Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Orientació i Inserció Sociolaboral

Codi: 101668 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Educació social OT 3
Educació social OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Merce Jariot Garcia
Correu electrònic:
merce.jariot@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits


Objectius

L’orientació sociolaboral és una eina educativa que cerca el canvi i la justícia social. És una funció clau dels i les professionals de l’educació social per empoderar persones en situació d’atur, especialment aquelles que pateixen barreres estructurals d'accés al mercat laboral: joves, dones, majors de 45 anys, persones migrades, trans, extutelades, entre altes, és a dir a persones en risc real d’exclusió social.

A través d’un acompanyament personalitzat i proper, l’orientació ajuda a construir o redirigir projectes de vida i professionals, fomentant una inserció laboral significativa, sostenible i alineada amb els interessos i potencials de cada persona.

És una eina per trencar estigmes i combatre la discriminació per raó d’edat, gènere o identitat. Desmunta prejudicis i obre camins. I ho fa amb coneixement, anàlisi crítica i compromís social, posant al centre la dignitat i els drets de cada persona.

Aquesta assignatura, de caràcter clarament professionalitzador, capacita futurs professionals per treballar com a tècnics/es d’inserció o orientadors/es laborals en serveis públics, administracions, fundacions o entitats socials. És una porta d’entrada directa a una professió amb impacte real.

L’orientació sociolaboral dissenya itineraris a mida, adaptats a les necessitats i aspiracions de persones de 16 a més de 65 anys. Així, dona suport tant al jovent que inicia el seu camí com a les persones adultes que tenen dificultats per retornar al mercat laboral, que volen o han de reinventar-se o créixer professionalment.

De manera més concreta, aquesta assignatura té com a objectius que l’alumnat:

  • Adquireixi i utilitzi correctament el vocabulari específic vinculat a l’orientació per a la inserció sociolaboral.
  • Conegui, analitzi i valori críticament programes, recursos i estratègies d’acompanyament a la inserció laboral.
  • Comprengui la dinàmica del mercat de treball i els factors socials, econòmics i personals que incideixen en l’ocupabilitat de les persones, per tal de desenvolupar eines i competències orientadores ajustades a l’assoliment de l’objectiu professional de cada persona.
  • Desenvolupi una mirada crítica sobre les desigualtats estructurals que travessen el mercat laboral per raó de gènere, edat, origen, identitat sexual, trajectòria vital, i sigui capaç d’incorporar aquesta anàlisi en la seva pràctica professional.
  • Sàpiga seleccionar i aplicar recursos i metodologies d’orientació adaptades a les necessitats diverses de les persones acompanyades, tenint en compte les seves competències, interessos, situació personal i context.
  • Adquireixi habilitats per intervenir amb persones amb dificultats d’accés o permanència al mercat laboral, tot promovent la seva autonomia, participació i corresponsabilitat en l’elaboració i desenvolupament del propi projecte professional i de vida.
  • Desenvolupi una actitud ètica i compromesa en els processos d’orientació, que reforci el rol de l’educador/a social com a agent de transformació social i facilitador/a de drets, especialment amb col·lectius vulnerats pel mercat laboral.

Competències

    Educació social
  • Acompanyar les persones en els seus processos de creixement i emancipació.
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics. 
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere. 
  • Aplicar les competències socioemocionals necessàries per gestionar les relacions humanes.
  • Conèixer els diferents models i estratègies d'orientació.
  • Dissenyar de manera articulada plans, programes, projectes, activitats i tasques en diversos contextos socioeducatius.
  • Fomentar l'autonomia dels participants i buscar un equilibri entre les seves funcions com a orientador, facilitador i promotor de la dinàmica socioeducativa.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat. 
  • Mantenir una actitud de respecte al medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques que atenguin a la igualtat de gènere, equitat i respecte als drets humans.
  • Orientar i assessorar els grups i persones a establir reptes i itineraris educatius.
  • Reconèixer i avaluar la realitat social i la interrelació de factors implicats com a necessària anticipació de l'acció.

Resultats d'aprenentatge

  1. Acompanyar les persones en risc d'exclusió en els seus processos de creixement i emancipació.
  2. Adquirir habilitats socioemocionals i comunicatives per al treball amb persones en risc d'exclusió.
  3. Adquirir valors i actituds de respecte cap als diversos mitjans socials i culturals que són propis de les nostres societats contemporànies.
  4. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  5. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  6. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  7. Aplicar estratègies i intervencions per fomentar l'autonomia i la integració social de les persones en risc d'exclusió.
  8. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  9. Conèixer els diferents models i estratègies d'orientació aplicats a l'Educació Social.
  10. Dissenyar programes d'orientació per a la inserció sociolaboral.
  11. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  12. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  13. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  14. Orientar les persones immigrades en temes laborals i de formació.
  15. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  16. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  17. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  18. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  19. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  20. Relacionar variables econòmiques i instructives amb els índexs d'inserció i desenvolupament professional.
  21. Utilitzar estratègies i recursos d'orientació que promouen la progressiva participació de les persones.
  22. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  23. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

1. Les sortides professionals de l’orientació sociolaboral per a professionals de l’educació social

1.1. Definició del rol orientador dins l’educació social.

1.2. Tasques i funcions orientadores del professional de l’educació social.

1.3. Perfils professionals vinculats a l’orientació sociolaboral.

1.4. Àmbits i entorns professionals on exercir.

1.5. Col·lectius prioritaris en l’atenció sociolaboral.

1.6. Competències professionals clau.

1.7. Principis ètics de la intervenció orientadora.

2. Marc conceptual i fonaments de l’orientació sociolaboral

2.1. Definició i objectius de l’orientació sociolaboral.

2.2. L’orientació com a eina de transformació i justícia social.

2.3. El procés d’inserció: de l’exclusió a la inserció sociolaboral.

2.3. Conceptes bàsics en el procés d'orientació.

2.4. L'Orientació Professional no discriminatòria: el gènere en l'elecció i el desenvolupament professional.

2.5. Models que fonamenten la intervenció orientadora en la inserció laboral.

3. Mercat de treball, transicions i polítiques d’ocupació

3.1. Indicadors de funcionament del mercat de treball

3.2. Les transicions al mercat laboral idins del mercat laboral. Joventut, joventut extutelada i persones adultes.

3.3. Les polítiques actives d’ocupació a Catalunya: el paper de l’orientació.

4. Col·lectius amb dificultats d’inserció laboral

4.1. Anàlisi de diferents col·lectius,

4.2. Barreres estructurals d’accés i permanència en el món laboral

4.3. Interseccionalitat i drets laborals.

5. La intervenció orientadora

5.1. El diagnòstic de l’ocupabilitat: entrevista, detecció de necessitats i potencialitats.

5.2. Els Itineraris Personals d’Inserció. Procés i continguts.

5.3. Estratègies d’orientació per a l’orientació sociolaboral.

6. Bones pràctiques d'orientació professional a Catalunya

6.1. Programes d'orientació i acompanyament a la inserció laboral adreçats a millorar les situacions de vulnerabilitat dels diferents col·lectius discriminats pel mercat laboral.

6.2. Anàlisi dels programes i serveis d'orientació sociolaboral per a col·lectius vulnerats pel mercat laboral des dels principis de l'educació social.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencial en gran grup 45 1,8
Tipus: Supervisades      
Activitat supervisada 30 1,2
Tipus: Autònomes      
Activitat Autònoma 75 3

L’alumnat és el protagonista en el procés d’ensenyament – aprenentatge, i sota aquest principi s'ha planificat una metodologia activa, participativa i fonamentada en la investigació que inclou les següents activitats d’ensenyament i aprenentatge:

1. Dirigides, presencials en gran grup:

  • Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l’exposició dels principals continguts a través d’una participació oberta i activa per part de l’alumnat. En aquestes activitats dirigides es facilitaran articles científics i projectes de recerca que fonamentaran la intervenció en orientació sociolaboral i que l’alumnat haurà d’incorporar en la prova de síntesi. L’objectiu és aportar les bases que fonamenten l’orientació sociolaboral.
  • Aprenentatge basat en la investigació (ABI). L'alumnat desenvoluparà un aprenentatge experiencial, cercarà solucions a problemes d'orientació reals a partir de la ciència com a base d'actuació professional, mitjançant la formulació de preguntes, la recerca de fonts, l’anàlisi crítica de dades i la construcció de respostes amb base empírica i teòrica. L’abordatge es farà a través de situacions reals vinculades a l’orientació i la inserció sociolaboral, que afecten col·lectius amb dificultats d’accés al mercat laboral. A partir d’aquests casos, l’alumnat desenvoluparà propostes d’intervenció professional. L’objectiu és fomentar competències clau com: el pensament crític, la presa de decisions, l’autonomia, la capacitat comunicativa i l’ètica professional.
  • Incidents crítics per resoldre casos oberts i rellevants d'orientació a l'aula, amb la finalitat de fomentar el desenvolupament d'aprenentatges i competències mitjançant la recerca de solucions per part de l'alumnat. Es resoldran a l'aula i generarem un procés de reflexió i discussió. Amb l’objectiu de fomentar el pensament crític, connectar els continguts teòrics amb la pràctica professional, i prendre decisions fonamentades.
  • Simulació de processos d'orientació sociolaboral, per tal que l’alumnat es posi en la pell del professional i de la persona orientada a través de la representació d’una situació real d’intervenció. Amb l’objectiu de fomentar la transferència dels continguts teòrics a situacions pràctiques, la reflexió crítica col·lectiva i potenciar la preparació per a l’exercici professional real en entorns d’orientació i inserció sociolaboral.
  • Aula invertida, per aprofundir en el coneixement dels col·lectius vulnerats pel mercat laboral. L'alumnat haurà de documentar-se de forma autònoma fora de l’aula, assumint un paper actiu en la preparació i presentació a l’aula de continguts sobre les característiques sociolaborals i les barreres que es troba en el mercat laboral un col·lectiu en risc d'exclusió: dones en situació de dificultat social, dones víctimes de violència de gènere, persones migrades, persones amb problemes d'addiccions, persones sense sostre, persones aturades de llarga durada, persones trans, joventut en dificultat social, joventut tutelada, persones majors de 45 anys, població reclusa i exreclusa, entre altres. Amb l’objectiu de fomentar l’autonomia, la responsabilitat, el pensament crític, l’aprenentatge entre iguals i la comprensió profunda i contextualitzada dels factors que dificulten la inserció laboral de determinats col·lectius i del rol de l’educador/a social en aquests processos.
  • Presentacions orals per part l’alumnat centrades en la identificació, anàlisi i presentació de programes d’orientació sociolaboral a Catalunya adreçats a col·lectius en risc d’exclusió social. Amb l’objectiu de promoure la recerca autònoma, l’esperit crític i la capacitat comunicativa. L’alumnat, treballant en petits grups, seleccionen un programa o servei real —públic, privat o del tercer sector—, analitzen els seus objectius, metodologies, col·lectius destinataris, resultats i bones pràctiques, i elaboren una avaluació des del punt de vista de l’educació social i posteriorment el presenten a l’aula mitjançant una exposició estructurada i participativa. Les presentacions es complementen amb debats i espais de reflexió col·lectiva. L’objectiu és fomentar l’aprenentatge entre iguals, el coneixement del context professional, les competències d’anàlisi, síntesi i comunicació.
  • Discussió col·lectiva per millorar els aprenentatges. Un cop finalitzada cada activitat d’aprenentatge es dedica un espai específic a la presentació oral dels resultats davant del grup classe, mitjançant una discussió oberta i guiada on l’alumnat i el professorat aporten comentaris, preguntes i suggeriments de millora. Aquest procés permet revisar els continguts i els formats treballats abans del lliurament definitiu, afavorint així la reflexió crítica, la capacitat de revisió i la millora contínua de la qualitat del treball. L’objectiu és potenciar l’aprenentatge col·laboratiu, l’escolta activa i el desenvolupament de competències transversals com la capacitat d’autoregulació i la comunicació.
  • Diari individual reflexiu per acompanyar el procés d’aprenentatge. Cada estudiant elaborarà un registre escrit on recollirà les seves reflexions personals, preguntes, emocions, aprenentatges significatius i el procés d’aprenentatge (com i amb què). El diari haurà d’incorporar un apartat de conclusions fonamentat amb autories rellevants de l’àmbit. Amb la finalitat de connectar els continguts teòrics amb els aplicats desenvolupats, fomentar una actitud crítica i ètica i promoure una mirada compromesa amb la justícia social.

2. Supervisades. L'última hora de classe s’ha dissenyat en format seminari. En ella l’alumnat durà a terme activitats pràctiques, de manera parcialment autònoma, ja que disposaran del guiatge i l’assessorament del professorat. Aquestes activitats supervisades pel professorat són: diagnòstic d’ocupabilitat, estudi del mercat laboral de la professió educador/a social, diagnòstic del procés de recerca activa de feina, disseny d’un Pla Individual d’Inserció i desenvolupament d’una activitat d’orientació de l’IPI dissenyat.

3. Autònomes: l’alumnat haurà de trobar espais de treball autònom individual i en petit grup per elaborar el treball, acabar les pràctiques i l’activitat avaluativa (diari reflexiu). Amb l'execució d’aquestes activitats autònomes podrà adquirir les competències de manera autoregulada.

4. Activitats d'avaluació, autoavaluació i avaluació entre iguals: destinades a la verificació i qualificació dels assoliments a partir de treballsiproves escrites. Totes les activitats que realitza l’alumnat per poder superar l’assignatura esdevenen activitats d’avaluació.

Les activitats supervisades i autònomes seran objecte d'avaluació formativa en la modalitat d’avaluació continuada.

En totes les activitats es treballarà el compromís ètic i els principis deontològics relacionats amb la funció orientadora. Tanmateix, s’inclourà la competència investigadora com a base per a la generació de coneixements sobre la temàtica, per la qual cosa l’alumnat haurà de concretar el procés de cerca de les fonts d’informació, l’elaboració de l’eina de recollida de dades i el procés d’anàlisi d’aquestes. La prova final de síntesi haurà d’incloure un procés de discussió i conclusions a partir d’articles científics.

 

Aquesta assignatura contempla el desenvolupament de pràctiques inclusives en: l’ús de material audiovisual, les presentacions dissenyades per presentar els continguts, l’accessibilitat dels materials en format Microsoft power point, la metodologia participativa i el procés d’acció tutorial i d’orientació individual per poder resoldre qualsevol qüestió relacionada amb l’assignatura. Tanmateix, en les activitats que l’alumnat haurà de compartir amb la resta del grup classe i incorpora la perspectiva inclusiva.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
ACTIVITAT D'ANÀLISI I RESOLUCIÓ DE CASOS REALS. Disseny i aplicació d'actuacions personalitzades d'orientació. Activitat grupal. 10 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
ANÀLISI DEL MERCAT LABORAL. Prospectiva del mercat laboral de la professió “Educador/a Social”. Activitat grupal 10 % 0 0 3, 5, 6, 8, 11, 12, 15, 16, 17, 20
AVALUACIÓ DIAGNÒSTICA I REFLEXIVA. Elaboració d'un diagnòstic de l'ocupabilitat i de la satisfacció laboral. Activitat grupal. 10 % 0 0 2, 3, 4, 5, 6, 8, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
DIARI REFLEXIU: Prova Final. Control del temari de les unitats a partir d'una activitat avaluativa d'autoreflexió amb argumentacions teòriques dels aprenentatges assolits. Es realitzarà un cop finalitzada l'assignatura. És una activitat individual. 30 % 0 0 1, 2, 4, 5, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 19, 21, 22, 23
INVESTIGACIÓ APLICADA I ANÀLISI DE RECURSOS D'ORIENTACIÓ. Anàlisi d'un col·lectiu vulnerat pel mercat laboral, revisió crítica d'un programa o acció real d'orientació sociolaboral i desenvolupament de propostes socioeducatives de millora. Activitat en grup 20% 0 0 3, 4, 6, 8, 9, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 23
PRESENTACIÓ ORAL del treball realitzat sobre els programes d'orientació laboral a Catalunya. Activitat individual. 10% 0 0 3, 4, 6, 8, 9, 13, 15, 16, 17, 19, 20, 23
SIMULACIÓ. Simulació d'una activitat d'orientació sociolaboral. Activitat individual. 10% 0 0 1, 2, 7, 16, 19, 21

Avaluació continuada

L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats que es mostren en la graella d’avaluació i que s’especifiquen a continuació. Per poder superar l’assignatura s’han d’aprovar cadascuna de les activitats avaluatives amb un 5.

Activitat 1: Títol: diagnòstic d’ocupabilitat i de la satisfacció laboral. Tipologia: activitat d’avaluació diagnòstica i reflexiva. Desenvolupament: en grup. Pes sobre la nota final: 10%. Dates de realització: del 22/09/2025 fins al 20/10/2025. Data de lliurament: 20/10/2025. Recuperable: sí. Data de recuperació: es pot lliurar com a màxim fins al 02/02/2026.

Activitat 2: Títol: Prospectiva del mercat laboral de la professió “Educador/a Social”. Tipologia: activitat d’anàlisi del mercat laboral. Desenvolupament: en grup. Pes sobre la nota final: 10%. Dates de realització: del 20/10/2025 fins al 24/11/2025. Data de lliurament: 24/11/2025. Recuperable: sí. Data de recuperació: es pot lliurar com a màxim fins al 02/02/2026.

Activitat 3: Títol: Disseny i aplicació d’actuacions personalitzades d’orientació. Tipologia: activitat d’anàlisi i resolució de casos reals. Desenvolupament: en grup. Pes sobre la notafinal: 10%. Dates de realització: del 20/10/2025 fins al 24/11/2025. Data de lliurament: 24/11/2025. Recuperable: sí. Data de recuperació: es pot lliurar com a màxim fins al 02/02/2026.

Activitat 4: Títol: Simulació d’una activitat d’orientació sociolaboral. Tipologia: simulació. Desenvolupament: individual. Pes sobre la nota final: 10%. Data de realització: 19/01/2026. Recuperable: no.

Activitat 5: Títol: Anàlisi d’un col·lectiu vulnerat i revisió crítica de programes d’orientació sociolaboral. Tipologia: activitat d’investigació aplicada i anàlisi de recursos d’orientació. Desenvolupament: en grup. Pes sobre la nota final: 20%. Dates de realització: del 22/09/2025 fins al 12/01/2026. Data de lliurament: 12/01/2026. Recuperable: sí. Data de recuperació: es pot lliurar com a màxim fins al 02/02/2026.

Activitat 6: Títol: Presentació i avaluació d’un programa d’orientació sociolaboral adreçat a un col·lectiu vulnerat pel mercat de treball. Tipologia: presentació oral. Desenvolupament: individual. Pes sobre la nota final: 10%. Data de realització: 12/01/2026. Recuperable: no.

Activitat 7: Títol: Reflexió sobre el que he après a l’assignatura Orientació i Inserció Sociolaboral. Tipologia: Diari reflexiu. Desenvolupament: individual. Pes sobre la nota final: 30%. Dates de realització: des del 22/09/2025 fins. Data de lliurament: 19/01/2026. Recuperable: sí. Data de recuperació: es pot lliurar com a màxim fins al 02/02/2026.

S’aprovarà l’assignatura amb una puntuació mínima de 5.

La devolució i el seguiment de les activitats que formen part de la qualificació es realitzarà 15 dies hàbils després del seu lliurament. L’alumnat que vulgui revisar la nota haurà de fer-ho en els 15 dies posteriors a la seva publicació en l’horari de tutories que el professorat té establert per aquesta assignatura i que es consigna en el programa.

L’assistència és obligatòria els dies: 17/11/2025, 12/01/2026 i 19/01/2026 en les que es desenvolupen les següents activitats: classe invertida en la qual es presenten els col·lectius vulnerats pel mercat laboral, la presentació dels programes d’orientació sociolaborals i la simulació de l’activitat d’orientació programada i executada.

Els resultats de l’avaluació seran comentats en grup o de forma individual. Per tal de garantir un feed back efectiu i formatiu es facilitaran les rúbriques utilitzades a l’alumnat en les que podran visualitzar el model de la bona execució de cada activitat. La retroacció de cada activitat a l’alumnat incorpora el feed back rebut per tal que pugui millorar-les.

Ús de la intel·ligència artificial generativa (IAG)

En aquesta assignatura es permetl’ús restringit de la IAG. Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport com:

  • Buscar bibliografia general o fonts d’informació inicials.
  • Generar idees o esquemes previs per a l’organització del treball propi.
  • Revisar aspectes formals com la gramàtica o l’estil, sense modificar el contingut de fons.
  • Traduccions.

No està permès l’ús de la IAG per:

  • Redactar totalment o el treball, les activitats o el diari reflexiu.
  • Generar continguts que es presentin com a elaboració pròpia.
  • Substituir el procés de reflexió personal en les activitats d’avaluació.

L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Recuperació

Per participar en la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat un mínim de dues terceres parts de la qualificació de l’assignatura i haver obtingut una qualificació mitjana mínima de 3,5. Totes les activitats avaluatives són recuperables menys la presentació del treball sobre un col·lectiuvulnerat pel mercat laboral (activitat 4) i la simulació d’una activitat d’orientació (activitat 5). L’alumnat podrà lliurar de nou les activitats durant tot el semestre, essent la data màxima el 02/02/2026.

Alumnat repetidor

L’alumnat que repeteix l’assignatura haurà de lliurar les evidències avaluatives programades per l’avaluació continuada o única, l’assignatura no contempla per aquest alumnat la realització d’una prova de síntesi final (punt 2 de l’Article 267 de la Normativa Acadèmica de la UAB, pàgina 81).

Avaluació única

L’alumnat que s’aculli a l’avaluació única haurà d’acreditar l’assoliment de les competències de l’assignatura mitjançant la presentació i defensa de tres evidències interrelacionades, que integren coneixements teòrics, capacitat d’anàlisi i aplicació pràctica en contextos reals o simulats. La data prevista pel lliurament de les evidències 1 i 2 i per la presentació oral és el dia 19 de gener de 2026.

Evidència 1. Títol: Anàlisi i reflexió crítica sobre casos d’orientació. Descripció: Activitat en la qual l’alumnat haurà d’analitzar i reflexionar de manera crítica sobre els continguts centrals de l’assignatura, a partir de la seva aplicació en diversos casos proporcionats per la professora. Pes: 25%. Recuperació: 2 de febrer de 2026.

Evidència2. Títol: Disseny d’un Itinerari Personalitzat d’Inserció (IPI). Descripció: Desenvolupament d’un cas pràctic real. L’alumnat haurà de proposar un Itinerari Personalitzat d’Inserció per a una persona en situació de vulnerabilitat social, incorporant el diagnòstic d’ocupabilitat, objectius, fases i recursos d’acompanyament. Pes: 35%. Recuperació: 2 de febrer de 2026.

Evidència 3. Títol: Presentació oral i defensa del projecte. Descripció: Exposició individual del cas treballat (IPI), en què, a partir de les preguntes realitzades pel professorat, s’expliqui el procés, les decisions preses i la seva justificació teòrica, metodològica i ètica. Pes. 40%. No recuperable.

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada en les evidències 1 i 2.

La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.

L’alumnat que s’aculli a l’avaluació única ha de presentar obligatòriament les activitats avaluatives en la data indicada i no tindran retorn valoratiu d’aquestes durant el procés de desenvolupament de l’assignatura.

En el cas de l’avaluació única els resultats de l’avaluació seran comentats individualment.

Per a l’avaluació continuada i única

S’avaluarà la competència investigadora que es requereix pel desenvolupament de cadascuna de les activitats avaluatives i que es concretarà en el programa.

Es considerarà No Avaluable quan no es lliurin totes les activitats avaluatives, tal com indica el punt 9 de l’article 266 de la Normativa Acadèmica de la UAB, pàg. 80).

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.

En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.

Abans de lliurar una evidència d’aprenentatge, cal comprovar que s’ha escrit correctament les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint l'última versió de la normativa APA i d'acord amb la documentació que es resumeix en fonts de la UAB:

https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf

http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_03.html

Per aprovar aquesta assignatura, cal mostrar una actitud compatible amb la professió educativa. Es valorarà l’actitud mostrada per l’alumnat, per la qual cosa es tindran en compte competències transversals com: escolta activa, respecte, participació, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, ús del mòbil i de l'ordinador adequat.

Es pot consultar el document “Criteris i pautes generals d’avaluació de la Facultat de Ciències de l’Educació” aprovat per la COA el 28 de maig de 2015 (http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html), i també  la Normativa d’Avaluació de la Universitat Autònoma de Barcelona (http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html).

Per últim, la còpia o plagi de material, tant en el cas de treballs, pràctiques o exàmens implica una qualificació final de 0 de l’assignatura, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. (més informació sobre plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html).


Bibliografia

Acuña Franco, S. (2007): Orientación profesional, académica y personal no sexista. Gobierno Vasco. https://bit.ly/3ixqiqZ

Amber, D. & Domingo, J. (2017). Desempleo y precariedad laboral en mayores de 45 años desde la voz de los expertos: una luz al final del túnel. Sociologia, Problemas e Práticas, 84. https://doi.org/10.7458/SPP2017847397

Arnau-Sabatés, L; Marzo, M.T.; Jariot, M. & Sala-Roca, J. (2014). Learning basic employability competence: a challenge for the active labour insertion of adolescents in resudential care in their transition to adulthood.European. Journal of Social Work, 17(2), 252-265. doi: https://doi.org/10.1080/13691457.2013.802227

Carrillo González F. (2024). Dificultades y factores de éxito en la elaboración y aplicación del proyecto profesional y de la marca personal: un estudio evaluativo. Revista Complutense de Educación, 35(3), 671-682. https://doi.org/10.5209/rced.86044

Chisvert Tarazona, M.J. (2014). Revisión del desarrollo de la orientación sociolaboral como política activa de empleo.  REOP, 25(1), 8 – 24.https://doi.org/10.5944/reop.vol.25.num.1.2014.12010

Climent-Rodríguez, J.A. & Navarro-Abal, Y. (2016). Nuevos retos en orientación laboral: de itinerarios personales de inserción a la construcción de marcas profesionales. REOP, 27(2), 126 – 133. https://doi.org/10.5944/reop.vol.27.num.2.2016.17148

Del Pozo Serrano, F.J., Rodríguez-Bravo, A.E., &Villaseñor Palma, K. (2023). Nuevos y viejos rostros de la exclusión sociolaboral. Poblaciones y situaciones para la acción socioeducativa. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 42, 27-42. https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.02

Donoso, T & Figuera, P. (2007). Niveles de diagnóstico en los procesos de inserción y orientación profesional. Revista electrónica de Investigación Psicoeducativa, 11 (5), 103-124. https://www.redalyc.org/pdf/2931/293121941007.pdf.

Dos Santos, J., Melero, H.S., & Ballesteros, B. (2023). Por un trabajo justo, para una vida digna: inserción laboral desde un enfoque intercultural. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 42, 43-57. https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.03

Echeverría, B. (coord.), Isus, S., Martínez Clares, M. P. & Sarasola, L. (2010). Orientación Profesional. Barcelona: UOC.

Echeverría, B., & Martínez-Clares, P. (2024). Orientar desde el futuro emergente. Revista de Investigación Educativa, 42(2). https://doi.org/10.6018/rie.558971

Fernando, E., Alós, R., Jodar, P. & Miguélez, F. (2014). La inserción laboral de ex reclusos. Una aproximación cualitativa. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), 145 (24), 181-204. https://www.jstor.org/stable/23646446?seq=1

Figuera Gazo, P. (Coord.) (2013). Orientación profesional y transiciones en el mundo global. Innovaciones en orientación sistémica y en gestión personal de la carrera. Barcelona: Laertes.

Filella Guiu, G. (2000). Evaluación del programa de orientación para la inserción laboral en los centros penitenciarios. Revista de Investigación Educativa, 18( 1), 83-96. https://bit.ly/3gAPbAk

García-Huidobro Munita, R., Schenffeldt Ulloa, N., Montenegro González, C., Navarrete Astete, K., & Lara Escobar, M. (2022). Hacia el empoderamiento de niñas y mujeres adolescentes: potenciar los referentes femeninos. EDUCAR, 59(1), 147–160. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1554

Gil-Jaurena, I., López-Martín, C., & Valencia, J. (2023). ¿Cómo acompañar la inclusión? Elementos de protección y buenas prácticas en programas de inserción sociolaboral. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 42, 75-92. https://dx.doi.org/10.7179/PSRI_2023.05

González Hernández, H., Laborda Molla, C. & Jariot Garcia, M. (2021). Employability skills and quality of life among employees with mild and moderate intellectual disability who attend occupation centres in catalonia (Spain). Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 52, 45.57. https://doi.org/10.14201/scero20215214557.

Gómez-Vicario, M., Gutiérrez-Sánchez, J. D., & Alcaide Risoto, M. (2024). La orientación en recursos de acogida a jóvenes extutelados para su orientación sociolaboral. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 35(3), 141–158. https://doi.org/10.5944/reop.vol.35.num.3.2024.40689

Jariot Garcia, M., Rodríguez Parrón, M., Sala Roca, J. & Villalba Biarnés, A. (2008). El proceso de desinternamiento de jóvenes ex tutelados para favorecer una inserción sociolaboral positiva. Análisis de la situación actual en los centros residenciales de acción educativa de Cataluña. Bordón, 60, 49-65. https://bit.ly/3gAczOh

Jariot Garcia, M., Sala Roca, J. & Arnau Sabatés, L (2015). Jóvenes tutelados y transición a la vida independiente: Indicadores de éxito. REOP, 26 (2), 90 – 103. https://bit.ly/2Z5ikNQ

Jariot Garcia, M., Laborda Molla, C. & González Hernández, H. (2020). El perfil competencial laboral de personas con discapacidad intelectual en centros ocupacionales.RIE, 38(2), 475-493. http://dx.doi.org/10.6018/rie.312241.

Jariot Garcia, M., Sala Roca, J., Arnau Sabatés, L. & Marzo Arpon, T. (2021). Análisis del modelo teórico del test situacional de desarrollo de competencias básicas de empleabilidad: la perspectiva de los trabajadores. Revista de Pedagogia Social, 37, 23-38. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.37.01.

Jiménez Ullate, J. (2017). Orientación laboral: Una revisión bibliográfica de su conceptualización y su aporte a la persona trabajadora y a las organizaciones laborales. Revista Electrónica Educare, 21, (2), 1-17:http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-2.19

Laborda Molla, C., Jariot Garcia, M. & González Hernández, H. (2021). Calidad de vida y competencias de empleabilidad en personas trabajadoras en centros especiales de empleo. Educación XX1, 24(1), 117-139. https://doi.org.10.5944/educXX1.26570

Manzanares, A., Sanz, C. (directores) (2018). Orientación Profesional. Fundamentos y estratégias. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. http://dx.doi.org/10.18239/atenea.07.2018

Martin, E., Montserrat, C, i Crous, G. (2023). La transición a la vida adulta en perspectiva de género: jóvenes extutelados después de los 25 años. Revista de Educación, 399, 159-181. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2023-399-565

Martínez Clares, P.; González Lorente, C. & Rebollo Quintela, N. (2019). Competencias para la empleabilidad: un modelo de ecuaciones estructurales en la Facultad de Educación. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 57-73. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.1.343891

Martínez Juárez, M.; González Morga, N. & Pérez Cusó, J. (2018). Aproximación al perfil formativo del orientador profesional en la blogosfera. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 39-56. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.306401

Montané Capdevila, J., Jariot Garcia, M. & Rodríguez Parrón, M.(2007). Actitudes, cambio de actitudes y conducción segura. Un enfoque crítico aplicado a la reducción de accidentes de tráfico. Barcelona: Laertes.

Moreno López, R. & Morales Calvo, S. (2017) Las competencias socio-personales para la inserción sociolaboral de jóvenes en los programas propios de educación social. REOP, 28 (1), 33-55. https://www.redalyc.org/pdf/3382/338252055004.pdf

Palomares-Montero, D.; Merino, R.; Olmeda, E.; García-Gracia, M.; Córdoba, A. I. (2024). Alumnado de Escuelas de Segunda Oportunidad: nuevas vinculaciones, recuperando aprendizajes, reconectando itinerarios. Revista Complutense de Educación 35(3), 553-564. https://dx.doi.org/10.5209/rced.85790

Pérez-Escoda, N. & Ribera Cos, A. (2009). Las competencias emocionales en los procesos de inserción laboral. REOP, 30(3), 251-256. https://www.redalyc.org/pdf/3382/338230783004.pdf

Polo-Amashta, G.P., Lafaurie-Molina, A., & Perez de Guzmán, M.V. (2023). Exclusión sociolaboral: programas y recursos para la inclusión. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 42, 93-105. https://dx.doi.org/10.7179/PSRI_2023.06

Rodríguez Moreno, M.L (2007).La competencia laboral y la formación de las personas en el marco de la "long life learning". Aula de Innovación Educativa,161, 67-76. https://bit.ly/2DiWq1n

Romero, V. (2013). Inserción Sociolaboral. Barcelona: Altamar

Sala Roca, J., Jariot Garcia, M., Villalba Biarnés, A. & Rodríguez Parrón, M. (2009). Analysis of factors involved in the social inclusion process of young people fostered in residential care institutions. Children and Youth Services Review, 31(12), 1251-1257. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2009.05.010

Sala Roca, J., Villalba Biarnés, A., Jariot Garcia, M. & Rodríguez Parrón, M. (2009). Characteristics and Sociolabour Insertion of Young People after Residential Care. International Journal of Child & Family Welfare, 2009/1, 22-34. http://dx.doi.org/10.1016/j.childyouth.2009.05.010

Sala Roca, J., Jariot Garcia, M., Arnau Sabatés, L.& Doval, E. (2021). Test situacional desarrollo de las competencias básicas de empleabilidad: validación de un instrumento psicoeducativo para la intervención socioeducativa. Revista de Pedagogia Social, 37, 39-53. http://doi.org.10.7179/PSRI_2021.37.02

Salvà Mut, F. (2008). Inserción sociolaboral y colectivos en exclusión y riesgo de exclusión. Formación XXI. Revista de formación y empleo. https://bit.ly/2ZI9pRP

Sánchez García, M. F. (Coord.) (2013). Orientación profesional y personal. Madrid: UNED.

Sánchez García, M. F. (Coord.) & Álvarez González, M. (2012). Bases teórico-prácticas de la orientación profesional. Madrid: UNED.

Santana Vega, L. (2014). Orientación Profesional. Madrid. Síntesis.

Savickas, M.L. (2005). The theory and practice of career construction. Dins, S.D. Brown, & R. W. Lent (Eds.), Career Development and Counseling. Putting Theory and Research to Work (pp. 42-71). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc. 

Sobrado, L. & Cortés, A. (2009). Orientacion profesional: nuevos escenarios y perspectivas. Barcelona: Biblioteca Nueva.

Sánchez García, M.F. (coordinadora) (2017). Orientación para el desarollo profesional. Madrid: UNED.

SánchezGarcía, M.F. (coordinadora) (2017). Orientación professional y personal. Madrid: UNED.

Santana Vega, L.E., Ruiz Alfonso, Z., Feliciano García, L. (2023). Estereotipos de género y variables vocacionales en alumnas de educación secundaria. Revista de Educación, 400, 265-294. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2023-400-578

Vázquez Fernández, J. & Barrera Algarín, E. (2015). Inserción sociolaboral de jóvenes en riesgo de exclusión y con fracaso escolar. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, 32, 229-254. https://bit.ly/3gCuXpw

Vidigal-Alfaya, S., Ballesteros-Moscosio, M.- Ángel ., & Yanes-Cabrera, C.-M. (2025). La orientación para el empleo: de la visión política a la práctica de la inserción sociolaboral. Una revisión bibliográfica de la literatura. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 36(1), 138–161. https://doi.org/10.5944/reop.vol.36.num.1.2025.38629


Programari

Cap


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 4 Català primer quadrimestre matí-mixt