Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació social | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
La docència de l'assignatura s'impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
Aquesta assignatura, es una assignatura obligatòria de tercer curs que pretén formar en un dels àmbits professionals de més abast de l’Educació Social alhora que fonamentar-lo des del punt de vista metodològic: l’atenció socioeducativa i comunitària en les etapes de la infantesa, l’adolescència i Joventut.
Els objectius formatius generals de l’assignatura són:
1. Contextualitzar els processos socioeducatius en tres etapes claus en el desenvolupament d’una persona: la infantesa, l’adolescència i la Joventut.
2. Conèixer els diferents recursos formatius i educatius i d’atenció a la infància i a l’adolescència en base a un territori i els diversos agents que hi operen.
3. Identificar i iniciar el desenvolupament de les competències de l’educador/a social per treballar adequadament en aquestes etapes vitals de manera articulada amb altres agents educatius i socialitzadors.
1. Concepte d’ infància, adolescència i joventut. Principis pedagògics i propostes metodològiques.
2. Drets dels nens, sistemes de protecció i benestar. Xarxes, serveis i programes per a la infància i l’adolescència. Marc legal socioeducatiu a Catalunya.
3. Educació i prevenció en el àmbit familiar. Pràctiques familiars i desenvolupament. Continuïtats i discontinuïtats.
4. L’educació social en l’àmbit escolar. Xarxes, serveis i programes.
5. Educació, prevenció i desenvolupament en el context del territori proper (comunitari i local). Temps lliure, de lleure, consum, associacionisme, participació i producció cultural.
6. Programes i accions socioeducatives en els diferents contextos: elements metodològics.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l'exposició dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants. | 30 | 1,2 | |
Seminaris pràctics sobre el desenvolupament de l'assignatura | 15 | 0,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
Treball no presencial dirigit a partir de pautes proporcionades pel professorat | 30 | 1,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball propi per adquirir les competències de manera autoregulada | 75 | 3 |
El protagonisme en el procés d’ensenyament aprenentatge és de l’alumnat i és sota aquesta premissa que s’ha planificat la metodologia de l’assignatura tal i com es mostra en el quadre que hi ha a l'inici d'aquest apartat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació única (carpeta docent, pràctiques d'aula i examen escrit) | 60 | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 15, 16, 18 |
Dossier cooperatiu d'aprenentatge (portafolí) | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19 |
Estudi de casos, treballs pràctics, simulacions i altres activitats programades, recollides al portafoli individual | 20 | 0 | 0 | 1, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16 |
Prova individual de conceptes | 40 | 0 | 0 | 1, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 16 |
Avaluació continuada
L’avaluació contínua es durà a terme al llarg del curs mitjançant les següents evidències:
Evidència | Descripció | Pes |
EV5 | Dossier col·laboratiu tipus portafoli i aportacions en seminaris (grupal, amb coavaluació). Data de lliurament: 17/11/2025. | 15% |
EV4 | Treball escrit grupal (qualificació individual). Data de lliurament: 17/11/2025. | 15% |
EV3 | Producte aplicat derivat del treball grupal EV4. Data de lliurament: 17/11/2025. | 15% |
EV2 | Presentació, defensa i/o aplicació oral del treball/producte/dinàmica grupal (qualificació individual). Dates: a distribuir. | 15% |
EV1 | Prova pràctica escrita sobre els continguts més rellevants de l’assignatura. Data: 11/12/2025. | 40% |
Data de lliurament EV3, EV4 i EV5: 17 de novembre de 2025.
Dates d’EV2: a determinar durant el curs.
Data EV1 (prova escrita): 11 de desembre de 2025.
Els treballs grupals es faran en grups estables de 6 persones, tret que el professorat autoritzi una altra composició.
La presència de totes les persones del grup és obligatòria el dia de la presentació oral.
Les pràctiques d’aula es faran en subgrups dins dels seminaris, amb temporització específica (data d’inici i de lliurament). El retorn i seguiment de pràctiques serà inferior a 20 dies.
Re-avaluació
Només podrà accedir a la re-avaluació l’estudiantat que hagi participat prèviament en la convocatòria ordinària de l’evidència corresponent.
La qualificació màxima que es podrà obtenir mitjançant la re-avaluació és de 5 sobre 10.
Data de re-avaluació: 29/01/2026.
En el cas de no superar l’EV2, la persona haurà de fer una re-avaluació individual i completa de l’activitat.
Els horaris podran ajustar-se segons les necessitats organitzatives i no s’admetran modificacions fora dels casos justificats degudament i amb antelació.
Avaluació única
Els estudiants que optin per l’avaluació única hauran de completar les següents activitats en una sola jornada:
Evidència | Descripció | Pes |
EV5 | Disseny d’un programa educatiu en una temàtica assignada pel professorat | 15% |
EV4 | Resolució de qüestions sobre textos jurídics relacionats amb protecció del menor | 15% |
EV3 | Revisió de dos articles acadèmics i anàlisi de supòsits pràctics | 15% |
EV2 | Prova pràctica oral sobre els continguts més rellevants de l’assignatura | 15% |
EV1 | Prova pràctica escrita sobre els continguts més rellevants de l’assignatura | 40% |
Data de la prova d'avaluació única: 11/12/2025
Data de la re-avaluació: 29/01/2026
Per superar l’assignatura, a més de l'anteriorment mencionat, cal:
Obtenir un mínim de 5 sobre 10 en cada activitat.
Només podrà accedir a la re-avaluació qui hagi completat totes les activitats ordinàries.
No es farà mitjana si alguna activitat té una nota inferior a 5.
La nota màxima en la re-avaluació serà de 5.
Criteris generals d’avaluació contínua i única
L’assignatura és essencialment professionalitzadora i orientada a la participació activa de l’estudiantat tant en les sessions teòriques com en les pràctiques. Per aquest motiu, la presencialitat és obligatòria en ambdues modalitats d’avaluació: contínua i única.
Per superar l’assignatura, cal:
La qualificació final es calcularà únicament si es compleixen aquests requisits. Si no es compleixen es considerarà no avaluable.
L’estudiantat ha d’assistir a un mínim del 80% de les activitats docents. En cas contrari, l’alumnat haurà de presentar-se directament a recuperació. Només es consideraran justificades les absències degudament documentades per malaltia o altres situacions sobrevingudes de força major.
Aquesta assignatura no és adequada per a estudiants que, de manera habitual, necessitin sortir abans de finalitzar la sessió. Les classes comencen puntualment i no es permet ni l'entrada un cop iniciada la sessió ni la sortida abans del final.
La còpia o plagi, implica la qualificació de suspens en tota l’assignatura. Els treballs passen pel sistema de detecció antiplagi URKUND.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
La metodologia docent i el sistema d’avaluació poden modificar-se en funció de les restriccions sanitàries o de programació.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
Aquesta assignatura no preveu una prova de síntesi per a l'estudiantat que es matriculi per segona vegada.
Comunicació de qualificacions i tutories
Altres consideracions
La comunicació amb el professorat s’ha de fer únicament via correu electrònic, no a través del campus virtual.
No s’acceptarà cap entrega de treballs o activitats fora de la data i hora establerta.
Les modificacions d’horaris, si calen, es comunicaran amb antelació i es faran sempre que l’organització ho permeti.
Web:
Per la realització d'aquesta assignatura s'emprarà entre d'altres programes el: Genopro, Eina de cribatge i el RUMI.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 311 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 312 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |