Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació social | OT | 3 |
Educació social | OT | 4 |
Pedagogia | OT | 4 |
Educació Infantil | OT | 4 |
Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els objectius formatius a destacar són:
Bloc I: ELEMENTS DE CONTEXT
- Conflicte: definicions, tipus, origen, fases, estructura, posicions, anàlisi (necessitats i interessos).
- Conflicte i violència, tipus de violència.
- Conflicte i relacions socials.
- Conflictes intergrupals. Definició i tipologies.
- Enfocament transformatiu dels conflictes (Galtung, Lederach i Vinyamata).
- Obstacles per a la superació dels conflictes.
- El context jurídic.
Bloc II: ÀMBITS D’ANÀLISI
- Context de diversitat sociocultural: el conflicte intercultural.
1. Mediació intercultural: concepte, principis i context d’intervenció.
2. Accions de mediació intercultural.
3. Anàlisi de casos.
- El conflicte des d’una perspectiva de gènere.
1. Causes estructurals i impacte local.
2. Formes d’intervenció.
- Convivència als centres educatius:
1. Rol del/a mediador/a.
2. Mediació i resolució de conflictes.
3. Programes de mediacióescolar: exemples segons etapes educatives.
- Conflicte a les organitzacions:
1. Elements d’anàlisi.
- El conflicte des d’una perspectiva familiar:
. Eines pe a la mediació familiar.
Bloc III: ELEMENTS PRÀCTICS
- El procés mediador: orígens, concepte, objectius, dimensions, principis, funcions i fases.
- Principals models de mediació: Harvard, circular – narratiu, transformatiu.
- Elements bàsics per una comunicació efectiva i no violenta: assertivitat, confiança, comunicació sana, cooperació, escolta activa i creativitat.
- Competències professionals i tècniques de mediació.
- Processos grupals per a la gestió dels conflictes: cooperació, presa de decisions i negociació.
- Deontologia professional.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitat presencial | 45 | 1,8 | 1, 14, 25, 31, 34, 35, 36, 44, 45 |
Tipus: Supervisades | |||
Actividad Supervisada | 30 | 1,2 | 14, 25, 31, 32 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitat autònoma | 75 | 3 | 1, 14, 24, 25 |
- El procés d'ensenyament-aprenentatge es desenvoluparà a l'aula, contant en tot moment amb l'aportació i implicació de l'alumnat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
A1 - Treball escrit grupal, amb qualificació individual | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 |
A2 - Presentació oral grupal: defensa de la proposta de mediació (qualificacions individuals). | 25% | 0 | 0 | 1, 14, 24, 25, 31, 32, 35, 37, 43, 44, 45 |
A3 - Prova pràctica dels continguts més rellevants (individual i escrit) | 40% | 0 | 0 | 5, 6, 9, 14, 15, 19, 24, 25, 26, 30, 31, 32, 33, 43 |
Criteris generals d’avaluació contínua i única
L’assignatura és essencialment professionalitzadora i orientada a la participació activa de l’estudiantat tant en les sessions teòriques com en les pràctiques. Per aquest motiu, la presencialitat és obligatòria en ambdues modalitats d’avaluació: contínua i única.
Per superar l’assignatura, cal:
La qualificació final es calcularà únicament si es compleixen aquests requisits. Si no es compleixen es considerarà no avaluable.
L’estudiantat ha d’assistir a un mínim del 80% de les activitats docents. En cas contrari, l’alumnat haurà de presentar-se directament a recuperació. Només es consideraran justificades les absències degudament documentades per malaltia o altres situacions sobrevingudes de força major.
Aquesta assignatura no és adequada per a estudiants que, de manera habitual, necessitin sortir abans de finalitzar la sessió. Les classes comencen puntualment i no es permet ni l'entrada un cop iniciada la sessió ni la sortida abans del final.
La còpia o plagi, implica la qualificació de suspens en tota l’assignatura. Els treballs passen pel sistema de detecció antiplagi URKUND.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
La metodologia docent i el sistema d’avaluació poden modificar-se en funció de les restriccions sanitàries o de programació.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
Aquesta assignatura no preveu una prova de síntesi per a l'estudiantat que es matriculi per segona vegada.
Avaluació Contínua
L’avaluació es realitzarà al llarg del curs mitjançant les activitats següents:
ACTIVITATS (NOTES INDIVIDUALS) | PES EN L'AVALUACIÓ | NOTA MÍNIMA PER FER MITJA |
Evidència 3: PROVA DE CONTINGUTS | 40% | 5 |
Evidència 2: PRESENTACIÓ ORAL | 25% | 5 |
Evidència 1:TREBALL GRUPAL | 35% | 5 |
La presencialitat és obligatòria per a totes les persones integrants del grup en el moment de la presentació.
Les defenses orals es distribuiran al’inici del curs per sorteig. No començaran abans del segon bloc i l’horaris’ajustarà en funció de les necessitats organitzatives i del volum d’alumnat.
El treball escrit s’haurà de lliurar com a màxim dos dies després de la defensa oral. Per exemple, si una defensa es fa el 02 de desembre de 2025, el termini màxim serà el 04 de desembre de 2025.
La prova de continguts es durà a terme el 9 de desembre de 2025, si l’organització del volum d'alumnat ho permet. L’horari es procurarà mantenir dins del de la matèria, ajustant-se sota el mateix criteri d'organització.
La re-avaluació de l’Evidència 1 serà el 16 de desembre de 2025, i podria no implicar a tot el grup.
La re-avaluació de les Evidències 3 i 2 serà el 27 de gener de 2026.
En el cas que algun membre del grup no superi l’Evidència 2, haurà de fer una re-avaluació individual i completa.
Només podrà presentar-se a la re-avaluació qui hagi realitzat prèviament l’activitatavaluable corresponent.
La re-avaluació no servirà per pujar nota, i en cap cas es podrà obtenirmés d’un 5.
Avaluació Única
L’estudiantat que opti per l’avaluació única realitzarà totes les proves en una sola jornada:
ACTIVITATS INDIVIDUALS | PES EN L'AVALUACIÓ | NOTA MÍNIMA PER FER MITJA |
PROVA ESCRITA | 30% | 5 |
PROVA ORAL | 35% | 5 |
DISSENY D'UN PROGRAMA DE MEDIACIÓ | 20% | 5 |
REVISIÓ D'ARTICLE ACADÈMIC /SUPÒSIT PRÀCTIC | 15% | 5 |
Comunicació de qualificacions i tutories
Les qualificacions es comunicaran a l’estudiantat en els següents 20 dies desprès de l’avaluació, sempre garantint un marge mínim de 48 hores abans de qualsevol recuperació, si escau.
L’estudiantat podrà sol·licitar revisió de les qualificacions dins l’horari de tutories assignat, prèvia sol·licitud mitjançant correu electrònic al professorat.
Les tutories es dedicaran prioritàriament a la resolució de dubtes concrets, no al desenvolupament de continguts de classe.
Altres consideracions
La comunicació amb el professorat s’ha de fer únicament via correu electrònic, no a través del campus virtual.
No s’acceptarà cap entrega de treballs o activitats fora de la data i hora establerta.
Les modificacions d’horaris, si calen, es comunicaran amb antelació i es faran sempre que l’organització ho permeti.
Alzate, F., & Castañeda, J. (2020). Mediación pedagógica. Revista Electrónica Educare, 24(1).
Armadans, I. (2023). Mediació, conflictes i salut: el paper del llenguatge i la comunicació. Llengua, Societat i Comunicació. https://doi.org/10.1344/lsc-2023.21.7
Arrizabalaga Crespo, C., Aierbe Barandiaran, A., & Medrano Samaniego, C. (2024). Usos de Internet y mediación parental en adolescentes hiperactivos. Revista Latina de Comunicación Social, 65. https://doi.org/10.4185/rlcs-2010-1077
Ayora, L., & Casado, C. (2017). La mediació penal a Catalunya en l’àmbit d’adults i de menors: anàlisi de la situació i propostes de millora. Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada.
Bisquerra, R. (2008). Educación para la ciudadanía y convivencia: El enfoque de la educación emocional. Wolters Kluwer.
Blanco, S. Y., Contreras, A. M., Contreras, H. T., Fajardo, E., & Céspedes, N. E. (2020). La mediación escolar rural y su potencial en el fomento de la mediación policial. Revista Boletín Redipe, 9(10). https://doi.org/10.36260/rbr.v9i10.1090
Boqué, M. C. (2003). Cultura de mediación y cambio social. Gedisa.
Boueri, S., & Salazar, M. (2004). Aportaciones teóricas para el abordaje del conflicto y los medios alternativos de resolución con especial énfasis en la mediación. Cenipec, 23, 159–191.
Casado Casado, L. (2023). L’oportunitat de la mediació com a mecanisme d’obertura i flexibilitat del procediment administratiu en el context d’unaAdministració pública relacional. Revista Catalana de Dret Públic, 67. https://doi.org/10.58992/rcdp.i67.2023.4117
CEFJE. (2012). La reincidència en el programa de mediació i reparació de menors. Butlletí Justícia, 52.
Chávez, H., Torres, J., & Cadenillas, V. (2021). La mediación en el acompañamiento de estudiantes y padres de familia en un contexto digital. Revista Innova Educación, 3(2). https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.02.003
Conforti, F. (2010). Comentando el libro Transformación de conflictos. Pequeño manual de uso de John Paul Lederach. [Versión digital].
Díaz-Jiménez, R. M., Yerga-Míguez, M. D., & Serrato-Calero, M. M. (2021). Mediation, disability and social work: A systematized review. Alternativas, 28(2). https://doi.org/10.14198/ALTERN2021.28.2.07
Ferrari Rebull, A., & Panchón Iglesias, C. (2006). La mediació en problemes de convivència familiar. Temps d’Educació, 31, 67–84. http://www.raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/126446/176901
Figueras, C. (2023). Emocions i empatia en la mediació. Llengua, Societat i Comunicació. https://doi.org/10.1344/lsc-2023.21.5
Galtung, J. (1998). Tras la violencia, 3R: Reconstrucción, reconciliación, resolución. Bakeaz.
Godoy Gálvez, M. H., Cortes Veliz, J., Espinoza Vásquez, R., & Rengifo Oyarce, M. (2021). Diez reflexiones sobre mediaciónpedagógica. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 7(2). https://doi.org/10.22370/ieya.2021.7.2.2886
Huang, C. C., Tu, B., Zhang, H., & Huang, J. (2022). Mindfulness practice and job performance in social workers: Mediation effect of work engagement. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(17). https://doi.org/10.3390/ijerph191710739
Jiménez Suárez, B. A. (2020). Mediación y trabajo social: Dos conceptos que van de la mano. Trabajo Social Hoy, 89. https://doi.org/10.12960/tsh.2020.0002
Lederach, J. P. (1996). El proceso de mediar en conflicto. Aula de Innovación Educativa, 63, 79–80.
Martínez Seijas, D. M. (2020). La mediación como estrategia de resolución de conflictos pacífica en el ámbito escolar. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa, 24(1). https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i1.1276
Martínez, O., Steffens, E. J., Ojeda, D. C., & Hernández, H. G. (2018). Estrategias pedagógicas aplicadas a la educación con mediación virtual para la generación del conocimiento global. Formación Universitaria, 11(5). https://doi.org/10.4067/s0718-50062018000500011
Mayer, B. S. (2008). Más allá de la neutralidad: Cómo superar la crisis de la resolución de conflictos. Gedisa.
Merino, M. T. (2021). La mediación escolar: Alternativa para la resolución de conflictos. Revista Cognosis, 6(2). https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i2.2669
Moreira, M. A. (2017). Aprendizaje significativo como un referente para la organización de la enseñanza. Archivos de Ciencias de la Educación, 11(12). https://doi.org/10.24215/23468866e029
Munné, M., et al. (2006). Els 10 principis de la cultura de mediació. Ed. Graó.
Orbegoso, L. A., & Ledesma Pérez, F. E. (2023). Saberes previos, mediación pedagógica y aprendizaje en la gestión de la educación universitaria. Regunt, 2(1). https://doi.org/10.18050/regunt.v2i1.02
Ordelin, J. L. (2021). El uso de la inteligencia artificial en la mediación: ¿Quimera o realidad? Revista IUS, 15(48). https://doi.org/10.35487/rius.v15i48.2021.707
Pérez-Sánchez, R., & Brenes-Peralta, C. (2022). Efectos de la mediación parental, habilidades digitales, género y condición socioeconómica en el uso de internet en niñas, niños y adolescentes. Revista Electrónica Educare, 26(1). https://doi.org/10.15359/ree.26-1.1
Rebollo, S. (2022). Provención, prevención y solución del conflicto humano desde las prácticas restaurativas. Familia. Revista de Ciencia y Orientación Familiar, 60. https://doi.org/10.36576/2660-9525.60.89
Rubio, L., & Nogués, M. (2017). Interpretació o mediació intercultural? El cas dels usuaris magribins dels serveis públics de salut. Quaderns, 24.
Soto Carrillo, J. A., & Navia Antezana, C. S. (2022). Tallerde reflexión narrativa para desarrollar herramientas ante conflictos y violencias escolares. Journal de Comunicación Social, 15. https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2023151269
Torrego, J. C. (Coord.). (2000). Mediación de conflictos en instituciones educativas: Manual para la formación de mediadores. Narcea.
Ury, W. L. (2005). Alcanzar la paz: Resolución de conflictos y mediación en la familia, el trabajo y el mundo. Paidós.
Verge, I. (2023). Espai Avan: Un model de mediació situada en contextos rurals i perifèrics. Kult-ur, 10(20). https://doi.org/10.6035/kult-ur.7162
Villanueva, L., Usó, I., & Adrián, J. E. (2023). Los programas de mediación entre iguales: Una herramienta eficaz para la convivencia escolar. Apuntes de Psicología, 31(2). https://doi.org/10.55414/ap.v31i2.319
Vinyamata, E. (2001). Conflictología: Curso de resolución de conflictos. Ariel.
Vinyamata, E. (Coord.). (2004). Guerra y paz en el trabajo. Tirant lo Blanch.
Viola Demestre, I. (2023). La mediació dels conflictes en l’habitatge: De l’accés i les relacions de veïnatge a la seva sostenibilitat. Llengua, Societat i Comunicació. https://doi.org/10.1344/lsc-2023.21.8
Wagner, B., & Koob, C. (2022). The relationship between leader-member exchange and work engagement in social work: A mediation analysis of job resources. Heliyon, 8(1). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e08793
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 4 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |