Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació social | OT | 3 |
Educació social | OT | 4 |
Pedagogia | OT | 4 |
Educació Infantil | OT | 4 |
Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits d'accés.
El món afronta reptes i problemàtiques globals, complexes i interrelacionades, que afecten els estils de vida, els valors, l'equitat social i que demanen també respostes complexes. Els desafiaments sorgeixen de valors que han creat, i creen, societats insostenibles. Disposem del coneixement, la tecnologia i les competències necessàries per invertir la situació, per tant cal mobilitzar el nostre potencial per aprofitar totes les oportunitats de millorar l'acció i propiciar canvis cap a una transformació necessària. L'educació és clau en aquest proces transformador.
Una educació transformadora ha de ser de qualitat, que faciliti la clarificació de valors, promogui el pensament crític i creatiu, la construcció de coneixement, el desenvolupament d'actituds i de competències necessàries per a participar en la transformació positiva i efectiva de la societat. L’Educació per a la Sostenibilitat és, per tant, un procés clau en la construcció de nous imaginaris i models alternatius basats en la justícia social i econòmica, la sobirania alimentària, el consum responsable, la integritat ecològica, l’economia solidària, els mitjans de vida sostenibles, el respecte cap a totes les formes de vida i valors sòlids que fomentin la cohesió social, la democràcia i l'acció col·lectiva. L'Educació per a la Sostenibilitat ha d'entomar aquest repte i posar en relleu la interdependència entre el medi, l'economia, la societat i la diversitat cultural, des de l'àmbit local fins al mundial, i tenir en compte la dimensió del temps (passat, present, futur).
L’assignatura es focalitzarà en el rol dels i les educador/es en l'Educació per a la Sostenibilitat, així com en l’exploració de diferents perfils professionals que vinculen l’educació, la sostenibilitat i el consum. Sota aquest marc, l'assignatura es proposa els objectius següents:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Es realitza amb tot el grup classe i permet l'exposició dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants. Alterna estones de treball amb gran grup o petits grups. | 38,5 | 1,54 | 2, 4, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Espai de treball en grups reduïts tutoritzat pel professorat per fer l'anàlisi o l'elaboració d'activitats i/o materials curriculars, l'estudi i/o resolució de casos, activitats de camp i/o laboratori, per aprofundir en les temàtiques proposades. | 27,5 | 1,1 | 2, 4, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisi de lectures, propostes d'innovació didàctica, disseny d'activitats, realització d'informes, anàlisi i resolució de casos, treball de camp | 75 | 3 | 2, 4, 5 |
Aquesta assignatura pretén aportar els fonaments de l’Educació per a la Sostenibilitat. És farà èmfasi en la construcció de les mirades necessàries per a comprendre la fonamentació, l'abast, i les possibilitats del treball en diversitat de contextos educatius i amb diversitat de col·lectius. La tipologia d'activitats dissenyades inclouen classes magistrals de presentació de perspectives i fonaments teòriques, discussió de lectures i articles, sortides de camp per conèixer fenòmens rellevants des de l’òptica de la sostenibilitat, sessions amb experts i/o experiències reals d’intervenció educativa en l’àmbit de la Sostenibilitat, i sessions en petit grup per a la reflexió al voltant de lectures i propostes didàctiques.
La metodologia docent està centrada en tres eixos importants:
(a) permetre a l'alumnat experimentar, en el seu propi procés formatiu, que l'aprenentatge és un acte social i personal al mateix temps, que posa en funcionament i de manera simultània aspectes racionals i emocionals;
(b) mantenir una dinàmica interactiva i un clima distès que afavoreixi la participació i el compromís personal en el propi aprenentatge i en el dels companys i de les companyes de grup;
(c) l’equip docent actua com a facilitador del procés d’ensenyament i aprenentatge de l’alumnat, on es demana on rol actiu i autònom per a l’assoliment dels reptes proposats.
L’assignatura contempla que el protagonisme en el procés d'ensenyament aprenentatge el té l’estudiantat, i és sota aquesta premissa que es planifica la metodologia de l'assignatura: participativa i interactiva. Es planteja una gran diversificació del tipus d'activitats per garantir l'atenció a la diversitat, tant en la connexió entre l'alumnat i les competències de la dimensió individual i grupal, com en el treball fora de l'aula i les activitats de treball dins l'aula. Les classes presencials són fonamentalment en gran grup, però s'incorporen estratègies de treball en petit grup, tipus seminari o taller.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen presencial individual | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Treball en grup cooperatiu | 50% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Treball i participació individual | 10% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5 |
L’Avaluació Continuada de l’assignatura es desenvolupa al llarg del període de docència i es concreta amb una ponderació del 50% per a l’avaluació individual i del 50% per a l’avaluació en grup. Aquesta s’articula mitjançant el lliurament de 3 activitats d’avaluació, de tipologies diverses i distribuïdes al llarg de l’assignatura, de la següent manera:
L’assignatura acull l’opció de l’Avaluació Única, que es concreta amb una ponderació del 100% d’avaluació individual. Aquesta s’articula mitjançant el lliurament de 4 activitats d’avaluació, de la següent manera:
La data de lliurament de les activitats d’avaluació única és: 09/gener/2026
Les característiques i concreció del desenvolupament i lliurament de totes les activitats s'explicarà a l'inici de l'assignatura. Les activitats d’avaluació tindran un retorn /qualificació per part de l’equip docent del’assignatura, en un període no superior a 20 dies hàbils del calendari acadèmic. L’estudiantat que vulgui revisar la nota podrà fer-ho en una tutoria específica d’avaluació i revisió fixada prèviament per l’equip docent.
NO AVALUABLE. Es considerarà com a no avaluable aquell alumnat que no compleixi el requisit d'assistència i que no hagi pogut aportar prou evidències d’avaluació (ha presentant un mínim de dues terceres parts de les activitats d'avaluació demanades). En aquest cas no es podrà optar al procés de recuperació.
Els requisits i criteris que s’exigeixen per a poder superar l’avaluació continuada i l’avaluació única de l’assignatura són els següents:
Tenint en compte la normativa acadèmica de la UAB, per poder accedir al procés de recuperació de l’avaluació que contempla l’assignatura, s’exigeixen els criteris següents:
La nota màxima a la qual es pot optar en el procés de recuperació és d’un 5 sobre 10, a l’activitat per la qual s’estigui recuperant. Aquesta nota farà mitjana amb la resta de notes de les activitats d’avaluació. La recuperació del procés d’Avaluació Continuada i Única està prevista en les següents dates: 30/gener/2026
* En aquesta assignatura, només es permet l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) en l’activitat vinculada a la sortida de camp, i en l’activitat vinculada als seminaris didàctics. El seu ús és restringit a tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions d’articles en un idioma diferent del d’ús habitual de la docència. En cas que se’n faci ús, l'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquestes activitats avaluables es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcialototal en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
** D'acord amb la normativa acadèmica de la UAB, la copia o plagi en qualsevol tipus d'activitat d'avaluació constitueixen un delicte, i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d'un treball individual a classe, el professor/a considera que un alumne/a està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació i, per tant, tindrà suspesa l'assignatura. Es considerarà que un treball, activitat o examen està "copiat" quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està "plagiat" quan es presenta com a propi una part d'un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital.
PROVA DE SÍNTESI. A partir de la segona matrícula a l’assignatura, l’assignatura admet prova de síntesi que permeti avaluar els resultats d’aprenentatge definits en aquesta Guia Docent. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi. La data d’aquesta prova es ralitzarà el 09/01/2026.
Bibliografía elaborada amb perspectiva de gènere amb predomini d’autores.
BIANCHI, G.; PISIOTIS, U., CABRERA, M. (eds) GreenComp_The European Sustainability Competence Framework. Y. Punie & M. Bacigalupo (eds). EUR 30955 EN, Publication Offiece of the Eurpean Union, Luxembourg. https://doi:10.2760/13286
CEBRIAN, G.; JUNYENT, M. (2014) Competencias profesionales en Educación para la Sostenibilidad: un estudio exporatorio de la visión de futuros maestros. Enseñanza de las ciencias, 32 (1), 29.49. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.877
GARCIA, M.R., JUNYENT, M., & FONOLLEDA, M. (2017). How to assess professional competencies in Education for Sustainability? An approach from a perspective of complexity. International Journal of Sustainability in Higher Education, 18(5), 772-797. https://doi.org/10.1108/IJSHE-03-2016-0055
GARCÍA DÍAZ, J. E., FERNÁNDEZ-ARROYO, J., RODRÍGUEZ-MARÍN, F. Y PUIG GUTIÉRREZ, M. (2019). Más allá de la sostenibilidad: por una educación ambiental que incremente la resiliencia de la población ante el decrecimiento/colapso. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(1), 1101. https://revistas.uca.es/index.php/REAyS/article/view/4782
GIL-PEREZ, D.; VILCHES, A. (2019). La comprensión e impulso de la Sostenibilidad: un requisito imprescindible para una acción educativa y ciudadana eficaz. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1 (2), 2101. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i2.2101
HICKS,D. (2002) Lessons for the future. The missing dimension in education. London and New York: Routledge.
HICKS, D. & HOLDEN, C. (2007). Remembering the future: what do children think? Environmental Education Research, 13, pp. 501-512.
SAUVÉ, L. (2004) Una cartografia de corrientes de educación ambiental. En Sato, Michèle, Carvalho, Isabel (Orgs). A pesquisa em educação ambiental: cartografias de uma identidade narrativa em formação. Porto Alegre: Artmed. http://www.ecominga.uqam.ca/PDF/BIBLIOGRAPHIE/GUIDE_LECTURE_3/1/2.Sauve.pdf
SAUVÉ, L. (2014) Educación ambiental y ecodiudadanía. Dimensiones claves de un proyecto político-pedagógico. Revista Científica, 18, 12- 23. Bogotá. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/revcie/article/view/5558
SLEURS, W. (coord) (2008) Competencies for ESD (Education for Sustainable Development)- Teachers. Leuven, Bèlgica. https://unece.org/fileadmin/DAM/env/esd/inf.meeting.docs/EGonInd/8mtg/CSCT%20Handbook_Extract.pdf
TILBURY, D.; WORTMAN, D. (2004) Engaging people in sustainability. Commission on Education and Communication, IUCN, Gland,Switzerland and Cambridge, UK. https://portals.iucn.org/ñibrary/efiles/documents/2004-055.pdf
UNECE (2012) Learning for the future. Competences in Education for Sustainable Development. Génève, Switzerland: United Nations Economic Commission for Europe. https://unece.org/fileadmin/DAM/env/esd/ESD_Publications/Competences_Publication.pdf
UNESCO (2017) Education for Sustainable Development Goals. Learning Objectives. Paris. 67pp. Education for Sustainable Development Goals: learning objectives; 2017 (unesco.de)
Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: objetivos de aprendizaje; 2017 (unican.es)
UNESCO (2020) Educación para el Desarrollo Sostenible. Hoja de ruta. París, França. 64 pp. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374802
WALS, A.E.J.; van der HOEVEN, N; BLANKEN, H. (2007) The acoustics of social learning: designing learning processes that contribute to a more sustainable world. Utrecht: SenterNovem- https://arjenwals.files.wordpress.com/2013/01/acoustics-digital.pdf
NOTA: al llarg del curs es podrà recomanar altra bibliografia que es cregui adequada.
No hi ha programari específic en l'assignatura.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 401 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |