Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Disseny, Seguiment i Avaluació de Plans i Programes

Codi: 101653 Crèdits: 12
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Educació social OB 2
Pedagogia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Oscar Mas Torello
Correu electrònic:
oscar.mas@uab.cat

Equip docent

Oscar Mas Torello

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura s'aconsella haver superat l'assignatura de El procés ensenyament-aprenentatge


Objectius

  1. Reflexionar en torn als conceptes relacionats amb el procés d'elaboració de plans i programes de formació.
  2. Analitzar models de disseny de la formació verificant els seus aspectes positius i negatius.
  3. Identificar els elements o components que intervenen en el procés de planificació .
  4. Analitzar necessitats educatives i formatives per tal de dissenyar plans i programes de formació.
  5. Dissenyar plans, programes, projectes i activitats per a intervenir en contextos educatius i formatius.
  6. Analitzar models d'avaluació educativa aplicats a diferents situacions .
  7. Dissenyar processos d'avaluació diferencial (des de l'avaluació diagnòstica -inicial fins l'avaluació d'impacte).

Competències

    Educació social
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics. 
  • Desenvolupar processos d'obtenció, registre, anàlisi i presa de decisions per a l'acció socioeducativa
  • Dissenyar de manera articulada plans, programes, projectes, activitats i tasques en diversos contextos socioeducatius.
  • Dissenyar plans i processos d'avaluació segons les diferents finalitats, tècniques i instruments, moments i perspectives de l'avaluació educativa.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat. 
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i comunicació per aprendre, comunicar-se i col·laborar en contextos educatius.
    Pedagogia
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Avaluar plans, programes, projectes, accions i recursos educatius i formatius.
  • Diagnosticar les necessitats i possibilitats de desenvolupament de les persones per a fonamentar el desenvolupament de les accions educatives i formatives.
  • Dissenyar plans, programes, projectes, accions i recursos adaptats als contextos educatius i formatius, en les modalitats presencials i virtuals.
  • Incorporar les tecnologies de la informació i la comunicació per aprendre, comunicar-se i col·laborar en contextos educatius i formatius.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Realitzar estudis prospectius i avaluatius sobre característiques, necessitats i demandes formatives i educatives.
  • Supervisar plans, programes, centres i professionals de l'educació i la formació.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar l'impacte de l'avaluació verificant la satisfacció de necessitats concretant noves demandes de formació.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Conformar equips de treball capaços de desenvolupar les activitats de forma efectiva.
  5. Diagnosticar les necessitats per fonamentar els plans i programes de formació.
  6. Dissenyar plans i programes adaptats als contextos educatius i formatius en les modalitats presencials i virtuals.
  7. Elaborar el pla d'avaluació de la formació especificant tots els seus components (objecte, instruments, agents, moments).
  8. Elaborar informes d'avaluació.
  9. Elaborar informes de seguiment.
  10. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  11. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  12. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  13. Utilitzar les plataformes virtuals com a eina de comunicació i de gestió de les activitats dirigides i supervisades.
  14. Utilitzar les TIC en el disseny, en el desenvolupament i elaboració dels treballs pràctics
  15. Utilitzar les TIC en el disseny, en el desenvolupament i elaboració dels treballs pràctics.

Continguts

1.- Teoria i disseny curricular: aspectes teòrics i aplicats.

  • Conceptualització i característiques del disseny curricular.
  • Els components del disseny curricular.
  • Models de planificació i disseny curricular.

2.- Elaboració de plans i programes de formació.

  • Concreció i contextualització curricular.
  • La detecció de necessitats educatives i formatives.

3.- Seguiment i avaluació de plans i programes de formació.

  • Dimensions de l'avaluació de plans i programes.
  • Models d'avaluació de programes.
  • Disseny d'avaluació diferencial de plans i programes (avaluació de necessitats fins avaluació d'impacte).
  • Estratègies, metodologies, tècniques i instruments d'avaluació.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Gran grup, modalitat virtual/ a distància 60 2,4 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Seminaris presencials 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15
Tipus: Supervisades      
Elaboració en grup i lliurament en plataforma virtual les 3 proves pràctiques 60 2,4 9, 13
Tipus: Autònomes      
Lectura dels dossiers-unitats didàctiques, estudi i preparació de proves d'avaluació 150 6 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 15

El plantejament metodològic de l'assignatura parteix de centrar l'activitat del procés en l'aprenentatge de l'alumnat. Per tal de permetre l'assoliment d'aquest principi, l'estudiantat haurà de ser actiu i autònom en tot el procés, essent missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca. En aquest sentit, es:

1) donarà suport a l'estudiantat en tot moment aportant la informació i els recursos necessaris per a que es doni l'aprenentatge,

2)vetllarà per l'aprenentatge autònom de l'estudiantat proposant-li diferents activitats d'ensenyament aprenentatge (individuals i grupals, teòriques i pràctiques) sota el principi de multivarietat metodològica.

Prioritariament s'utilitzaran les metodologies d'aprenentatge basat en projectes, l'estudi de casos, l'aula invertida i tècniques de treball cooperatiu (puzzle).

Durant el desenvolupament de l'assignatura es proposaran, en la mesura del possible, anàlisi de casos que relacionin educació/formació i gènere, per tal de treballar la perspectiva de gènere en el context de la pedagogia i l'educació social.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Lliurament de 3 projectes/proves pràctiques: bloc 1, bloc 2 i bloc 3 (avaluació grupal) 39% (13%+13%+13%) 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Presentació d'assoliments grupals, activitats d'aula, activitats reflexives sobre material ad-hoc, etc. (grupals i/o individuals) 10% 0 0 1, 4, 9, 12, 13, 14
3 proves escrites: bloc 1, bloc 2 i bloc 3 (avaluació individual) 51% (17%+17%+17%) 0 0 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12

AVALUACIÓ CONTINUADA

 L'alumnat haurà de lliurar tres tipus d'evidències:

• 3 projectes, proves pràctiques,... de caràcter grupal (1 del primer bloc, 1 del segon bloc i 1 del tercer bloc).

• 3 proves escrites individuals (1 del primer bloc, 1 del segon bloc i 1 del tercer bloc).

• Presentació amb qualitat dels assoliments grupals, activitats d'aula grupals i/o individuals, activitats reflexives sobre material ad-hoc, etc. (durant tot el curs)

 Els projectes, proves pràctiques... tenen una finalitat formativa des del punt de vista de la seva avaluació, ja que podran ser revisades/recuperades pel grup en funció de la tasca lliurada.

Les proves teòriques de cada un dels blocs de continguts, tenen una finalitat sumativa i han de ser una síntesi individual de l’estudi, de la realització, la discussió i la reflexió del treball grupal, etc. Pel seu caràcter, quan una prova estigui suspesa es podrà recuperar.

La presentació d'assoliments grupals, activitats d'aula grupals i/o individuals, activitats reflexives sobre material ad-hoc, etc. per la seva naturalesa NO són recuperables.

La realització i la superació de els 3 projectes/proves pràctiques grupals (i la seva presentació) i de les 3 proves escrites individuals són indispensables per superar l’assignatura. En cas que l'alumnat no presenti alguna d'aquestes evidències l'assignatura serà considerada “no avaluable”.

Cal considerar que el feedback i el retorn de les proves i activitats avaluativas es realitzarà en un termini màxim de 20 dies hàbils.

Es lliurarà la primera pràctica/projecte en finalitzar el bloc 1 i es farà la primera prova individual el dia19/11/2025 per al grau de Pedagogia i l'11/11/2025 per al grau d'Educació Social.

Es lliurarà la segona pràctica/projecte en finalitzar el bloc 2 i es farà la segona prova individual el dia 04/03/2026 per al grau de Pedagogia i el 03/03/2026 per al grau d'Educació Social.

Es lliurarà la tercera pràctica/projecte en finalitzar el bloc 3 i es farà la tercera prova individual el dia 20/05/2026 pel grau de Pedagogia i el 19/05/2026 per al grau d'Educació Social.

Les pràctiques/projectes i exàmens de recuperació corresponents al bloc I, II i III es realitzaran/lliuraran el dia 17/06/2026 per al grau de Pedagogia i el 16/06/2026 per al grau d'Educació Social.

Es valorarà la implicació, iniciativa i autonomia en la realització de les diferents activitats. De la mateixa manera, per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.

En totes les situacions en què s’evidenciï que s'ha realitzat un plagi, l'assignatura es considerarà suspesa

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) en cap de les fases. Qualsevoltreball que inclogui fragments, elements, etc... generats amb IA serà considerat una manca d'honestedatacadèmica i l'assignatura es considerarà suspesa a tots els efectes.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

L'alumnat haurà de fer i lliurar tres tipus d'evidències individuals:

• Realització d'una prova escrita individual presencial a l'aula (blocs 1, 2 i 3), el dia 20/05/2026 per al Grau de Pedagogia i el 19/05/2026 per al grau d'Educació Social (51% de la nota).

• Realització (en temps i forma), i entrega en moodle i/o paper de 3 proves pràctiques/projectes individuals (i les seves presentacions multimedia) el dia 20/05/2026 per al Grau de Pedagogia i el 19/05/2026 per al grau d'Educació Social (39% de la nota).

• Realització (amb qualitat, en temps i forma) i entrega en moodle i/o paper d'un portafoli individual que integri TOTES les activitats d'aula, aportacions/presentacions de les activitats, activitats reflexives sobre material ad-hoc, etc... el dia 20/05/2026 per al Grau de Pedagogia i el 19/05/26 per al grau d’Educació Social (10% de la nota).

La realització i superació dels 3 projectes/proves pràctiques (i la seva presentació multimedia) i de les 3 proves escrites són indispensables per superar l'assignatura. En cas que l'alumnat no presenti alguna d'aquestes evidències l'assignatura serà considerada “no avaluable”..

S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.

La recuperació de la prova escrita i el lliurament de les 3 pràctiques-projectes (i la seva presentació multimedia) es realitzarà el mateix dia que la recuperació de l’alumnat d'avaluació continuada-formativa, el dia 17/06/2026 per al grau de Pedagogia i el 16/06/2026 per al grau d'Educació Social.

El portafoli que integraTOTES lesactivitats d'aula, aportacions/presentacions de les activitats, activitats reflexives sobre material ad-hoc, etc... per la seva naturalesa NO és recuperable.

La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.

Es valorarà la implicació, iniciativa i autonomia en la realització de les diferents activitats. De la mateixa manera, per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.

En totes les situacions en què s'evidencia que s'ha realitzat un plagi, l'assignatura es considerarà suspesa a tots els efectes.

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) en cap de les fases. Qualsevoltreball que inclogui fragments, elements, etc... generats amb IA, serà considerat una manca d'honestedat acadèmica i l'assignatura es considerarà suspesa a tots els efectes.

 

AVALUACIÓ amb PROVA de SÍNTESI FINAL. Aquesta assignatura no considera aquesta possibilitat


Bibliografia

Cabrera F. (2000). Evaluación de la formación. Síntesis.

Gairín, J. (2010). La evaluación del impacto en programas de formación. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8 (5), 19-43. https://doi.org/10.15366/reice2010.8.5.001

Gijón, J. (coord.) (2016). Formación por competencias y competencias para la formación. Perspectivas desde la investigación. Síntesis.

Imbernón, F. (2016). Diseño, desarrollo y evaluación de los procesos de formación. Síntesis.

Jiménez, C. i Cisneros, F. (Coord) (2022). Guía de buenas prácticas docentes en genero e igualdad. UMAeditorial. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/24709

Tejada, J. (Coord.) (2022). Evaluación de aprendizajes en educación superior. De la teoría a la práctica. Aula Magna-Mc GrawHill.

Tejada, J. i Giménez, V. (Coord.) (2007). Formación de formadores. Escenario institucional. Thomson.

Tejada, J. i Giménez, V. (Coord.) (2007). Formación de formadores. Escenario aula. Thomson.

Tejada, J. (2005). Didáctica-Currículum. Diseño, desarrollo y evaluación curricular. Davinci.

Sepúlveda, F.  i Rajadell, N. (Coords.) (2002). Didáctica general para psicopedagogos. UNED.


Programari

No es requereix de cap programari


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 111 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 112 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 211 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 212 Català anual matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català anual matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català anual matí-mixt