Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació social | OT | 3 |
Educació social | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Sense prerrequisits.
L’assignatura Inserció Social de les persones amb discapacitat incideix en la consideració de les característiques diferencials de les persones per atendre les seves necessitats d’incorporació als processos educatius i al món social i laboral. Es fixa en un espai de treball cada vegada més ampli que en l’actualitat s’entén des de l’atenció a la diversitat funcional.
Els objectius que es pretenen aconseguir són el següents:
1. Discapacitat i diversitat funcional
2. Causes i conseqüències de l'exclusió social de les persones amb discapacitat. Les barreres per a la inclusió social de les persones amb discapacitat
3. La inserció de les persones amb discapacitat en el món social i laboral. Sistemes, processos i legislació
4. Bases d'intervenció socioeducativa. Plans i programes per a la inclusió social i la inserció laboral de persones amb discapacitat
5. La inserció en el món del treball de les persones amb discapacitat. Enfocaments de transició escola-treball
6. Orientacions curriculars i programes de transició per a persones amb discapacitat.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 16, 17, 18, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Espais de treball en grup supervisat pel professorat on mitjançant anàlisi de documents, resolució de casos o activitats diverses com les de tutorització s'aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades en el gran grup. | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 16, 17, 18, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, treball autònom i autodeterminant i altres | 75 | 3 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 16, 17, 18, 19 |
El protagonista en el procés d’ensenyament aprenentatge és l’estudiant i és sota aquesta premissa que s’ha planificat la metodologia de l’assignatura tal i com es mostra a continuació:
- Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l'exposició dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part de l'alumnat,
tenint present la multivarietat metòdica.
- Estratègies de treball individual i en grup i anàlisi de casos.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentació a l'aula (grup) | 15% de la nota | 0 | 0 | 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Prova escrita | 50% de la nota | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 7, 10, 11, 12, 16, 17, 18, 19 |
Treball pràctic (grup) | 35% de la nota | 0 | 0 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats que es mostren en la graella que hi ha a continuació. L’assistència a les classes presencials de l’assignatura és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% de classes, en cas contrari es considerarà no avaluable.
Activitat d’Avaluació |
% de la nota |
Resultats d’ Aprenentatge |
Dates d’avaluació |
Treball pràctic (grupal) |
35% |
RE1.1.1., RE1.1.2., RE.1.1.3., RE1.1.4., RE2.1.1., RE2.1.2., EP8.1, EP8.2, RE3.2.1., RE3.2.2., RE3.2.3. |
Lliurament: 02-06-2026 |
Presentació oral (grupal) |
15% |
19/26-05-2026 |
|
Prova escrita (examen) |
50% |
RG3.1., RG3.2., RG3.3., RG3.4., RE2.1.1., RE2.1.2., RE3.3.1, RT4.1., RT8.1. RE3.3.1., |
02-06-2026 |
<palign="center">Recuperació:23-06-2026 |
Per poder superar l’assignatura s’han d’aprovar totes les activitats d’avaluació de que consta l’assignatura (tot i que el sumatori de notes ponderades de les diferents activitats d'avaluació sigui superior a 5, la nota exposada serà de 4).
La recuperació només serà factible per aquelles persones que no hagin arribat a la suficiència (5) en la prova escrita (examen) o no s’hagin presentat, i donarà dret a una nota final d’un màxim de 7 en aquesta activitat a recuperar. El treball pràctic no és recuperable, donat que s’anirà revisant al llarg del semestre. La presentació oral no és recuperable.
Els treballs hauran d'estar entregats en les dates fixades al programa. No s'accepten treballs fora de termini.
En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
Les notes dels exàmens es publicaran en un màxim de 2 setmanes des de la seva realització.
El plagi és motiu de suspens.
En la realització d'activitats d'aprenentatge, l'ús de la Intel·ligència Artificial Generativa està permès, llevat d'aquelles en què específicament se'n declari la impertinència.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Donat el seu caràcter optatiu, aquesta assignatura no accepta una prova de síntesi per als estudiants que es matriculin per segona vegada.
Barton, L. (2008). Superar las barreras de la discapacidad. Morata.
Col. Ioé (2012). Discapacidades e inclusión social. Col. Estudios sociales 33. Obra Social La Caixa.
Díaz Vega, Miriam; Sánchez, M. y Moreno, R. (2016). Discapacidad vs empleo. Aspectos a considerar para la inclusión en el empleo ordinario. Dykinson.
Ellis, A.L. (Ed.) (2017). Transition Childrem with Disabilities. From Early Childhood through Adulthood. Sense Publishers.
Gutiérrez Bermejo, B. y Verdugo Alonso, M.A. (2013). Discapacidad intelectual: Adaptación social y problemas de comportamiento. Edcs. Pirámide.
Heron, R. y Murray, B. (2003). Cómo ayudar a las personas discapacitadas a encontrar un empleo. Guía práctica. O.I.T.
Ibáñez López, Pilar y Mudarra Sanchez, María José (2008). Integración sociolaboral. Dykinson.
IMSERSO (2004). Transición escuela-empleo de las personas con discapacidad. Mo. de Trabajo y Asuntos Sociales.
Miguel Badesa, Sara de y Cerrillo Martín, Rosario (coords.). (2010). Formación para la inclusión laboral de personas con discapacidad intelectual. Dykinson.
Rodríguez Izquierdo, R.M. (2022). Ciudadanía activa y diwscapacidad intelectual. Ed. Octaedro
Rosell, I. y Belzunegui, A. (2020). Polítiques d'inserció sociolaboral. Publicacions URV.
Schalock, R. y Verdugo Alonso, M.A. (2014). El cambio en las organizaciones de discapacidad: estrategias para superar sus retos y hacerlo realidad. Alianza Editorial.
Symeonidou, S. (2018). Evidence of the Link Between Inclusive Education and Social Inclusion: A Review of the Literature. European Agency for Special Needs and Inclusive Education, www.european-agency.org
Storey, K. & Miner, C. (2017). Systematic instruction of functional skills for students and adults with disabilities. 2n Ed. Charles C. Thomas Publisher LTD.
Vega Fuente, A. (2014). La educación social ante ladiscapacidad. Aljibe Edcs. SL
Vivar Zurita, H. (2021). Comunicación, discapacidad y empleabilidad: el compromiso profesional con la inclusión. McGraw-Hill
No es requereix
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 3 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |