Logo UAB

Educació en el Temps Lliure de Nens i Joves

Codi: 101683 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Educació social OT 3
Educació social OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Paloma del Carmen Valdivia Vizarreta
Correu electrònic:
paloma.valdivia@uab.cat

Equip docent

Maria Manuela Simancas Genicio

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.

Es recomana tenir aprovada l'assignatura Educació de nens i joves de tercer curs. 


Objectius

a)    Conèixer el marc actual de referència de l’educació del lleure.

b)    Estudiar les influències de la globalització i de les indústries de l’oci pel que fa a les propostes de lleure.

c)    Estudiar l’evolució històrica i conceptual del temps de lleure.

d)    Conèixer els àmbits del temps de lleure i les actuacions i intervencions educatives possibles.

e)    Conèixer i saber aplicar diferents criteris, recursos i metodologies per al disseny i implementació de propostes educatives en el temps de lleure de nens, nenes i joves.

f)     Analitzar les possibilitats del lleure com a eina de prevenció i actuació davant de conductes de risc.

g)    Experimentar en la pràctica activitats de lleure basades, entre d’altres, en les activitats artístiques, l’activitat física, el joc , l’esport i l’expressió corporal.

 


Competències

    Educació social
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics. 
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere. 
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental. 
  • Adoptar una actitud i un comportament ètic i actuar d'acord als principis deontològics de la professió.
  • Analitzar l'organització i gestió d'institucions socioeducatives.
  • Dissenyar de manera articulada plans, programes, projectes, activitats i tasques en diversos contextos socioeducatius.
  • Dominar els coneixements teòrics i aplicats de les diferents Ciències de l'Educació que li permetin desenvolupar la capacitat d'anàlisi i observació de la realitat social i educativa.
  • Fomentar l'autonomia dels participants i buscar un equilibri entre les seves funcions com a orientador, facilitador i promotor de la dinàmica socioeducativa.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat. 
  • Mantenir una actitud de respecte al medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques que atenguin a la igualtat de gènere, equitat i respecte als drets humans.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els aspectes deontològics de l'educació social en l'àmbit de la infància i adolescència.
  2. Analitzar les disfuncions que es produeixen en el desenvolupament de la infància i adolescència en risc com a conseqüència de situacions de desestructuració social i familiar.
  3. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  4. Conèixer el funcionament específic de les institucions dedicades a la infància i l'adolescència.
  5. Conèixer els factors de risc social en la infància i adolescència.
  6. Conèixer la legislació específica que afecta la protecció a la infància i adolescència en risc.
  7. Desenvolupar estratègies per a fomentar processos de resiliència.
  8. Dissenyar i aplicar intervencions específiques per a la infància i adolescència en risc.
  9. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  10. Mantenir una actitud de respecte, pràctiques i comportaments que atenguin a la diversitat i igualtat.
  11. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  12. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  13. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.

Continguts

Bloc 1. Globalització, treball, temps lliure (6 hores):

 1.1.- Delimitacions conceptuals:

-Autors/es rellevants dins de l’àmbit de l’educació en el lleure.

-Transcendència educativa del temps lliure.

-Factors de risc social en la infància i l’adolescència.

-L’acció preventiva de l’educació en l’àmbit del lleure.

-Línies estratègiques d’actuació.

 1.2.- Possibilitats de treball:

-Creació de llocs de treball dins de l’àmbit de l’oci (possibilitats de professionals de l’oci).

-Institucions que s’hi dediquen.

-Noves oportunitats pel lleure: Autocupació i emprenedoria en l’àmbit del lleure.

 Bloc 2. Història de l’oci i de la Pedagogia del Lleure (4 hores):

-El naixement de les indústries de l’oci.

-Evolució històrico-social del concepte del lleure i l’oci.

 Bloc 3. Criteris i metodologies per al disseny de programes educatius de lleure (14 hores):

3.1.- Planificació de activitats:

-Objectius i principis.

-Possibilitats educatives dels programes de lleure per a nens i joves.

-Activitats: artístiques, culturals, expressives, ambientals, etc.

-Recursos per a la implementació del lleure.

-Avaluació i indicadors.

 3.2.- Mètodes, estratègies i tècniques:

- Aprenentatge servei
- Treball per projectes
- Treball cooperatiu
- Altres

Aspectes transversals:
- pensament critic i compromis ètic
- gènere i diversitat

 Bloc 4. L’activitat física, el joc i l’esport en el temps de lleure d’infants i joves (24 hores):

 4.1.- Fonamentació pedagògica del’activitat física, el joc i l’esport en el temps de lleure:

-Activitat física, esport i societat. L’ahir i l’avui en relació als aspectes socioeducatius: col·lectiu de nens i joves, estereotips de gènere, persones amb discapacitat, etc.

-L’activitat física, el joc i l’esport com a eines socioeducatives en el temps de lleure d’infants i joves. Aportacions en l’àmbit de l’educació social.

-Orientacions metodològiques en la programació i organització d’activitats físiques, lúdiques i esportives en el temps de lleure.

-Aspectes a considerar en la intervenció socioeducativa a través del joc i de l’activitat física i esportiva: moment evolutiu dels grups destinataris i tipus d’activitat, atenció a les diferències individuals, interacció amb els aprenentatges escolars, mitjans de comunicació i esport, etc.

 4.2.- Joc i esport en el temps de lleure:

-Funcions i valors del joc i l’esport en el temps de lleure.

-El joc com a espai de socialització i aprenentatge. Tipologies de joc.

-L’esport en el temps de lleure: l’esport formatiu, l’esport per a tothom, els jocs modificats i els esports alternatius.

-L’esport adaptat: una eina d’integració de les persones amb discapacitat i una oportunitat de treball socioeducatiu amb nens/es i joves.

 4.3.- Les activitats físiques en el medi natural:

-Interès educatiu de l’activitat física i l’esport en el medi natural.

-Tipologia d’activitats físiques i esportives.

-Aspectes condicionants per a la pràctica d’activitat física i esport en el medi natural: instal·lacions, personal, qüestionseconòmiques i de seguretat, etc.

-Oferta i serveis de lleure destinats a la pràctica d’activitat física i esportiva en el medi natural.

 4.4.- Activitats i jocs d’expressió corporal en l’àmbit de l’activitat física:

-Potencial socioeducatiu de les activitats relacionades amb l’expressió corporal.

-El llenguatge corporal: comunicació no verbal i expressivitat. Gest i moviment. Energia i percepció espaitemporal. La importància del control i la consciència corporal. El treball de les emocions.

-El procés creatiu: individual i col·lectiu. Observació i interpretació.

-Jocs i activitats d’expressió corporal. Danses, circ, teatre i dramatització. Esport i expressió corporal.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes presencials pràctiques 25 1
Classes presencials teòriques 20 0,8
Tipus: Supervisades      
Activitats supervisades 30 1,2
Tipus: Autònomes      
Aprenentatge autònom 75 3

L'assignatura seguirà una metodologia activa i participativa, i contemplarà les següents activitats d'ensenyament i aprenentatge: 

Tipus d'activitat Hores ECTS
Classes presencials teòriques 20  0.8
Classes presencials pràctiques 25 1
Activitats supervisades i tutorials 22 0.88
Act. autònomes individuals i en grup 75 3
Activitats d'avaluació 8 0.32

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats reflexives relacionades amb les sessions teòrico-pràctiques 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Desenvolupament i impartició d'una proposta pràctica de lleure amb nens i joves 20% 0 0 5, 6, 7, 8, 10
Disseny i planificació de propostes educatives centrades en el temps de lleure de nens i joves 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Lectura i comentari crític d'articles seleccionats 25% 0 0 4, 5, 10

L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el quadrimestre mitjançant les activitats d'avaluació esmentades.

Tipus d'activitat Descripció activitat % de la qualificació final
Individual Lectura i comentari crític d'articles seleccionats 25%
Individual Acti. reflexives relacionades amb les sessions teòrico-pràctiques 30%
Grupal Disseny i planificació de propostes educ. centrades en el temps de lleure de nens i joves 25%
Grupal Desenv. i impartició d'una proposta pràctica de lleure amb nens i joves 20%

% de la qualificació final derivat del treball individual: 55%

% de la qualificació final derivat del treball grupal: 45%

Es tindrà en compte l'autonomia, creativitat i adaptació en la realització de les activitats.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.

A més a més, cal tenir present:

- L'assistència a les classes (teòriques i pràctiques) és obligatòria. Cal assistir a un mínim del 80% de les sessions. En cas contrari, la qualificació de l'assignatura serà de "No avaluable".

- El professorat farà retorn a l'alumnat de totes les activitats d'avaluació en un període màxim de 15 dies. 

- Data de lliuramentdel treball final 21 de gener.

- Data de revisió del treball 26 de gener.

- Data derecuperació 4 de febrer.

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.

En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Recordem que, en el cas de la llengua catalana, a 1r i 2n curs es demana que l'estudiant tingui una competència lingüística equivalent al Nivell 1 per a Mestres d’Educació Infantil i Primària i que a partir del 3r curs del Grau l'estudiant haurà d'haver mostrat una competència equivalent al Nivell 2 per a Mestres d’Educació Infantil i Primària (més informació sobre aquests nivells a http://www.uab.cat/web/els-estudis/-competencia-linguistica-1345698914384.html).

L’assignatura admet un Prova de Síntesi per als estudiants que es matriculen per segona vegada.

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

(Veure "Normativa d'avaluació en els estudis de la UAB" http://mat.uab.cat/~seccio/documents/arxiu/Normativa_avaluacio.pdf). 

La copia o plagi, en qualsevol tipus de prova avaluativa, constitueixen un delicte i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).

Si durant la realització d'un treball individual a classe, la professora considera que un alumne o una alumna està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació, i per tant, tindrà suspesa l'assignatura.

Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. 

Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. 

Es recomana que abans d’entregar una evidència d’aprenentatge, cal comprovar que s’ha escrit correctament les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativa APA i d’acord a la documentació que es resumeix en fonts de la UAB: 

(Veure documentació https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf)

(veure documentació de la UAB sobre el plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html)

 

Bibliografia

Llibres, capítols de llibre, revistes i articles

 Aguirre García-Carpintero, Arecia; Moliner Miravet, LLidón; & Traver-Martí, Joan A. (2017). La Pedagogía Social, la Animación Sociocultural y la Educación No Formal en el tiempo libre y de ocio de la ciudadanía. Con URL: http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/167666/53036.pdf?sequence=1

Arostegui, Elisabete; Laespada, M. Teresa & Iraurgi, Ioseba. (2016). Violència en parelles adolescents, context recreatiu i consum d’alcohol: anàlisi de les representacions lligades al gènere. Educació social. Revista d'intervenció sòcioeducativa, (63), 49-59. Con URL: https://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/312775

Carranza, Marta & Maza, Gaspar. (Coords.) (2011). Deporte, actividad física e inclusión social. Una guía para la intervención social a través de las actividades deportivas. Madrid: Consejo Superior de Deportes. Con URL: http://www.planamasd.es/sites/default/files/programas/medidas/actuaciones/WEB-GUIA+I.pdf

DeValenzuela, Ángela; Gradaílle, Rita & Caride, José Antonio. (2018). Las prácticas de ocio y su educación en los procesos de inclusión social: un estudio comparado con jóvenes (ex) tutelados en Cataluña, Galicia y Madrid. Pedagogía social: revista interuniversitaria, (31), 33-47. Con Url:  https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/59978

del Toro Alonso, Victor (2013). El juego como herramienta educativa del educador social en actividades de animación sociocultural y de ocio y tiempo libre con niños con discapacidad. Revista de Educación Social, (16), 1-13. Con URL: http://riberdis.cedd.net/xmlui/bitstream/handle/11181/4025/El%20juego%20como%20herramienta%20educativa.pdf?sequence=1

Franch, Joaquim (1985). El lleure com a projecte. Generalitat de Catalunya: Direcció General d’Educació.

Hernández, Antonio. (2001). Cuestionario para valoración de actividades de ocio y tiempo libre. Anuario de psicología, 32(3), 67-80. Con URL:  https://www.raco.cat/index.php/AnuarioPsicologia/article/viewFile/61587/88448

Iglesias, E., Soler,P. and Espona, B. (2020). "El lleure educatiu d'estiu a la ciutat de Barcelona: guia de suport i orientacions pedagògiques." https://dugi-doc.udg.edu/handle/10256/20931 

López Ros, Victor & Eberle, Thomas. (2003). Utilizar los juegos para aprender a resolver conflictos. Tándem. Didáctica de la Educación Física, (10), 41-51. Con URL: https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/10622/utilizar-los-juegos.pdf?sequence=1

Morata, Txus, et al. (2021) "The influence of leisure-based community activities on neighbourhood support and the social cohesion of communities in Spain." International Social Work . https://doi.org/10.1177/00208728211021144   

National COVID-19 Outbreak Monitoring Group. (2020). COVID-19 outbreaks in a transmission control scenario: challenges posed by social and leisure activities, and for workers in vulnerable conditions, Spain, early summer 2020. Eurosurveillance, 25(35), 2001545.  https://www.eurosurveillance.org/content/10.2807/1560-7917.ES.2020.25.35.2001545?crawler=true 

Pereda Beltran, Noemí. (2009). Consecuencias psicológicas iniciales del abuso sexual infantil. Papeles del psicólogo: revista del Colegio Oficial de Psicólogos, 30(2), 135-144. Con URL: http://www.redalyc.org/pdf/778/77811726004.pdf

Santibañez, Rosa, Ruiz-Narezo, Marta, de Audikana, Manuel & Fonseca, Janire (2016). Parelles adolescents en conflicte: explorant la incidència de la violència en les primeres relacions afectives. Educació social. Revista d'intervenció sòcioeducativa, (63), 79-94. Con URL: https://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/312777

Takiguchi, Y., Matsui, M., Kikutani, M., & Ebina, K. (2023). The relationship between leisure activities and mental health: The impact of resilience and COVID‐19. Applied Psychology: Health and Well‐Being.  https://doi.org/10.1111/aphw.12394 

Trullols i Mojal, Paula (2016). Sortim de festa?. Elaboració d'una guia didàctica per a la visibilització i prevenció del sexisme en els espais d'oci nocturn. Con URL: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/110249/1/TFG_Paula_Trullols_Mojal.pdf

Valdivia, Paloma & Carbonero, Laura (2016) La formación inicial del educador/a social y la educación en el tiempo libre con el colectivo de jóvenes. Ámbitos de intervención. En: Soler, Pere; Planas, Anna & Bellera, Jaume. Conference: Congreso Internacional - XXIX Seminario Interuniversitario de Pedagogía Social.  Universitat de Girona (Girona) . Con URL: https://www.researchgate.net/publication/303784879_La_formacion_inicial_del_educadora_social_y_la_educacion_en_el_tiempo_libre_con_el_colectivo_de_jovenes_Ambitos_de_intervencion

 


Programari

Per a aquesta assignatura és indispensable un dispositiu tecnològic que pugui connectar-se a Internet.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 4 Català primer quadrimestre matí-mixt