Logo UAB

Fonaments de l'Educació Sociocomunitària

Codi: 101663 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Educació social OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Lucas Martínez Chito
Correu electrònic:
lucasmanuel.martinez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta és una assignatura obligatòria de tercer. Requereix tenir aprovades les assignatures d'Antropologia i Filosofia de l'Educació i de Bases sociopolítiques de l'educació.


Objectius

1. Conèixer la genesi i la conceptualització bàsica de l’educació sociocomunitaria i les seves relacions amb altres dimensions socioeducatives

2. Conèixer els fonaments teórics de l’educació sociocomunitaria

3. Conèixer les diferents tradicions acadèmiques i professionals de l’educació sociocomunitària.

4. Aprendre a dissenyar un projecte d’educació sociocomunitària

5. Conèixer i saber aplicar els mètodes, tècniques i activitats d’educació sociocomunitaria.    

6. Conèixer experiències i projectes d’educació sociocomunitària


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics. 
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere. 
  • Adoptar una actitud i un comportament ètic i actuar d'acord als principis deontològics de la professió.
  • Contextualitzar l'acció socioeducativa en funció dels diferents paradigmes teòrics que han elaborat les ciències de l'educació i en funció del context socio-històric dels individus, grups i institucions.
  • Dissenyar de manera articulada plans, programes, projectes, activitats i tasques en diversos contextos socioeducatius.
  • Dominar els coneixements teòrics i aplicats de les diferents Ciències de l'Educació que li permetin desenvolupar la capacitat d'anàlisi i observació de la realitat social i educativa.
  • Fomentar l'autonomia dels participants i buscar un equilibri entre les seves funcions com a orientador, facilitador i promotor de la dinàmica socioeducativa.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat. 
  • Mantenir una actitud de respecte al medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques que atenguin a la igualtat de gènere, equitat i respecte als drets humans.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).
  • Utilitzar informació i coneixement de les diferents fonts i contextos (informes, articles, etc.) propis de les ciències socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar diferents tipus de comunitats i les principals característiques que les defineixen i configuren.
  3. Analitzar experiències i projectes d'animació sociocultural i desenvolupament comunitari des de la perspectiva de diferents paradigmes teòrics.
  4. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  5. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  6. Comprendre els marcs teòrics que possibiliten el desenvolupament d'accions responsables i sostenibles per valorar la responsabilitat individual i col·lectiva en la consecució d'un futur sostenible.
  7. Conèixer la conceptualització bàsica i les principals metodologies i tècniques de l'animació sociocultural i el desenvolupament comunitari.
  8. Conèixer la dimensió pedagògica de la interacció amb els iguals i els adults i saber promoure la participació en activitats col·lectives, el treball cooperatiu i l'esforç individual mostrant una actitud ètica front als processos de mediació en diferents contextos i circumstàncies.
  9. Conèixer la investigació existent sobre animació sociocultural i desenvolupament comunitari.
  10. Conèixer la legislació bàsica que emmarca l'educació sociocomunitària.
  11. Desenvolupar funcions professionals adaptades a les diferents situacions sociocomunitàries de manera que estimulin l'empoderament de les persones participants.
  12. Dissenyar activitats, programes i projectes d'animació sociocultural i desenvolupament comunitari.
  13. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  14. Fomentar l'educació democràtica de la ciutadania i la pràctica del pensament social crític fomentant la col·laboració amb les famílies, organismes i institucions amb incidència en la formació ciutadana.
  15. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  16. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  17. Mantenir una actitud de respecte, pràctiques i comportaments que atenguin a l'equitat i inclusió.
  18. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  19. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  20. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  21. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  22. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  23. Treballar en equips multidisciplinars desenvolupant processos d'educació sociocomunitària.
  24. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  25. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

 

  1. Conceptualització  de l’ educació sociocomunitària.
  2. Bases sociopedagògiques de la intervenció en la comunitat. I corrents teòric-pràctiques : l’ animació sociocultural i desenvolupament comunitari.
  3. La comunitat, desenvolupament i canvi social.
  4. Organització de la comunitat.
  5. Metodologia comunitària: els processos comunitaris, tècniques de dinamització  i les eines d’intervenció
  6. Disseny de projectes d’educació sociocomunitària.
  7. La participació com a eina d’acció social i d’aprenentatge.
  8. Educació comunitària, societat civil i xarxes socioculturals. El treball socioeducatiu en xarxa.
  9. Capital social.
  10. Rol de l'educador social a l'àmbit comunitari.
  11. Avaluació de la intervenció comunitària.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes i seminaris 45 1,8 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25
Tipus: Supervisades      
Disseny i elaboració d' un projecte d' educació sociocomunitària 30 1,2 3, 5, 10, 16, 18, 19, 23, 25
Tipus: Autònomes      
Estudi i recerca d'informació 75 3 3, 4, 6, 8, 9, 10, 16, 18

El protagonista en el procés d'ensenyament - aprenentatge és l'estudiant i en aquest sentit s'ha planificat una metodologia activa i participativa, fonamentada en la recerca. Hi ha 4 tipus d'activitats:

1.-Dirigides, presencials en gran grup: inclouen exposicions per part del professorat dels continguts del temari i presentacions puntuals d'experiències i estudis de casos  per part de professionals en actiu (30 hores)

2.-Superivisades: en els seminaris els/ les estudiants realitzaran activitats pràctiques en petits grups sobre tècniques i accions específiques sobre el temari. Tant les activitats pràctiques de recerca, com el desenvolupament del treball són supervisades pel professorat. (15 hores)

3.-Autònomes: els / les estudiants tindran espais de treball autònom individual i en parella  per analitzar una experiència comunitària i per elaborar un projecte sociocomunitari respectivament (75 hores)

4.-Avaluatives: destinades a la verificació i qualificació dels assoliments aconseguits. 

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Anàlisi d'un projecte o una iniciativa comunitària 10% 0 0 2, 3, 5, 9, 13, 18, 19, 20, 21, 25
Disseny i elaboració d'un projecte d'educació sociocomunitària 25% 0 0 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 16, 22, 23, 24
Examen final 45% 0 0 3, 6, 9, 10, 11, 12, 14
Participació a l'aula i implicació en les dinàmiques 5 % 0 0 3, 6, 7, 15, 17
Treball de recerca, elaboració d'informació i aplicació de tècniques a l'aula 15% 0 0 2, 4, 7, 9, 12, 22

L'assignatura contempla dues modalitats d'avaluació: única i continua. Ambdues modalitats requereixen lliurar les mateixes evidències avaluadores per acreditar i garantir la consecució dels objectius i els resultats d'aprenentatge establerts a l'assignatura.

Són requisits obligatoris:

1.-Realitzar totes les activitats d’avaluació requerides. Es considerarà no avaluable sinó es fan totes. 

2.- L'assistència, com a mínim, al 80% de les classes i dels seminaris, en el cas contrari es considerarà no avaluable. 

3.-Cal advertir que el plagi de qualsevol text en els treballs de curs o la còpia a les activitats avaluatives serà motiu de suspens

S’avaluarà l’actitud positiva vers l’aprenentatge i la participació a les sessions.

L'avaluació continua implica la regularitat en el lliurament de les tasques i treballs:

-análisi projecte comunitari: 24 d'octubre

-treball recerca i aplicació de tècniques: per grups des de l'octubre fins al desembre

-disseny projecte comunitari: 16 de gener

L'avaluació única implicarà l'entrega de totes les activitats el 23 de gener.

L'examen final serà el 16 de gener, i l'examen de recuperació serà el 30 de gener per tots dos casos d'avaluació. Aquest últim consistirà en un una prova amb 15 preguntes sobre el total de continguts de l'assignatura.

Es notificarà en un termini no superior a 20 dies hàbils del calendari acadèmic les devolucions, retorns o qualificació segons sigui el cas de les activitats d'avaluació.

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en [tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions . L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

No es podrà fer prova de sintesi per l'alumnat procedent de la segona matrícula.

 

 

Activitats d’Avaluació

%de la nota

PART GRUPAL

Treballde recerca, elaboració d'informació i aplicació de tècniques a l'aula

15%

Disseny i elaboració d’un projecte d’educació sociocomunitària

25%

PART INDIVIDUAL

Participació a l’ aula i  implicació a les dinàmiques

5%

Anàlisis d'una iniciativa o un projecte comunitari

10%

Examen final

45%

 

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.

En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.

 


Bibliografia

  1. Bibliografia

    1. Ahedo, I., et al. (Coord.). (2023). Participación, investigación acción y desarrollo comunitario: retos, oportunidades y esperanzas. Prisma Social: Revista de Investigación Social, 43.
    2. Ander-Egg. (1989). La animación y los animadores. Narcea.
    3. AAVV. (2001). Comunidad y cambio social. Teoría y praxis de la acción comunitaria. Editorial Popular.
    4. Ayuso, I. (2004). Animación sociocultural. Intervención multidisciplinar. Formación Alcalá.
    5. Barbero, J. M., & Cortes, F. (2005). Trabajo comunitario, organización y desarrollo social. Alianza.
    6. Barbosa, E., & Moura, D. (2018). Proyectos educativos y sociales. Narcea.
    7. Blanco, I., & Gomà, R. (Coords.). (2022). ¿Vidas segregadas? Reconstruir fraternidad. Tirant Humanidades.
    8. Calvo, A. (2002). La animación sociocultural: Una estrategia educativa para la participación. Alianza.
    9. Cembranos, F., & Medina, J. A. (2014). Grupos inteligentes: Teoría y práctica del trabajo en equipo. Editorial Popular.
    10. Civis, M., & Riera, J. (2007). La nueva pedagogía comunitaria: Un marco para la acción sociopedagógica e interprofesional. Nau Llibres.
    11. Charry, C., & Contreras-Ibañez, C. (2015). Capital social: Enfoques alternativos. Anthropos.
    12. Checkoway, B. N., & Gutiérrez, L. M. (Eds.). (2009). Teoría y práctica de la participación juvenil y el cambio comunitario. Graò.
    13. Delanty, G. (2006). Community. Graò.
    14. Díaz-Gibson, J. (2017). Projectes d'innovació educativa comunitària: Ingredients d'èxit i reptes. Fundació Jaume Bofill.
    15. Figueras, P.(2011). Los Técnicos Superiores en Animación Sociocultural y su inserción en el mercado de trabajo. Editorial CCS.
    16. Froufe, S., & Sánchez, M. A. (1994). Construir la animación. Amaru.
    17. García Roca, J. (2004). Políticas y programas de participación social. Síntesis.
    18. Gillet, J. C. (2006). La animación en la Comunidad: Un modelo de animación socioeducativa. Graò.
    19. Gomà, R. (2008). La acción comunitaria: Transformación social y construcción de ciudadanía. Res. Revista de Educación Social, 7.
    20. Heras, P. (Coord.). (2008). La acción política desde la comunidad. Graò.
    21. Hombrados, M. I., García, M. A., & López, T. (Coords.). (2006). Intervención social y comunitaria. Ediciones Aljibe.
    22. Hombrados, M. I. (2011). Sentido de comunidad. En Fernández, I., Morales, J. F., & Molero, F. (Coords.), Psicología de la intervención comunitaria (pp. 97-128). Desclée de Brouwer.
    23. Lillo, N., & Roselló, E. (2001). Manual para el trabajo social comunitario. Narcea.
    24. Llena, A., Parcerisa, A., & Úcar, X. (2009). 10 Ideas clave: La acción comunitaria. Graò.
    25. Lozano, J. O. (2007). Jóvenes educadores: Tribus educadoras entre los lugares y las redes. Graò.
    26. Marchioni, M. (Coord.). (2001). Comunidad y cambio social: Teoría y praxis de la acción comunitaria. Popular.
    27. Martínez, L., & Úcar, X. (2022). The generation of community social capital in the Poble Sec community plan (Barcelona). Community Development.
    28. Morata, T. (Coord.). (2016). Pedagogía social comunitaria y exclusión social. Popular.
    29. Navarro, S. (2004). Redes sociales y construcción comunitaria. CCS.
    30. Nuñez, H. (2015). Evaluación participativa en la acción comunitaria. Popular.
    31. Padrós, A. (2020). La mejora de los procesos de participación en sus dimensiones participativa y comunitaria desde la Educación Social: Una evaluación del proceso de participación de la situación de los jóvenes en el barrio de Verdum (Barcelona). Revista de Educación Social, 30, 169-203.
    32. Peña-López, I., & Balagué Puxan, F. (Coords.). (s.f.). Acción comunitaria en red. Graò.
    33. Pérez Serrano, G., & Pérez de Guzmán, M. V. (2006). El animador: Buenas prácticas de acción sociocultural. Narcea.
    34. Pérez Serrano, G., & Pérez de Guzmán, M. V. (2006). ¿Qué es la animación sociocultural? Epistemología y valores. Narcea.
    35. Pérez Serrano, M. (Coord.). (2011). Intervención sociocomunitaria. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).
    36. Pose, H. M. (2006). La cultura en las ciudades: Un quehacer cívico-social. Graò.
    37. Rey, A. (2022). El libro de la inteligencia colectiva. Almuzara Editorial.
    38. Sánchez, A. (2007). Manual de psicología comunitaria: Un enfoque integrado. Pirámide.
    39. Santibáñez Gruber, R., & Martínez-Pampliega, A. (Coords.). (2013). La intervención comunitaria con adolescentes y familias en riesgo. Graò.
    40. Sarrate, M. L. (Coord.). (2002). Programas de animación sociocultural. UNED.
    41. Soler, P.(Coord.). (2011). La animación sociocultural: Una estrategia para el desarrollo y el empoderamiento de comunidades. Universitat Oberta de Catalunya (UOC).
    42. Trilla, J. (Coord.). (1997). Animación sociocultural: Teorías, programas y ámbitos. Ariel.
    43. Úcar, X. (Coord.). (2009). Enfoques y experiencias internacionales de acción comunitaria. Graò.
    44. Úcar, X. (Ed.). (2005). Participación, animación e intervención socioeducativa: Actas del 1er Congreso Internacional e Interdisciplinar. Ponencias y comunicaciones.
    45. Úcar, X., & Llena, A. (Coords.). (2006). Miradas y diálogos en torno a la acción comunitaria. Graò.
    46. Úcar, X. (2016). Relaciones socioeducativas: La acción de los profesionales. UOC.
    47. Ventosa, V. J. (Coord.). (2008). Los agentes de la animación sociocultural: El papel de las instituciones, de la comunidad y de los profesionales. Editorial CCS.
    48. Viché, M. (2023). La educación sociocultural. Lulu Press.
    49. Zambrano, A., & Berroeta, H. (Comps.). (s.f.). Teoría y práctica de la acción comunitaria: Aportes desde la psicología comunitaria. RIL Editores.

      

    Materials de disseny i metodologia de la intervenció

     

    1. Alcántara, A. (2019). Servicios públicos, motores de la acción comunitaria: Estudio exploratorio de 4 casos. Ajuntament de Barcelona.
    2. Aveiga, V. I., Menéndez, F. G., & Calderón, D. C. (2020). Liderazgo comunitario como eje de desarrollo social participativo. Sinapsis: La revista científica del ITSUP, 1(Extra 16).
    3. Casacuberta, D., Rubio, N., & Serra, L. (Coords.). (2011). Acción cultural y desarrollo comunitario.Graò.
    4. Castro, M. M., et al. (2007). La escuela en la comunidad. La comunidad en la escuela. Graò.
    5. Cembranos, F., et al. (1988). La animación sociocultural: Una propuesta metodológica. Popular.
    6. Deltoro, E. (1991). Cómo hacer proyectos de animación. Trajecte Associats.
    7. Francia, A., et al. (1993). Análisis de la realidad. CCS.
    8. Jara, O. (1998). Para sistematizar experiencias: Una propuesta teórica y práctica. Alforja.
    9. Martí, J., Pascual, J., & Rebollo, O. (Coords.). (2005). Participación y desarrollo comunitario en medio urbano: Experiencias y reflexiones. Ipala Editorial/Cimas.
    10. Nuñez, H. (2016). Evaluación participativa en la acción comunitaria. Editorial Popular.
    11. Pérez Serrano, G. (1993). Elaboración de proyectos sociales: Casos prácticos. Narcea.
    12. Pérez-Campanero, M. P. (1991). Cómo detectar las necesidades de intervención socioeducativa. Narcea.
    13. Red Cimas. (2015). Metodologías participativas: Sociopraxis para la creatividad social. Dextra Editorial.
    14. Recio, C., et al. (2009). Los bancos de tiempo. Graò.
    15. Ventosa, J. V. (2001). Desarrollo y evaluación de proyectos socioculturales. CCS.
    16. Vera, J., Ruíz, C., & Merino, E. S. (2020). Conocimiento pedagógico y desarrollo comunitario: Ejemplificando posibilidades de transferencia (pp. 169-188). En Santos, M. (Ed.), La transferencia de conocimiento en educación: Un desafío estratégico. Narcea.
    17. Villasante, T. R., et al. (Coords.). (2001). La investigación social participativa. El Viejo Topo.

     

    Llibres de tècniques d’intervenció

     

    1. Aguilar, M. J. (1991). Cómo animar un grupo. El Ateneo.
    2. Area, M., Parcerisa, A., & Rodríguez, J. (Coords.). (2010). Materiales y recursos didácticos en contextos comunitarios. Graò.
    3. Bascones, L. M. (1992). Juegos para la animación de ambientes. CCS.
    4. Costa, M., & López, E. (1991). Manual del educador social 1 y 2. Ministerio de Asuntos Sociales.
    5. Chaves, A., & Mesalles, Ll. (2001). El animador: Cómo organizar las actividades de los clientes en un hotel divertido. Laertes.
    6. Froufe, S. (1998). Técnicas de grupo en animación comunitaria. Amaru.
    7. Gutiérrez, L. (1997). Métodos para la animación sociocultural. CCS.
    8. Pérez Serrano, G. (2000). Modelos de investigación cualitativa en educación social y animación sociocultural: Aplicaciones prácticas. Narcea.
    9. Sánchez, M. (1986). Metodología y práctica de la participación. Popular.
    10. Villasante, T. R., et al. (Coords.). (2001). Prácticas locales de creatividad social. El Viejo Topo.
    11. Villasante, T. R., et al. (2000). La investigación social participativa: Construyendo ciudadanía 1. El Viejo Topo.
    12. Zamora, A. (1993). Recursos lúdico-festivos. CCS.

     

     

    Revistes i enllaços web

    1. Educación Social. Revista de Intervención socioeducativa. Institut de formació Pere Tarrés.

    2. Pedagogia social. Revista Interuniversitaria. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

    3. Quaderns d’animació i educació social. http://www.quadernsanimacio.com

    4. Quaderns d'educació social. Col.legi d'educadores i educadors socials de Catalunya

    5. Community Development Journal

    6. European Journal of Social work

    7. Social work education

    8. Social Education

    9. International Journal of Social Education

    10.El Pas. http://www.diba.es/elpas/index.asp

    11.Fundació Jaume Bofill. http://www.fbofill.cat/

    12.Eduso. Net el portal de l’educació social.  http://www.eduso.net/

    13. Dixit Centre de Documentació de Serveis Socials. http://dixit.gencat.cat/portal/index.html

    14. Coordinadora per a l’Animació Sociocultural de Catalunya  http://www.cascat.org/

    15. International Journal of Social Pedagogy

    16.Xarxanet: entitats i voluntaris per un món millor http://xarxanet.org/

    17. https://trabajosocialaquiyahoraonline.wordpress.com/

     18. https://www.trama.confavc.cat/acci%C3%B3-comunit%C3%A0ria

    C3%A0ria

Programari

Cap


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 311 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 312 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 3 Català primer quadrimestre matí-mixt