Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació social | OT | 3 |
Educació social | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits
L’orientació sociolaboral és una eina educativa que cerca el canvi i la justícia social. És una funció clau dels i les professionals de l’educació social per empoderar persones en situació d’atur, especialment aquelles que pateixen barreres estructurals d'accés al mercat laboral: joves, dones, majors de 45 anys, persones migrades, trans, extutelades, entre altes, és a dir a persones en risc real d’exclusió social.
A través d’un acompanyament personalitzat i proper, l’orientació ajuda a construir o redirigir projectes de vida i professionals, fomentant una inserció laboral significativa, sostenible i alineada amb els interessos i potencials de cada persona.
És una eina per trencar estigmes i combatre la discriminació per raó d’edat, gènere o identitat. Desmunta prejudicis i obre camins. I ho fa amb coneixement, anàlisi crítica i compromís social, posant al centre la dignitat i els drets de cada persona.
Aquesta assignatura, de caràcter clarament professionalitzador, capacita futurs professionals per treballar com a tècnics/es d’inserció o orientadors/es laborals en serveis públics, administracions, fundacions o entitats socials. És una porta d’entrada directa a una professió amb impacte real.
L’orientació sociolaboral dissenya itineraris a mida, adaptats a les necessitats i aspiracions de persones de 16 a més de 65 anys. Així, dona suport tant al jovent que inicia el seu camí com a les persones adultes que tenen dificultats per retornar al mercat laboral, que volen o han de reinventar-se o créixer professionalment.
De manera més concreta, aquesta assignatura té com a objectius que l’alumnat:
1. Les sortides professionals de l’orientació sociolaboral per a professionals de l’educació social
1.1. Definició del rol orientador dins l’educació social.
1.2. Tasques i funcions orientadores del professional de l’educació social.
1.3. Perfils professionals vinculats a l’orientació sociolaboral.
1.4. Àmbits i entorns professionals on exercir.
1.5. Col·lectius prioritaris en l’atenció sociolaboral.
1.6. Competències professionals clau.
1.7. Principis ètics de la intervenció orientadora.
2. Marc conceptual i fonaments de l’orientació sociolaboral
2.1. Definició i objectius de l’orientació sociolaboral.
2.2. L’orientació com a eina de transformació i justícia social.
2.3. El procés d’inserció: de l’exclusió a la inserció sociolaboral.
2.3. Conceptes bàsics en el procés d'orientació.
2.4. L'Orientació Professional no discriminatòria: el gènere en l'elecció i el desenvolupament professional.
2.5. Models que fonamenten la intervenció orientadora en la inserció laboral.
3. Mercat de treball, transicions i polítiques d’ocupació
3.1. Indicadors de funcionament del mercat de treball
3.2. Les transicions al mercat laboral idins del mercat laboral. Joventut, joventut extutelada i persones adultes.
3.3. Les polítiques actives d’ocupació a Catalunya: el paper de l’orientació.
4. Col·lectius amb dificultats d’inserció laboral
4.1. Anàlisi de diferents col·lectius,
4.2. Barreres estructurals d’accés i permanència en el món laboral
4.3. Interseccionalitat i drets laborals.
5. La intervenció orientadora
5.1. El diagnòstic de l’ocupabilitat: entrevista, detecció de necessitats i potencialitats.
5.2. Els Itineraris Personals d’Inserció. Procés i continguts.
5.3. Estratègies d’orientació per a l’orientació sociolaboral.
6. Bones pràctiques d'orientació professional a Catalunya
6.1. Programes d'orientació i acompanyament a la inserció laboral adreçats a millorar les situacions de vulnerabilitat dels diferents col·lectius discriminats pel mercat laboral.
6.2. Anàlisi dels programes i serveis d'orientació sociolaboral per a col·lectius vulnerats pel mercat laboral des dels principis de l'educació social.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup | 45 | 1,8 | |
Tipus: Supervisades | |||
Activitat supervisada | 30 | 1,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Activitat Autònoma | 75 | 3 |
L’alumnat és el protagonista en el procés d’ensenyament – aprenentatge, i sota aquest principi s'ha planificat una metodologia activa, participativa i fonamentada en la investigació que inclou les següents activitats d’ensenyament i aprenentatge:
1. Dirigides, presencials en gran grup:
2. Supervisades. L'última hora de classe s’ha dissenyat en format seminari. En ella l’alumnat durà a terme activitats pràctiques, de manera parcialment autònoma, ja que disposaran del guiatge i l’assessorament del professorat. Aquestes activitats supervisades pel professorat són: diagnòstic d’ocupabilitat, estudi del mercat laboral de la professió educador/a social, diagnòstic del procés de recerca activa de feina, disseny d’un Pla Individual d’Inserció i desenvolupament d’una activitat d’orientació de l’IPI dissenyat.
3. Autònomes: l’alumnat haurà de trobar espais de treball autònom individual i en petit grup per elaborar el treball, acabar les pràctiques i l’activitat avaluativa (diari reflexiu). Amb l'execució d’aquestes activitats autònomes podrà adquirir les competències de manera autoregulada.
4. Activitats d'avaluació, autoavaluació i avaluació entre iguals: destinades a la verificació i qualificació dels assoliments a partir de treballsiproves escrites. Totes les activitats que realitza l’alumnat per poder superar l’assignatura esdevenen activitats d’avaluació.
Les activitats supervisades i autònomes seran objecte d'avaluació formativa en la modalitat d’avaluació continuada.
En totes les activitats es treballarà el compromís ètic i els principis deontològics relacionats amb la funció orientadora. Tanmateix, s’inclourà la competència investigadora com a base per a la generació de coneixements sobre la temàtica, per la qual cosa l’alumnat haurà de concretar el procés de cerca de les fonts d’informació, l’elaboració de l’eina de recollida de dades i el procés d’anàlisi d’aquestes. La prova final de síntesi haurà d’incloure un procés de discussió i conclusions a partir d’articles científics.
Aquesta assignatura contempla el desenvolupament de pràctiques inclusives en: l’ús de material audiovisual, les presentacions dissenyades per presentar els continguts, l’accessibilitat dels materials en format Microsoft power point, la metodologia participativa i el procés d’acció tutorial i d’orientació individual per poder resoldre qualsevol qüestió relacionada amb l’assignatura. Tanmateix, en les activitats que l’alumnat haurà de compartir amb la resta del grup classe i incorpora la perspectiva inclusiva.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
ACTIVITAT D'ANÀLISI I RESOLUCIÓ DE CASOS REALS. Disseny i aplicació d'actuacions personalitzades d'orientació. Activitat grupal. | 10 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
ANÀLISI DEL MERCAT LABORAL. Prospectiva del mercat laboral de la professió “Educador/a Social”. Activitat grupal | 10 % | 0 | 0 | 3, 5, 6, 8, 11, 12, 15, 16, 17, 20 |
AVALUACIÓ DIAGNÒSTICA I REFLEXIVA. Elaboració d'un diagnòstic de l'ocupabilitat i de la satisfacció laboral. Activitat grupal. | 10 % | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
DIARI REFLEXIU: Prova Final. Control del temari de les unitats a partir d'una activitat avaluativa d'autoreflexió amb argumentacions teòriques dels aprenentatges assolits. Es realitzarà un cop finalitzada l'assignatura. És una activitat individual. | 30 % | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 19, 21, 22, 23 |
INVESTIGACIÓ APLICADA I ANÀLISI DE RECURSOS D'ORIENTACIÓ. Anàlisi d'un col·lectiu vulnerat pel mercat laboral, revisió crítica d'un programa o acció real d'orientació sociolaboral i desenvolupament de propostes socioeducatives de millora. Activitat en grup | 20% | 0 | 0 | 3, 4, 6, 8, 9, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 23 |
PRESENTACIÓ ORAL del treball realitzat sobre els programes d'orientació laboral a Catalunya. Activitat individual. | 10% | 0 | 0 | 3, 4, 6, 8, 9, 13, 15, 16, 17, 19, 20, 23 |
SIMULACIÓ. Simulació d'una activitat d'orientació sociolaboral. Activitat individual. | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 7, 16, 19, 21 |
Avaluació continuada
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats que es mostren en la graella d’avaluació i que s’especifiquen a continuació. Per poder superar l’assignatura s’han d’aprovar cadascuna de les activitats avaluatives amb un 5.
Activitat 1: Títol: diagnòstic d’ocupabilitat i de la satisfacció laboral. Tipologia: activitat d’avaluació diagnòstica i reflexiva. Desenvolupament: en grup. Pes sobre la nota final: 10%. Dates de realització: del 22/09/2025 fins al 20/10/2025. Data de lliurament: 20/10/2025. Recuperable: sí. Data de recuperació: es pot lliurar com a màxim fins al 02/02/2026.
Activitat 2: Títol: Prospectiva del mercat laboral de la professió “Educador/a Social”. Tipologia: activitat d’anàlisi del mercat laboral. Desenvolupament: en grup. Pes sobre la nota final: 10%. Dates de realització: del 20/10/2025 fins al 24/11/2025. Data de lliurament: 24/11/2025. Recuperable: sí. Data de recuperació: es pot lliurar com a màxim fins al 02/02/2026.
Activitat 3: Títol: Disseny i aplicació d’actuacions personalitzades d’orientació. Tipologia: activitat d’anàlisi i resolució de casos reals. Desenvolupament: en grup. Pes sobre la notafinal: 10%. Dates de realització: del 20/10/2025 fins al 24/11/2025. Data de lliurament: 24/11/2025. Recuperable: sí. Data de recuperació: es pot lliurar com a màxim fins al 02/02/2026.
Activitat 4: Títol: Simulació d’una activitat d’orientació sociolaboral. Tipologia: simulació. Desenvolupament: individual. Pes sobre la nota final: 10%. Data de realització: 19/01/2026. Recuperable: no.
Activitat 5: Títol: Anàlisi d’un col·lectiu vulnerat i revisió crítica de programes d’orientació sociolaboral. Tipologia: activitat d’investigació aplicada i anàlisi de recursos d’orientació. Desenvolupament: en grup. Pes sobre la nota final: 20%. Dates de realització: del 22/09/2025 fins al 12/01/2026. Data de lliurament: 12/01/2026. Recuperable: sí. Data de recuperació: es pot lliurar com a màxim fins al 02/02/2026.
Activitat 6: Títol: Presentació i avaluació d’un programa d’orientació sociolaboral adreçat a un col·lectiu vulnerat pel mercat de treball. Tipologia: presentació oral. Desenvolupament: individual. Pes sobre la nota final: 10%. Data de realització: 12/01/2026. Recuperable: no.
Activitat 7: Títol: Reflexió sobre el que he après a l’assignatura Orientació i Inserció Sociolaboral. Tipologia: Diari reflexiu. Desenvolupament: individual. Pes sobre la nota final: 30%. Dates de realització: des del 22/09/2025 fins. Data de lliurament: 19/01/2026. Recuperable: sí. Data de recuperació: es pot lliurar com a màxim fins al 02/02/2026.
S’aprovarà l’assignatura amb una puntuació mínima de 5.
La devolució i el seguiment de les activitats que formen part de la qualificació es realitzarà 15 dies hàbils després del seu lliurament. L’alumnat que vulgui revisar la nota haurà de fer-ho en els 15 dies posteriors a la seva publicació en l’horari de tutories que el professorat té establert per aquesta assignatura i que es consigna en el programa.
L’assistència és obligatòria els dies: 17/11/2025, 12/01/2026 i 19/01/2026 en les que es desenvolupen les següents activitats: classe invertida en la qual es presenten els col·lectius vulnerats pel mercat laboral, la presentació dels programes d’orientació sociolaborals i la simulació de l’activitat d’orientació programada i executada.
Els resultats de l’avaluació seran comentats en grup o de forma individual. Per tal de garantir un feed back efectiu i formatiu es facilitaran les rúbriques utilitzades a l’alumnat en les que podran visualitzar el model de la bona execució de cada activitat. La retroacció de cada activitat a l’alumnat incorpora el feed back rebut per tal que pugui millorar-les.
Ús de la intel·ligència artificial generativa (IAG)
En aquesta assignatura es permetl’ús restringit de la IAG. Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport com:
No està permès l’ús de la IAG per:
L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Recuperació
Per participar en la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat un mínim de dues terceres parts de la qualificació de l’assignatura i haver obtingut una qualificació mitjana mínima de 3,5. Totes les activitats avaluatives són recuperables menys la presentació del treball sobre un col·lectiuvulnerat pel mercat laboral (activitat 4) i la simulació d’una activitat d’orientació (activitat 5). L’alumnat podrà lliurar de nou les activitats durant tot el semestre, essent la data màxima el 02/02/2026.
Alumnat repetidor
L’alumnat que repeteix l’assignatura haurà de lliurar les evidències avaluatives programades per l’avaluació continuada o única, l’assignatura no contempla per aquest alumnat la realització d’una prova de síntesi final (punt 2 de l’Article 267 de la Normativa Acadèmica de la UAB, pàgina 81).
Avaluació única
L’alumnat que s’aculli a l’avaluació única haurà d’acreditar l’assoliment de les competències de l’assignatura mitjançant la presentació i defensa de tres evidències interrelacionades, que integren coneixements teòrics, capacitat d’anàlisi i aplicació pràctica en contextos reals o simulats. La data prevista pel lliurament de les evidències 1 i 2 i per la presentació oral és el dia 19 de gener de 2026.
Evidència 1. Títol: Anàlisi i reflexió crítica sobre casos d’orientació. Descripció: Activitat en la qual l’alumnat haurà d’analitzar i reflexionar de manera crítica sobre els continguts centrals de l’assignatura, a partir de la seva aplicació en diversos casos proporcionats per la professora. Pes: 25%. Recuperació: 2 de febrer de 2026.
Evidència2. Títol: Disseny d’un Itinerari Personalitzat d’Inserció (IPI). Descripció: Desenvolupament d’un cas pràctic real. L’alumnat haurà de proposar un Itinerari Personalitzat d’Inserció per a una persona en situació de vulnerabilitat social, incorporant el diagnòstic d’ocupabilitat, objectius, fases i recursos d’acompanyament. Pes: 35%. Recuperació: 2 de febrer de 2026.
Evidència 3. Títol: Presentació oral i defensa del projecte. Descripció: Exposició individual del cas treballat (IPI), en què, a partir de les preguntes realitzades pel professorat, s’expliqui el procés, les decisions preses i la seva justificació teòrica, metodològica i ètica. Pes. 40%. No recuperable.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada en les evidències 1 i 2.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
L’alumnat que s’aculli a l’avaluació única ha de presentar obligatòriament les activitats avaluatives en la data indicada i no tindran retorn valoratiu d’aquestes durant el procés de desenvolupament de l’assignatura.
En el cas de l’avaluació única els resultats de l’avaluació seran comentats individualment.
Per a l’avaluació continuada i única
S’avaluarà la competència investigadora que es requereix pel desenvolupament de cadascuna de les activitats avaluatives i que es concretarà en el programa.
Es considerarà No Avaluable quan no es lliurin totes les activitats avaluatives, tal com indica el punt 9 de l’article 266 de la Normativa Acadèmica de la UAB, pàg. 80).
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
Abans de lliurar una evidència d’aprenentatge, cal comprovar que s’ha escrit correctament les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint l'última versió de la normativa APA i d'acord amb la documentació que es resumeix en fonts de la UAB:
https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf
http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_03.html
Per aprovar aquesta assignatura, cal mostrar una actitud compatible amb la professió educativa. Es valorarà l’actitud mostrada per l’alumnat, per la qual cosa es tindran en compte competències transversals com: escolta activa, respecte, participació, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, ús del mòbil i de l'ordinador adequat.
Es pot consultar el document “Criteris i pautes generals d’avaluació de la Facultat de Ciències de l’Educació” aprovat per la COA el 28 de maig de 2015 (http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html), i també la Normativa d’Avaluació de la Universitat Autònoma de Barcelona (http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html).
Per últim, la còpia o plagi de material, tant en el cas de treballs, pràctiques o exàmens implica una qualificació final de 0 de l’assignatura, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. (més informació sobre plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html).
Acuña Franco, S. (2007): Orientación profesional, académica y personal no sexista. Gobierno Vasco. https://bit.ly/3ixqiqZ
Amber, D. & Domingo, J. (2017). Desempleo y precariedad laboral en mayores de 45 años desde la voz de los expertos: una luz al final del túnel. Sociologia, Problemas e Práticas, 84. https://doi.org/10.7458/SPP2017847397
Arnau-Sabatés, L; Marzo, M.T.; Jariot, M. & Sala-Roca, J. (2014). Learning basic employability competence: a challenge for the active labour insertion of adolescents in resudential care in their transition to adulthood.European. Journal of Social Work, 17(2), 252-265. doi: https://doi.org/10.1080/13691457.2013.802227
Carrillo González F. (2024). Dificultades y factores de éxito en la elaboración y aplicación del proyecto profesional y de la marca personal: un estudio evaluativo. Revista Complutense de Educación, 35(3), 671-682. https://doi.org/10.5209/rced.86044
Chisvert Tarazona, M.J. (2014). Revisión del desarrollo de la orientación sociolaboral como política activa de empleo. REOP, 25(1), 8 – 24.https://doi.org/10.5944/reop.vol.25.num.1.2014.12010
Climent-Rodríguez, J.A. & Navarro-Abal, Y. (2016). Nuevos retos en orientación laboral: de itinerarios personales de inserción a la construcción de marcas profesionales. REOP, 27(2), 126 – 133. https://doi.org/10.5944/reop.vol.27.num.2.2016.17148
Del Pozo Serrano, F.J., Rodríguez-Bravo, A.E., &Villaseñor Palma, K. (2023). Nuevos y viejos rostros de la exclusión sociolaboral. Poblaciones y situaciones para la acción socioeducativa. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 42, 27-42. https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.02
Donoso, T & Figuera, P. (2007). Niveles de diagnóstico en los procesos de inserción y orientación profesional. Revista electrónica de Investigación Psicoeducativa, 11 (5), 103-124. https://www.redalyc.org/pdf/2931/293121941007.pdf.
Dos Santos, J., Melero, H.S., & Ballesteros, B. (2023). Por un trabajo justo, para una vida digna: inserción laboral desde un enfoque intercultural. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 42, 43-57. https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.03
Echeverría, B. (coord.), Isus, S., Martínez Clares, M. P. & Sarasola, L. (2010). Orientación Profesional. Barcelona: UOC.
Echeverría, B., & Martínez-Clares, P. (2024). Orientar desde el futuro emergente. Revista de Investigación Educativa, 42(2). https://doi.org/10.6018/rie.558971
Fernando, E., Alós, R., Jodar, P. & Miguélez, F. (2014). La inserción laboral de ex reclusos. Una aproximación cualitativa. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), 145 (24), 181-204. https://www.jstor.org/stable/23646446?seq=1
Figuera Gazo, P. (Coord.) (2013). Orientación profesional y transiciones en el mundo global. Innovaciones en orientación sistémica y en gestión personal de la carrera. Barcelona: Laertes.
Filella Guiu, G. (2000). Evaluación del programa de orientación para la inserción laboral en los centros penitenciarios. Revista de Investigación Educativa, 18( 1), 83-96. https://bit.ly/3gAPbAk
García-Huidobro Munita, R., Schenffeldt Ulloa, N., Montenegro González, C., Navarrete Astete, K., & Lara Escobar, M. (2022). Hacia el empoderamiento de niñas y mujeres adolescentes: potenciar los referentes femeninos. EDUCAR, 59(1), 147–160. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1554
Gil-Jaurena, I., López-Martín, C., & Valencia, J. (2023). ¿Cómo acompañar la inclusión? Elementos de protección y buenas prácticas en programas de inserción sociolaboral. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 42, 75-92. https://dx.doi.org/10.7179/PSRI_2023.05
González Hernández, H., Laborda Molla, C. & Jariot Garcia, M. (2021). Employability skills and quality of life among employees with mild and moderate intellectual disability who attend occupation centres in catalonia (Spain). Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 52, 45.57. https://doi.org/10.14201/scero20215214557.
Gómez-Vicario, M., Gutiérrez-Sánchez, J. D., & Alcaide Risoto, M. (2024). La orientación en recursos de acogida a jóvenes extutelados para su orientación sociolaboral. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 35(3), 141–158. https://doi.org/10.5944/reop.vol.35.num.3.2024.40689
Jariot Garcia, M., Rodríguez Parrón, M., Sala Roca, J. & Villalba Biarnés, A. (2008). El proceso de desinternamiento de jóvenes ex tutelados para favorecer una inserción sociolaboral positiva. Análisis de la situación actual en los centros residenciales de acción educativa de Cataluña. Bordón, 60, 49-65. https://bit.ly/3gAczOh
Jariot Garcia, M., Sala Roca, J. & Arnau Sabatés, L (2015). Jóvenes tutelados y transición a la vida independiente: Indicadores de éxito. REOP, 26 (2), 90 – 103. https://bit.ly/2Z5ikNQ
Jariot Garcia, M., Laborda Molla, C. & González Hernández, H. (2020). El perfil competencial laboral de personas con discapacidad intelectual en centros ocupacionales.RIE, 38(2), 475-493. http://dx.doi.org/10.6018/rie.312241.
Jariot Garcia, M., Sala Roca, J., Arnau Sabatés, L. & Marzo Arpon, T. (2021). Análisis del modelo teórico del test situacional de desarrollo de competencias básicas de empleabilidad: la perspectiva de los trabajadores. Revista de Pedagogia Social, 37, 23-38. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.37.01.
Jiménez Ullate, J. (2017). Orientación laboral: Una revisión bibliográfica de su conceptualización y su aporte a la persona trabajadora y a las organizaciones laborales. Revista Electrónica Educare, 21, (2), 1-17:http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-2.19
Laborda Molla, C., Jariot Garcia, M. & González Hernández, H. (2021). Calidad de vida y competencias de empleabilidad en personas trabajadoras en centros especiales de empleo. Educación XX1, 24(1), 117-139. https://doi.org.10.5944/educXX1.26570
Manzanares, A., Sanz, C. (directores) (2018). Orientación Profesional. Fundamentos y estratégias. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. http://dx.doi.org/10.18239/atenea.07.2018
Martin, E., Montserrat, C, i Crous, G. (2023). La transición a la vida adulta en perspectiva de género: jóvenes extutelados después de los 25 años. Revista de Educación, 399, 159-181. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2023-399-565
Martínez Clares, P.; González Lorente, C. & Rebollo Quintela, N. (2019). Competencias para la empleabilidad: un modelo de ecuaciones estructurales en la Facultad de Educación. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 57-73. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.1.343891
Martínez Juárez, M.; González Morga, N. & Pérez Cusó, J. (2018). Aproximación al perfil formativo del orientador profesional en la blogosfera. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 39-56. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.306401
Montané Capdevila, J., Jariot Garcia, M. & Rodríguez Parrón, M.(2007). Actitudes, cambio de actitudes y conducción segura. Un enfoque crítico aplicado a la reducción de accidentes de tráfico. Barcelona: Laertes.
Moreno López, R. & Morales Calvo, S. (2017) Las competencias socio-personales para la inserción sociolaboral de jóvenes en los programas propios de educación social. REOP, 28 (1), 33-55. https://www.redalyc.org/pdf/3382/338252055004.pdf
Palomares-Montero, D.; Merino, R.; Olmeda, E.; García-Gracia, M.; Córdoba, A. I. (2024). Alumnado de Escuelas de Segunda Oportunidad: nuevas vinculaciones, recuperando aprendizajes, reconectando itinerarios. Revista Complutense de Educación 35(3), 553-564. https://dx.doi.org/10.5209/rced.85790
Pérez-Escoda, N. & Ribera Cos, A. (2009). Las competencias emocionales en los procesos de inserción laboral. REOP, 30(3), 251-256. https://www.redalyc.org/pdf/3382/338230783004.pdf
Polo-Amashta, G.P., Lafaurie-Molina, A., & Perez de Guzmán, M.V. (2023). Exclusión sociolaboral: programas y recursos para la inclusión. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 42, 93-105. https://dx.doi.org/10.7179/PSRI_2023.06
Rodríguez Moreno, M.L (2007).La competencia laboral y la formación de las personas en el marco de la "long life learning". Aula de Innovación Educativa,161, 67-76. https://bit.ly/2DiWq1n
Romero, V. (2013). Inserción Sociolaboral. Barcelona: Altamar
Sala Roca, J., Jariot Garcia, M., Villalba Biarnés, A. & Rodríguez Parrón, M. (2009). Analysis of factors involved in the social inclusion process of young people fostered in residential care institutions. Children and Youth Services Review, 31(12), 1251-1257. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2009.05.010
Sala Roca, J., Villalba Biarnés, A., Jariot Garcia, M. & Rodríguez Parrón, M. (2009). Characteristics and Sociolabour Insertion of Young People after Residential Care. International Journal of Child & Family Welfare, 2009/1, 22-34. http://dx.doi.org/10.1016/j.childyouth.2009.05.010
Sala Roca, J., Jariot Garcia, M., Arnau Sabatés, L.& Doval, E. (2021). Test situacional desarrollo de las competencias básicas de empleabilidad: validación de un instrumento psicoeducativo para la intervención socioeducativa. Revista de Pedagogia Social, 37, 39-53. http://doi.org.10.7179/PSRI_2021.37.02
Salvà Mut, F. (2008). Inserción sociolaboral y colectivos en exclusión y riesgo de exclusión. Formación XXI. Revista de formación y empleo. https://bit.ly/2ZI9pRP
Sánchez García, M. F. (Coord.) (2013). Orientación profesional y personal. Madrid: UNED.
Sánchez García, M. F. (Coord.) & Álvarez González, M. (2012). Bases teórico-prácticas de la orientación profesional. Madrid: UNED.
Santana Vega, L. (2014). Orientación Profesional. Madrid. Síntesis.
Savickas, M.L. (2005). The theory and practice of career construction. Dins, S.D. Brown, & R. W. Lent (Eds.), Career Development and Counseling. Putting Theory and Research to Work (pp. 42-71). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.
Sobrado, L. & Cortés, A. (2009). Orientacion profesional: nuevos escenarios y perspectivas. Barcelona: Biblioteca Nueva.
Sánchez García, M.F. (coordinadora) (2017). Orientación para el desarollo profesional. Madrid: UNED.
SánchezGarcía, M.F. (coordinadora) (2017). Orientación professional y personal. Madrid: UNED.
Santana Vega, L.E., Ruiz Alfonso, Z., Feliciano García, L. (2023). Estereotipos de género y variables vocacionales en alumnas de educación secundaria. Revista de Educación, 400, 265-294. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2023-400-578
Vázquez Fernández, J. & Barrera Algarín, E. (2015). Inserción sociolaboral de jóvenes en riesgo de exclusión y con fracaso escolar. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, 32, 229-254. https://bit.ly/3gCuXpw
Vidigal-Alfaya, S., Ballesteros-Moscosio, M.- Ángel ., & Yanes-Cabrera, C.-M. (2025). La orientación para el empleo: de la visión política a la práctica de la inserción sociolaboral. Una revisión bibliográfica de la literatura. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 36(1), 138–161. https://doi.org/10.5944/reop.vol.36.num.1.2025.38629
Cap
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 4 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |