de treballs o activitats fora de la data i hora establerta.

Les modificacions d’horaris, si calen, es comunicaran amb antelació i es faran sempre que l’organització ho permeti.


Bibliografia

  • Alegre Canosa, M.A. (2005).  Geografies adolescents a secundària: els posicionaments dels fills i filles de famílies d'origen immigrant en els mapes relacionals i culturals articulats en l'àmbit escolar. Tesi doctoral dirigida per Xavier Bonal i Sarró Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona. [Recurs electrònic] http://www.tdx.cat/TDX-0714105-162736/
  • Boos,F.; Exner, A. Haitger, B. (1997). Las redes sociales son distintas. Perspectivas de Gestión, 1997.
  • Bronfenbrenner, U. (1987): La ecología del desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
  • Coord. Estatal de Educadores Especializados (1989): «Perfil profesional y formación del educador especializado» a Menores. Núm. 13-14. Madrid: Ministeri d’Afers Socials (pàg. 139-150).
  • Colom, a. (1987): modelos de intervención socioeducativa. Madrid: narcea.
  • Demause, ll. (1982): historia de la infancia. Madrid: alianza.
  • De Lucs, F i Murillo de la Cueva. (2006). La infancia en desamparo. Huelva. Portularia, vol. VI, núm. 2, 2006, pp. 213-215
  • Fantova, F. (2001). La gestión de organizaciones no lucrativas. Madrid: Ed ccs. Madrid.
  • Funes, j.; toledano, ll.; vilar, J. (1997): Intervenció Psicopedagògica sobre problemes de desadaptació social. Barcelona: Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya.
  • Gómez-granell, c.; garcía milà, m.; ripol-millet, a.; panchón, C. (2004): Infancia y familias: realidades y tendencias. Barcelona. Institut d’Infància i Món Urbà. Ariel.
  • Guerau, f. (1985): la vida pedagógica. Barcelona: Roselló.
  • Montané, J., Jariot, M. I Arnau, L. (Coords.) (2010). Programes d'orientació d'hàbits saludables i per al desenvolupament per a nois i noies entre 12 i 18 anys. Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Muñoz, C. (1989): «La pedagogía como marco de reflexión del educador especializado. ¿Cuál es la pedagogía base?» a Menores. Núm. 13-14. Madrid: Ministeri d’Afers Socials (pàg. 77-80).
  • Picarnell_Lucas, A i Verde-Diego, C. (2017). Questions ètiques derivades de la intervenció amb adolescents. Una mirada socioeducativa y tecnocrítica. (pp. 133-149). Valencia
  • Puig, I. De (Coord.) (2010). Som joves, tenim drets... I deures. Barcelona : Generalitat de Catalunya, Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació, Oficina de Promoció de la Pau i dels Drets Humans, Departament d’Educació.
  • Unió Europea (2009).  EU youth report. Luxembourg : Office por Official Publications of the European Communties.
  • Vasquez O. (2014). Infancia, Juventud y Ley. Revista de divulgación científca del trabajo con menores.

 Web:

  • "Con los bolsillos llenos de técnicas" http://paideia.synaptium.net/pub/pesegpatt2/asi/asi_tecnicas.pdf
  • CNJC i APSAS, (2020). Encarem el suïcidi juvenil: orientacions i eines per a entitats juvenils. https://www.cnjc.cat/sites/default/files/u89/encarem_el_suicidi_juvenil-eines-orientaci ons.pdf
  • Grupo de trabajo de la actualización de la Guía de Práctica Clínica sobre la Depresión Mayor en la Infancia y la Adolescencia, (2018). Guía de Práctica Clínica sobre la Depresión Mayor en la Infancia y la Adolescencia. Actualización. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Unidad de Asesoramiento Científico-técnico (Avalia-t). https://portal.guiasalud.es/wp-content/uploads/2018/12/GPC_575_Depresion_infancia_Ava liat_compl.pdf
  • UPRIGHT PROGRAM: projecte europeu que té com a objectiu millorar el benestar i la resiliència de les joves. https://www.uprightprogram.eu/school_es/

Programari

Per la realització d'aquesta assignatura s'emprarà entre d'altres programes el: Genopro, Eina de cribatge i el RUMI.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 311 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 312 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 3 Català primer quadrimestre matí-mixt